Hallo,
Ik denk dat de compressor van men ijsmachine het heeft begeven.
plotseling viel de verliesstroomschakelaar uit en was er een verbrande geur.
bij de condensator aan de compressor was er een klein doosje verbrand die op de pinnetjes van de compressor zat geschoven.
het ziet er ongeveer zo uit:
zou iemand weten als ik de compressor aan die 3 pinnetjes kan uitmeten?
Groeten
Dit is een startrelais, en is IDD behoorlijk verbrand. vervangen is enigste optie. Meten van de compressor is mogelijk, twee verschillende ohmse waardes moet je meten. moet zeker niet oneindig zijn!!!
Controleer ook de weerstand van elk der polen van de compressor naar de aarde, als er een weerstand naar aarde is, dan wordt het tijd om afscheid te nemen.
Ik meet 160 K Ohm tussen de pinnen en de massa.
Hij zal kapot zijn?
tussen de pinnen heb ik , 5 Ohm en 24,3 Ohm en 19,5 Ohm.
Groeten en bedankt
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dan zit er een sluiting in de wikkelingen . normaal is de onderste pen van de drie de nul de linkse en rechtse boven zijn aanloop, hoofdwikkeling en moeten naar de nulpen doormeten . de waarden die je opgeeft zijn niet slecht , iig de 19,5 en 24,5 ohm zijn voor de wikkelingen normaal . wat is de 5 ohm ? de 160kohm is slecht , dat zal de diff steeds doen trippen . op een groep aansluiten zonder aardlek is niet veilig want eenmaal zonder aarde ( verkeerd verlengblok ) komt er op het hele ding 230v te staan .
tussen de bovenste en de rechste pen heb ik de 5 Ohm gemeten
tussen de bovenste en de linkse 19,5
en tussen de linkse en rechtse 24,4
Hm, met dat verlies wordt dat dus een nieuwe compressor, maar die leidingen zelf heraansluiten is nog niet zo simpel waarschijnlijk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dan zul je het hele koelsysteem moeten afpersen , vacumeren , en hardsolderen van de leidingen . en het koelmiddel moet vaervangen worden . is het ding nog van r22a voorzien dan is het overstappen op een ander middel , freon is er nl niet meer.
Ik weet niet waar je woonplaats in
Belgie is, maar wij hebben hier een aantal compressors staan die van koelcellen/vitrines zijn die allemaal afgezogen en afgedopt zijn, afhankelijk van het koelvermogen van je ijsblokjesmachine kost een nieuwe compressor rond de 1000,- euro en je kunt bij ons een tweedehands compressor voor minder dan 200,-eur kopen(als het niet te ver is kunnen we het ook brengen). lijkt een beetje veel op reclame maken.
Evt kun je een advertentie op v&a zetten met het type nummer van de compressor en het type koelgas wat erin zit.
Als het je wat lijkt stuur je me maar een e-mail
Die Ohmse waardes zijn OK voorde compressor. En hoe meet tussen een van de pennen en behuizing compressor?? Ik denk alleen een nieuw startrelais en draaien maar weer
zeker in het geval van apparaten die zowel elektra als water gebruiken, is waakzaamheid geboden. waarschijnlijk is het apparaat met een vervangend startrelais wel werkend te krijgen, maar ...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]