Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Foutje van mijn kant.
Een signaal dat negatief is naar de massa leggen via een diode en dan hopen dat er een signaal doorkomt
http://imageshack.us/a/img407/1294/rx7epcrsch.jpg
Dit ging dus ook niet werken (DCC1 en DCC2 zijn negatieve signalen):http://cd-pc.mazda-club.be/images/rx7_epcr/rx7_epcr_sch.jpgschema aangepast.
mijn collega vertelde laats een prachtige blunder, dus vanuit zijn standpunt verteld.
bij mijn moeder moest er het een en ander worden opgeknapt in huis, te beginnen met de slaapkamer. toen ik aankwam was mijn broer alvast begonnen met het "strippen" van de slaapkamer, nu moet ik er wel bij zeggen dat hij nogal lomp en onbezonne is. meubels eruit, schilderijen van de muur, plinten eraf....verek kabels..die kunnen wel weg. tweeling snoer van een schemerlamp..hup weg, een ronde witte..ook weg..k*t..die zit nog ergens vast, een flinke ruk, kabel geeft wel een meter mee maar blokeert dan, nog eens aan trekken en nog een keer, die vieze vuile t*ringkabel blijft vast zitten 
ondertussen kwam ik beneden de keuken binnen gelopen en zie de T.V. links boven in de hoek hangen, terwijl ik sta te bedenken wat ik nu eigenlijk zie, gaat de T.V. een meter naar beneden en kadeng weer strak boven in de hoek, heeft die eikel de coax te pakken.
dat heeft hij nog heel lang moeten horen 
Ik heb er ook nog 1 van mijn pa, dacht dat ik hem al eens gepost had, maar kan het niet terug vinden.
Mijn pa had de elektra in zijn huis zelf aangelegd. Hij was echter een beetje in twijfel over de wisselschakeling. Wilde de lamp tussen de draden tussen de schakelaars hangen, heb toen maar gezegd dat dat wel resulterde in aan of uit, maar om hem terug aan te zetten dat hij dan naar de meterkast moet. Enfin hij alles goed aangelegd.
Toen kwamen ze de meterkast plaatsen. Enfn alles gedaan en aangesloten. Dan maar testen.
Lamp 1 op de wisselschakeling: FLITS en uit
Lamp 2 op andere wisselschakeling: FLITS en uit.
Lamp 3 op een eenvoduigde schaklaar: FLITS KLAP BENG BOEM (compleet in scherven)
mijn pa dach dat hij gek werd...
Misschien hebben ze perongeluk 2 fasena angesloten ipv. een fase en een nul. Nog eens gemeten keurig 230.
Lamp eruit. Blijkt hij uit zijn oude scheepvaart tijd nog 100 V lampen te hebben liggen en die erin gedraaid
:P:P
Enfin das nu 10 jaar geleden
-------------------------------------------------------------------
Onlangs. Ik was bij mijn pa om wat te klussen: ineens geen internet meer. Blijkt de 3 com switch voeding defect... Nieuwe switch geregeld. Dag erop mailtje: ik kan niet printen. Kom kijken blijkt 1 profiel op de server helemaal mank te lopen en de hele server vol te zitten. Profiel uitgekleed en weer gaan. Merk ook dat de Back-up NAS uitstaat... Vraag naar de reden.
Blijkt dat de automaat gesprongen is omdat mijn pa een 12V halogeen in de 230 fitting had gestoken. Gevolg Lamp + fitting gesmolten en automaat eruit...
Ik de NAS weer aan.
Maandag: paniek mailtje... KAn niet Printen. Omdat ik de NAS niet opnieuw gemount had in de server had de server een backup op zijn eigen lokale schijf gemaakt. Tja dan gaat het hard..
Dus alles verwijderd en de NAS opnieuw gemount... Toen was de beproeving pas ten einde.
Nou geloof dat dit wel genoeg fouten zijn
geen idee of die T.V. het nog deed ?
inderdaad herkenbaar, je bent dan in zo'n fysieke "flow" dat alles wat wilder gaat, en als je dan ook nog eens nogal lomp bent aan gelegd
.
het zal wel zo'n goedkoop haakse witte coax stekker zijn geweest van de bouwmarkt. die trek je met de kabel niet uit de T.V. en hebben een goede trekontlasting.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Dat van de TV is natuurlijk een broodje aap verhaal, niemand trekt per ongeluk een TV omhoog, en als je los zou laten zou hij ook weer zakken. Aan een coax-stekker blijft hij al helemaal niet hangen (ik heb ze op een TV nooit gezien in de vorm die Pros toont).
Maar het is wel een leuk broodje aap verhaal (ik zie het helemaal voor me).
Op 15 september 2012 21:35:55 schreef High met Henk:
Mijn pa had de elektra in zijn huis zelf aangelegd. Hij was echter een beetje in twijfel over de wisselschakeling. Wilde de lamp tussen de draden tussen de schakelaars hangen, heb toen maar gezegd dat dat wel resulterde in aan of uit, maar om hem terug aan te zetten dat hij dan naar de meterkast moet.
Bij de onderste schakeling hangt de lamp tussen de schakelaars.
Verboden vanwege het schakelen van de nul; als de lamp uit staat kun je op beide contacten in de fitting fase hebben staan.
Maar het werkt prima.
Jochem
Ja, da's natuurlijk nog een ander probleem; die schakelaar hoeft natuurlijk niet netjes break-before-make te zijn 
Ik heb toevallig net gisteren de wél toegestane ader-besparende schakeling toegepast, omdat ik de vele bochten in de leiding niet door kwam met 6 aders (en het mag niet van NEN1010). Het was een wisselschakelaar met WCD, en omdat je dan de fase beschikbaar hebt kun je de middelste tekening gebruiken.
Jochem
Als je merkt hoe makkelijk zo'n plug los gaat, dan moet er een flinke zijwaartse vector zijn om hem op z'n plaats te houden. Om te beginnen zou het dan al een haakse plug moeten zijn denk ik. Maar zelfs dan heb ik nog m'n twijfels.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Wel oppassen dat het ding niet terugstuitert en midden in het doelgebied gebied terechtkomt want dan ga je geheid om je vader roepen: ouweouweouwe!
Heb hier ook een 14 inch staan, bb. app van Altijdpech, maar moest toch wel de antenneplug
met iets meer kracht dan ik gewend was er in duwen.
Was een rechte metalen plug maar zonder kabel eraan. Trok hem rechtopstaand aan de plug recht omhoog maar doordat de tv een 180graden draaing maakte deed de plug dat ook en schoot daardoor los voordat ie van de zitbank vrijkwam.
Had er een soepele kabel aangezeten dan was hij mogelijk blijven hangen want die kan meedraaien. Maar die had ik niet meer.
Dus ja, het is maar net hoe de omstandigheden zijn denk ik.
Mac.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Neem dan die TV in de film "Twister"...
Daar schijnt de aansluiting er ook zo vast aan gezeten te hebben...
Of dit nu de elektrische aansluiting, of de kabelaansluiting was, kon ik niet zien.
(Hadden ze daar wel kabel??)
In iedergeval, als een BB TV een flinke val maakt geeft dat een hoop bende.
(Ik heb het eens zelf meegemaakt toen er een Zwart/Wit bak uit mijn handen werd getrokken door zijn netsnoer...)
Neovo.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Inderdaad, zoals bleek uit het verhaal van een kennis van mij die op
de td zat van een bekend Duits merk waar ik tegenover woonde.
Die hadden op de toiletpot een defecte 53cm bb gelegd met een steen
aan een touw erboven gewoon om te kijken wat er gebeurde.
Deur dicht, touw los en een hoop lawaai: de bb was geimplodeerd
en de daaropvolgende explosie had ook de toiletpot opgeblazen.
Schijnt een behoorlijke ravage geweest te zijn!
Gevolgschade was er ook: zag vanuit onze tegenoverliggende woning gedurende een paar dagen lang regelmatig mensen langs rennen naar de krul op de Amsteldijk aan het eind van de straat!
Mac.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De onderdruk zal toch ongeveer 1 atmosfeer moeten bedragen: De electronenstraal wordt zo goed als helemaal tegengehouden door lucht. Het zal echt minder dan 1/100e van een atmosfeer zijn wat er nog over is.
Ik heb de indruk dat het "spektakel maken" van een imploderende beeldbuis wat tricky is. Dat lukt niet iedere keer. Maar de gevolgen, als je niet oppast, kunnen groot zijn. Dus het is verstandig om "bang" te zijn voor de imploderende TV.
Toen ik klein was en het geprobeerd heb, kregen we na wat proberen als eerste een klein gaatje in de beeldbuis. PFFFFFFFFFFFfffffffff........ en toen was de druk geegaliseerd.
Het kan ook zijn dat in de loop der jaren men een truuk heeft uitgevonden die tot gevolg heeft dat ze niet meer gevaarlijk uit mekaar spatten bij beschadigingen. Dus dat iedereen dat tegenwoordig doet.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 18 september 2012 08:07:44 schreef fred101:
In Rosmalen heeft Tidak of Sine ( weet niet meer wie) een scoopbuis laten vallen, hij was kapot maar geen knal ofzo.
Geen van beiden. Ik had de buis aan sine gegeven, die had hem in de 101 gelegd en Moeder aarde deed de rest. Sine was er zo blij mee... 
Buizen uit de jaren 60 en later hebben veiligheidsglas aan de voorzijded Daarvoor zat er een veiligheudsruit voor, nadat in claimland USA een aantal buizen waren geklapt met verwondingen door rondvliegende glasscherven.
Het schijt dat die dineg wilden imploderen door temperatuurshock: Vanuit de kou van het winterse Noorden naar een Amerikaanse huiskamer van 77+ °F (al gauw zo'n 100 °F verschil).
Heb zelf ooit een beeldbuis leegehaald om er een lamp van te maken. Met een glasvijltje de exhaustnippel ingekrast, een paar dekens om de buis en toen het puntje er af gebroken. Het ding bleef zeker een minuut lucht aanzuigen...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De laatste zin van rew is de spijker op zijn kop (en door de buis heen
)
Nogal stilzwijgend heeft men na jarenlange research met veel scherven bij Philips de gekitte spanband uitgevonden en ineens aan iedere fabrikant in licentie gegeven (of hij is zelfs tegelijk elders uitgevonden, het beeldbuisboek is daar niet duidelijk over). Deze werd aangebracht ter hoogte van de verbinding tussen het kijkgedeelte en de kolf, aangespannen en vastgekit. Diende ook meteen als ophanging. Als het glas dan brak, werd de implosie afgezwakt en naar binnen gericht doordat het glas al de juiste kant op onder mechanische spanning stond. Dit was ergens in de jaren '60. De buis waarover McDuff het had, zal iets van een AW53-80 geweest zijn uit de jaren '50. Toen de grootste gangbare buis en niet voorzien van enige voorspanning dus in staat om indrukwekkend te knallen. Die had geen spanband en het toestel moest ook van veiligheidsglas voorzien zijn. In de nadagen van het veiligheidsglas werd dit ook nog wel eens gekromd of zelfs aan de buis gelijmd, zodat het niet zo opviel.
Een en de zelfde, maar niet van een karretje ... maar op de een of andere manier had die zijn weg uit de aanhanger gevonden.
En dat gaf een behoorlijke doffe klap en een berg glas scherven inderdaad.
Maar er zijn buisjes waarbij je niet wilt hebben dat ze vallen ....
@eric
240W .. da's een beste klont van een trafo dan ...
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Een röntgen buis? Ik denk dat die voor de vitrine is, of Sine gaat zijn eigen speciale praktijk beginnen..
McDuff
@Maartenbakker: Klopt helemaal, ik was toen net 14 jaar oud dus de bb zal van ongeveer 1956-1957 geweest zijn.
De Philipsbuizen die ik, toen ik pas begon te werken, moest monteren
waren ook nog niet voorzien van aangelijmde spanbanden en de behuizing van de tv kast moest voorzien worden van een glasplaat van ca 7mm dik. Bij het aanbrengen van de spanbanden moesten wij een dik beschermend schort en een grote kunststof veiligheidsbril dragen maar naar ik later bedacht: ruim onvoldoende, de ARBO was nog niet uitgevonden. Hals, neus en de rest van het gezicht en armen waren niet beschermd. Gode zij gedankt dat er tijdens het opspannen van de spanband nooit een bb is geklapt.
Later nog wel eens van een dealer vernomen dat zo'n tv in de etalage was geëxplodeerd en een aardige schade had aangericht ondanks de glasplaat. (vermoedelijk gebeurd door, infrasone?, geluidstrillingen van een daar vlak langs rijdende ov bus zoals de dealer had opgemerkt))
Mac.
guidob
Overleden
In Deurne een oude programmer kopen om backups te maken van de EPROMs en GAL/PALs van de meetinstrumenten. Begonnen van bovenaf; een Velleman functiegenerator PCG10 met daarin een GAL22V10.
Werkte niet, dan maar een eprom geprobeerd, maar ook geen succes. Blijken de elco's van de programmer volkomen gaar. Die zijn al in bestelling.
En nu werkt de functiegenerator niet meer
Waarschijnlijk de GAL gemold. Uitgang komt even op en valt dan weer af. Enable komt uit de GAL. Grrr. Programmer repareren en ergens de GAL inhoud zien te vinden.
Gelukkig zijn eproms steviger (Hioki counter)......
On the plus, m'n reserve 7603 geeft weer tekenen van leven. HV werkt weer (cascade gewisseld). Nog een probleem met de +15 en dansende letters/trace, maar daar komen we wel uit. Teveel van dat spul tegenwoordig, dan kan er ook veel kapot.
guidob
Overleden
Op 21 september 2012 07:43:24 schreef High met Henk:
@guidob: wat is een 7603 voor iets?
Een boot anker. Kan ook gebruikt worden als scope, spectrum analyser of iets anders wat er in past. Tektronix 7000 serie; groot lomp en zwaar. Maar ook een zeer groot scherm, geen fan en leuke plugins.
Ik heb er hier 2.5 en nog een aantal andere types. Niet zozeer als normale scoop. Ik kon laatst een aantal van die dingen goedkoop krijgen, vandaar dat ik er nu wat veel heb.
Op 21 september 2012 08:14:08 schreef Kareltje:
@Guido: van die programmers lager er nog meer?
Als dat zo is, dan wil ik je wel een exemplaar opsturen, als werkende, of als donor.
Nee, van die hilo was er maar 1. De condensatoren zijn ondertussen binnen. En mocht je dit nog ooit lezen; ik had me boven dus vertyped. De gal in de functiegenerator is gaar.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Mooie foto
En dan te bedenken dat dat ringkerngeheugen ook ooit nog met de hand gemaakt is (later zullen erongetwijfeld rijgmachines voor gemaakt zijn).
@fred101: Er is plastic dat smelt door secondenlijm, maar dan plakt het niet echt fijn meer. Secondenlijm is een opzichzelfstaand verbindingsmiddel. Je kan er bijvoorbeeld uitstekend aardewerk mee lijmen (netjes stukgevallen serviesgoed en dergelijke gaat echt nog jaren mee als het even meezit). Bij het uitharden wordt ook vocht uit de lucht gebruikt.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Inderdaad "smelt" secondenlijm de dingen niet aan elkaar, evenals epoxylijm en "Bisonkit". Men noemt dat contactlijm. Het verschil tussen secondenlijm en epoxy en dergelijke is de dikte van de ruimte tussen de te verlijmen delen. die is bij secondenlijm heel dun. hoe dunner hoe beter, terwijl epoxy en polyurethane lijmen juist heel spleetvullend zijn.
Een bekende "smeltlijm" is die je voor perspex gebruikt : voornamelijk chloroform, met een weinig daarin opgelost perspex.
Het kan natuurlijk wel dat oplosmiddelen in contactlijmen sommige plasticsoorten oplossen, maar dat is een bijwerking
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (11%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb in een ver verleden een grote (100 leds) charlieplex matrix gemaakt voor een tentoonstelling. De leds moesten ver uit mekaar (5 - 10cm of zo), dus 10m printplaat laten maken ging hem niet worden. Maar tegen de tijd dat er 100 leds aan 5 of 10m kabelboom zitten, zijn er een paar kapot. Lastig zoeken welke dat zijn hoor! Maar de opdrachtgever vond het resulterende effect wel mooi en wilde dat ik de kapotte leds er tussen liet zitten. Zucht. (het moest een enkelvoudig looplicht over die 100 leds worden).
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Kun je dat heveltje niet gewoon omdraaien ?
Oftewel is dat ding niet gewoon verkeerd gemonteerd ?
Kan me haast niet voorstellen dat dit echt een constructiefout is, zou wel HEEEEEEEEEL erg dom zijn.
rew
Op 13 oktober 2012 16:50:15 schreef Neovo Geesink:
Zeker de laatste generatie voordat het "Siliciumgeheugen" uitkwam?
Zou me niks verbazen. Ik heb een module, ongeveer een liter, dus 1x1x1dm. Daarin zitten een stuk of wat kaarten. 16 of 32 zou ik denken. Iedere kaart is iets van 4kbit. Ik heb ruw geteld: Ik ben er van uitgegaan dat er wel OF 32 of 64 kolommen zou zijn, en dat bleek dus het laatste te zijn. Dit soort aannames is gevaarlijk in apparatuur van die tijd: De woordlengte hoeft geen macht van twee te zijn.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Het gaat ook prima zo. Zij keek er nooit naar.
Ik woon daar nu met gezin een maandje bij-in (1e week net voorbij) en dat viel mij op.
Puur passend in dit onderwerp postte ik dit rare geval.
Het geval lijkt mij dom ontworpen...
Neovo.
Jochem
Mijn knipoog had misschien beter dikgedrukt kunnen staan. Lengte van pootjes kun je nog minder op vertrouwen dan het afgevlakte kantje.
Ook de interne opbouw blijkt niet altijd heilig. Ik kan even het topic niet meer vinden, maar daar zijn al eens wat macro-foto's over langsgekomen.