Hallo,
Voor school moesten we experimenteren met de microcontroler pic 16c84,
dus heb ik een print gemaakt die als 'moederbord' fungeert (met de x-tal en i/o aansluitingen), en een print om de microcontroler te programmeren (die in de electuur beschrven staat). Deze print programmeert de controller vanuit de pc (muispoort), en daar loopt het fout. Ik weet dat de programmeerprint werkt (getest op school) maar thuis doet hij't ni. Ik heb thuis een oude pentium 1 met slechts één muispoort. (9 pin male), en niet die ronde die tegenwoordig in de mode is. Dus ik moet dan de pc laten opstarten zonder muis en met de programmer erin en mbv de tabtoetsen dan programmeren.
Maar als ik dan iets in de controller wil schrijven geeft die de boodschap 'cannot find communication ports'. Dat doet hij met read, write... De vraag is nu waar het probleem zich bevindt en hoe het op te lossen is.
We zouden de pic programmeren met JAL, een klein programma da' ik op mn pc heb geïnstalleerd.

Groetjes

Op vr 17-05-2002 08:53:10 schreef R:
Hallo,
dus heb ik een print gemaakt die als 'moederbord' fungeert (met de x-tal en i/o aansluitingen), en een print om de microcontroler te programmeren (die in de electuur beschrven staat). Deze print programmeert de controller vanuit de pc (muispoort), en daar loopt het fout. Ik weet dat de programmeerprint werkt (getest op school) maar thuis doet hij't ni. Ik heb thuis een oude pentium 1 met slechts één muispoort. (9 pin male), en niet die ronde die tegenwoordig in de mode is. Dus ik moet dan de pc laten opstarten zonder muis en met de programmer erin en mbv de tabtoetsen dan programmeren.
Maar als ik dan iets in de controller wil schrijven geeft die de boodschap 'cannot find communication ports'. Dat doet hij met read, write... De vraag is nu waar het probleem zich bevindt en hoe het op te lossen is.
We zouden de pic programmeren met JAL, een klein programma da' ik op mn pc heb geïnstalleerd.

Groetjes

[font=gothicI]misschien idee om zo'n kaartje bijin de computer te zetten weet ik niet zeker maar dan hoef je in elk geval de muis niet te missen. [/font]

Op vr 17-05-2002 08:53:10 schreef R:
Hallo,
dus heb ik een print gemaakt die als 'moederbord' fungeert (met de x-tal en i/o aansluitingen), en een print om de microcontroler te programmeren (die in de electuur beschrven staat). Deze print programmeert de controller vanuit de pc (muispoort), en daar loopt het fout.

Muisport?, je bedoelt de com-poort neem ik aan.

Ik weet dat de programmeerprint werkt (getest op school) maar thuis doet hij't ni. Ik heb thuis een oude pentium 1 met slechts één muispoort. (9 pin male), en niet die ronde die tegenwoordig in de mode is. Dus ik moet dan de pc laten opstarten zonder muis en met de programmer erin en mbv de tabtoetsen dan programmeren.

Groetjes

Programmen en programmeren is wat anders. Eerst heb je het over het programmeren van je ic, dus je programma laden in de pic. En aan het einde heb je het over programmeren in JAL, en dat is een programmertaal. Dus dat zijn 2 verschillende zaken.

Ik zou graag wat meer over jouw muispoort willen horen? Ik heb nog nooit een I/O device gehoord dat werkt via de muispoort, zeker de PS/2 niet (behalve dan je muis of toetsenbord), omdat je die altijd nodig hebt.

ik heb een vraag die hier een beetje bij hoord, ik hoop dat ik em even tussendoor mag stellen...?

Ik wil graag vanalles leren met die PIC processortjes... ik wil er graag ook mee gaan programmeren, bouwen enz.... hoe je het ook noemen wilt. Ik kan verder niet echt veel info vinden.. weet iemand hier een paar goed tutorials te vinden, waar ik het een beetje kan ontdekken en leren enzo??

bedankt!

Op vr 17-05-2002 11:41:37 schreef Bernd:
ik heb een vraag die hier een beetje bij hoord, ik hoop dat ik em even tussendoor mag stellen...?

Ik wil graag vanalles leren met die PIC processortjes... ik wil er graag ook mee gaan programmeren, bouwen enz.... hoe je het ook noemen wilt. Ik kan verder niet echt veel info vinden.. weet iemand hier een paar goed tutorials te vinden, waar ik het een beetje kan ontdekken en leren enzo??

Op deze site komt binnenkort een tut. met alles erop en eraan om te kunnen beginnen met de PIC. Het schrijven van een programma, laden van je programma tot het gebruiken in de praktijk.
Totdan kun je met google een heleboel vinden. Wat alleen wel een nadeel is is dat veel sites te moeilijk zijn en in het Engels.

Hier enkele links voor eventueel meer PIC info.
Ebook
Talking Elektronics Project
Talking Elektronics Theory

Wij hebben liever dat je een nieuw topic opend als het over iets anders gaat dan de 1e post in het huidige topic.
Jouw vraag gaat wel over de pic maar niet specifiek over dezelfde vraag als de topicstarter, en zo wordt het een zooitje. Ik heb je hierbij ff antwoord gegeven op je vraag, en dan kun je het zo laten en hoef je geen nieuwe meer te openen.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

Er is een zeker compatibiliteit tussen een PS/2 en een com-poort.
R, gebruik je op school een PS/2 ronde aansluiting,
en thuis db9 (trapesium vorm) ?
zie:
http://www.pcguide.com/ts/x/comp/micePS2-c.html

Welke elektuur ? jaar maand

Bastiaan break:
Sorry Prutsertje, maar gelieve niet meer op Bernd in dit topic te reageren. Ik heb je links bij mijn post geedit om de overzichtelijkheid te bewaren.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

bedankt! Ik houdt mn kop verder wel.

Maar ik vind juisty dat als je voor iedwer wissewasje weer een nieuw topicv opend... dat het dan pas onoverzichtelijk wordt.

das alleen mijn mening natuurlijk.

Wat ik op de 1e post ff wil zeggen:
Als je je muis van de computer ontkoppeld en deze zit op de COM poort, zal windows de Com poort registreren voor een andere muis. Daarom krijg je ook een melding als windows opstart: "windows heeft Geen muis gevonde, je kan een siriele muis ...... druk op OK om verder te gaan."
Daarom kan je beter bij windows sessie voor het programeren zeggen dat je geen aanwijs apparatuur gebruikt. Dan zal windows de Com poort ook niet gebruiken.
Wat een idee is om een PS/2 kaart te kopen of een Bus kaart.
Zo kan je toch een muis gebruiken via PS/2, of BUS. Deze bus kaarten worden volgens mij niet meer gemaakt maar bij 2e hands winkels zie ik deze kaarten soms weleens liggen. Hij lijkt best op de PS/2 maar er zijn meer pinnen e.d.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt ?
Nog suc6 met het programeren en met je PC.
Mzll

Op vr 17-05-2002 12:39:21 schreef palieter:
zie:

Dit werkt alleen voor een muis. De ps/2 en de com poort zijn wezenlijk verschillend. Ook niet elke muis kan met een adaptertje aangesloten worden op zowel com,ps/2 of usb, de muis moet daarvoor geschikt zijn. De muis moet dan namelijk intern op een ander protocol omschakelen, dit doet het adaptertje niet.

Marcel

Op vr 17-05-2002 12:39:21 schreef palieter:
zie:

Ja, trapeziumvormig,
Ik moet hierbij vermelden dat ik weinig kennis heb ivm pc poorten, ik weet wel dat in school er ook geen ronde poort is, en opstarten zonder muis en daarna programmeren op de pic lukt wel (met veel moeite).

De Elektuur weet ik niet, we kregen een kopie van het artikel, maar de print is zeer eenvoudig, 6 R's of zo, paar C's en een zener, 4 Leds.

Op di 21-05-2002 08:51:54 schreef R:
De Elektuur weet ik niet, we kregen een kopie van het artikel, maar de print is zeer eenvoudig, 6 R's of zo, paar C's en een zener, 4 Leds.

Wat je eenvoudig noemt. De programmer op deze site is eenvoudiger en ook nog eens heel simpel via de com-poort aan te sluiten. Dus minder onderdelen en dat alles zonder gezeur met een muispoort.

Dat is 'm wel ni, ma ik denk wel dat het ni uitmaakt.
Mag ik eens vragen wat het verschil is tussen pic16F84 en pic 16C84, en dat de programmeer methode verschilt?

Op di 21-05-2002 09:12:27 schreef R:
Dat is 'm wel ni, ma ik denk wel dat het ni uitmaakt.
Mag ik eens vragen wat het verschil is tussen pic16F84 en pic 16C84, en dat de programmeer methode verschilt?

ni?

Ik heb zelf de 16f84 en de c84. Allebij werken ze met mijn programmer zonder problemen. Ook de programma's die ik er tot nu toe voor heb geschreven werken op allebij. Er schijnt echter wel een verschil te zitten tussen de twee. Ik kom er alleen maar niet achter wat het verschil is.

Dan zal het wel aan m'n computer liggen,
bedankt dan.

Trapezium ! . Dan hebben we te maken met een COM poort en geen muispoort !

Is er op je pc geen DIN ingang voor de muis ? (zoals deze voor je keyboard)
Zo ja dan is de oplossing simpel: Koop een PS/2 muis,
10 Euro ?

Als ik mag vragen wat de betekenis is van ps/2?
Als ik da koop, kan ik de muis gebruiken tijdens het programmeren, ja toch?

De naam PS/2 zelf staat voor 2de generatie PC ontwikkeld door IBM. (men had te veel concurrentie door gekloonde pc's) Maar IBM heeft de duimen moeten leggen wan PS/2 werd een flop.
De PS/2 muis is gedfinieerd door IBM en heeft net als doel
een muis te kunnen aansluiten ZONDER de Com poort te moeten
gebruiken. Later werd deze standaard door andere pc bouwers overgenomen.
Dus als je in de winkel een PS/2 muis vraagt zal dat zeker werken, tenminste als je een aansluiting op je pc hebt.
Een PS/2 muis is momenteel het meest gebruikte type.
Dus je kan altijd van iemand even een muis lenen om te testen.

http://www.ctips.com/ps2.html