Ik heb een stereo setje van denon waarbij de receiver geen geluid laat horen op stereo mode (FM mode op auto) . mono wel geluid. IK heb wel eens gelezen over een discriminator spoel bijstellen. Geen idee waar deze zit. Zou het in dit geval ook aan deze spoel kunnen liggen of aan iets anders? Ik heb nog weinig kennis van tuners/zender e.d.

Ik heb geen schema kunnen vinden , het model van de unit is UTU-F07

Is het niet zo dat als FM op auto staat dat deze alleen geluid laat horen als de uitzending ook daadwerkelijk in stereo wordt ontvangen?

Dat is iig met mijn receivers zo. net als de modernere tv blauw of zwart beeld laten zien bij weinig ontvangst ipv sneeuw.

Mijn tip is om de receiver beter zelf te laten scannen en kijken of er überhaupt gestopt wordt bij het ontvangen, anders is de ontvangst waarschijnlijk slecht.

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (100%)]

Zijn al diverse topics aan gewijd; gebruik de zoekfunctie eens onder de benaming: Fm mono!

Zoek de typenummers van de IC's op, dan weet je snel welk IC voor detectie bedoeld is, plus bijbehorend verlopen onderdeeel.

De receiver stopt wel tijdens scannen, alleen ontvangst is mono. Zet ik FM mode op auto dan krijg ik geen geluid. Ontvangst klinkt niet zo goed, dus denk gewoon dat de ontvangst gewoon slecht is. Ga hier even verder naar kijken.

@henry S : Dat is een goede tip, bedankt

*update*
Opengemaakt en gekeken naar slechte soldeerverbindingen met 'tuner blikje' ofzo, maar was in orde.

Toen zag ik dat er een ic met stift omlijnd was samen met een regelbaar spoeltje. Gekeken en dit spoeltje stond in verbinding met een LA1267 IC , dit moest dan volgens mij de 'detector' ic zijn. Ook omdat ie al gemarkeerd was. Met een tandenstokertje gedraaid aan spoeltje en op bekende frequentie gezet 102,10 en merkte toen ik met klok meedraaide het geluid harder werd. Moest bijna hele slag maken maar toen kwam er Tuned in beeld te staan en ook RDS info. En stereo werkte ook weer.

Zag ook twee TP (testpoint) staan en n.a.v. ander topic over het LA1266 gelezen dat hier 0 mv tussen moest staan . Dus afgeregeld op c.a. 0 mv

Dus het is gelukt :)

[Bericht gewijzigd door siebo op (59%)]