Hallo ,
Ik heb een eigenaardig probleem met een Pioneer Stereo.
Als de volumeknop niet volledig open staat (pakweg tot 70% van het maximale volume) is er niets aan de hand en speelt deze normaal.
Maar als ik dan de volumeknop verder open draai , begint de radio te stotteren : ongeveer een halve seconde muziek ,ongeveer 2 seconden stilte , enz.
Ook valt de ventilator voor de koeling van de eindtrap uit op deze intervallen..
Ik dacht eerst aan een transistor die mischien zou doorslaan bij hoge stromen ,maar beide luidsprekers vallen uit , dus dit betekent ook dat er iets mis zou zijn met de transistors van beide eindtrappen (Links en Rechts).
Kan iemand mij helpen?
Welk type is het?
Misschien is het uitgangsrelais vuil en stuurt het luidspreker uitgangs signaal (met een schakelingetje natuurlijk
de fan aan? maar dan zou ik het service manual moeten zien.
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
ik denk dat de eindtrap overbelast word(te hoog insturen)waardoor een soort blokgolf onstaat en hierdoor de dc beveiliging inschakeld.
waarom die fan uitvalt kan ik niet verklaren.
gr, weetal
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt niet teveel boxen op de versterker hangen ? er mogen meestal geen 4 ohm boxen samen gebruikt worden . dan komt idd de beveiliging in . vaak is dat een schakeling die de versterker in stby zet en daarom valt de fan ook even uit.
EricP
mét CE
Ik zou 'm naar een logopedist brengen...
Heb je al eens een scoop aan de voeding gehangen? Kan me zo voorstellen dat door een rotte elco of een defecte diode in de brug na de trafo de voedingsspanning inkakt bij belasting. Er zit vast een speakerrelais in om 'ploppen' te voorkomen. Dat ding wordt na 2 seconden ingeschakeld. Als de timer die daarvoor gebruikt wordt reset door een voeding die staat te stuiteren...
Allen de eindversterker viel uit , de voeding en het display etc bleef wel gewoon werken.
Maar ik ben er nu achter gekomen dat ik luidsprekers van een verkeerde impedantie had gebruikt...
Maar dit is nu opgelost , maar nu is er een volgend probleem.
Als de Stereo op standby staat , blijft de koelplaat van de transistoren van de eindversterker nog warm.
Ook na een halve dag in standby te staan , is deze plaat nog steeds warm.
Is dit normaal?