Zo, weeral iets nieuw bijgeleerd. ;)
(Niet dat ik deze 1-module brede dubbelpolige automaten nu courant in de toekomst zou gebruiken of het moet puur om plaatsbesparende/plaatsbeperkte overwegingen zijn)

Mijn zoon heeft me onlangs meegedeeld dat de volledige elektrische renovatie hem net geen 500€ aan materiaal gekost heeft.
Dit is natuurlijk alleen mogelijk mede dankzij de concurrentiële prijzen van groothandels als DMlights in Heist-op-den-Berg (gemiddeld 2/3 goedkoper voor merkmateriaal dan de doorsnee bouwmarkt/Brico/Gamma e.d.).

Beetje sluik reclame maken ;) ik gaan naar de groot handel in Mechelen omdat dat een beetje dichterbij is dan Heist.

Bah, geen probleem...
Mensen mogen weten dat het daar véél goedkoper is (al ga je vooralsnog geen 150km heen en weer rijden voor een enkel WCD of schakelaar).

Vroeger kocht ik al mijn elektrisch materiaal met 40% korting via mijn werkgever bij Gaston De Ram (meerdere filialen in Brussel) maar die bestaan ondertussen niet meer.

Och het eea is misschien in BE nog niet zo ingeburgerd, hier zie je eigenlijk alleen nog maar half breede automaatjes, en dat met kammetjes er onder zodat je geen bruggen meer hoeft te gaan vouwen.

Prijs ? In BE geen idee, in NL heb je ze voor rond de 10 euro.

Die kammetjes zijn enkel nuttig als je een 1-fasige groepenkast hebt.

Bij de renovatie bij mijn zoon hadden we ook een aantal (geïsoleerde) kamrails voorzien die uiteindelijk onbruikbaar bleken wegens de 3-fasige verdeling binnen de groepenkast.

Ik meen trouwens vast te stellen dat er in vele gebieden in België tegenwoordig door de netbeheerder 'gepusht' wordt voor 1-fasige aansluitingen bij verzwaring of nieuwbouw (bvb. je vraagt 3x20A maar je krijgt 1x63A).

Nog een kleine anekdote:
Na de intrek van mijn zoon in het appartement werdt er beslist dat een lange buffetkast in de hall tussen woonkamer/keuken/slaapkamers/badkamer zou geplaatst worden (hall is meer dan breed genoeg).
Op deze kast staat een binnenfonteintje met halogeen spotje dat noodgedwongen met een WCD-blok met kabel onder de woonkamerdeur door aan de dichtsbijzijnde WCD in de woonkamer aangesloten was waardoor de deur niet goed meer sloot.
Ik stel aan mijn zoon voor een 10mm gaatje te boren in de binnenmuur tussen hall/woonkamer, net naast het deurkozijn, het WCD-blok te demonteren, de losse netkabel door het gat te leiden en vervolgens weer aan te sluiten aan het WCD-blok.
Ondertussen zou ik de elektrische aansluiting voor de nieuwe vaatwasmachine in de keuken gereedmaken.
Ik dus half in een keukenonderkast gedoken met een looplamp om door een rond uitgezaagd gat in de achterwand de nodige verbindingen in de lasdoos in de muur te maken.
Ik hoor mijn zoon het gat boren, dan een paar minuten stilte om vervolgens met een knal en een bliksemschicht in het donker te zitten.
Ik, dik verschoten, knal in de onderkast zwaar met mijn hoofd tegen de onderkant van het keukenwerkblad, strompel met behulp van het licht van mijn aansteker naar mijn zoon in de hall toe die daar zeer verbouwereerd zit te mompelen: 'Ik heb een stommiteit gedaan!'

Wat was er gebeurd: Mijn zoon had inderdaad na het boren van het gat de netkabel van het WCD-blok gedemonteerd.
Om deze kabel gemakkelijker door het 10mm gat te leiden had hij logisch de drie aansluitdraden (fase + N + aarding) in elkaar gedraaid.
Wat er nadien door zijn hoofd gegaan is begrijp ik nog steeds niet maar i.p.v. de kabel terug netjes aan het WCD-blok aan te sluiten heeft hij dan simpelweg de netstekker ervan in de WCD in de woonkamer gestoken...|:( |:( |:(

Enfin, we hebben er achteraf toch nog een scheet mee gelachen...

Op 1 mei 2012 10:10:51 schreef Turbokeu:
Die kammetjes zijn enkel nuttig als je een 1-fasige groepenkast hebt.

Bij de renovatie bij mijn zoon hadden we ook een aantal (geïsoleerde) kamrails voorzien die uiteindelijk onbruikbaar bleken wegens de 3-fasige verdeling binnen de groepenkast.

Er bestaan ook driefasige kammetjes rails.

Die kammen bestaan ook in 3 fase uitvoering, zowel N-L1-L2-L3-... als N-L1-N-L2-N-L3-... en ook voor 3x230v bestaat er een uitvoering met L1-L2-L3-...
Of ze ook zo bestaan voor de smalle automaatjes weet ik niet. Die worden hier bijna nooit gebruikt.
Alleen wanneer er echt plaatstekort is gebruik ik wel eens die kleine automaatjes, bij een nieuwe installatie moet je je kast maar groot genoeg kiezen.
Misschien dat ze in huisinstallaties meer gebruikt worden, ik zit meer in de industriële installaties.

Ik weet dat ze bestaan maar ze zijn enkel bruikbaar als er een logische/regelmatige volgorde in de faseverdeling tussen de verschillende modules in een rij bestaat, hetgeen in de groepenkast van mijn zoon niet het geval is.

Met slechts 3x20A hoofdzekeringen en vele stroomslurpende apparatuur (wasmachine, droogkast, oven, frietketel, elektrische barbecue op het terras,...) moet je al serieus nadenken over de faseverdeling om niet om de haverklap door overbelasting uitgeklapte zekeringen terug te gaan inschakelen (hetgeen mij ogenschijnlijk goed gelukt is).

Op den duur vind je zelf wel een logica ivm die verdeelkammen hoor. Bij trifasé kom ik altijd boven op de algemene verliesschakelaar toe met de kabel van de teller, steek ik een kam L-L2-L3-N waarop ik de gevoelige verliesschakelaar en de vierpolige kookvuurzekering aansluit (en eventueel nog een andere vierpolige zekering, ofwel gebruik ik dit om bv schakelklokken of teleruptors te steken).
Zo zit de eerste rij vol, en dan neem ik gebruikelijk nog één rij op de algemene en één op de gevoelige verliesschakelaar, met L1-N-L2-N-L3-N-kammen. En dan kan je bvb mooi na de 30mA Was, Droog en Vaat naast elkaar steken -en met stopcontacten badkamer of boiler kan je dan kijken op welke fase je ze best bijsteekt.
Zo blijft de hoeveelheid aansluitdraad (10 of 6mm²) beperkt, en 't gaat vooruit (het gaat ver-ba-zend-goed-vooruit) ;-)

Bij nieuwbouw zou ik zeker verdeelkammen gebruiken.
Je hebt dan wel het volledig initiatief over de locatie en de indeling van de verschillende modules in de verdeelkast en de vrije lengte van de toekomende kabels/draden is meestal toch veel te lang.

Bij renovatie moet je rekening houden met de plaats van aankomst van de buizen van de verschillende bestaande groepen in de verdeelkast en de vrije lengte van de bestaande kabels (meerdere kabels waren nogal aan de korte kant) zodat je dikwijls geen vrije keuze hebt over de locatie en indeling van de modules.

Brugjes van de juiste lengte maken in 6mm² of 10mm² stugge VOB-draad is inderdaad tijdrovend maar vermits deze renovatie hier voor mij slechts een uitzonderlijke/éénmalige klus betreft neem ik dat er maar bij.

Inderdaad, in het geval dat de lengte van je draden vastligt en je geen overschot hebt moet je soms met 6mm² aan de slag, niks aan te doen... In dat geval probeer ik wel met een paar kleuren te werken, zodat bvb de zekeringen die achter de 30mA zitten met een andere kleur aangesloten worden.

Vandaag 14:00 werdt de elektrische installatie van mijn zoon's appartement gekeurd (samen met het ook wettelijk verplichte EPB certificaat (energieprestatiecertificaat) bij verkoop van een onroerend goed).

Geen enkel probleem tijdens de keuring (op een initiëel probleem na met een te lage isolatieweerstand die achteraf gezien te wijten was aan de groep met het aquarium en de computer).

Normaal gezien moeten ze bij een isolatie meting alles af koppelen (= alles uit het stop contact trekken) en dan pas meten.

We zijn blij voor jullie =D

haha dat klopt maar in belgie hebbe ze nog altijd de 2 module breedte voor 2polige automaten.

Ik zit in belgie op school maar en daar hebbe ze alleen die 2modules en in nederland waar ik werk gebruiken we de 1 module breedte automaten