steve c
When all else fails, there is always my big hammer...
Ik heb hier een oude Philips versterker 2X30 watt uit eind jaren '60. een uit de zgn. HiFi reeks, je kent ze wel, met dat High Fidelity International logo erop.
Nu, de versterker doet het wel, maar het linker kanaal klinkt zwak en overstuurd. De klank is te vergelijken met een FM tuner die niet pal op de juiste frequentie staat, zowat iets brokkelige klank, geen bas en wat knetterend...
Zou de denkpiste juist zijn om aan te nemen dat er ergens al één van die blauwe elco's gaar is ? Zou het niet zo zijn, mocht de eindtrap opgeblazen zijn dat er helemaal géén klank te horen is ?
Er zijn veel fouten die zo'n klank opleveren. De kans is groot dat een of meer transistoren niet juist ingesteld zijn. Dat kan door een defect in zo'n transistor zelf, of door een fout in de omliggende onderdelen zodat de instelling niet meer klopt.
Een elko die (elektrisch) lekt kan zoiets ook veroorzaken, maar ik dacht dat dat niet zo vaak voorkwam.
Eerder worden ze 'droog', en dan wordt het geluid wel zwak en iel, maar niet brokkelig dacht ik.
Het makkelijkste is misschien de spanningen op de transistors in het linker en rechter kanaal te vergelijken en kijken waar je verschillen ziet. Begin met de eindtrappen, en zo terug.
OF met de scope natuurlijk, dan zie je de vervorming vanzelf.
Heb je niet toevallig een schema? Wat is het precieze type?
Ik vermoed dat het hier om een 22rh591 gaat. Waarschijnlijk kan je het schema op www.oudio.nl vinden. Als je het nergens kan vinden, dan kan ik even kijken of ik het nog heb.
Eindtrap bestaat uit twee transistoren per kant, als er ééntje gaat hemelen krijg je dit soort symptomen. De oude Philips versterkers zijn symmetrisch opgebouwd dus meten en vergelijken is makkelijk. Repareren is de moeite waard want de HIFI norm is vaak geprobeerd maar Philips is de enige die de standaard haalde. ( 20 HZ tot 20000 HZ )
Echt niet 20hz tot 20 khz HIFI die Philips hanteert is de din norm. Google maar even. Er werden in die tijd nog speakers voor gemaakt die het aankonden, kleine compacte speakers maar met name de MFB boxen waren een hit onbetaalbaar maar dan had je ook echt wat.
De din norm gaat van 63 tot 12500hz. Veel apparatuur (Philips incluïs) haalt dat gemakkelijk, en ook de 20khz is makkelijk te halen. Maar dat zegt verder helemaal niks over de geluidskwaliteit.
Philips in de jaren 70 maakte apparatuur tot in de wat hogere middenklasse qua geluid. Vergeleken met de Tannoys, Kefs en Acoustic Research speakers uit dezelfde prijsklasse en hetzelfde tijdperk vallen Philipsen echter flink tegen.
De oudere Philips breedbandspeakers liggen prettiger in het gehoor dan het jaren 70 spul moet die ad0160 dometweeter.
Repareren is de moeite waard omdat 't best een mooi apparaat is, kwa degelijkheid is het een van de mooiste versterkers die ik ooit heb gehad. Qua geluid is er beter, maar in veel gevallen is de versterker prima in te zetten.
Kort gezegd: Philips is een beetje een hype.
De din norm was in die tijd heel anders. En Philips versterkers, speakers zijn geen hype maar degelijk en goede apparaten. Die kwaliteit kun je met ic's echt niet behalen. Een home cinema setje kan er niet aan tippen.
Nee hoor, de norm (DIN 45500) is altijd hetzelfde geweest, en hij is ook niet vervangen. Die norm beschrijft trouwens een boel dingen; het frequentiegebied is maar een miniem onderdeeltje ervan.
Iemand kan best spullen maken met een breder frequentiebereik, en daar ook mee adverteren, maar daar verandert de norm niet van.
steve c
Ja, het is een 591.
die klinken anders als een kei.
heb nog vissenogen ook en mfb speakers, dus ik beaam hetgeen hierboven gezegd is, dat klinkt heel aardig.
Nu, bedankt voor de tips, ik ga de scoop er eens opzetten en trap per trap uitmeten en vergelijken.
De winter komt er toch aan... extra shacktijd dus...
Op 3 september 2011 17:27:09 schreef steve c:
dat klinkt heel aardig.
Precies dat. Ik heb een setje MFB 532's voor als iemand prima geluid wil op flink volume, en mijn achterluidsprekers in de quadro opstelling zijn zelfbouw met philips units.
Op 3 september 2011 16:53:40 schreef ronny530:
Die kwaliteit kun je met ic's echt niet behalen.
Dat kan zeer zeker wel. De Philips FA960 heeft opamps in de signaalweg. De prestaties daarvan zijn in ieder geval beter dan die van de 591, 521 en de ag9016.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (15%)]
Ik zie ook niet waarom de kwaliteit opeens slechter zou worden zodra je ergens een blokje plastic omheen doet en het een IC noemt. Het blijft dezelfde schakeling.. (nu ja, meestal een bétere schakeling, maar goed).
Wat zijn 'vissenogen'?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Self schrijft daar ook over in zijn boek. Tussen het moment dat het signaal via instrument/ microfoon aan zijn reis begint en het moment dat het op CD staat is het door een hele hoop opamps gegaan, waarom zou een opamp daarna dan een wel verslechtering opleveren als het daarvoor mede voor de kwaliteit heeft gezorgd ?
steve c
Wat zijn 'vissenogen'?
dit is een vissenoog: philips 22AH561
zoek maar eens een afbeelding en je zult zien dat dit type versterker ronde VU meters heeft, met een bol glas ervoor om de leesbaarheid te vergroten. Ziet er precies uit als vissenogen, vandaar de bijnaam.
zo heb je de 551, de kleinere broer en de 561 is de grotere vissenoog, ik geloof zelfs dat dit een klasse A versterker is.
Van de mfb's heb ik de 567 serie
Wat is "beter"? bekeken vanuit de tijd van de RH591?
Als je op specificaties uit die periode afgaat bestaat er veel beter. Phlips en alle andere Europese fabrikanten (bvb grundig, saba)werden toen bijna letterlijk omvergewalst door de japanners zoals pioneer, technics, marantz enzv, die cijfermatig idd beter scoren voor een goede prijs.
Jappaners bedoelen het echt goed, maar langer dan nodig strategie is daarwel onbestaand.
In de traditioneel Europese cultuur van toen werd zowat alles geproduceerd voor de eeuwigheid.(behalve wagens, en zeker simca..)
Of dit echt van belang is moet je maar eens aan een conservatieve Engelsman vragen... 
De 591 was al een beetje het Japans design achterna, maar met een Philips strategie :kast aangepast aan de tijd, Philips idee + intelligente zuinigheid binnenin. ( nvdr: niet slecht bedoeld, want de kwaliteit is er wel)
Waarin zit het verschil? Japanners hadden toen een DIK metalen front met GROTE knoppen die stoer aandeden en daardoor de aandacht trokken.
Philips deed het, traditioneel, zuinig aan met een alulaminaat front en plastiekknoppen met een alu kapje, de schakeleers zelf zijn helemaal plastiek.
Op laaaange termijn blijkt een heel ander verhaal: de dure tannoy speakers zijn tot stof vergaan, de dure versterkers van toen zijn zorgenkinderen waar je geen IC meer voor vind. De 591 en zijn tunerbroer spelen na 41 jaar nog rustig door (afgezien van kleine kwalen zoals een uitgedroogde elco)
beiden verdienen respect, het hangt ervanaf hoe je het bekijkt.
Persoonlijk vind ik de lange levensduur belangrijker dan de prestatie op het moment,dus proficiat philips 45 jaar geleden. Helaas hebben ze er nu geen booschap meer aan..
nog een offtopic toemaatje; ondanks mijn negagtieve allusie kunnen Jappen het ook lang uithouden, heb nu al meer dan 250.000 km met de XT250 wat statistisch onmogelijk schijnt te zijn...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
philips bouwde indertijd heel veel uit discrete componenten . dat is nu nog makkelijk te repareren met de opvolgers van de opvolgers van bijv de bc108 . philips audio van voor de marantztijd is wel in audiokwaliteit niet zo super . vooral kanaalscheiding is niet alles. ook vingen andere bronnen geluid op van ongebruikte ingangen door een slechte keus van printspoor locaties.
de mfb's klinken echter prima op een japsetje yamaha uit die tijd . heb zo'n set en die kan helemaal open zonder ruis als de gekozen bron stil is. de mfb's blazen er veel setjes uit van nu met 10x zoveel vermogen , omdat er nu nogal gelogen wordt over het vermogen van een versterker.
wat er vrijwel altijd nodig is met philips hifi uit die tijd is alle elco's vervangen ( op de dikke voedingselco's na ) . veel mensen zeggen dat het niet nodig is , maar ik heb eens opgenomen met een originele set mfb hoe de boxen klonken voor de recapping en erna . de beste box voorheen was na de recap van de slechte box verreweg de slechte box . vooral de elco's in de signaallijn zijn een probleem .dat wordt erger als zo'n set jaren stil heeft gestaan en ineens weer gebruikt wordt . maak je de set open en alles lijkt er goed uit te zien , na een week kan er van de eerst nog goed metende elco's zo 2/3 zeer sterk verlopen zijn .
steve c
Ben hier al terug met meer nieuws:
Er zitten 4 BDY/20 eindtorren erin. Voor die eindtorren zit een bundeltje weerstanden, per tor elk 5 weerstanden. Over de weerstanden gemeten van het goede kanaal, meet ik 52 mV. Volgens de service manual moet de ruststroom tussen 35-50mA zijn, dus dat voltage zou kunnen kloppen. Het rechterkanaal doet het immer s goed, dus neem ik dit voltage als referentie.
Op het slechte L-kanaal, meet ik slechts 2 mV en dat voor beide L-torren. Dat is dus veel te weinig; Er zitten ook 5 zekeringen achteraan, waarvan 1 defect was van 2A. Heb ik vervangen, maar mijn meting blijft hetzelfde.
Drivertransistoren zijn 2 BC147 A en B per koppel eindtorren. Die heb ik niet uitgemeten, want ik kan er slecht aan.
steve c
Pfffff, het wil maar niet lukken.
Ik heb de eindtorren en de drivers uitgemeten met de ohmmeter en ik krijg overal de zelfde waarden. Links en Rechts zijn dus gelijk.
Vermoeden rijst sterk dat de fout dus niet in de eindtrap zit.
Wat ik nu wel gezien heb, is dat in de pre-amp een kleine elco, zo'n blauw ding met een blikken omhulsel, bovenaan naast zijn draadje een ferme schroeiplek heeft...
Ik ga die eens vervangen, en bekijk het dan verder. Misschien loopt het daar al fout ?
Het kan ook gewoon donker geworden lijm zijn, die je ziet.
Het zou wel gek zijn als een elko in de voorversterker de instellingen in de eindtrap verstoort. Maar proberen kan altijd.
Mocht dat het niet zijn: je zou eigenlijk het schema uit de link van @Ledlover moeten nemen, en de spanningen controleren, te beginnen met de eindtrap:
Als je een waarde niet vertrouwt, meet hem dan aan de goede kant ook even.
steve c
Dat is juist het rare.
Spanningen zijn links en rechts gelijk, behalve over de 5 weerstanden die parallel staat net voor de eindtorren.
Daar meet ik rechts 52mV en links slechts 2mV
De zekering links van 2A lag eruit, heb ik ondertussen vervangen. Maakt geen verschil.
Als het niet uitmaakt of de zekering van 2A erin zit of niet (of kapot is), dan zit er toch echt een fout in de eindtrap.
Welke vijf weerstanden (nummers) bedoel je?
Je moet de spanningen meten op de zelfde punten op het linker en rechter kanaal , als de eindtrap stuk is moet er verschil zijn.
steve c