Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

@Lucky Luke, heb je ze al geprobeerd in volle zon? Ik ben bang dat je het zonnenpaneeltje meer waart acht dan het is :), denk dat je er liever 3 op had gehad

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lucky Luke

Golden Member

Door de cellen te tellen kom ik op 5V (10 zonnecellen in serie). De laadstroom (Dus niet de kortsluitstroom!) pal onder een halogeenlampje is ~20mA. De Li-celspanning is daarbij 3,9V.

Dus, dat zonnepaneeltje is nog best aardig. Alleen de zon is hier meestal niet zó fel als pal onder een halogeenpit, dat scheelt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 mei 2013 20:15:32 schreef fred101:
[....]
Het was een moderne 1W (denk ik) spiraal gesneden carbonfilm weerstand. Ik heb hem niet meer. Geen carbon composite. We (ik was bij RBeckers) hebben toen wel even de weerstand vochtig gemaakt. Dat verlaagt heel even (denk aan seconden) de weerstand maar de "oxidatie" gaatsneller, je ziet de meter gewoon oplopen. Ondanks dat we hem in een piramide hadden geplaatst en met aluminium hoedjes op zaten.
[....]

Fred, heb je die getrimde weerstand afgelakt? (die kool 'brandt' gewoon op aan de buitenlucht, maar een klein likje nagellak doet wonderen.
En inderdaad die koolfim oxideert gewoon...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Nee, was gewoon uit nieuwsgierigheid. Rene had er een dummie mee gemaakt en vroeg of ik kon zien wat voor weerstanden het waren. Daarna wilde ik natuurlijk weten of ik het goed had dus heb ik wat lak verwijderd. En toen kon ik het niet laten wat verder te spelen

Maar je zie dus wel eens verbrande weerstanden of beschadigde in een schakeling en die lak/beschermlaag zit er dus blijkbaar niet alleen vanwege de mooie kleurtjes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Ah, ik dacht al, hoe kan dat ding door vocht uit de lucht nu slechter gaan geleiden, dat vocht geleid toch? Maar de "koolstof" oxideert dus en gaat daardoor slechter geleiden. Interesting...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@lucky luke: ik zou gewoon een zener van ongeveer 4 volt pakken (bij 5mA of zo), zodat je nog een beetje marge hebt bij kleinere stromen, en in dat laatste stukje tot 4.2V zit toch maar een heel klein deel van de capaciteit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Op 9 mei 2013 22:35:09 schreef Lucky Luke:...de LED's, die vervolgens wel weer botweg parallel staan...

Bij autolampen ook niet ongewoon hoor.

maartenbakker

Golden Member

Maar die worden ge-PWM'd, da's al iets minder erg. Bovendien vermoed ik dat daar steeds 2 of 3 LED's in serie staan en dan het geheel weer parallell. Dat maakt de statistieken ook alweer wat gunstiger.

@Sparky-GSX lijkt me een goed plan. 3,9V zener ofzo en dan even meten.

@GJ_ hieronder: Dat is wel erg lomp. Ik denk dat het dankzij PWM wel wat langer heel blijft dan bij constante stroom, maar ik zou het als ontwerper niet op m'n geweten willen hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 10 mei 2013 21:25:45 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Nee, gewoon 30 stuks parallel

Tidak Ada

Golden Member

Op 10 mei 2013 19:22:36 schreef Lucky Luke:
Ah, ik dacht al, hoe kan dat ding door vocht uit de lucht nu slechter gaan geleiden, dat vocht geleid toch? Maar de "koolstof" oxideert dus en gaat daardoor slechter geleiden. Interesting...

Gewoon C + O2 --> CO2/

Daar zie je niets van.
Bovendien is het bij de lage temp minimaal, maar blijkbaar wel meetbaar aan de weerstand, vandaar die nagellak...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

waarom mag je LED's niet parallel zetten?
omdat de spanningsval niet gelijk is ij dezelfde stroom.

als alle LED's uit dezelfde batch komen, zit die spanningval dichter bij elkaar. dan kun je dat dus wel straffeloos doen. Neemt neit weg dat het niet heel netjes is, elektrisch is er weinig op tegen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Toen ik net de vakantie foto's zat te bekijken kwam ik deze tegen;

Het Istanbulse elektriciteitsnetwerk...
Volgens mij zitten er een paar kleine ontwerp foutjes in...
http://i39.tinypic.com/2n6ymc3.jpg

If it compiles, it is good; if it boots up, it is perfect. - Linus Torvalds
Tidak Ada

Golden Member

Dat zie je daar overal zo.
Dat naai-atelier in Dakah (Bangladesh) is niet zomaar afgebrand!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als er een storing inzit leggen ze een nieuwe kabel, je bent langer aan het zoeken naar de juiste kabel :) en dan is het elektranet nog zwaar te krap in die landen, vorig jaar zat er in india nog 600.000.000 man zonder omdat er wat centrales platlagen ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Op 10 mei 2013 20:45:45 schreef SparkyGSX:
@lucky luke: ik zou gewoon een zener van ongeveer 4 volt pakken (bij 5mA of zo), zodat je nog een beetje marge hebt bij kleinere stromen, en in dat laatste stukje tot 4.2V zit toch maar een heel klein deel van de capaciteit.

Ik heb net een ander foutje ontdekt, die kookwekker waar ik eerst de knoopcel van door een lipotje+protectiepcbtje+ladertje had vervangen, had een 4V zonnepaneeltje. Tsja, dan raakt 'ie nooit vol. Wel veilig.

Daar ga ik dus gewoon 3NiMh AAA's aan hangen ipv. de lipo*, dan kan het ladertje ervan gerecycled worden in het ledlampje. Ladertje is gebaseerd op een CN3063, speciaal voor zonnecellen. Doet Maximum Power Point tracking. Heel leuk dingetje. Zware overkill voor dit lampje, maar hé :) Moet 'm wel een beetje aanpassen qua laadstroom. (R2=180K voor 10mA, standaard is 600mA of 1A, veel te veel voor dit 40mAh celletje)

*) Ja, ik zou die lipo via een schotky direct aan het paneeltje kunnen hangen. Maar dat ga ik niet doen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Na veel passen en meten een (ronde) pcb voor elkaar gekregen die precies in de buis past die ik beschikbaar heb.
Moet je natuurlijk wel de juiste footprint voor een 20 pin smd gebruiken. Het ergste was nog dat ik best een tijd bezig was geweest met ze (twee stuks) te etsen en uit te zagen voor ik het door had...
En voor jullie het vragen, inderdaad, ik had een smalle gebruikt waar ik een brede nodig had.

Just find out what you like and let it kill you
Henry S.

Moderator

Op 10 mei 2013 22:32:59 schreef High met Henk:

als alle LED's uit dezelfde batch komen, zit die spanningval dichter bij elkaar. dan kun je dat dus wel straffeloos doen.

Eigenlijk nog niet, je zou aan 'binning' moeten doen. Dat wordt bij stoplichten blijkbaar niet gedaan, aangezien ik regelmatig eentje zie waarvan een paar pixels uit zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

toch worden bij veel fabrikanten van verlichting leds per 3 of 4 parallel gezet en dan weer in serie. ik denk omdat je dan minder kans hebt op een lichtbron die ineens helemaal stuk gaat, 1 led die niet werkt is niet zo erg...

in stoplichten worden ze minder gebruikt als je zou denken begreep ik van een monteur van verkeerslichten, door het langsrijden van vrachtwagens gaan veel leds los in de soldeer zitten bij de hoog hangende lichten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een led is een diode, de formule voor een diode is:

I = I0 e U/(kT/q)

I is de stroom
k is een natuurconstante
q is dat ook (lading electron)
U is de spanning
en T is de (absolute) temperatuur.

Zet eens 10 leds parallel en sluit het zooitje aan op een 200mA stroombron. Stel de temperatuur is 25 graden.

I0 blijkt zodanig te zijn dat de spanning nu 1.8V wordt bij 20mA per ledje. Prachtig!

Maar reken nu eens uit wat de stroom wordt door het ene ledje dat 1 graad warmer is dan de rest. Omdat ie parallel staat met de rest zal de spanning (vrijwel) gelijk blijven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vorige week mijn soldeerbout verkeerd vastgepakt welke juist op 400° stond; getuige daarvan zijn de serieuze blaren op mijn handen.
Toch weet ik dat een man geen twee zaken samen kan doen(solderen en oscilloskoop aflezen).
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
High met Henk

Special Member

@rew: mijn betoog is juist dat je uit dezelfde batch dus ook vrijwel dezelfde opwarmings coëfficient hebt en dezelfde spanningsval bij bepaalde stromen.

nogmaals: moet het wel allemaal uit 1 batch komen en bij een fabrikant vandaan komen die dus ook zijn productie proces onder controle heeft.

Als het daar ergens mis gaat, dan ga je mank. selecteren kan ook, maar is vrij lastig aangezien hij over een breed spectrum meot klopen (spannings versus stroom versus temp)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 11 mei 2013 10:15:49 schreef Kareltje:
[...]

[afbeelding]
Dit heeft ook wel iets ;)

opgave 1.1: pas de wet van kirchoff toe en zoek de fout...

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
fred101

Golden Member

Neem in dit geval de derde wet van Kirchoff

Daar waar de meeste rook vandaan komt loopt de grootste stroom

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten