noone ziet meer dan ik? Ik vind het er erg aardig uit zien. En een T-splitsing met 90° hoeken vind ik ook esthetisch niks mis mee.

@Stijntjhe: je hebt nog steeds de opmerking over (keramische) ontkoppel C'tjes niet ter harte genomen. Het mooiste is recht onder je ATtiny, en 1 van de 2 elko's (of allebei) ook vervangen door keramisch.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (19%)]

Ja wat moet de capaciteit eigenlijk zijn van die condensators?
Voor een 7805 spanningsregelaar?

Maar die condensators bij de spanningsregelaar zitten ook dicht bij de uC dus dat is toch wel al goed?

Op 1 augustus 2011 12:17:23 schreef Stijntjhe:
@Bart Hiddink: Die acid traps zijn er niet, het ene spoortje zit op de achterkant, andere op de voorkant.

Ok, maar nu zijn ze wel weg. :)

Nu heb je er weer eentje bij het drukknopje.

De capaciteit bij de regelaar hangt van het type regelaar af en hoe lang de voedingsdraden zijn.
Als je lange draden hebt en je gebruikt een LDO regelaar (1117 o.i.d) dan kun je richting de 2x 100µF gaan; 2x 10µF minimaal.
Zijn je voedingdraden kort en gebruik je een 78 regelaar, dan is 2x 100nf voldoende.

[Bericht gewijzigd door Bart Hiddink op (35%)]

Ik heb nog even een power led toegevoegd.
En wat pinouts... Condensators ook gefixed.

http://cl.ly/8vXZ/Schermafbeelding_2011-08-01_om_15.24.20.png

Hey Stijntjhe, voor je al te moeilijk gaat doen: Ik ben van plan mijn PCB ontwerp vrij te geven na de IA, en de pinheaders daarvan zitten op gaatjesprintvriendelijke afstand. Ipv. female headers voor breadborddraad aan de bovenkant kun je dus ook male headerpinnen solderen, dan zijn er shields op te zetten. Of, als je ze aan de onderkant soldeert, valt het hele printje op gaatjesprint te zetten, of bovenop een shield. Doordat het printje dan bovenaan zit kun je nog bij de ISP ook :). Er is over nagedacht :)

Verder heb je goede kans dat de reservelijst best gehaald wordt, er zijn nog wat meer mensen die last minute toch maar wel een printje willen. Topic is alleen een beetje ondergesneeuwd, dus vandaag bestellen zit er waarschijnlijk niet meer in.

Ja maar ik wil ook gewoon eens zelf een printje ontwerpen en (laten) maken :)
Mijn headers staan ook op gaatjes print uitgelijnd ;)

Op dit moment wordt het laten maken, met doormetaliseringen. Je hebt wat soldeereilanden verstopt met je componenten, daar kan je dus niet bij.

Verder klopt het rond de spanningsregelaar nog niet. Je gebruikt Vcc verkeerd, Vcc betekent 5V of lager! Ook is C1 veel te klein, je zit ver van de gelijkrichter en bufferelco vandaan, daarom moet je lokaal weer met een elco ontkoppelen, 10-100µF

Damn waar moet ik die elco proppen... even zoeken:P
Maar C1 is gewoon zo'n simpele 0.1inch spacing keramische condensator. Dat is toch niet "te klein" ?

Veel te klein, er staat niet voor niets 10-100µF.

Oke ik heb even alles omgegooid :)

http://cl.ly/8wXC/Schermafbeelding_2011-08-01_om_20.10.42.png

Je verwisselt nu een aantal keer van de boven naar de onderlaag op de plek van een pin. Dat kun je alleen doen als je die gaten doormetalliseert. Het is, als je zelf gaat etsen, makkelijker om een via te maken.

De PCB's laat ik maken dus wordt doorgemetalliseert :)

vin condensator ontbreekt
backfeed diode over de 7805
diode aan ingang
pull up op rest drukknop
sporen aan kristal... slecht idee als er daadwerkelijk een kristal op zit ! zet daar solderdots op
100nf bij 7805 beide kanten
footprints condensatoren en weerstanden zijn te klein.
caps moeten op 100 mil steek zitten
weerstanden op 200 mil steek (1/4 watt anders is je buigradius te kort bij de body.)

Op 2 augustus 2011 12:49:46 schreef free_electron:
sporen aan kristal... slecht idee als er daadwerkelijk een kristal op zit ! zet daar solderdots op

Ik snap niet wat je bedoelt.

Op 2 augustus 2011 15:12:28 schreef Jochem:

Ik snap niet wat je bedoelt.

ik denk onder het kristal geen sporen.

vin condensator ontbreekt
backfeed diode over de 7805
diode aan ingang
pull up op rest drukknop
100nf bij 7805 beide kanten
footprints condensatoren en weerstanden zijn te klein.
caps moeten op 100 mil steek zitten
weerstanden op 200 mil steek (1/4 watt anders is je buigradius te kort bij de body.)

- Vin condensator zit bij de spanningsregelaar
- Backfeed diode? Wat is dat?:P
- Diode aan ingang overbodig... gewoon opletten hoe je het aansluit?
- Pull up zit er, rechts van de uC.
- Waarom zijn sporen bij het kristal slecht?
- 100nf's bij 7805, overbodig? Ik heb er al een zitten aan de linkerkant van het uC.

Die footprints zijn prima?

Kleine update bij het kristal, en ordernummer in het gat linksboven. Zo komt het niet op de uiteindelijke pcb :)
De 3 header pinnen bij de voeding connector zijn trouwens om een female header (100 mil spacing) maar ook een printkroonsteen (200mil spacing) te kunnen gebruiken.

http://cl.ly/8yWQ/Schermafbeelding_2011-08-02_om_17.54.38.png

Oke, ik zag het ook pas later bij een ander topic.
Als je de sporen naar PA1 en PA0 onderbreek en dan 2 keer 2 soldeer pads daar plaatst hoef je niet bang te zijn voor conflicten met wel of niet een kristal.

Een 100uF condesator past makkelijk recht bij je voeding aansluiting. En waarom zzijn lange sporen nu slecht voor een kristal. Denk dan aan uit gezonden signaal en een antenne die je vormt met lange sporen. Denk met lange sporen ook aan zelf inductie en capacitaire werking. Met hoge frequenties moet elke signaal lijn zo kort mogelijk zijn en of volledig omgeven zijn door een groundplane.

Bij nader inzien ga ik dit toch niet voortzetten, misschien in de toekomst :)
Ik wil toch eens wat zelf proberen etsen...
Maar niet dit ^

Toch bedankt voor de tips enzo altijd handig! :D

Oké, dan zal ik niet meer vragen waar die ATmega in de laatste versie z'n ground vandaan haalt ;)
C3 had in ieder geval weinig ontkoppelend effect meer zo...

[Bericht gewijzigd door Jochem op (24%)]

Je moet niet zo snel opgeven iedereen heeft goed bedoelde adviezen. Sommige dingen lijken voor je wat vreemd maar dat komt omdat hier nu eenmaal mensen zitten met heel erg veel ervaring. Als je dit aan je eigen vriend had gevraagd hadden ze het allemaal erg mooi gevonden maar als je dan met een kristal erin problemen ondervind had je niet geweten hoe dat nu komt.

Gaat 'n hoop werk in zitten hè, zo'n bordje :P

Ach, het is geen verloren werk, met dit soort dingen wordt je steeds beter in PCB ontwerp.

@Jochem De GND gaat van pin 10 gelijk naar beneden en zit daar aan de achterkant van de print met een T-splitsing aan de GND-line die ook naar de condensators van het kristal en de ISP-connector loopt.
Betreft C3 idd, ik heb nu een spoortje direct naar de GND van de uC lopen, zodat hij beter ontkoppeld :)

http://f.cl.ly/items/0K1w0K2E0G3b0K2k3F0g/Schermafbeelding%202011-08-02%20om%2022.59.50.png

@Stijntje, begrijp je wat benleentje schrijft.

Voorbeeld, je hebt een connector volledig bedraad met 100mm aders op de onderste header. De twee lange ongebruikte aders van PA1 en PA0 zullen een antenne vormen.
Daarom, zoals free_elektronschreef, kan je de twee pads per PAx dicht bij elkaar plaatsen zodat als je de PA1 en PA0 nodig hebt je ze sluitend kan solderen zodat je een doorverbinding creëert van je chip naar je header pinnen PAx.

Kijk even naar http://www.uploadarchief.net/files/download/tiny2313_boardje_.png en dan de twee keer twee blauwe vakjes zowel rechts boven als links onder de kristal gezien vanaf het plaatje. Deze soldeer vakjes zitten aan de onder(blauwe) zijde van de print. ( deze pcb komt van http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1282980#1282980 )

HTH

Hier worden ook dingen geschreven die ik niet wist of in ieder geval niet op zou komen. Dus gewoon lekker doorgaan.

grmbl...

100nf is nodig bij de 7805, voor en na.

omdat je grond spoortje direct naar de poot loopt betekent dat daarvoor niet dat het beter is. je moet de stroom kringen bekijken.

zet een diode op je input en ene over je 7805

en nog een keer : je cap en weerstand footprints zijn VEEL TE KLEIN !