Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Nop, da's net de truuk, hij is niet gespiegeld.

Bij een 78xx is de tab de massa, bij een 79xx is de tab de ingang.

Enige reden die ik kan bedenken is dat het substraat in de regel het meest negatief moet zijn.

Ik zou eigenlijk verwachten dat de tab aan de collector van de pass transistor zou zitten, aangezien die transistor alle warmte produceert, en waarschijnlijk ook het grootste deel van het silicium in beslag neemt.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een bipolaire tor of MOSFET in een TO-220 heb gezien waarbij de collector respectievelijk de drain niet aan de tab zat, ik heb altijd aangenomen dat de interne constructie dat min of meer oplegt.

Aangenomen dat er een emitter volger constructie wordt gebruikt, zou een 78xx een NPN pass transistor moeten hebben, waarbij de collector dus aan de ingang zou zitten, en met dezelfde constructie gespiegeld zou een 79xx logischerwijs een PNP pass transistor hebben, met wederom de collector en dus de ingang aan de tab.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
guidob

Overleden

wat betreft netfilter, dat zit er niet in. Alleen een X cap (idd type rookbom) over de mains. Geen cap naar GND oid.

Ik moet het inderdaad verder zoeken in de stekkerdozen / randaarde van de opstelling, of in de netfilters van andere aangesloten spullen.

Tidak Ada

Golden Member

Op 16 april 2013 17:44:13 schreef SparkyGSX:
[....]
Aangenomen dat er een emitter volger constructie wordt gebruikt, zou een 78xx een NPN pass transistor moeten hebben, waarbij de collector dus aan de ingang zou zitten, en met dezelfde constructie gespiegeld zou een 79xx logischerwijs een PNP pass transistor hebben, met wederom de collector en dus de ingang aan de tab.

'Vroegah'
was het nog moeilijk om PNP (en vooral vermogens) transistoren op een chip te zetten. Daarom werd vaak een NPN vermogenstransistor gebruikt, met de collector als uitgang. Vandaar bij die ouwetjes dat andere aansluitpatroon voor de negatieve regulator.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Op 16 april 2013 06:56:07 schreef rew:
[...]
Ik ben zojuist begonnen met DS18x20... Die opmerking van jou staat in de context van makkelijk te vergissen in de aansluitingen. Voor zover ik kan zien heeft de hele familie dezelfde pinout. Of vergis ik me nu? (ik heb een ouderwetse 1820 gevonden in mijn "temperatuur sensoren" bakje, en nieuwe 18S20 en 18B20 chipjes besteld).

De pinning is hetzelfde. Het protocol ook. Bijna.
Ofwel: als je een temperatuur leest, dan krijg je die ook. Alleen de ene heeft wat meer significantie bits dan de andere (waardoor de hele boel verschoven zit) - en dus klopt er geen hout van de uitgelezen temperatuur.

Juist! Ik heb net de datasheets van de 7800 en 7900 regelaars van OnSemi zitten bekijken, en ze zijn blijkbaar zeer verschillend opgebouwd, en gebruiken dus allebei een NPN tor als pass transistor.

Maar dat verklaart nog steeds niets, want bij geen van beide zit de collector van de pass transistor aan de tab.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Enige reden die ik kan bedenken is dat het substraat in de regel het meest negatief moet zijn.

Ik kwam deze webpagina tegen, die Sine hierin gelijk geeft.

[Aanvulling]
Hetgeen me er aan doet denken dat de tab van een TDA1521 (waar ik onlangs mee aan de slag was) ook verbonden is met de negatieve voedingsspanning.

[Bericht gewijzigd door pros op dinsdag 16 april 2013 21:02:04 (21%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 april 2013 20:32:07 schreef SparkyGSX:
[....]
Maar dat verklaart nog steeds niets, want bij geen van beide zit de collector van de pass transistor aan de tab.

Kan ook met de polariteit van het substraat te maken hebben, maar dat zei Sine al
Het verhaal wat ik vertelde heb ik ooit van een vriend van mij gehoord, die elektro deed in Delft.

@Sine:
Kan het er me te maken hebben dat het substraat anders van polariteit moet/moest zijn voor PNP transistoren ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 16 april 2013 23:26:58 (100%)

In de categorie domme fouten: je soldeertin niet in dezelfde verhuisdoos als je soldeerbout opbergen..

NOG STEEDS NIET GEVONDEN! :(

If you want to succeed, double your failure rate.

wees maar blij dan: anders was je je soldeerbout nu ook kwijt ;-)

Tidak Ada

Golden Member

Dat hoort bij verhuizen (ook binnenshuis) !
Ik heb een paar jaar geleden mijn schuur anders ingedeeld. Ik dacht daarbij alles 'logisch' te hebben ingedeeld, maar kan sommige dingen nog steeds niet vinden (Ter vereduidelijking: De kliko is geen logische plek bij mij) Kwestie van een doorbroken routine :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja, herindeling is funest, en wat je kwijt bent vind je altijd pas als je net iets vervangends hebt gekocht.

@ !kk3: daar zeg je me wat, nog een geluk dan eigenlijk!

Uiteindelijk ergens een reserve rolletje gevonden. Die halve kilo kom ik een andere keer wel weer tegen denk ik.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik had het omgekeerde voor, alles mooi weg gelegd en dan je soldeersel niet meer vinden :| klein rolletje gekocht en dan na een paar maand in 1 van mijn kasten: "haaa hier lig die rol" rap op de trap gelegd zodoende dat die mee nar boven kon :)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

Tip: koolfilm weertstanden met beschadigde lak laag niet gebruiken, de weertstandwaarde loopt met tijd flink op.

Eergisteren een koolfilm en stuk van zijn isolatie ontdaan, met vijlen het ding van 1K5 naar 2 K gebracht. Binnen een minuut werd het 2001 Ohm, na een minuut of 10 was tet 2006 Ohm. De volgende morgen was hij flink hoger en net gemeten zit hij op 2119 Ohm.

( was gewoon een experiment. We wilde weten wat voor weerstanden het waren dus even wat isolatie weggekrabt. Toen voor de grap gekeken of je door vijlen de weerstand kan tunen. Dat lukt dus heel goed maar dan moet je heel snel daarna de weerstand weer zien te isoleren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik wilde alleen maar 'even'een pootje van een elco afknippen. Welke vervolgens doodleuk na het automatisch lancerend effect van mijn kniptang, via de glijbaan van het in de inktjetprinter klaarstaande papier in het inwendige verdwijnt. Toen ik het papier eruit pakte, kon ik het stukje metaal nog net zien liggen en wilde dit met een iets magnetische schroevendraaier weghalen. Tuurlijk gaat dat niet foutloos en t pootje valt nog verder naar binnen waardoor het volledig onbereikbaar wordt. Schroevendraaier erbij, halfuur later maar besluiten dat zo'n machien zo dichtgebouwd zit dat het niet eruit te halen is (+ weer een halfuur bezig om alle schroefjes en stekkers terug te plaatsen) en voorzichtig aannemen dat het niet bij de hardware of geleiders in de buurt komt. Zucht! Volgende keer beter mikken..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

even op zijn kop houden?
wel eerst even inkt eruit misschien?

Lucky Luke

Golden Member

Mee schudden tot er niks meer rammelt, dan is 'ie eruit gevallen :)
(Of service manual van je printer boven water googlen, dan weet je hoe 'ie uit elkaar moet. Alsnog, ik snap dat je je printer niet zomaar uit elkaar haalt, er is een "point of no return" met die dingen, ik heb er eens een stapeltje dat wegmoest ontdaan van motortjes.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb zelfs een stapel printers weggedaan waarvan ik de stappenmotoren er nog uit had willen slopen, maar ik niet aan toe kwam... De stapel werd te groot :P

If you want to succeed, double your failure rate.

Binnen een minuut werd het 2001 Ohm, na een minuut of 10 was tet 2006 Ohm

Misschien moet je maar eens een fatsoenlijke multimeter kopen? >:)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

LOL, Fred zijn tafelmultimeter die opgebouwd is uit weerstanden met +-20% Beyschlag...

Op 29 april 2013 11:42:25 schreef fred101:
Tip: koolfilm weertstanden met beschadigde lak laag niet gebruiken, de weertstandwaarde loopt met tijd flink op.

Eergisteren een koolfilm en stuk van zijn isolatie ontdaan, met vijlen het ding van 1K5 naar 2 K gebracht. Binnen een minuut werd het 2001 Ohm, na een minuut of 10 was tet 2006 Ohm. De volgende morgen was hij flink hoger en net gemeten zit hij op 2119 Ohm.
...

Dat is zeer zeker waar. Ik heb eigenlijk nooit echt moeten hebben van koolfilm. Ik ben nooit de goede raad van een collega vergeten jaren geleden: koolfilm kan, maar gebruik gewoon metaalfilm als het goed en stabiel moet zijn. Niet alleen de tolerantiegrenzen zijn van belang (waar koolfilm vroeger +-10%, +-20% of nog meer had t.o.v. 5% metaalfilms zoals de mooie cyan Philipsweerstanden) maar ook duurstabiliteit onder spannings en temperatuurcycli.

Ik denk dat die koolstofcomposiet water uit de lucht absorbeert en dat dat echt gevolgen heeft voor de waarde. Dat heeft voor gevolg dat "vochtige" weerstand een stuk in waarde kunnen schelen en dat ze bij gebruik (en tijdens opwarmen) terug water verdampen en de waarde terug veranderd.
Zou je dat ook eens kunnen proberen Fred? Daar leek het vroeger althans hier op.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Ik heb dit gemeten met dit precisie instrument in een ratio meting met een precisie weerstand gemaakt van prikkeldraad:
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/12/galvano2.jpg
:-)

Het was een moderne 1W (denk ik) spiraal gesneden carbonfilm weerstand. Ik heb hem niet meer. Geen carbon composite. We (ik was bij RBeckers) hebben toen wel even de weerstand vochtig gemaakt. Dat verlaagt heel even (denk aan seconden) de weerstand maar de "oxidatie" gaatsneller, je ziet de meter gewoon oplopen. Ondanks dat we hem in een piramide hadden geplaatst en met aluminium hoedjes op zaten.

Overigens waren het AC Rs metingen (100 Hz tot 100 kHz)

We hebben hem aan twee LCR meters gehad. De Hameg van Rene en mijn IET. Het tempco was niet slecht, althans een graad of 5 a 10 verschil gaf geen significante verandering. we hebben hem ook in het L en C bereik gemeten, ben vergeten wat nu precies en er kwam niet veel uit. Was best een goede weerstand. Wat ik nog wel weet, en nog niet eerder gezien had, de fasehoek was iets van 154° (een weerstand is 0 graden, een condensator -90 en een spoel +90)

carbon composite is vaak 10% en de weerstand stijgt met de jaren. Ze zijn licht capacitief, hebben meer noise en een fors tempco
Ze kunnen goed tegen pulsbelasting (zal wel wat met dat capacitieve te maken hebben en het feit dat het carbon niet alleen een dun laagje is)

carbon film is vaak 5% maar er zijn volgens mij ook betere, tempco is lager dan composite maar slechter dan metaalfilm. Ze zijn licht inductief op hoge frequenties (ver buiten het audio bereik). Ze zijn redelijk stabiel in tijd)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Soms krijg je dingen te zien...

http://www.uploadarchief.net/files/download/aargh_slechte_lipo_laadmethode.jpg

waaaaah!

Er is dus geen lader, het protectiecircuit (gelukkig wel aanwezig) wordt misbruikt om overladen van de Li-Ion te voorkomen. Als ik dat hier zou voorstellen in een topic wordt ik terecht uitgescholden. (ja het kan, maar die beveiliging moet eigenlijk gebruikt worden als 2e beveiliging, naast een net laadcircuit. Niet als enige.)

Aangetroffen in een "duur(zaam)" design led lampje. Er zit nog net een weerstandje voor de LED's, die vervolgens wel weer botweg parallel staan. (Ja, dat is wel lekker zuinig en aan de helderheid te oordelen verdeeld de stroom zich netjes, maar als ik het hier voor zou stellen om het zo te doen is het een knuppel in het hoenderhok).

Dat ding met kaptontape erom is de accu, die kaptontape is van mij afkomstig om de isolatie weer netjes vast te zetten na controle of er een beveiligingscircuitje op zit. (Zit er, zoals vermeld)

Het schakelaartje is ook nog 's brak (maakt slecht contact in de aan stand)

En het kan nog erger:

http://www.uploadarchief.net/files/download/aaargh_gevaarlijke_lipo_laadmethode.jpg

WAAAAAAAAAAAAAH! Zou free_electron nog van die pilletjes overhebben?

Hier is dus niet eens een protectiecircuit aanwezig. Het kon blijkbaar nog goedkoper... Al is de diode wel een schotky, wat het alleen maar erger maakt. Met een si diode zou het bijna goed gaan (5-0.7=4.3, alleen die 0.7 is kleiner bij lage stromen, dus gaat het alsnog fout). Over deze diode meet ik 0.2V drop.

Geen van beide lampjes zijn "grijze import"/dealextreme/ebay overigens. Wel net zo slecht, waarschijnlijk. (Goed, het zal best werken, maar op z'n best gaan die accu's erg kort mee en op z'n slechts ploft er eentje. Het moest duidelijk goedkoop.)

Een voorbeeld van hoe het níet moet leek me ook wel in dit topic passen. Ter leering en vermaak.

(En nu moet ik nog uitzoeken hoe dit op te lossen... Vooral die 2e. De zonnecel beperkt de laadstroom, dat scheelt. Met een comperatorschakeling of een shuntregelaartje vóór de diode ben ik er denk ik al. Er is nota bene nog best ruimte voor een klein smd schakelingetje. Maar het enige waar op gelet lijkt is de buitenkant en het gebruiksgemak.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Je zou er simpelweg een siliciumdiode in kunnen zetten inplaats van de Schottky. Ik verwacht dat het zonnecelletje niet zo snel aan de volle spanning zal komen en dat de forward drop toch wel in de buurt zal komen als je een 1N4148 of lichter neemt. Kwestie van even meten. Anders inderdaad een shunt (voor de diode trekt geen accustroom, maar na de diode is handiger om de spanning goed te houden). Misschien is er met een TL431 iets te doen. Anders misschien toch een goed geselecteerde 4,2V zener na de diode.

Hoe was het gezegde ook weer? Je kan wel een vlaggetje op een drol zetten, maar het blijft een drol.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Maarten, dank voor het meedenken (heb je post een paar keer zien wijzigen :)). Ik denk dat ik die met protectiecircuit (voorlopig?) zo laat. Het is niet netjes maar zal niet direct fout gaan.

Die zonder protectiecircuit wil ik wel wat aan gaan doen. Al blijft het een modderschuit. Ik heb nog ergens een klein smd dual comparatortje met interne 400mV referentie. Anders een simpel shuntregelaartje, of een kant-en-klaar laadcircuitje / protectiecircuitje. Probleem is ook het "sluipverbruik" van een extra schakeling. (En tijdgebrek, maargoed, dit was het ontwerptipstopic)

(In theorie zou er in die flipflopblob nog wat kunnen zitten maar daar ga ik niet op vertrouwen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten