Hallo,hoe verwijder je best V-snaar poulie van motor op wasmachine.Het is zo een met kleine V groefjes.Heb dat eens geprobeerd maar bij terugplaatsen sloeg asje,heb toen verwarmd en afgetrokken,lager vernieuwd en terug V-poulie opgewarmt,maar waarschijnlijk te weinig,een beetje moeten slaan,en asje beetje krom.Denk dat ik snel poulie moet warmen,anders word as warm tot hij er gemakkelijk af komt,en later bij afkoelen as,Vpoulie goed opwarmen tot hij er over schuift,niet kloppen.
Betreft AEG 6251.
Heeft iemand tip of ervaring bij deze,alvast bedankt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de poulie moet je of met een trekker eraf halen of heetstoken . dan is een snijbrander oid wel handig die snel zat alleen het vsnaarwiel heetstookt .
je kunt ook even op mp kijken voor een goede 2e hands motor , vaak zijn de koolborstels ook op .
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Ik heb er maanden geleden ook nog ene gemaakt: lagers stuk door water dat door dichting/slijtbus lekte.
Eraf halen met een gepaste trekker, daar kan je in de regel voldoende kracht mee zetten. Eropzetten is kinderspel als er schroefdraad in de as zit. Je schroeft hier een draadstang in, zet je polie op de as, 1 of een paar passende rondellen over de draadstang en dan een moer. Door de moer op de draadstang te trekken schuift de polie op de as.
Altijd vet aan as doen voor montage en zien dat de polie er recht voor zit voor je hem erop trekt.
- - big bang - -
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 19 augustus 2011 17:28:11 schreef testman:
dan is een snijbrander oid wel handig die snel zat alleen het vsnaarwiel heetstookt .
.
Ik denk dat een snijbrander in de handen van een onervaren (niet lullig bedoeld) iemand een heel fout stuk gereedschap is.
@Big bang,dit is voor de wastrommellagers,heb dit al gedaan,maar zag een beetje spel op lagering motor,vandaar.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Ah sorry, heb ik over gekeken.
Maar voor een motorpoulie geldt hetzelfde hoor.
Ook is hier warmen makkelijker, soms zijn die dingen met groene loctite gekleefd, en met warmen laat die lijm makkelijker los.
- - big bang - -
big bang
Lijkt me niet. Niet gericht, temperatuur te laag en gaat ook te traag.
Als je de poulie wil laten uitzetten en de as niet, moet je gericht kunnen warmen op korte tijd. Ook voor de eventuele lijm lukt dat niet denk ik, Henry.
- - big bang - -
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Met een verf stripper kan het ook, duurt alleen wat langer.
Desnoods de trekker al monteren met een aardige voor spanning en dan komt het zeker wel los.
Maakkelijkste is om naar een auto zaak te gaan waarbij ze dynamo's en startmotoren reviseren, die hebben persbanken staan en doen dat met een fluitje van een cent! misschien met een 10tje weer helemaal klaar.
Ik gebruik een tweebenige poulietrekker en trek de poulie er samen met het lager af. Het vereist soms wat kracht (poulietrekker tussen de bankvijs steken) maar eens het poulietje "klak" zegt gaat het er vlot af. Hitte heb ik nog nooit moeten gebruiken, en ik heb toch al heel wat motortjes van nieuwe roulementen voorzien.
Vooral opletten voor het magneetje van de tacho, dat je dat niet breekt. Meestal zijn die niet apart te krijgen, en één scheurtje in de magneet is genoeg om kapot te zijn.