MGP
LDmicro user.
Op 9 augustus 2011 09:01:42 schreef sanscorp:
..... ik zoek een systeem wat ik met 2 draden i.p.v. het weerstand kan plaatsen)
Als je het electronisch wilt oplossen zal dat niet gaan, minimaal 3 draden.
De schakeling waarvan sprake zal een P-fet nodig hebben omdat de schakelaar aan de + van de batterij ligt.
ok en wat zijn de alternatieven? 
een regelaar is geen "must", als de motor maar op halve snelheid draait zonder dat ik elk jaar 50 euro moet uitgeven aan een weerstand die er uit blijft klappen...
MGP
LDmicro user.
Geen...
edit:
BTW: dat zijn speciale weerstanden wegens brandgevaar.
[Bericht gewijzigd door MGP op (83%)]
da's makkelijk
maar weerstanden blijven altijd doorfikken?
ook als je een niet originele weerstand terug plaatst?
wat ik op internet vind aan plaatjes staat er dit op de originele weerstand: R30K 12v.
en men zegt dat de fan max. 20 amp. weg trekt.
MGP
LDmicro user.
R30K ?? niet gissen je moet de juist waarde weten, zal wel 30Watt zijn.
Wat is er tegen van een extra massadraad van die schakeling bij te leggen?
edit:
Op 9 augustus 2011 11:08:05 schreef sanscorp:
da's makkelijk
Moest het makkelijk zijn dan zou Alfa Romeo die ook wel geweten hebben 
[Bericht gewijzigd door MGP op (41%)]
Ik heb geen weerstand meer dus kan het niet zien maar het is ook geen giswerk.
Zoek maar op Alfa 156 Fan resistor op google, je hebt 2 varianten, een zwarte en bruine behuizing, ik moet de bruine hebben.
Daar staat overal R30K op, geen idee of dat watt of resistance is...
Heel veel zaken worden trouwens niet optimaal gedaan omdat het dan te duur word.
Dus als ze kunnen kiezen uit een regelaar die niet stuk gaat voor 10 euro en een weerstand voor 5 euro dan snap je natuurlijk wel dat dat een flinke kostenbesparing is op een massa geproduceerde auto.
dus nee het is niet zo vanzelfsprekend dat hetgene wat ze gebruiken altijd de beste oplossing is
daarnaast is de auto ook 9 jaar oud, wellicht waren er wel meer betrouwbare methodes gevonden ondertussen.
vandaar de vraag 
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (48%)]
MGP
LDmicro user.
Ventilator een grondig onderhoud geven zodat hij minder stroom neemt bij aanzetten?
Vernieuwen zal wel niet aan de orde zijn wegens te oud en het prijskaartje..
Ofwel trek je een extra massadraad en maak je die schakeling ofwel koop je een andere weerstand, meer zit er niet op.
motor is z.g.a.n. en nog helemaal gereinigd (koolstof verwijderd) 
dan de schakeling eens nader bekijken: alleen een extra massa is geen ramp, heb nog draad over..
een experimenteerbord is dan niet voldoende zeker he?
moet wel wat zwaarders zijn neem ik aan?
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (13%)]
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Let ook even op dat de motor ecu beide fan relais stuurt.
Als je de fans losmaakt gaat de ecu in storing.
Het is niet zo simpel om een PWM regeling aan te brengen in dit geval.
Het zal best ecu gestuurd zijn maar deze controleert de werking niet, pas als de temp. oploopt komt er een actieve waarschuwing op het lcd scherm.
heb al zonder fan gereden namelijk 
Ik zou die weerstand vervangen door 2 van die goudkleurige metalen weerstanden die tegen het chassis geschroefd kunnen worden voor koeling.
Dit soort weerstanden:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=41…
draadweerstand
die werd mij door een ander ook al geadviseerd.
ik bind er wel een CPU koelblok aan ipv alleen het chassis.
met welke waarde heb je genomen en waar heb je ze gekocht??
ik had een 50w of 100w 0,22 of 0,33ohm gevonden voor 5 en 15 euro.
maar goed da's op conrad met verzendkosten van 7 euro: dat spul moet ook wel in de winkel te krijgen zijn?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ventilator een grondig onderhoud geven zodat hij minder stroom neemt bij aanzetten?
Ben met een modelbouw hoovercraft bezig geweest op basis van een auto radiator ventilator, die dingen trekken idd zo 20A. Gelukkig hebben de huidige modelbouw LiPo's daar geen probleem mee.
Op 10 augustus 2011 09:54:15 schreef sanscorp:
ik bind er wel een CPU koelblok aan ipv alleen het chassis.
Op die manier wordt het niks.
CPU koelblok geeft te weinig koeling, en ' binden' is ook niet de manier om voldoende koeling te garanderen.
Ik zou er 4 van 0.47 Ohm/50W nemen.
Experimenteren met 2 parallel = 0.235 Ohm/100W of
2 par/ 2 serie = 0.47 Ohm 200W.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Moest het makkelijk zijn dan zou Alfa Romeo die ook wel geweten hebben
Met die magnetti spaghetti rommel weet je dat maar nooit.
Als je er gewoon een weerstand inzet wel zorgen voor een brandveilige weerstand.
En anders iets verzinnen met een dikke FET die je half dichtknijpt.
edit: zo'n draadgewonden weerstand lijkt me redelijk burn-proof.
Die weerstand met een beetje koelpasta en een slangenklem oid op het chassis klemmen. cpu koelblok is helemaal niet nodig als je de weerstand op het chassis zet, je gebruikt je chassis als koeling.
[Bericht gewijzigd door WilToyo op (21%)]
hmm ok, maar dan moet je wel plek op het chassis hebben net in het bereik van de draden 
nu nog een plek waar ik hem kan kopen 
EricP
mét CE
Is die weerstand niet 0.3&Omega? Zou bij 20A dan 6V over vallen.
Samenstellen uit wat te koop is, fatsoenlijk op een behoorlijk koelblok monteren (dus zorgen voor thermisch contact), zorgen dat dat ergens in de flow van die fan zit zonder al te nat te worden.
@PW: als die ECU de fan relais stuurt... Dan heeft die ECU toch geen flauw idee van wat er na dat relais gebeurt? Dan kun je daar toch knutselen wat je wilt zonder die ECU een rad voor ogen te hoeven draaien?
tenzij de ecu de snelheid ook regelt en verkeerde waarden terug krijgt, dan kan 'ie een fout geven.
ik donder er 1 weerstand tussen van 100 watt, als er 6 volt over blijft is dat toch een mooie "langzame stand" t.o.v. de snelle volledige 12v stand? 
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Heb niet exact het schema in mijn hoofd maar ben wel eens flink aan het zoeken geweest met zo'n alfa met relais problemen. Ik dacht dat de ecu ook het werkelijk gestuurde signaal terug krijgt, dus na het relais.
Overigens in oude Peugeot's (205 meen ik) zit zo'n mooie weerstand in een alu blik op de radiator in de luchtstroom.
Misschien ook nog een idee.
Of je neemt zo iets, watergekoeld.
http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getP…
Ze zijn er in allerlei waarde's.
MGP
LDmicro user.
Die weerstanden kosten al 51 euro zonder verzendingskosten en 50euro is al teveel 
@sancorp: je moet de exacte weerstand trachten te achterhalen en dan een weerstand kopen.
R.I² een verschil van een paar tienden ohm op 20A maakt een groot verschil.
Niet experimenteren want als de ventilator op een bepaald moment niet start (winterse toestanden) omdat de weerstand te hoog is zul je nog meer onkosten hebben.
edit: de meeste van die weerstanden zitten in het luchtverversingskanaal van de auto, is daar nog voldoende debiet?
Mijn Mondeo was daar ook gevoelig aan, aircofilter telaat vervangen en ik had prijs. Daar zat wel een thermische zekering bijgemonteerd zodat het een klein werkje was om dat te vervangen.