Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten


Dat is wel heel erg fout!
Proefopstellingen horen niet in de woonkamer plaats te vinden, maar in de keuken - onder de afzuigkap. Op die manier kunnen de buren (als het warm genoeg is om de ramen open te zetten) ook meegenieten... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik was een PIC schakeling van m'n breadboard naar PCB aan het zetten
Maar de PIC en toebehoren laat ik op men breadboard staan en ik zet een nieuwe op het pcb.

Wil ik het testen werkt niet
Ik kijk goed 22nF aan m'n kristal
dus ik hang er n22 aan ( ook niet goed)
dan dacht ik eens goed na : 2n2 moet het zijn. werkt nog net
ik steek de nieuwe pic in m'n breadboard , werkt wel

ik kijk daar naar de condensatoren daar staat 22 op.
dus die soldeer ik op m'n pcb werkt wel :s

les voor de volgende keer : beter rekenen :)

Leren kan je alleen maar door te Doen

Bij het ontwerpen van mijn voeding is het best wel handig als je Inventor (3D CAD programma)beheerst.
Ik had een mooi afgeronde maat van 300 mm breed en 125 mm hoog aangehouden.
Alles netjes uitgetekend, trafo, pcb's en de Elko's pasten er mooi in, en aan het bouwen geslagen.
Koellichaam mooi op lengte afgezaagt, bodemplaat precies op maat met omgezette kantjes klaar, frontpaneel uitgetekend en een cad-file van gemaakt, ontwerp van het frontpaneel op Publisher uitgetekend, maar toen kwam het...,:(
Een A4-tje is 297 mm, dus mijn printerfolie en transparant zelfklevende beschermfolie was dus 3 mm te kort.
Het spul had ik al (best wel duur)en op A3-formaat kon ik geen vinden, en zal (als het er is)wel een heel stuk duurder zijn dan "best wel duur"
Waarom ik hier bij het begin geen rekening mee gehouden heb, is mij een volstrekt raadsel, oftewel, het is gewoon een stomme fout.

Inmiddels de bodemplaat met veel moeite 3mm korter gemaakt, en mijn DXF voor mijn frontpaneel weer aan moeten passen.
In totaal weer zo'n 4 uurtjes tijd verspild.
Maar mijn frontpaneel kan naar de laser :)

practicum met een TGS2620 (alcohol sensor)

he verdorie waarom krijg ik geen spanning ---> knop van stroom begrenzing staat helemaal naar links

Beter: de oekraiense werkslaaf^Wstudent die hier in nederland natuurkundeexperimenten mocht doen. Met een laser op silicium schijnen, en dan met een photomultiplier tweede harmonische meten. Hrm, geen signaal. Van de baas geleerd dat de (hoog)spanning op de PMT-buis dan te laag zou kunnen zijn, dus opvoeren. Hrm, nog steeds geen signaal. Voeding op max. Nog steeds geen signaal.

Ah, de voeding stond niet aan. *switch* *zap*.

Alle boards van een HP9100 weer ingebouwd om er daarna achter te komen dat ik eerst een voedings connector had moeten vastmaken en de kabel onder het onderste pcb door moest om het te halen. Dus alles er weer uit :-(
Ondertussen kan ik het met mijn ogen dicht, hij is nu al diverse keren uit elkaar geweest ivm foutzoeken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Lekker in de kerstvakantie mijn voeding afmaken (en nog wat andere kleine projectjes), verzuipen hier in de condensators (>50.000 stuks) en dan nog mis grijpen op ontkoppel c'tjes |:(

Gelukkig is eigenlijk alles tussen de 200 en de 10n vaak wel bruikbaar... Of heb je die nu net allemaal in de grabbags gedaan?

Wel erg, ik heb ook steeds meer onderdelen en grijp nog steeds wel 's mis. Vooral als het iets simpels is als een weerstandje of een Ctje. "Dat hoor ik toch gewoon te hebben liggen?" Niet dus. Baal baal. (Nouja, het was wel een vermogensweerstand. Ik heb de hele E12 in 1/4W TTH en in 1206 of 0805, en sommige waardes in 3W TTH. Maar die ene dus net niet)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op 27 december 2012 22:13:33 (19%)]

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Ik maak zo van die rare fouten :(
Ik heb hier een 10tal fuseholders liggen, en bij het ontwerp van de frontplaat alleen gelet op diameter en de positie.
Nu blijkt dat al mijn fuseholders nét iets te ver naar binnen uitsteken en zo tegen het printje van de inschakelvertraging komen.
Opschuiven is onmogelijk, dus toch weer dingen moeten bestellen waarvan ik er genoeg van heb liggen.
Waarschijnlijk liggen er wel geschikte in de loods. maarja.....wachten hierop heb ik een bloedhekel.

Jochem

Golden Member

De regel die ik ook nog steeds niet goed toe weet te passen is dat je nooit dingen op voorraad moet leggen; je hebt toch altijd net dat andere nodig.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Die ervaring heb ik ook Jochem, maar bij het ontwerp van een projectje, in dit geval mijn labvoeding, probeer ik toch zoveel mogelijk rekening te houden met hetgeen wat ik hier heb liggen (en dat is nogal wat)
Maar een fuseholder (230V) zodanig plaatsen dat die tegen een pcb'tje komt te zitten had voorkomen kunnen worden.

En ja, een zolderkamer vol met spullen waarvan je mischien maar een chineesbakje per jaar gebruikt is inderdaad niet erg efficient.
Basismateriaal zoals de E12 reeks aan weerstanden, diverse Elko's, transistoren, diodes, ontkoppel C'tjes e.d. mogen in de bakjes niet ontbreken.
En zeker vóór de kerstvakantie moet je vooruit kunnen.

Schimanski

Golden Member

Nu er niet meer zo als vroeger op elke straathoek een electronicawinkel zit is een beetje voorraad altijd wel handig. Heb hier ook altijd van alles op voorraad en aanvullen doe ik volgend jaar weer bij Karel ;).

Ik gebruik altijd wat ik voorhanden heb en pas het ontwerp daar op aan. En ik maak ook wel eens de fout om eerst een kastje op maat te maken, om dan er achter te komen dat het niet past. De klassieke fout die ik ook wel eens gemaakt heb is om netjes aan de binnenkant af te tekeken (zodat de voorkant netjes blijft) om er daarna achter te komen dat het frontje in spiegelbeeld staat t.o.v. het ontwerp op papier ;)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

kastje besteld uit china ( http://www.ebay.nl/itm/Aluminum-Box-Enclosure-Case-Electronic-DIY-squa… ) he perfect de slots voor de printplaat zijn 80mm. ik krijg alles binnen, schuif de pcb erin. huh het past niet. meten, meten en nog eens meten. toch nog eens dat plaatje erbij. oeps de diepte van de slots is 92mm en de afstand tussen de uitstekende delen is 80mm. s'avonds laat besteld zullen we maar zeggen.

de oplossing: een paar boutjes met epoxy op de bodem lijmen en die als standoff gebruiken.

En ik maak ook wel eens de fout om eerst een kastje op maat te maken, om dan er achter te komen dat het niet past.

Dit heb ik dus ook gedaan, en hoewel ik alles in 3D heb uitgetekend met Inventor, kan er nog vanalles mis gaan.
Zo ook met het ontwerp van het frontpaneel.
Deze heb ik laten laseren :)
1 de fuseholder iets te laag zoals hierboven al aangegeven.
2 de gaten voor de potmeters had ik 'voorlopig' getekend om een indruk te krijgen hoe het eruit komt te zien.
Vergeten daarna de juiste gatdiameters in te geven, dus ze ze waren beiden 2mm te groot. (opgelost met een paar ringetjes)
3 De gaten voor de paneelmeters klakkeloos overgenomen uit de gegevens die Conrad opgaf (68x33mm)Dit zou geen probleem moeten geven.
Dit blijkt dus ook geen garantie te geven voor een feiloze passing.
zowel in de hoogte, als in de breedte 1mm te klein.
Maarja, ooit heb ik het vijlen moeten leren :(
En het houd je bezig.

@Gideon: mooi kastje trouwens!
En ja, balen als je dan alles wilt monteren, en hiervoor een noodoplossing voor moet zoeken.

Ik heb in de tijd dat ik bij de TUD werkte geleerd: Altijd eerst de onderdelen in huis hebben voordat je er dingen omheen ontwerpt.

Dat is een wat absolute regel, waar met beleid van afgeweken kan worden. Tom vind het maar onzin.... totdat hij ook zoiets had. Ik geloof dat het een 7segmenten display was. Twee verschillende waarvan we niet gezien hadden dat ze verschillend waren. Allebij hebben ze 12 pins op een 0.1" raster, precies 0.8" uit mekaar (of zo. die maat weet ik niet meer uit m'n hoofd). Blijkt dat de ene 6pins / 6pins aan de twee kanten heeft, terwijl de andere 5 aan de ene en 7 aan de andere kant heeft.... (pin-voor-pin gechecked dat de pinout hetzelfde was....)

Het onderdeel op voorraad hebben en even op een laser-printout van de print layout leggen helpt ook regelmatig.

Natuurlijk worden we allemaal steeds handiger in dit soort dingen. Dus het lukt steeds vaker om de footprint "ongezien" goed te krijgen en ook PCBs in 1x werkend.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 december 2012 12:30:13 schreef rew:
Ik heb in de tijd dat ik bij de TUD werkte geleerd: Altijd eerst de onderdelen in huis hebben voordat je er dingen omheen ontwerpt.

Dat is een wat absolute regel, waar met beleid van afgeweken kan worden.

Ben ik met je eens, maar ook al had ik die meters al in huis, dan nog had ik de inbouwmaten over genomen uit de handleiding.
Footprintfouten worden veel gemaakt door geniepige instinkers.
Pintklemmen bv. met een rastermaat van 5mm passen nog redelijk in een standaard footprint van 5.08mm
Als je hiervan een hele rij op een pcb wil zetten, wordt het al gelijk een ander verhaal.
Ook een ouwe gouwe: ooit eens een toonregeling gebouwd, netjes in een kastje gemonteerd, en toen pas een paar mooie knoppen uitgezocht en besteld...
Het verschil tussen 4mm en 6mm is op het oog wel te zien, dus knoppen met een asdiameter van 6mm besteld.
Nu bleek dat mijn potmeters (vishay) een asdiameter van 6.35mm te hebben.
Goedkope knopjes met een stelschroef zijn nog wel op te boren, maar ik had er met spantangbevestiging, dus die verdwenen maar in de knoppenbak.

EricP

mét CE

Bekend Kareltje. Gelukkig bracht de draaibank uitkomst. Lukt prima als je de as toch nog in moet korten :)

Voor mijn afstuderen ben ik met een leuk ARM-ontwikkelboardje bezig: de EM-LPC1768.
Ik heb de rs232-aansluiting getest. Ik kon met het boardje wel zenden, maar niet ontvangen. Van alles gecontroleerd:

  • voedingsspanning op boardje
  • spanning uit usb-serieel converter (netjes ±5V)
  • spanning uit MAX3232C
  • galvanische verbinding tussen pc en board verbroken door usbvoeding door 5-volt-adapter te vervangen
  • kabel doorgemeten(null-modem) en voor de zekerheid toch vervangen
  • verbinding tussen de connectors
  • software op boardje
  • software op pc

Toen ben ik diep in het schema van het boardje gedoken. Alle pinnen van de MAX3232C gemeten. Toen ik zag dat toen ik handmatig met een draadje de 5 Volt van de MAX3232C op de rx-pin zette er wel iets werd ontvangen wist ik dat ik iets te pakken had. Uiteindelijk bleek dat de fabrikant de connector in spiegelbeeld heeft geplaatst! De reden dat ik wel kon zenden was dat de tx-pin in het midden zit en de niet gebruikte pinnen geaard waren en als aarde konden dienen er een lekaarde was via de debugger. Bij het spiegelen was de tx-pin dus gelijkgebleven, maar de rx-pin zat aan de verkeerde kant.
Om mijzelf niet voor mijn kop te hoeven slaan heb ik de handleiding van het boardje er nog eens bij gepakt. Daar staat de connector gedocumenteerd zoals het zou moeten zijn en niet zoals die is. Het laatste wat ik verwachte was dat die connector gespiegeld was, want hoe zouden ze dan ooit de bijgeleverde testprogramma's werkend hebben gekregen?(antwoord: niet dus)

Edit:
nou blijkt de bijgeleverde kabel ook nog eens brak te zijn(werkt alleen als de connector er half in zit). Aan aarding kan het niet liggen, want met mijn zelfgemaakte kabel werkt het wel.

Vandaag lekker bezig, eerst twee directional couplers getest, mijn portable vna zat sinds gisteren in zijn nieuwe onderkomen ( alu koffertje met vakjes en ruimte voor de laptop)
Er klopte niks van dus van de meetwaarden, dus calibrator standaards getest, ook onzin waarden. Daarna windows uitgescholden want die gooit bij updates vaak de handgeinstalleerde drivers er uit, maar ook dat zat goed.
Kom ik er na veel te lange tijd achter dat ik het ding op zijn kop in het koffertje had zitten. Dus ook de in en uitgang omgewisseld. En S11 meten op poort 2 heeft weinig zin.

Om het af te mken kwam s-middags iemand langs om wat condensators te meten ter controlle van zijn ( heke mooie) wayne Kerr brug die hij ook bij zich had.
GR1620 aangezwengeld, maar geen enkele reactie op de knoppen. Kabels nagemeten, 2 terminal methode, helemaal niks. Aansluiting oscillator naar brug nagekeken ect. Alles zat goed.
Tot ik er achter kwam dat een brug een stuk beter werkt wanneer het volume van de oscillator niet dicht draait. Die staat bij mij altijd gewoon halverwege en op 30V ( een potmeter en een schakelaar om 0-300Vrms te maken)
Maar bij de verbouwing van het lab heeft de 1620 een andere plaats gekregen en daarbij is waarschijnlijk de amplitude knop per ongeluk dicht gedraaid. Dan krijg je het wel even benauwd als iemand een heel stuk rijdt om een paar C's te laten meten.

Gelukkig is het allemaal gelukt en er zat maar iets 200 fF verschil tussen de twee bruggen bij een 47 pF condensator. En iets van 30 mOhm op 1KOhm voor een weerstand, Ook D/G klopte akelig goed. Niet gek, die WK is 0.1% maar heeft meer resolutie dan mijn 0.1% GR1608. ( die verder ook prima klopt)

Ook grappig is een negatieve R waarde meten, ik wist van mijn 1620 dat dit kan als de standaard condensator een betere D heeft als de interne referentie. Het stomme was dat ik bij mijn 1608 een goede D schaal had die bij testen met een decade goed klopte maar soms lager dan nul op D moest ( dus D minder dan nul) moest ik nog eens naar kijken.

We meten die standaard C met die wayne kerr. Die man zei, dat is vreemd, negatieve weerstand, en ik zeg, nee hoor, dan is de interne standaard minder dan de te meten condensator. De D was hier 0.00001 op 10 nF. En toen ging er bij mij ineens een lampje branden over mijn eigen 1608 en idd daar was hij ook negatief ( alleen is daar geen negtieve schaalverdeling zoals bij de andere twee bruggen. Dus per ongeluk weer wat aan mezelf geleerd. ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
High met Henk

Special Member

als je nu een paar weken geleden de compact camera van je vrouw gemold hebt en ze is hoog zwanger, koop je natuurlijk een nieuwe.

Maar die oude heeft aleen maar een paar tikjes (dus dolle tandjes) in het lensmechanisme, wellicht kun je het wel snel fixen.

dus tijdens het eten begin je het ding dan maar alvast uit elkaar te schroeven.

na het eten ga je verder en je komt een heel eind.

TOT je een kaer kracht moet zetten.

DIE KL*TE C van die flitser zat nog vol. En dan schroef je hem van ellende maar weer in elkaar omdat je vast loopt in het blokje wat je niet uit elkaar krijgt en je inmiddels een aardige tintelende hand hebt.

Grijp je nog 2x in dat klote ding met in elkaar zetten

bewijst maar weer eens dat ik geen ezel ben. dan had ik dat hooguit 1x gedaan (en nee heb geen bleeder weerstand aan mijn eetkamer tafel...)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Intelligente Ezel: Die kunnen de steen terug vinden ;)

Toen ik m'n oude camera uit elkaar prutste had ik de flitscondensator kortgesloten. Moet je ook niet doen - dat flitst... (En hij was niet eens helemaal vol). Alsnog beter dan beetpakken denk ik. Autsj.

Ontwerptips maar weer:
http://www.dare.nl/nl/opleiden/edutorials
Vandaag een rondleiding en presentatie gehad bij Dare!!. Was erg interessant*. Maar ze hebben ook het een en ander online staan, zie bovenstaande link. Daar staat zelfs veel meer dan dat ik in de presentatie vandaag gezien heb. Leuk stukje: ze hebben laten zien dat zelfs een domme 50Hz gelijkrichtdiode nog AM detectie doet, als je het niet wil. Tot vele 10tallen Mhz aan toe (wat voor hen nog bijna DC is, ze meten ver in de GHz-en als het moet).

Hoe te voorkomen: Filteren vóór je de 1e halfgeleider tegenkomt. (Een HF signaal wegfilteren is makkelijker dan het gedemoduleerde signaal wegfilteren - als het gedemoduleerde signaal binnen de gewenste frequentieband valt is het zelfs de enige optie.) Dus een klein Ctje bij elke in of uitgang. (Uitgangen zijn voor stoorsignalen ook ingangen)

Er staat ook een heel stuk over goed printontwerp

(De edutorial van AM detectie is nu net toevallig een verkeerd verwijzende link, maar de er op volgende gaat er ook op in, en het principe is gewoon hetzelfde als bij de simpele am-radio met een afgestemde kring, diode en kristaloortelefoontje, maar dan met een onafgestemde kring, en eender welke diodeovergang in b.v. een versterkercircuit, met als resultaat bijv. het gereutel van een gsm uit computerspeakertjes)

*) Eigenlijk zou Fred er 'n keer heen moeten, ze hebben er leuke meetapparatuur ;). CO-excursie? Leest Dare!! mee?

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Ooit al eens aan de +pool van een dikke elco gesoldeerd van een negatief geaarde voeding met een Weller waarvan de punt ook geaard is?
Het was een voeding van een invertor-ding, weet al lang niet meer wat. Maar de -pool hing wel aan aarde, zoveel was duidelijk, terwijl ik met de soldeerbout in de ene hand en soldeerdraad in de andere vol goede moed de +pool van die 400V elko probeer los te solderen.

Zie mijn nickname... De soldeerpunt (een Wellerpuntje) kan het niet meer verder vertellen. Je schrikt jezelf de pleuris. En voor je ogen is dat ook niet interessant.
Wellerstations hebben aan de onder-voorkant een gaatje, waar je een jack kan inpluggen, daarmee verbreek je de aarde naar de punt, of, als je een weerstand in die stekker steekt, kan je zacht aarden. Hmmm, dat was toen ook snel in orde...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Niet echt een elektronica-fout, maar wel een grappige fout:
Op het werk was ik een mengtafeltje (Soundcraft K1) aan het testen en dat deden we meestal staand aan de achterkant van de mixer om snel van kanaal te kunnen wisselen met de testkabels.
Ik vond het gek dat ik geen signaal doorkreeg naar de uitgang terwijl de fader naar boven stond (vanaf de achterkant gezien dus...).

Als kind wou ik een lampje uit een zaklamp testen door de metalen delen waar het nog in zat om een stekker te draaien en die in het stopcontact te steken.

Niet een fout van mezelf - ik betrapte iemand erop -: toen ik in Hoofddorp op kamers woonde werd de keuken verbouwd en stapte men over van gas naar elektrisch koken. De "klusser" (zeg maar prutser) die de kookplaat aan ging sluiten was net bezig een schuko aan de kabel te monteren toen ik thuis kwam van mijn werk.

Ik had een bouwlamp van een vriend gekregen waarvan hij zei dat de 16 A zekering eruit knalde als hij de stekker in het stopcontact stak.
Bij mij gebeurde dat ook, dus ik gaan meten. Geen kortsluiting in de kabels ofzo, raar. Bleek er een 40 V buisje in te zitten.

Een andere vriend van me belde me radeloos op nadat hij een nieuw lampje had gekocht. Alles wat op het andere punt van het dubbele stopcontact zat viel uit als hij de stekker van het lampje aansloot.
Ik gaan kijken. Blijkt dat de cheap-ass stopcontacten die er door de woningbouw ingeknald zijn (die hele goedkope, merkloze, rommelplastic dingen van de bouwmarkten) opgebouwd zijn uit 2 enkele stopcontacten (scheelt productiekosten) die onderling bedraad zijn met 1,5 mm2 VD in klemcontacten. Je voelt hem al aankomen: op het moment dat de 2,5 mm2 draden uit de muur aangesloten worden op diezelfde klemmen maken de 1,5 mm2 draden minder contact. Dus tijdelijk opgelost met 2,5 mm2 draad en even later een fatsoenlijk dubbel wcd geplaatst (hij wou het ook verplaatst hebben, maar wist in eerste instantie nog niet naar waar precies).

Op het werk de spreekspoel waarvan de draden los geraakt zijn van het aansluitblok van een woofer door willen meten en het heel raar vinden dat je een hoogohmig resultaat meet.

Thuis hetzelfde willen voorkomen met een andere meting en andere meetsnoeren (met krokodillebekjes) aansluiten op de multimeter, maar één van de meetsnoeren in een verkeerde aansluiting steken en het vreemd vinden dat je niks meet.

Toen mijn zusje en haar vriend gingen samenwonen heb ik ze geholpen met televisie en internet. Het beeld van de tv was volgens hem nooit goed gewest, of ik daar eens naar kon kijken. Dus begonnen bij de basis: alles afgekoppeld en tv rechtstreeks op de coax aansluiting in de muur aangesloten: geen verbetering. Zelfs zonder de wandaansluiting rechtstreeks op de inkomende kabel gaf geen verbetering. Toch maar eens de kabel inspecteren die hij gebruikte. Bleek dat ooit de signaalader af was gebroken en dat iemand de aarde van de coaxkabel als signaalader had gebruikt, maar wel maar aan één kant van de kabel.

Voordat ze samen ging wonen woonde mijn zusje op kamers. Daar viel internet steeds op onverklaarbare wijze uit en niets leek te helpen, zelfs niet als de huisbaas ernaar keek (nu heb ik me laten vertellen dat dat ook het enige was wat hij eraan deed: kijken). Dus hele mikmak aan testspullen, gereedschap en kabels en connectoren bij elkaar gezocht en op naar Tilburg. Het modem stond op de kamer van éën van de meisjes die daar woonde en lag onder haar bureau. Ze was niet thuis, maar had de sleutel aan mijn zusje gegeven. Toen ik ging kijken stond het modem op stand-by, dus ik zet het aan en alles werkte weer. Bleek dat dat meisje per ongeluk wel eens tegen de aan/uit knop van het modem schopte. Dat vermoed ik tenminste, want ik heb het modem (na het uit de knoop halen van wat kabels, je weet hoe dat in studentenhuizen gaat) achter de pc van dat meisje gezet en kennelijk is het internet daarna nooit meer uitgevallen.

[Bericht gewijzigd door Twan1983 op 28 februari 2013 22:40:15 (25%)]

Laatst nog zoiets met kabels. Ik zit te meten maar er klopt niks van. De meter laat mV zien terwijl er 15V moest staan. Blijkt ik de meetsnoeren van mijn 2000 vast te hebben terwijl ik naar mijn 196 zit te kijken. Ook wel eens gehad dat ik een meetsnoer van de ene meter en een van de andere meter vast heb.

Ooit een klant gehad met een defecte schakelaar ( gesmolten dus ik vraag al of hij zeker weet hoe het moet zitten maar dat wist mijnheer echt wel) in een nieuw gekocht caravan waterkraantje. Nieuwe gegeven, volgende dag belt hij boos op, weer het zelfde probleem. ding zat in een campertje dus ik vraag of hij met de camper kan komen. Blijkt hij de boel zo te hebben aangesloten dat hij de batterijen kortsloot. Toch maar even anders aangesloten.

Ook een keer een die klaagde over een type koelbox, wat hij wilde kon echter alleen met peltier of het werd erg prijzig. Maar die dingen deden hekemaal niks olgens hem. Doorvragend bleek hij hem te voeden met een adaptertje van een rekenmachiene. Zo'n box trekt 4 a 5 A maar dat had er niks mee te maken, alleen de spannimg was van belang en die had hij gemeten, die zakte naar 6V en dat hoorde zo, kwam met een vreselijk wazige reden waarom dat zo hoorde. Ik zei dat het duidelijk was dat die adpter het niet trok maar toen werd hij pissig, Hij had verstand van electronica zei hij, want hij had hts electronica gedaan. ( maar blijkbaar niet echt opget ;-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Dit topic is gesloten