Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Heb geen rechteruitgangs kanaal meer nadat ik bemerkte dat de rechter draad van de box los hing, en vermogen stond vrij hoog....eindtrap kapot ? Linker kanaal werkt wel goed.
Bart64
Die heb ik alvast maar besteld, stk465 2x30 watt (sanyo) , die heeft ook al heel wat jaartjes gedraaid, weet alleen niet hoe je m kan meten eigenlijk.
Je controleert of alle spanningen aanwezig zijn en of er wel signaal op de ingang staat. Je hebt een werkend kanaal en dus genoeg vergelijkingsmateriaal.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een stk 465 , dat is een versterktje van een 30 jaar oud denk ik..
let op of je geen dc op de kapotte uitgang hebt staan , meet je er meer als een paar 100mv dc op dan is de stk gaar. als je er de box opzet dan kan er brom of rechtstreeks de voedingspanning op de uitgang komen staan . beter even met met een dmm meten .
check ook of de voedingspanning van de stk niet te hoog is . dat is vaak de reden dat die unit stuk gaan , omdat de voedingsspanning hoog is door de hogere netspanning tegenwoordig. met de 240v optie van de trafo is dit vaak al op te lossen .
voor de 465 mag het max 41 volt tussen plus - massa en massa - min zijn .
Bart64
Dank je voor de tips om te meten, maar ik denk toch dat de uitgang kapot is gegaan toen de box zonder aaansluiting enige tijd toch wel op een hoog vermogen stond, de bovenkant van de versterker was nl ook erg heet, maar zal zeker de spanningen even meten voor die stk te vervangen. Mijn cas receiver stond dagelijks aan de laatste jaren op KODA luidsprekers van impedantie slechts 4 0hm. Ik heb hier een fantastisch geluid op sinds de vorige JAMO boxen, die echt versleten waren en lang niet zo goed geluid produceren als deze KODA's. Ik dacht wel hoe lang de versterker het zou uithouden op die 4 ohm impedantie, gezien de grotere stroomsterkte, maar ik kan hier hiet zoveel aan veranderen, anders dan een serieweerstand denk ik ? (Had ik er vroeger wel tussenzitten maar toch weer verwijderd)
testman
als je kabels sluiting hebben gemaakt bij de box kan de stk erdoor genekt zijn , een versterker met silucium eindtrappen kan gewoon open gezet worden zonder last erop. de oude jaren 50 en 60 versterkertjes met germanium torren zijn hier wel allergisch voor .
normaal kan een versterker aan wat er achterop bij de speakerklemmen staat , dat is vaak 8ohm met 2 boxen of 16ohm met system a en b samen aangesloten.
Bart64
Een lagere impedantie zorgt toch voor een grotere stroomsterkte in de eindtrap bij het zelfde vermogen ? Of vergis ik mij hier ?
testman
ja , 4 ohm trekt meer stroom als 8 ohm . als je het ding vaker open hebt staan zal hij snel weer stuk zijn . zeker met een hogere voedingsspanning op de stk .
voor een 4ohm versterker heb je vaker de zwaardere typen versterkers nodig .
Bart64
Gisteren kwam dan eindelijk de bestelde eindtrap stk 465, na lange tijd vanuit Hong Kong (via Ebay...meer dan 5 weken maar gratis verzonden) , maar wel precies dezelfde als orgineel. Voor ik m ging insolderen bleek de balansregelaar los te zitten op de print, die mede het probleem heeft veroorzaakt. De casceiver doet het weer gelukkig !
Nu wil ik echter de 4 ohm boxen van Koda weer aansluiten, die er jaren zeer goed op hebben gespeeld... maar is het beter om er een weerstand van 4 ohm er tussen te zetten ivm de impedantie , of vormt de weerstand een extra belasting ? Verder zoek ik nog een plat snaartje van ongeveer 9cm voor het cassettedeck en 4 mm breed dat is nu te lang en loopt steeds van het vliegwiel af.
Op 25 oktober 2011 13:41:49 schreef Bart64:
Nu wil ik echter de 4 ohm boxen van Koda weer aansluiten, die er jaren zeer goed op hebben gespeeld... maar is het beter om er een weerstand van 4 ohm er tussen te zetten ivm de impedantie , of vormt de weerstand een extra belasting ?
De weerstand vormt geen extra belasting, maar kijk eerst even of de voedingsspanning verhoogd is, dat is heel vaak niet eens het geval of maar minimaal. STK's gaan nu eenmaal allemaal een keer kapot, het nadeel van een hybride.
Bart64
Op 25 oktober 2011 18:58:19 schreef Henry S.:
[...]
STK's gaan nu eenmaal allemaal een keer kapot, het nadeel van een hybride.
Bedoel je met hybride dat ze te heet worden dan door de verschillende schakelingen die er in en naast elkaar zitten in de STK?
Ik meen toch echt dat deze eindtrapmodule, mits goed gekoeld, niet perse kapot hoeven te gaan, (bij normale belasting dan) ze kunnen weliswaar nogal heet worden, maar ik heb zoals gezegd, ook sluiting gemaakt omdat er een luidsprekerkabel loshing en even sluiting heeft gemaakt, en verder bleken de losse contacten van de balanspotentiometer ook door de jaren heen de boosdoener denk ik. NB ik heb deze bijna vintage casceiver al begin 80 jaren gekocht, toen al second hand, en met oude jamo boxen versleten en daarna deze boxen eropgehad die aanmerkelijk goed geluidsbeeld geven.
Op 25 oktober 2011 22:27:20 schreef Bart64:
Ik meen toch echt dat deze eindtrapmodule, mits goed gekoeld, niet perse kapot hoeven te gaan
Hybrides staan onder thermische stress, dat levert intern mechanische stress op, uiteindelijk gaat elke hybride op een of andere manier kapot.