zijn ze dan al zo gaan besparen op kwaliteit? waar gaat het naartoe?

vooral de kuip en de bewegende onderdelen zijn veel goedkoper als 10 jaar geleden . je kunt wel een machine bouwen die 15 jaar meegaat , mar als de consument liever de helft neertelt en dit na 7 jaar weer doet ga je als fabrikant failliet omdat de verkoop tegenvalt.

het valt me wel op dat mensen die al 3 b merken wasmachines versleten hebben nu wel een miele kopen , omdat ze het uitvallen van de machine zat zijn . is ook wel fijn om een wasmachine te missen als je 2 kinderen hebt natuurlijk.

een kennis had 6 jaar terug een brand gekocht , want dat wat het helemaal :) ik had toen al zoiets , wel een onbekend merk.....
dat de verkoper er blijkbaar alleen meer provisie op kreeg bleek al na 4 jaar toen de lagers eraan waren . die heb ik toen vervangen en 2 maanden later kwam de pomp . toen is het ding meteen vervangen voor een miele .

Het is soms om te huilen wanneer men bij een herstelling vaststeld dat gezin X wel met Duitse kwaliteitswagens rijdt, en voor het witgoed voor het goedkoopste wordt gekozen.

Met die Duitse auto's viel het in het verleden ook bar tegen, soms. Zowel Opel als VW hebben last gehad van een zekere heer Lopez die teveel bezuinigde op ontwerp en materialen, en in het dealernetwerk lieten dingen soms ook te wensen over. BMW heeft in een reeks Dieselmotoren een soort smoorklepjes in het inlaatspruitstuk zitten, die soms willen lostrillen en dan door de motor 'opgegeten' worden met desastreuze resultaten.

Huishoudelijke apparaten van Bosch en Siemens zijn volkomen identiek aangezien ze al sinds ergens eind jaren '60 samen steeds uit dezelfde fabriek komen. Afgaande op hun site werken ze tegenwoordig samen met Profilo, en dat lijkt me slecht nieuws.

Voor budgetmachines zou ik zelf nog altijd naar Italie kijken, waar ze daar erg lang ervaring mee hebben. Voor een dure machine zou ik Miele of Asko overwegen aan de hand van de geluiden die ik hier regelmatig hoor.

BSH word intussen overal gebouwt, valt geen touw aan te knopen. :D Ze hebben plastic kuipen en goedkopere onderdelen. Profilo zit er al een mooi poosje bij. En de Italiaantjes kan je beter links laten liggen. Het is wel een feit dat de machines van Indesit slechter zijn dan die van Electrolux. (AEG, Zanussi, Zoppas, Zanker, etc...

Op 12 augustus 2011 22:53:03 schreef jerome:
Het is soms om te huilen wanneer men bij een herstelling vaststeld dat gezin X wel met Duitse kwaliteitswagens rijdt, en voor het witgoed voor het goedkoopste wordt gekozen.

Natuurlijk, het komt uit de lengte of uit de breedte... ;)
Met een wasmachine krik je je ego niet op.

On topic: ik vraag mij af of ik een module uit bijv. de W124 kan plaatsen ipv de W123, uiterlijk lijken de machines identiek aan elkaar (zelfde frontpaneel bedoel ik dan), ik vraag mij af hoe kieskeurig die machines zijn, het blijft naar mijn idee toch een beetje motor-knopje-lampje-draaien maar.
Zou dat werken, of is dit weggegooid geld? (In het geval dat ik een 2e hands W124 module vind.)

Op 12 augustus 2011 10:11:41 schreef nikkelmetaal:
Die onderste twee gaten horen leeg te blijven, als ik de printbaan volg komt deze ook uit op een positie van een condensator die niet aanwezig is, dus een 'loose end'.

Weet je dat heel zeker? Zat er ook niks op aangesloten toen de originele stekker er nog op zat?

Gr Ronald

Nee, uiteraard, er gaan maar drie draden naar de (originele) connector.
Om er zeker van te zijn, heb ik de printbaan expliciet gevolgd. Ik heb alles dubbel gecheckt, want ik heb geen trek in een uitgefikte machine+keuken door nalatigheid. Ik zag trouwens dat de Eeprom gewoon één van de 8-polige IC's is en niet eens de grote besturingschip in het midden vd print. Dat men daar nog 23 euro voor vraagt, onvoorstelbaar!

Nu ik toch niet weet welke er stuk is, waag ik mij niet aan de individuele vervanging ervan, maar op die vd print in zijn geheel. Ik vraag mij af, wat voor elektronica er nog op het paneel achter de knoppen te vinden is, aan de voor+bovenkant vd machine, iemand enig idee? Misschien dat daar ook wel iets kapot gegaan is. Als dit een samenspel is tussen module en voorfront, doe ik er wellicht verstandig aan, hen beiden te vervangen... :P

Ik zat net nog je bouwwerkje te bekijken, maar op het onderste contact zit geen draad aangesloten, klopt dat?? Als ik het spoor vojg is het aaan een kant op een weerstand of zo en andere zijde waar de connector heeft gezeten, zit niets. Lijkt een NTC draad of zo. W124 past ook, EPROM kan je gewoon overzetten, wijzigingen in iets ander programma.

Hoi, nee- er zit echt niks op. Een draadbrug (vreemd genoeg) en daarna een leeg slot voor een condensator o.i.d. maar er zit niks!
De ingang was ook maar drie draden, dus het vierde slot is gewoon keihard empty.
Dat de connector wel is vastgesoldeerd, is logisch ansich, daardoor zit e.e.a. ook wel steviger (voor 10 jaar dan blijkbaar), maar geen input verder op deze printbaan.

Als een W124 ook past, dan verruimd dit het zoekresultaat iets wellicht.
Ik heb nog geen gelegenheid gehad, om de bovenkant vd machine open te maken (staat een heavy koelkast op namelijk), maar kan het ook zijn dat er in het frontpaneel nog gevoelige elektronica zit, die wellicht van slag is of evt. een zekering doorgebrand bijv.?

Want die module is dan "gerepareerd" en nog van slag, maar dat het lampje ook niet brandt, vind ik nog steeds een beetje typisch. Kan ook door die eeprom komen natuurlijk, maar toch.
Ik heb een voorgevoel dat ik dadelijk die module wissel en dat er voorin, bovenin gewoon iets kaduk is. :P
Wat bedoel je met een ander programma? Zet ik hem op 40graden en gaat hij gelijk centrifugeren ofzo? En ik maar denken dat ie nog steeds kapot is ;)

Hoe zie je trouwens wat het juiste IC is v.w.b. de eeprom? De grote in het midden is een soort microcontroller lijkt mij en dan één van de drie-vier kleine IC's is de eeprom (zie foto's op pag. 1) Zelf zou ik liever niks meer overzetten en alleen het liefst de module in zijn geheel vervangen voor een tweedehands exemplaar.

Is er trouwens ook iemand hier op het forum die weet hoe een wasmachine exact functioneert en daarmee bedoel ik:

-Hoe de componenten zelf functioneren, de motor bijv., ik neem aan dat daar zelf nog iets van een relais op zit waarbij 2 polen zorgen voor snel rondraaien (lees: centrifugeren) en twee andere contacten i.c.m. een flip-flop-relais/schakelrelais weer voor stapsgewijs draaien (wassen)?

Detailinformatie over de elektrocomponenten in de machine zijn ERG welkom.
Voorlopig komt er even geen nieuwe wasmachine (ivm renovatie) dus als ik de machine zelf handmatig zou kunnen aansturen d.m.v. wat relais en schakelaars, dan kan ik de basale functie's gewoon benutten.
Ik slaap niet onder satijnen lakens, ik draag geen zijde-ondergoed, dus fancy wasprogramma's zijn niet aan mij besteed. Gewoon water erin, draaien, water wegpompen, spoelen en centrifugeren, that's all. :)

[Bericht gewijzigd door nikkelmetaal op (44%)]

Hmmm na een ruime 15 jaren repareren van witgoed kan ik toch wel zeggen hoe zon ding werkt, en met mijn wel meerdere hier op dit forum. Maargoed, je zit nog met het probleem van een ronddraaiende klok, begin eerst met alle basis dingen: pomp kan draaien en zit geen vuil in?? Koolborstels motor lang genoeg en geen verbrand anker??? Verwarmings element werkt nog en lekt niet ohms naar aarde?? water sloten werken nog??? NTC werkt nog?? Deurslt vergrendelt en schakelt door?? Pressostaat werkt nog en is darmpje nog OK en drukkamer schoon?? Kabelboom OK???

Ja, elke motor word bestuurd door minimaal 3 relais TW Links en Rechtsom, en eentje voor omschakeling veld voor hoge toeren.

Als de klok ronddraait , betekent dat er communicatie is en processor nog doet. Maar een van de functies van de machine werkt niet OK. Staat de klok stil en doet de machine geheel niets?? dan is de besturing ter ziele

Lees het verhaal maar, dan weet je genoeg.
Klok draait door, lampje doet niks, vult alleen water verder niks.
Module kapot, de rest was gewoon goed.

Je zou eens wat service manuals kunnen bestuderen. Vaak staat daar ook het verloop van het wasprogramma beschreven.

@ Nikkelmetaal,

Wat is het volledige type nummer? Dus incl. de letters achter W123.

Uit de service manual van een W123:

The fault on the appliance is signalled via:
1. the continuous rotation of the selector knob
2. the action, for the first 4', of the electrovalve and the drain pump
3. the door becomes unlocked
4. the led flashes:
the number of flashes indicates the fault code; the code should be read as follows:
· each fast flash (2/3 flashes of the led very close together) represents one code value
· the fault code is evaluated by counting the number of flashes occurring at 3/4" intervals from one another
· stop counting when the washing machine waits the equivalent of approximately 8/9" between flashes
· the procedure is repeated by the appliance cyclically

Hoi,

"W123X NL" staat op een sticker.

Dus als ik het goed begrijp, vind alle aansturing vanuit de print plaats, mede door de relais op deze print?
Op de componenten (pompen, motor) zit dus verder geen besturing meer, in de zin van een elektronische schakeling? Dat klinkt ook wel logisch, aangezien de relais op de print zitten en alle kabelbundels naar de print lopen. Alleen voor het verwarmingselement lopen er meer draden naar dit element dacht ik.

Hmmm...dat zou inhouden dat je voor alles met 230V moet werken, als je handmatig iets in elkaar wilt zetten. Ik heb gewoon zoiets van knop 1: water vullen, erbij staan, wachten tot er genoeg in zit, knop 2: draaien, heen- en weer (iets met een flip-flop ofzo) als je dat een 30 min gedaan hebt, knop 3 indrukken en dan afvoeren, knop 4 voor spoelen met wasverzachter dan weer knop 3 even indrukken (tot leeg) en dan knop 5 indrukken voor centrifugeren, even een minuutje of 5 en dan klaar!

Valt zoiets te maken? Op een experimenteerprint?

Op 22 augustus 2011 00:59:23 schreef nikkelmetaal:
Valt zoiets te maken? Op een experimenteerprint?

Nee, je zit met de aansturing van de motor. Dat gebeurt hier met een thyristorschakeling met terugkoppeling. Tevens detecteert deze eventuele onbalans van de trommel etc. Verder zit je met de verwarming - hoe meet je de temperatuur? En het niveau van het water in de trommel? Allemaal haken en ogen dus.

Met de hand wassen is sneller en simpeler :9

Gr Ronald

Kijk dit is wat ik bedoel, dit soort info- het zijn nog best lastige/complexe items, als ik het zo lees.

Waar vind ik nog meer van dit soort info, hoe de machine exact werkt? :)

(Een computer met relais-board zou dit wel kunnen, als je kunt programmeren? -wat ik aan het leren ben-)

Ja in feite is dat precies wat er op die print gebeurt.

Er zit een processor in (grote chip) en een EEPROM met software (kleine chip).

Die processor krijgt informatie binnen van sensoren. bv waterniveau, temperatuur, snelheid waarmee de motor draait, stand van de schakelaars.

Tevens stuurt hij alles aan. bv waterventielen, motor, verwarming, lampjes, draaiknop, deurslot.

De motor wordt aangestuurd door een thyristor schakeling (vergelijkbaar met een lichtdimmer) en een paar relais om de motorvelden (lage en hoge snelheid) en richting te schakelen. Er zit een tachospoel achter op de motor die pulsen afgeeft zodat de processor weet hoe snel hij draait.

Theoretisch is het na te bouwen, alleen de software lijkt me dan nog het moeilijkst. Weet jij bv hoe lang de trommel moet draaien om alles schoon te krijgen? En hoe vaak je van richting moet veranderen om het wasgoed los te maken? Ik noem maar wat, maar zo zijn er honderden factoren om rekening mee te houden.

Zoals Maarten al zei zou je s wat service manuals moeten bestuderen, daar leer je veel van.

Gr Ronald

Tsja, of een andere print, of een ander machientje???

Denk hier eens over na:

Is het huidige toestel nog goed genoeg voor een nieuwe print?
of wil je een nieuwe wasmachine?

Nou ja, kijk het zit zo: er moet hier nog flink wat gebeuren in de keuken aan werkzaamheden, waardoor er nog geschoven moet worden met de machine en er mogelijk stof vrij komt, of er tegenaan gestoten kan worden etc. Daarom vind ik het een beetje 'zonde' om nu een nieuwe machine te kopen, dat doe ik liever als de werkzaamheden klaar zijn en dat is niet morgen.. :)

Maar: de wasserette kost ook vier euro per was van 6-7KG, dus dat loopt aardig op- een tweedehands zou dus beter zijn. Ik heb echter alleen zoiets van: dan koop je andermans ellende, waarvan je de geschiedenis niet kent. Steek je een hoop tijd in een goede deal en daarna nog het transport, scheidt hij er na bijv. drie weken mee uit, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar wat ik sowieso interessant vind om te weten, is de techniek erachter.
Kijk, zelf een computer bouwen met ic's is al wat lastiger (maar niet onmogelijk natuurlijk- ik heb het genoeg gezien op tweakers.net) maar witgoed leek mij niet echt rocket science.
Wat ik graag zou willen weten, is hoe je een machine bouwt, die qua elektro haast niet kan falen.
Dus geen fancy menu's, ledjes, lcd's etc. maar gewoon knop-aan/knop-uit. Net als een gietijzeren strijkijzer bijv. ;) Noem het een wasmachine voor de Derde Wereld ofzo.
Dan heb je altijd iets om op terug te vallen.

Dan zal je zoals gezegd in servicemanuals moeten kijken, liefst van de oudere simpele modellen met mechanische timers. Een motorsturing moet je dan zelf knutselen, maar van de cyclus weet je op dat moment wel ongeveer alles.

Wij hadden vroeger een bruine Zanker wasmachine, hier zat alleen een knop op voor het programma te kiezen, lampjes voor aan/uit en klaar. en een aan/uit knop.

Deze wasmachine heeft zeer lang meegegegaan, 1980 tot 2008.
daarna een Bosch WAE28174 gekocht.