Hallo , de koel vrieskast(daewoo mrf355)blijft koelen en vriezen zodat in het koelgedeelte ook ijs op de achterwand komt en ook sommige dingen vervriezen . Bij het uitschakelen van de thermostaat nulstand en daarna terug aanzetten op stand 1 blijft deze enkele tijd uitgeschakeld (+/-1uur), ook als ik er een tik (klop) op geef schakeld deze ook uit , nu wil ik de thermostaat met voeler vervangen , ik denk de gepaste thermostaat gevonden te hebben maar weet niet hoe ik de voeler moet plaatsen , moet ik de rug met isolatie volledig verwijderen? of kan ik deze doortrekken met een touw of kabel tot op de juiste plaats en speelt de lengte van de voeler een rol? , loopt de voeler tot in de rug van de vriezer tot achter het plaatje?. Ik denk dat deze dezelfde lengte zal zijn van de oude omdat het een vervangende is . De thermostaat ziet er van elektrische aansluiting hetzelfde uit en zal hetzelfde zijn hoop ik. Of kan er nog iets anders defekt zijn?
door de vele reacties heb ik beslist de thermostaat te vervangen en het resultaat is hetzelfde , de compressor slaat niet af , hoe is dit mogelijk? kan de thermostaat verkeerd aangesloten worden ? bijv. bruin op zwart of omgekeerd waardoor de compressor blijft draaien .
Is het voelergedeelte wel goed gemonteerd ? Meestal is het de bedoeling dat het capillair contact maakt met de verdamper zelf.
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Hai,
Originele thermostaat is zo te zien niet meer leverbaar, wel
een vervangend exemplaar. kan zijn dat deze net iets anders moet
worden aan gesloten, even door meten dus!
Als de oude en nieuwe thermostaat het zelfde probleem geven terwijl deze op exact dezelfde plaats zit, is het probleem waarschijnlijk iets anders.
Zijn de deur rubbers nog goed?
Is de verdamper egaal dezelfde temperatuur?
ja de binnenverlichting gaat uit , ook heb ik het capillair in hetzelfde buisje gestoken waar de oude in zat(tot wanneer het tot het einde zat) , hetzelfde resultaat , dan heb ik het capillair gewoon in het koelgedeelte gelaten omdat dit ook begon aan te vriezen ook geen resultaat , de stand stond op één van de thermostaat en de temperatuur in de vriezer was al -24 waar hij normaal volgens de regeling zou moeten afslaan op +/- -16 .
De electrische aansluiting heb ik op dezelfde nummers gestoken 3(rood),4(zwart) en 6(bruin).
Deurrubber zijn ok , alleen denk ik dat de voeler niet in kontakt komt met de verdamper omdat deze in een buisje zit achter de binnenwand van de koelkast . De verdamper is toch het rooster achteraan de koelkast? denk ik of heb ik het mis , ben leek en ken er niet zoveel van .
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
De koelradiator (rooster) achter de koel/vrieskast is de koeler die het gecomprimeerde gas moet afkoelen en dus erg warm wordt
Plaats de voeler wel in het vriesvak
hij hoort toch op de plaats vd oude voeler
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
De verdamper is die plaat aan de achterzijde, hier begint dan ook vaak de rijp vorming.
Wat is het type nummer van de vervangende thermostaat?
ik heb de voeler op dezelfde plaats gestoken tot wanneer hij tot op het einde erin zat +/-110cm de voeler is dezelfde lengte van de originele 120cm , de voeler gaat zeker niet tot in het vriesgedeelte , dit is de vervangende thermostaat 526012800 (generico ,onlineonderdelenshop.be) .
http://www.onlineonderdelenshop.be/index2.html
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Je hebt gelijk het is een koelkast thermostaat met een voeler van 8cm schat ik
hemeltje lief €42.00
koop toch een universele van €10.00 die doen het bij mij altijd goed
http://www.uploadarchief.net/files/download/thermos%20nedis.doc
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
Stan1
Hai, Qua prijs; is deze van goud???
Aangezien het dus niet de originele thermostaat is,
zou het zo kunnen dat deze nummers niet overeen komen.
Ik vermoed dat jij aan het hobbyen bent terwijl de kast gewoon aan hebt gestaan en dus veel te koud is.
Wanneer je dan een andere thermostaat pak en die op kamertemperatuur is en deze foutief aansluit, NO en NC omdraait;
1. dan zal de kast eerst uitgaan (capillair is nog te warm).
2. wanneer het capillair ongeveer de omgeving 's temperatuur heeft aangenomen zal deze de kast weer in schakelen!
Het lijkt er dus op dat de thermostaat dus verkeerd om is geschakeld!
Ook zal het mij niets verbazen wanneer dit een verkeerde thermostaat is!
hallo , ik begrijp iets niet goed , als het capillair te warm is moet hij toch aanslaan de compressor en beginnen koelen ,deze was wel een vervangende thermostaat voor dit type toestel en geschikt want ik heb dit nagevraagd ,en verkeerde aansluiting? , kan ik gewoon bruin en zwart wisselen(NO en NC ,wat is dit?) of krijg ik dan vuurwerk?
Bij het monteren van de nieuwe thermostaat koelde hij onmiddelijk en heb deze een dag laten draaien tot+/- -24°c .
Hobbyën ben ik niet aan het doen, ik wil gewoon de koelkast herstellen omdat ik dacht dat het de thermostaat was , en aangezien ik eerst geen reactie kreeg heb ik deze "dure" thermostaat besteld in de hoop dat hij hersteld zou zijn , toch goedkoper of een nieuwe kast , dure thermostaat! , ik heb er ook goedkopere en veel duurdere gezien en heb daarom maar de vervangende versie besteld maar blijkbaar pech dan . De thermostaat die er hetzelfde uitzag met hetzelfde capillair(1200mm)koste ook maar 20euro maar de temperatuur regeling min en max waren niet hetzelfde .
Ik ben wel een handige Harry denk ik ,maar je kan niet alles weten daarom ook deze vragen hier .
Daarom bedankt al voor de reactie's
Stan1
Hai,
Mijn opmerking van hobbyen is niet beledigend of zo bedoeld, maar je je moet het een naampje geven!
De thermostaat die jij gebruikt heeft zo te zien 2 temperatuur bereiken. No en NC kan je ongestraft omdraaien.
Er is gas ontsnapt, en daarvan slaat die thermostaat niet af. De condensor komt niet op temperatuur, daardoor blijft hij draaien en bevriest gans de boel.
Een test is het meten ven de stroom van de compressor. Als die te laag is, is het zover.
als het gas ontsnapt is werkt de koeling dan nog? , is dit gas niet nodig om te koelen ?. Dan kan ik beter een nieuwe kast kopen denk ik . vervoerkosten , lek opsporen + herstellen en terug vullen zal misschien duurder zijn of een nieuwe .
Het meten van de stroom van de compressor , wat is te laag?
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Is de lange dunne koperen leiding, die van de thermostaat naar de voeler gaat, niet beschadigd of geknikt?
Want dan doet deze nieuwe thermostaat het ook niet meer. Het mag geen scherpe bochten maken,
overtolige lengte voorzichtig op rollen, niet kleiner dan ca 40 mm.
MVG Gerard.
de voelers van de thermostaten oud en nieuw zijn niet genokt en heb de oude nog eens gemonteerd deze namiddag , maar wel aan de regeling v.d.thermostaat gedraaid , je kan deze instelling regelen denk ik omdat er twee regelschroeven in de thermostaat zitten , en heb ze terug laten draaien , na +/- 4,5uur draaien is de vriestemperatuur -22°c en in het koelgedeelte +6 °c ,maar ze blijft nog draaien (lege kast natuurlijk), zou ze dit doen als er gas is ontsnapt?
Is er achteraan de koelkast naast de compressor ook nog iets dat de koelkast kan regelen van de temperatuur of doen afslaan .
De condensor komt niet op temperatuur?(zegt evarist)maar waar zit deze dan . ook heb ik gezien dat er ergens rond een leiding achteraan een koperleiding rond een buisje is gewikkeld , is dit ook een voeler van het één of het ander misschien.
Stan1
Ik denk dat het voor ons alle heel onduidelijk word.
Maak eens een foto van de verdamper na een aantal uur draaien en
dus wanneer deze veel te koud is.
Een foto zegt meer dan 1000 worden!
Ik wil wel eens de rijpvorming zien!
in mijn vorige bericht had ik vergeten te vermelden dat ik zwart en bruin heb gewisseld ,en wat denkt u na +/-6uur draaien slaat de compressor af en dit met de oude thermostaat , de kast werkt nu terug maar er is een ander probleem dat ik vroeger niet had , de verlichting in de kast brand niet meer wanneer ze genoeg gekoeld is en de compressor uitvalt , voor ik de thermostaat gedemonteerd had , had ik eerst een foto van de aansluitingen genomen zodat ik me niet kon vergissen van kleuraansluiting en kan me moelijk voorstellen dat de kast al die jaren altijd konstant gedraaid heeft . misschien kan ik een brugje leggen naar de konstante spannig om toch verlichting te hebben , natuurlijk over de schakelaar .
Bedankt voor de reactie's.