Ik heb nu een 2200 uF/200 V elco aan 7,445VAC hangen. Dat is een gloeitrafo. Hij hangt aan een analoge Philips electrometer ( met neon chopper) en op de schrijver uitgang van de meter hangt een BBC schrijver die op 60 cm/uur staat. Ik zal daarna de proef ook herhalen met iets van 50 V op de variac.
Ben benieuwd. Ik heb het effect al vaker gezien maar dat wil niet zeggen dat het altijd gebeurd. Wat er gebeurd weet ik denk ik wel. Omdat de gebruikte meters zo hoogohmig zijn kan je zo ongeveer het electrisch veld meten. Je hebt hier twee polen met een flinke hoeveelheid opgeslagen energie. We vinden het allemaal normaal dat een spoel een fikse tegen EMK geeft van wege de opgeslagen energie maar zijn zusje de elco, met tig keer zoveel energie mag niet zijn EMK omhoog gooien ? Maar ik roep nu misschien wat doms hoor , bij electronica is niet altijd 1+1=2, daar zitten nog wel eens niet-reele dingen die toch bestaan, dingen, dus noem ik dit maar een imaginaire spanning 
Waarom is het niet bekend ? Ik denk omdat de idioten die dit soort experimenten doen dun gezaaid zijn. Doet men het op school om RC tijden te demonstreren dan is de les te kort om uren te kijken, en de meters zijn meestal geen >10 GOhm. Maar ach, er is wel meer niet bekend, zoals dat verhaal met ie spanning over een onbelate gelijkrichter. Met 10 MOhm stuur je net de diodes open en wie gaat er nu, zoals ik, met echt hoogohmige meters aan een onbelaste diode lopen meten. Dat doe je met een curvetracer maar die belast hem genoeg.
Update, hij staat nu op ongeveer 19 V. AC is 7,442 V. Er zit ineens een sprong in de curve van grofweg 12 V naar 16 V maar zo stijl dat het lijkt dat bv de rol bleef hangen. Feit is wel dat hij de sinds die sprong ook veel harder oploopt. Hij stond op 16 V toen ik keek, 5 minuten later was dat al 19 V. Ik denk dat bij 12 V de diodes uit geleiding gaan en nu het " fenomeen". Is begonnen.
Update 2; 23:10 de spanning is nu 23V geworden. De lijn stijgt nog steeds lineair. Een tweede opstelling met Elco, 1 enkele diode en Keithley 2000, gelijk aangezet, staat nog steeds gewoon op de verwachte DC spanning. Ik heb net ook in de - poot een diode gezet en toen begon de meter langzaam op te lopen. Dus met maar een diode gebeurd het blijkbaar niet. Er vind dan geen moment plaats waarbij de diodes stoppen met geleiden.