Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Fosforlaag uitgeschuurd met zand en water (laten klostsen). Daarna gespoeld en drogen door spoelen met aceton (is hygroscopisch) en daarna lucht inblazen.

Er zit een halogeenlampje van 24V 100W (was oorspronkelijk een koplamp van een vrachtwagen) in, dat staat op een trafo, en kan d.m.v. relais in 4 standen branden. Een klein hulptrafo'tje zorgt er voor dat de grote trafo in de uitstand geen ruststroom gebruikt (Halogeen dimmers en PWM had je 35 jaar geleden nog niet).
Het opgedampte aluminium van de conus werkt als reflector.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Even over die beeldbuis uit rosmalen: ik kan mij herinneren dat er tijdens het opruimen 2 jaar terug ook 1 ergens uit een paar handen/van een karretje stuiterde op de parkeerplaats. Dat gaf toen toch een AARDIGE knal!!!

iig genoeg om mij een meter de lucht in te laten springen..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 18 september 2012 13:22:16 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Een en de zelfde, maar niet van een karretje ... maar op de een of andere manier had die zijn weg uit de aanhanger gevonden.

En dat gaf een behoorlijke doffe klap en een berg glas scherven inderdaad.

Maar er zijn buisjes waarbij je niet wilt hebben dat ze vallen ....

http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/Radar/IMG_0037.JPG

http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/Radar/IMG_0027.JPG

@eric
240W .. da's een beste klont van een trafo dan ...

Tidak Ada

Golden Member

!00W lamp; trafo is 24V 5A ;)

Mooie kijkpijp, Sine, maar waarom is-tie roze ?
Wat ga je er mee doen ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een röntgen buis? Ik denk dat die voor de vitrine is, of Sine gaat zijn eigen speciale praktijk beginnen..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
maartenbakker

Golden Member

Zo te zien is het een 'gewone' 18cm scope-buis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Dat zegt het typenummer ook.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Maartenbakker: Klopt helemaal, ik was toen net 14 jaar oud dus de bb zal van ongeveer 1956-1957 geweest zijn.
De Philipsbuizen die ik, toen ik pas begon te werken, moest monteren
waren ook nog niet voorzien van aangelijmde spanbanden en de behuizing van de tv kast moest voorzien worden van een glasplaat van ca 7mm dik. Bij het aanbrengen van de spanbanden moesten wij een dik beschermend schort en een grote kunststof veiligheidsbril dragen maar naar ik later bedacht: ruim onvoldoende, de ARBO was nog niet uitgevonden. Hals, neus en de rest van het gezicht en armen waren niet beschermd. Gode zij gedankt dat er tijdens het opspannen van de spanband nooit een bb is geklapt.
Later nog wel eens van een dealer vernomen dat zo'n tv in de etalage was geëxplodeerd en een aardige schade had aangericht ondanks de glasplaat. (vermoedelijk gebeurd door, infrasone?, geluidstrillingen van een daar vlak langs rijdende ov bus zoals de dealer had opgemerkt))
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Sine

Moderator

Het is een radar display, een standaard flinke CRT met een traag fosfor.

Tidak Ada

Golden Member

Magnetische afbuiging ? Radar waarnemingsschermen hebben meestal magnetische afbuiging, dacht ik.
Dat zou niet overeen komen met de eerste letter van het typenummer.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 18 september 2012 22:43:55 (29%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

In Deurne een oude programmer kopen om backups te maken van de EPROMs en GAL/PALs van de meetinstrumenten. Begonnen van bovenaf; een Velleman functiegenerator PCG10 met daarin een GAL22V10.

Werkte niet, dan maar een eprom geprobeerd, maar ook geen succes. Blijken de elco's van de programmer volkomen gaar. Die zijn al in bestelling.

En nu werkt de functiegenerator niet meer :( Waarschijnlijk de GAL gemold. Uitgang komt even op en valt dan weer af. Enable komt uit de GAL. Grrr. Programmer repareren en ergens de GAL inhoud zien te vinden.

Gelukkig zijn eproms steviger (Hioki counter)......

On the plus, m'n reserve 7603 geeft weer tekenen van leven. HV werkt weer (cascade gewisseld). Nog een probleem met de +15 en dansende letters/trace, maar daar komen we wel uit. Teveel van dat spul tegenwoordig, dan kan er ook veel kapot.

High met Henk

Special Member

@guidob: wat is een 7603 voor iets?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
If you want to succeed, double your failure rate.

@Guido: van die programmers lager er nog meer?
Als dat zo is, dan wil ik je wel een exemplaar opsturen, als werkende, of als donor.

Tip: een leuke poster met SMD-packages van NXP. (pdf)

Bedankt, Jochem. Link aangepast.

[Bericht gewijzigd door pros op vrijdag 21 september 2012 10:35:03 (15%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Link kapot, http:// mist

Meteen geprint, altijd handig. :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ho, die ga ik op 't werk ook meteen ophangen. Weten we eindelijk hoe het allemaal heet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

ehhmmmm voor de sommigen is het gewoon een vlooienspel hier :+ Die zitten liever met glaswerk te freubelen.

en over SMD, als je een keer niest is het ook weg... (ervaring met 0603 weerstanden)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

In de ogen van de electronenbuis en het ringkern geheugen is SMD gewoon... ehhmm... Stof.

Met recht, één keer niezen boven een bak SMD componenten en je hebt feest....

Nog even en ze worden zo klijn dat je de ramen deuren dicht moet houden omdat ze andwers wegwaaien... >:)

Neovo

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
guidob

Overleden

Op 21 september 2012 07:43:24 schreef High met Henk:
@guidob: wat is een 7603 voor iets?

Een boot anker. Kan ook gebruikt worden als scope, spectrum analyser of iets anders wat er in past. Tektronix 7000 serie; groot lomp en zwaar. Maar ook een zeer groot scherm, geen fan en leuke plugins.

Ik heb er hier 2.5 en nog een aantal andere types. Niet zozeer als normale scoop. Ik kon laatst een aantal van die dingen goedkoop krijgen, vandaar dat ik er nu wat veel heb.

Op 21 september 2012 08:14:08 schreef Kareltje:
@Guido: van die programmers lager er nog meer?
Als dat zo is, dan wil ik je wel een exemplaar opsturen, als werkende, of als donor.

Nee, van die hilo was er maar 1. De condensatoren zijn ondertussen binnen. En mocht je dit nog ooit lezen; ik had me boven dus vertyped. De gal in de functiegenerator is gaar.

Ik had met "strings" op de firmware files van de raspberry pi uitgevonden dat er een optie "rpitestmode" bestond. Op de een of andere manier was ik die wezen testen, maar er gebeurde niks anders.

Vandaag: Ding boot, maar laat alleen maar het logo zien, kernel boot niet.
Blijkt dat het uitmaakt wat voor firmware je hebt of zo. Anyway, rpitestmode=1 er uitgehaald en nu werkt hij weer als een zonnetje.

(P.S. een raspberry pi doet het prima met 3.7V op z'n 5V input.... Hij gebruikt dan nauwelijks meer of minder stroom dan bij 5V. :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Denk dat 'ie hier al 's eerder is langsgekomen, maar gebruik geen kit in de buurt van powerled's.

Ik had er de 1W led in m'n fietsvoorlicht mee vastgezet, en nu is door het oplosmiddel van de kit de lijm ín de LED opgelost. Led stuk. (En ondanks de kit alsnog een losgetrilt draadje, want dat was in 1e instantie waardoor 'ie niet meer werkte. Na reparatie daarvan hield de led er opeens mee op, en bleek het lensje van de LED los te zitten.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat wist ik nog niet; ik heb lang geleden al wel ontdekt dat secondelijm in de buurt van een LED de lens troebel maakt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Maar wat is "kit"?
Siliconenkit?
Montagekit op waterbasis?
Tixophalte?
Tec7?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten