PCB'tje maken met een ULN2003A (SOIC, SO-W), footprint overnemen van een ULN2803A (SO-W), setje SMD ULN2003A's bestellen, ontdekken dat de ULN2003A die je geleverd krijgt SO zijn -- da's de helft kleiner, en dat d'r zelfs geen SO-W variant van aanwezig is. Gelukkig kon ik nog een 2803A kwijt op dat pcb (alleen pin 1 en pin 16 hangen nu vrij..)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Er zijn toch USB connectors (voor harddisks) met 12 V, maar ik dacht dat dat altijd dubbele waren....
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 18 mei 2012 13:32:43 schreef Tidak Ada:
Er zijn toch USB connectors (voor harddisks) met 12 V, maar ik dacht dat dat altijd dubbele waren....
Meestal een dubbele vanwege de stroom, maar heb het nog nooit anders dan 5V gezien hoor.
@Bjokal: waar hoort dit bij? Zoals FET al zegt klopt het polariteitssymbool ook niet met de stekker. Maar je weet nooit hoe die Chinees het bedacht had natuurlijk...
En let op: INDOOR USED ONLY
@big bang: Dat kan zelfs aardig gevaarlijk zijn, met blijvende gevolgen. Als ik 't goed heb is d'r op youtube zelfs wel een NSFL-filmpje te vinden van iemand die zich zo van een vingerkootje af helpt.
(met magneten is 't nog een stukje erger dan met scherpe metaalranden oid: daar kun je meteen op zoek naar de verbanddoos; met magneten mag je eerst proberen om met je vrije hand die dingen van je vinger af te krijgen)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 18 mei 2012 14:00:23 schreef Jochem:
[...]Meestal een dubbele vanwege de stroom, maar heb het nog nooit anders dan 5V gezien hoor.
[...]
Ik ben ze indertijd tegen gekomen toen ik met een IA actei bezig was voor die CPU snelheidsindicator met EM84. Ik dacht dat het bij RS was, maar kan ook Farnell geweest zijn. Ik kan ze nu zo gauw niet vinden (of het systeem is verlaten). Het was voor externe HDD's met +5 en +12V voeding. De 12 V kon dan veel A's dcoorvoeren.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@Bert M:
@bjokal: dat soort Chinese prutadaptertjes vertrouw ik sowieso voor geen meter. Ik schroef er zo nu en dan eens eentje open, concludeer dat 't ding zwaar ondergedimensioneerd en/of onveilig is, en gooi 'm in mijn bak met elektronicarommel.
Hebben die trafootjes in dat soort adaptertjes een te lage doorslagspanning en zijn dus de primaire en de secundaire wikkelingen dus onvoldoende geïsoleerd?
Als dit soort adaptertjes onveilig spul is, zou de E.U. onmiddelijk import van dit soort crap moeten verbieden!
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Jochem
Op 18 mei 2012 14:17:48 schreef Tidak Ada:
[...] Ik ben ze indertijd tegen gekomen toen ik met een IA actei bezig was voor die CPU snelheidsindicator met EM84. Ik dacht dat het bij RS was, maar kan ook Farnell geweest zijn. Ik kan ze nu zo gauw niet vinden (of het systeem is verlaten). Het was voor externe HDD's met +5 en +12V voeding. De 12 V kon dan veel A's dcoorvoeren.
Ik ken wel externe HDD's met 12V en 5V, maar dat stekkertje was geen USB formfactor. Het klinkt erg lastig, als je je HDD met 2 USB-stekkers moet aansluiten die niet dezelfde spanning voeren?!?! Das nog erger dan het voorbeeld van Bjokal.
Op 18 mei 2012 14:44:57 schreef bjokal:
Voor de twijfelaars met de vraag "is dit echt"
Heb je die 12V ook gemeten? Misschien is het stickertje wel verkeerd! (Goed, ik zal wel weer veel te positief denken) 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 18 mei 2012 14:58:45 schreef dawmast:
En hoe veilig zijn de gemiddelde PC-voedingen, voedingen in beeldschermen en TV's dan?
Daarvan houden de fabrikanten zich om een of andere reden wel vrijwel altijd aan de normen.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 18 mei 2012 14:02:08 schreef alex278:
@big bang: Dat kan zelfs aardig gevaarlijk zijn, met blijvende gevolgen. Als ik 't goed heb is d'r op youtube zelfs wel een NSFL-filmpje te vinden van iemand die zich zo van een vingerkootje af helpt.(met magneten is 't nog een stukje erger dan met scherpe metaalranden oid: daar kun je meteen op zoek naar de verbanddoos; met magneten mag je eerst proberen om met je vrije hand die dingen van je vinger af te krijgen)
Absoluut. En niet alleen vanwege het keiharde klemmen maar ook vanwege rondvliegende scherven. Ik heb ooit 2 HDD NeoDymiums tegen elkaar gekletst (de boven en onderbeugel waarin de magneten zitten) en 1 magneet trok zich gewoon los van de beugel, waarna ze op de nadere magneet kletste en er kleine scherfjes vanaf vlogen.
- - big bang - -
Jochem
Of het ontwerptips of domme fouten zijn mag je zelf beoordelen...
Deze werd door sprite_tm gelinkt op tweakers:
http://facepunch.com/showthread.php?t=1160372&p=36104871&viewf…
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Leuke tip om toner op sheets te zwarten (voor het belichten):
Whiteboardmarker op alcoholbasis.
(Gewoon de hele boel inkleuren en overbodige wegvegen)
Let wel, geen stiften op basis van aceton gebruiken, toner lost daar prima in op.
(maar het verschil ruik je nogal makkelijk. Die van de HEMA zijn op alcoholbasis. Die van BIC aceton. Althans, de soort die ik heb.)
Minder geknoei dan met oostindische inkt. (denk ik, heb nog nooit oi inkt geprobeerd)
Hier nog eentje die mij wat hoofdbrekens gaf. Van de pc monitor viel regelmatig het beeld weg, of wat andere storing. Aangesloten met DVI. Vooral als er tegen het bureau werd gestoten.
Stekkers eens aangedrukt, geen resultaat... Goed snoertje zal wel brak zijn. Gewisseld... geen verschil. Monitor stuk dan? gewisseld met ander, zelfde model/type. Zelfde probleem........ehm tja... in de pc zelf.... ook niet..
Dus maar weer tijdje geaccepteerd. Zojuist het probleem gevonden en opgelost.
Nu staat er op hetzelfde bureau nog een systeem, met monitor. 80cm verderop Blijkt in die monitor de voedingstekker (230) er halve bak in te zitten. Het vonken van de daarvan bij stoten tegen het bureau legt dus de communicatie van de dvi plat.......
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ha, ik heb net een soortgelijk probleem met een wasmachine. (Jaja, weekend is wasdag, maar vandaag dus net even anders). AEG OKÖ lavamat 88730 update. lavalamp
Die gaf fout C3 (lekage), maar was kurkdroog. Pomp en filter (in tegenstelling tot vorige keer dat de fout optrad) schoon.
Ding viel in fout na een klein stukje aan het programma begonnen te zijn, of, als je er een duw/klap tegen gaf onmiddelijk. Dan denk je dus dat er iets los zit. Er was ook enig geknetter te horen dat in dezelfde richting deed denken.
Maar er zat niks los, er zat koolstof op de print. Er was niks verbrand ofzo, maar gewoon stof van de koolborstels van de motor oid. Die print begint linksboven met het gelijkrichten van de netspanning (iig 4 diodes en 400V elco), en rond dat gebied lag koolstof los op de print. Ik denk aangetrokken door het elektrisch veld, in alle stoffige SMPS die ik open gemaakt heb zat het meeste stof rond de primaire elco.
Anyway: schoongemaakt met een kwast en alcohol. Vonkt nu niet meer en geeft ook geen C3 meer. (En als 'ie 't wel weer geeft zoek ik wel verder, maar dat koolstof moest natuurlijk sowiso van die print af.)
(Voor wie hetzelfde probleem heeft: bovendeksel eraf met de 2 schroeven achterop en naar achter schuiven, print zit rechtsvooraan in een plastic kastje dat met 1 schroef aan de bovenkant vast zit. Even fototje maken van de connectors en hoe de draden in de clips zitten, demonteren, plastic openklikken, print schoonmaken, en montage in omgekeerde volgorde)
Ik denk dat door het vonken de sensor verstoord is oid.
Tidak Ada
Dat "koolstof" kan natuurlijk ook een oorzaak zijn geweest dat er een foutsignaaal gegenereerd werd...
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 1 juli 2012 20:56:35 schreef Skysoft:
Zo, nog even de stekker erin.... PATS ! GZZZ zwarte pennen.
Als de zekering al springt bij het inpluggen van de stekker, zal er wel een overspanningsbeveiliging actief geworden zijn. De schade kan dan best meevallen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zoals ik het begrijp heeft ie twee fases kortgesloten, gewoon met een koperen plaatje binnen in de kookplaat. Dan vliegen er twee hoofdzekeringen uit, toch? En gaat de kookplaat niet kapot. Maar goed, dat was mijn snelle recontructie van wat er gebeurd kan zijn, mogelijk is het anders.
Nou, vandaag de kookplaat maar eens aan een nader onderzoekje onderworpen. Nu blijkt het niet alleen zo te zijn dat er in de kookplaat 2 fasen aan elkaar zaten (via de dubbele nul aansluiting), de vorige "monteur" heeft blauw vrolijk aan de l1 aansluiting van de perilex gehangen, de echte nul aan de l2 pin.
Bij navraag bleek dat de plaat door een monteur in dienst van een niet nader te noemen woningbouwvereniging was gemonteerd. Volgens mij leer ja op dag 0 al dat blauw = nul. De aarde zat in ieder geval wel goed. Ik heb de woningbouwvereniging maar even ingelicht dat die perilex wcd dus intern verkeerd bedraad zit.
Moraal van dit verhaal ? nooit ergens vanuit gaan, altijd zelf nakijken en nameten.
@rew: Je had gelijk en de plaat deed het dus nog wel 
@alex278: Ik begreep eerst niet waarom ze 25a hoofdzekeringen bij de gamma verkopen. Maar nadat ik inderdaad geen monteur gezien heb begreep ik het wel 
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Net tegen gekomen op het moederbord van een Dell Powervault 745N: 3 stuks TO220 onderdelen, met opschrift IRL7833. Dit blijkt dus NIET een spanningsregelaar te zijn, maar een MOSFET. Niet heel handig van IRL, als je het mij vraagt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De letters IRL worden uitsluitend door International Recifier gebruikt en die maken erg veel FET's (what's in a name) maar bij mijn weten geen spanningsregelaars. Wel wordt het een beetje dubbelzinnig als die letters IRL wegvallen, maar ik gok dat er nog wel meer zulke onderdelen zijn (opzich wel on-topic, want je kan er domme fouten mee maken).
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Precies, die 7833 breekt ook de hele regel van de nummering; om consequent te zijn, had dat natuurlijk een 78033 moeten zijn. Overigens zijn ze, volgens mij, wel vrij zeldzaam. Ik heb ze wel eens gezien, maar zelfs de 7808 en 7809 komen in het wild meer voor.
@maartenbakker: klopt. Eigenlijk is het heel simpel: de 2N3055 is hooguit nog bruikbaar in een dummyload of zo, en de MTP3055/MTP2955 zijn N- resp. P-channel MOSFETs, die maar liefst 12A kunnen schakelen, met een maximale drain-source spanning van 60V, en een Rdson van 150 milliohm voor de N-channel en maar liefst 230 milliohm voor de P-channel variant.
Kortom: ze horen allemaal in het museum, en niet in nieuwe schakelingen. Waarom Farnell ze allemaal nog op voorraad heeft, is mij overigens een raadsel.
@Tommyboy: het feit dat er 3 identieke exemplaren op dat board zitten, had je natuurlijk al aan het denken moeten zetten. Daarbij neem ik aan dat die spanningsregelaars met de middelste pin aan het groundvlak zaten, terwijl het erg vreemd zou zijn om een N-channel MOSFET met de drain aan de ground te hangen. Dat moet je dan natuurlijk nog wel even opvallen.
maartenbakker
Golden Member
Reparateurs (en fabrikanten die om deze of gene reden een ontwerp langer dan kort in productie houden) zijn maar wàt blij dat er nog veel obsolete onderdelen in productie en in de handel zijn.
Dit is improviseren op zeer hoog nivo.
Een doos printplaatrestjes en hier de eilandjes van maken 
Improvisatievermogen en engelengeduld is hier wel een vereiste.
En dit alles gesoldeerd met een 15W boutje op zo'n kopervlakken?
Respect mag er zeker zijn.
[Bericht gewijzigd door Kareltje op (15%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
@Fred
Dit is toch wel een kunststukje eerste klas.
Alleen zal de bedenker van de SMD componenten hier toch we even achter zijn oren krabben.