Hallo,
Ik ben bezig om een schakelaar te maken tussen de 6 luidsprekers en de (draadloze) koptelefoon (in vervolg KT).
Omdat op de dvd-speler (die ik als audio-cdspeler gebruik) geen KT-uitgang zit, wil ik de luidsprekeruitgang gebruiken.
Ik schakel de luidsprekers uit dmv relais, waarbij ik alleen de 'plus' onderbreek. En op één wisselrelais zet ik dan bij het uitschakelen van de luidsprekers de KT aan.
Via een post op dit forum lang geleden had ik een oplossing gevonden om een KT aan te sluiten op een (versterkte) luidspreker uitgang.
kanaal 1:
>>> Luidspreker (rood)
>>> |
>>> | |
>>> | | 150 Ohm
>>> | |
>>> |
>>> |--------koptelefoon (midden)
>>> |
>>> |---------kopetelefoon chassis
>>> |
>>> Luidspreker (zwart)
>>>
>>> kanaal 2:
>>> Luidspreker (rood)
>>> |
>>> | |
>>> | | 150 Ohm
>>> | |
>>> |
>>> |--------koptelefoon (uiteinde)
>>> |
>>> Luidspreker (zwart)
>
Deze manier werkt goed met een gewone KT mét een draadje. Keurig geluid enzo.
Vervolgens sluit ik de draadloze KT aan.
Dan hoor ik:
1. een hoop meer ruis.
2. ook als de KT uitgeschakeld staat komt er nog signaal door naar de KT (heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik alleen de 'plussen' geschakeld heb).
3. het geluid gaat met een vaste regelmaat aan en uit. Halve sec. geluid, halve sec. stil, met een soort fade erin, zodat het lijkt dat condensators aan het werk zijn.
Wat betreft dat laatste heb ik me laten vertellen dat dit te maken kan hebben met hoog-frequente signalen door zelf aan-elkaar-gesoldeerde kabels. In de kabels ontstaat dan een soort 'echo' (weet de juiste naam niet) die er dus voor zorgt dat er een soort zweving optreedt.
Wie heeft hier meer informatie / oplossingen voor?
Met vriendelijke groet,
Johan Nijsse, die dacht even snel een simpele schakelaar te bouwen... 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de luidsprekerversterkers BTL (brug) versterkers zijn, (zoals vaak in nieuwere audio) kun je daar geen koptelefoon op aansluiten met gemeenschappelijke massa voor beide kanalen. Beide kanalen moeten dan gescheiden zijn, anders blaas je de boel op...
Meeste koptelefoons zijn ook 32 Ohm, dat vinden ook niet alle speaker versterkers leuk...
Als je zeker bent dat het idd geen brug is. Ben je zeker dat de negatieve aansluitingen wel (goed) aangesloten zijn? Als je beide koptelefoon elementen in serie tussen de 2 positieve uitgangen zet hoor je alleen het verschil signaal (links - rechts). Dit kan in het geval van muziek met bv een flanger of ander effect het beschreven effect hebben.
welke dvd-speler is het?
Aristona ARD132. Weinig info over te vinden. Ook geen boekjes meer aanwezig.
En hoe kan ik zien of dit een BTL versterker is?
En kan er een verschil in signaalverwerking zitten tussen een gewone KT en een draadloze?
Ik stel me zo voor dat de bedrade KT het signaal min of meer rechtstreeks op de 'spoelen' krijgt, terwijl bij een draadloze het signaal helemaal bewerkt wordt voor verzending via de antenne.
Zo verklaar ik tenminste het verschil dat de gewone KT het wel netjes doet en de draadloze niet.
Nog een aanvulling en misschien een idee:
Er zit op dit ding ook een scart-aansluiting.
Daar komt misschien ook audio uit voor naar de TV?
Ik neem aan dat dit onversterkt is. Zou dat niet te gebruiken zijn voor de KT?
Of de gedachte is: er zitten 6 speakeruitgangen op het apparaat, dan gaan we niet nog eens de audio via de scart sturen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Dat kan, maar dat is misschien makkelijk gewoon opgeschreven.
Van links naar rechts:
6 speakers (Front L-R, Rear L-R, Woofer, Center)
AUX-IN (rood/wit tulp)
Scart.
FM/MW antenne.
That's all.
Vind het ook wat magertjes, maar ja, we moeten het er mee doen.
J.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Om te weten of het BTL versterkers zijn, kun je meten of de versterkers met de min aan elkaar zitten...
noone
De versterkers? Of de speakeruitgangen?
Op de speakeruitgangen meet ik tussen alle speakers een verbinding, maar deze is niet iedere keer hetzelfde.
Hieronder de 6 luidsprekeraansluitingen (1 en 2 Subwoofer, 3 en 4 Rear Right etc.)
1 3 5 7 9 11
2 4 6 8 10 12
SW RR RL FL C FR
Ik meet een verbinding tussen 2,3,6,7,9 en 12.
J.
Arco
Special Member
Op de speakeruitgangen meet ik tussen alle speakers een verbinding, maar deze is niet iedere keer hetzelfde.
Dan is het geen verbinding... 
Verbinding is nul Ohm. (of dicht daarbij)
Bij sommige draadloze hoofdtelefoons van Sony werd er een extra adapterplugje bijgeleverd dat je moest gebruiken als je de hoofdtelefoon op een televisie aansloot. Deed je dat niet, dan had je last van ruis en andere bijgeluiden.
Het was een heel klein plugje dat je op de 3,5mm jack deed en waarvan het uiteinde ook gewoon een 3,5mm jack was.
Wat er precies inzat weet ik niet, maar ik denk een soort mini- EMC-filtertje.
Met de eerder beschreven 'piep' die ik meet tussen de verschillende speakeruitgangen: betekent dit dat dit een BTL versterker is of juist niet?
Het het lijkt er daarmee op dat de 'min' dus niet standaard bijv. op het onderste pootje zit.
Of het is een soort serieschakeling, waar de min van de ene op de plus van de ander zit.
Wat de scart betreft: ik heb er een adapter opgezet (scart - 3x cinch (rood-wit-geel)) maar meet niets op de audiouitgang. Lijkt erop dat die dus niet meegestuurd wordt.
Wil nog wel even verder kijken.
Johan
Arco
Special Member
Als je verbindingen meet, maar niet altijd dezelfde, dan zitten ze dus niet aan elkaar. Meten moet je wel doen als de radio uit staat. (anders piept de meter ook als er spanning op staat). Beter gewoon op Ohms meten, en kijken of de meter op (bijna) nul uitslaat.
oke,
tussen 2,3,6,7,9 en 12 meet ik 0,01/0,02 ohm. Dus verbinding.
tussen de overige zit steeds zo'n 92k ohm.
sorry Arco, ik zie gelijk een mogelijke spraakverwarring:
'verbinding maar niet altijd hetzelfde': daar bedoelde ik mee te zeggen dat die verbinding niet steeds op het onderste pennetje was, maar dan weer tussen de onderste en bovenste was en ook een keer op de twee bovenste (zie getalletjes).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]
noone
Op 16 november 2011 08:55:54 schreef jmn:
Wat de scart betreft: ik heb er een adapter opgezet (scart - 3x cinch (rood-wit-geel)) maar meet niets op de audiouitgang. Lijkt erop dat die dus niet meegestuurd wordt.
hoe heb je dat gemeten?
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
@ jmn.
Dat wat jij wil doen is eigenlijk exact het zelfde als wat ik met mijn eindversterker aan een standaard stereotoren heb gedaan.
Een draadloze Hoofdtelefoon-basis heeft intern een hoge weerstand, omdat deze toch niet als "load" hoeft te functioneren.
Dat wat het binnenkrijgt, zet het gelijk om in een draadloos signaal dat naar de Hoofdtelefoon-unit wordt gestuurd.
IN de Hoofdtelefoon-unit wordt dan het geluid pas versterkt, en geschikt gemaakt voor de ~32 Ohm drivers.
Je hebt dus een Spanningsdeler nodig om jouw Hoofdtelefoon correct te laten functioneren.
Zie voorbeeld hieronder, waarbij ik reeds rekening heb gehouden met een e.v.t. BTL schakeling.
Dit toepassen op een versterker met eind-elco's, (Goedkoop spul / Enkelzijdig gevoed spul)
of een versterker welke NIET in BTL staat, kan absoluut geen kwaad.
In jouw geval moet je de FL en de FR aansluitingen gebruiken.
Neem voor alle weerstanden liefst 2 Watt Metaalfilm, vanwege het vermogen, en zodat ze niet moeilijk gaan doen met hoge frequentie's.
1K 100e
Uitgang + L ---R1---|---R2---Uitgang - L
| |
Tip Jackplug -------| R5 100e
|
Massa Jackplug ----------------|
|
Ring-1 Jackplug ----| R6 100e |
| |
Uitgang + R ---R3---|---R4---Uitgang - R
1K 100e
@Mods: Misschien iets om bij Schakelingen te zetten als "Draadloze Hoofdtelefoon aan eindversterker zonder hoofdtelefoonplug"?
Neovo.
Hé, bedankt. Omdat je het probleem herkent geeft het ook wel moed dat dit eens een keer gaat werken.
Een vraag misschien: wat betekend een weerstand van 100e?
Is dat gewoon 100 ohm?
Ik ga het proberen.
Je hoort ervan!
Groet,
Johan
@Neovo
Heb je schakeling uitgeprobeert en in principe werkt het. Normaal stereo geluid, normaal volume.
Maar ik heb een heleboel extra ruis.
Wat zou daar nog aan gedaan kunnen worden?
Johan
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan krijg je een heel vervelend geluid.
Ruis gaat idd deels weg, maar het geluid vervormt op een krakende manier.
Arco
Special Member
Ik zou nog een 8 Ohm weerstand over L+ en L-, en over R+ en R- zetten om de versterker te belasten.
(Nu hangt er bijna geen belasting aan)