Ronald45
Golden Member
Ja in feite is dat precies wat er op die print gebeurt.
Er zit een processor in (grote chip) en een EEPROM met software (kleine chip).
Die processor krijgt informatie binnen van sensoren. bv waterniveau, temperatuur, snelheid waarmee de motor draait, stand van de schakelaars.
Tevens stuurt hij alles aan. bv waterventielen, motor, verwarming, lampjes, draaiknop, deurslot.
De motor wordt aangestuurd door een thyristor schakeling (vergelijkbaar met een lichtdimmer) en een paar relais om de motorvelden (lage en hoge snelheid) en richting te schakelen. Er zit een tachospoel achter op de motor die pulsen afgeeft zodat de processor weet hoe snel hij draait.
Theoretisch is het na te bouwen, alleen de software lijkt me dan nog het moeilijkst. Weet jij bv hoe lang de trommel moet draaien om alles schoon te krijgen? En hoe vaak je van richting moet veranderen om het wasgoed los te maken? Ik noem maar wat, maar zo zijn er honderden factoren om rekening mee te houden.
Zoals Maarten al zei zou je s wat service manuals moeten bestuderen, daar leer je veel van.
Gr Ronald
Denk hier eens over na:
Is het huidige toestel nog goed genoeg voor een nieuwe print?
of wil je een nieuwe wasmachine?
Nou ja, kijk het zit zo: er moet hier nog flink wat gebeuren in de keuken aan werkzaamheden, waardoor er nog geschoven moet worden met de machine en er mogelijk stof vrij komt, of er tegenaan gestoten kan worden etc. Daarom vind ik het een beetje 'zonde' om nu een nieuwe machine te kopen, dat doe ik liever als de werkzaamheden klaar zijn en dat is niet morgen.. 
Maar: de wasserette kost ook vier euro per was van 6-7KG, dus dat loopt aardig op- een tweedehands zou dus beter zijn. Ik heb echter alleen zoiets van: dan koop je andermans ellende, waarvan je de geschiedenis niet kent. Steek je een hoop tijd in een goede deal en daarna nog het transport, scheidt hij er na bijv. drie weken mee uit, als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar wat ik sowieso interessant vind om te weten, is de techniek erachter.
Kijk, zelf een computer bouwen met ic's is al wat lastiger (maar niet onmogelijk natuurlijk- ik heb het genoeg gezien op tweakers.net) maar witgoed leek mij niet echt rocket science.
Wat ik graag zou willen weten, is hoe je een machine bouwt, die qua elektro haast niet kan falen.
Dus geen fancy menu's, ledjes, lcd's etc. maar gewoon knop-aan/knop-uit. Net als een gietijzeren strijkijzer bijv.
Noem het een wasmachine voor de Derde Wereld ofzo.
Dan heb je altijd iets om op terug te vallen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan zal je zoals gezegd in servicemanuals moeten kijken, liefst van de oudere simpele modellen met mechanische timers. Een motorsturing moet je dan zelf knutselen, maar van de cyclus weet je op dat moment wel ongeveer alles.
Wij hadden vroeger een bruine Zanker wasmachine, hier zat alleen een knop op voor het programma te kiezen, lampjes voor aan/uit en klaar. en een aan/uit knop.
Deze wasmachine heeft zeer lang meegegegaan, 1980 tot 2008.
daarna een Bosch WAE28174 gekocht.