een maatje van mij die heeft bovenstaande mixer. deze werkt niet.

nou heb ik het schema en dergelijke al gevonden maar kom ik er niet meer uit.

ik heb het tot de voeding terug getraceerd.
ik meet op de connector x4 helemaal niks.
fuses nagekeken en die zijn goed. ik krijg 230v binnen op x2.

op verschillende plekken in het schema staan aanduidingen hoeveel volt ik hier moet meten. heb ik gedaan maar ik krijg helemaal niks door.

nu zie ik er ook een relais in zitten en dit schakelt niet. ik dacht eerst dat dat uit het paneel zelf moet komen maar ik zie daar niet aansluiting voor. als ik het goed heb zou die geschakeld moeten worden net achter tr1.

als ik ook meet na de d5 brug op r10 en r4 meet ik helemaal niets. maar als ik een van de 2 pootjes van me meter weghaal meet ik wel een spanning.

ik kom er nu niet echt meer uit.

http://www.timoheskes.com/uploads/SPS1000_2_Schema.pdf
hier is het schema te vinden.

dank voor jullie hulp

Leuk een AC/DC/DC omvormer als voeding, lekker 300Hz door een trafo rammen.

> Wat staat er op X2 als wissel spanning?230VAC
> Zijn je zekeringen nog goed?leren lezen, ja dus

> wat heb je voor de rest van spanningen?

Die K1 dient om 2 vermogen weerstanden te overbruggen, deze dienen om de inschakelpiek naar beneden te trekken bij inschakelen.

[Bericht gewijzigd door Damic op (21%)]

dank voor het antwoord.

op x2 staat 230vac.

idee van k1 had ik ook al. maar dan zou hij toch binnen een paar seconden ingeschakeld moeten worden?

Jup heb mijn post al aangepast.

> Spanning op secundair van tr1 >>bij geen spanning, geen stroom door IC2
> Spanning over C16 **Opgepast +250VAC** >>geen spanning, D7 controleren
> Spanning tussen pin1 en 4 van IC1.
> Wat heb je op pos. (T4) en neg. (- van C16)

ik ga hier morgen naar kijken.

laat het weten.

Np ik gaan ook slapen :p

Eventjes opgezocht wat dat ding nu eigenlijk is, dat is serieuze marchandise: http://www.behringer.com/EN/Products/PMP5000.aspx

het is ook een flinke kast. daarom is het zonde als hij alleen maar door de voeding het niet zou doen

Opto ook even nakijken.

> Spanning op secundair van tr1 >>bij geen spanning, geen stroom door IC2
20v ac

> Spanning over C16 **Opgepast +250VAC** >>geen spanning, D7 controleren

over c16 met ik 19vac
zou ik dus d7 moeten vervangen?

> Spanning tussen pin1 en 4 van IC1.

niets

> Wat heb je op pos. (T4) en neg. (- van C16)
ook niks

Dat is weinig over C16 daar moet iets van een 120 tot 200VDC overstaan.

Ik verdenk IC2 van niet te geleiden, maar voor je die vervangt check eens of D7 geleid met een diode tester (desolderen langs 1 kant, vergeet je spanning niet af te leggen en te ontladen).

Wat je dan kunt doen is met een platte schroevendraaier pinnen 5-6-7-8 overbruggen van IC2 dit met een meter over TR1 en al de rest van de apparatuur afgekoppeld van de voeding, je wilt niet iets opblazen, dan doet ie het misschien.

Ha ja en iets van foto's is soms ook handig.

meet over d7 met een multimeter 0,5v. in sper niets.

ga het ic wat je zegt ook nog proberen laat het zo weten.

ik heb een schroevendraaier over 5 en 6 gelegd. en toen zei die poef met een mooi rook wolkje en was er geen licht meer.

als ik het nu goed zie is alleen tr 1 uitgerookt.
ik zal straks nog effe fotos maken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]

Oei dat was niet de bedoeling.

Heb je eerste post nog eens nagelezen en ligt J1 wel?
R11 en R12 nog goed?
D5 nog goed?

j1 ligt er niet.

r11 en 12 zien er nog goed uit. d5 ook.

sorry was niet helemaal duidelijk.

ze meten goed door

Wellicht heb je er wat aan: Bij PMS Electronics in Duitsland kun je een compleet nieuwe voeding kopen, klik HIER voor de link.

Ik heb onlangs een PMH5000 gerepareerd (zelfde apparaat) en daar was het TOP IC (IC2 zoals Damic al zei) van defect.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (23%)]

dank voor de info van pms. heb hem daar gevonden kan het als backup gebruiken

ik kan het top ic vervangen. nou moet ik ook zoiezo de trafo vervangen want die zal het wel niet meer doen.

Waarom zou die het niet meer doen? Als het trafotje defect is moeten de schakeltorren + aansturing ook defect zijn. Los trafotje kom je overigens niet aan, is allemaal van die Chinese zooi die je niet los kunt krijgen. Dan kun je beter een nieuwe PSU kopen of het ding afschrijven.

1 van de vorige post had ik gezegd dat ie met een schroeven draaier de pinnen 5-6-7-8 moest overbruggen om te zien of dat ie inschakelde, nu dat was blijkbaar geen goed idee, resultaat: licht uit en trafo opgesmoort.

Heb de datasheet nog eens bij genomen van die TOP en in elke schakeling hebben ze een diode en zener over de ingang van de trafo staan.

[Bericht gewijzigd door Damic op (26%)]

Oops, als ik dat gelezen had, had ik ook wel ff gewaarschuwd want dat was niet zo'n goeie tip. Die IC en trafo vormen samen een schakelende standbyvoeding. Dat is na de schroevendraaier dus stand-byebye. Eventueel is het gehele standbygedeelte te vervangen (als het trafo'tje niet te krijgen is) door een gewoon 50Hz trafo'tje met brugcel en spanningsregelaar. Alleen welke spanning...

Ik las het even verkeerd, jullie bedoelen dus het trafotje wat achter de TOP zit? Trafotje HOEFT niet stuk te zijn! Die TOP ic's gaan al vrij snel verrot. In QSC's PLX versterkers zit vrijwel dezelfde schakeling (TOP ic + trafo voor logica grote SMPS voeding) en zo ongeveer de helft van de tijd bleven de trafotjes heel. In de onlangs gerepareerde PMH5000 was ook het TOP IC defect, maar de trafo was nog heel. Kwestie van los solderen en meten op doorgang en isolatie.

@johnny: jup.

Als je nou zo'n P6KE200+BYV26C over de primaire kant van de TR1 zou zetten, zou die top dan niet langer meegaan?

Tja werk spanning van IC1 moet je weten he en vind niets op 2153, ja postcode in Australië.IR2153 is den type nr. Werk spanning tot max. 625V.
Frequentie van de trafo 70kHz.

Nu aan de componenten (zie condensators) te zien is de spanning na de trafo iets van een 16V->20V dus een simpele 7815 of LM317 voeding zou moeten voldoen.

[Bericht gewijzigd door Damic op (36%)]

@DJohnny: Als je 300V gelijkspanning op de primaire wikkeling van een dergelijk standbytrafo'tje zet, zoals hier kennelijk gebeurd is, is de kans toch best groot dat het stuk is. Been there, done that, hoewel niet met een schroevendraaier in mijn geval en ook niet met de intentie er 300V op te zetten.

ik heb uiteindelijk een nieuwe voedings pcb besteld. vrijdag was die binnen zaterdag ingebouwd en hij deed het weer. savonds is die volledig getest. en hij werkt weer als de beste.

dank voor de hulp