Ze staan er weer bij, zo goed en zo kwaad het mogelijk was...
Er staat ook niets bij op de print, waaruit je iets kunt afleiden.
Tenminste...ik niet...
noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Op 25 november 2011 15:25:22 schreef jmn:
Hoe zou ik erachter kunnen komen welke van de zwarte kabeltjes de audio vervoert?
hoe heb je eigenlijk 'gemeten' of er geen audio op je scartuitgang zit?
Ik heb een scart-bedradings schema op internet gevonden (verschillende kwamen met dezelfde configuratie, uit m'n hoofd 1,3 en 4 ofzo). Daarna heb ik met een oscilloscoop naar signaal gezocht op die pennetjes, maar volgens mij zonder resultaat. Tenminste ik zag geen fasoenlijk signaal op m'n scherm komen.
Kun je ook iets met een gewone multimeter meten? Die zijn natuurlijk wel alleen geijkt op 50Hz?
Nu ik idd op de foto's naar die scart aansluiting kijk, lijkt het toch of er voor het audiogedeelte wel wat elektronica op de print zit. (ik heb het apparaat nu niet bij de hand, het staat op m'n werk).
Zou het de moeite lonen dit nog eens nader te onderzoeken?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Met een multimeter valt een audio signaal nouwelijks te meten...
Alléén een Multimeter met een "Bargraph", welke overigens ook snel genoeg dient te zijn, kán je zien of er een audiosignaal op staat.
Een Scoop is inderdaad veel idealer.
Laat een CD afspelen, zodat je op die manier kunt vinden waar de signalen uitkomen.
De tijdbasis op 10ms/Div, Trigger op Auto, en de spanning op 0.5V/Div. is een
uitstekende instelling om audio op te sporen.
De massa aan het chassis, en dan met de probe alles eens langssteken...
Meet altijd kort met de probe.
ALS je dan een hoogfrequent signal mocht storen, OF je meet een hoge gelijkspanning, dan beschadig je in iedergeval niets.
Blijf wel weg van de schakelende voeding, Speciaal aan de als Live aangegeven delen!!
Die kan je vernielen, alsmede je scoop!
Zie je bij een meting een heel erg "dichte" balk, dan heb je een hoogfrequent signaal te pakken, en is dat dus geen audiostream.
Schiet de lijn naar boven of naar beneden, en blijft die daar, dan heb je een DC spanning te pakken.
Heb je een wisselend patroon waarvan de golven iedere keer een andere breedte hebben, dan heb je een audiostream te pakken.
Je zou zelfs uit dat beeld de muziek kunnen herkennen.
(Vandaar de bijnaam "Sinustelevisie" voor een Scoop.)
Meet niet "te dicht" bij de CD speler, want anders pak je waarschijnlijk alleen die audiostream.... (Dan heb je dus niet de rest)
In en om de SCART, en anders vlakbij de eindtrap zijn de beste plaatsen om te gaan proben.
Neovo.
noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
een audiosignaal volger is vrij eenvoudig gemaakt, een kleine 8Ω speaker en een bipolaire 10µF/250V condensator in serie met twee meetdraden is voldoende. aangezien je ook een scart in\output blokje hebt, is het helemaal makkelijk, soldeer er een male tulpstekker aan.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
@noone:
Jouw idee is priema voor vermogenslijnen, maar ongeschikt voor Line Level signalen...
Niet alleen zijn Line Level signalen maar maximaal 1 Volt, (Merendeel zelfs maar zo'n 500mV) de stroomsterkte is niet sterk genoeg om en 8Ω luidsprekertje hoorbaar aan te sturen...
Met een oortje van een bedraade hoofdtelefoon in serie met de 10µF ( Dopje in / op je oor) heb je kans iets hoorbaars te vangen....
Ook kan zo'n schakeling (OOK die met een hoofdtlefoon-oortje) een fatale belasting zijn als je perongeluk en HF stuursignaal pakt...
Vooral in een klasse-D versterker en schakelende voedingen kan dit ertoe leiden dat de FETs eventjes VOLLEDIG open komen te staan wat misschien wel BOEM en rooksignalen ten gevolge kan hebben...
Neovo.
Op 25 november 2011 12:29:12 schreef MC6800:
Hallo Uranium, ik heb eens een systeempje gebouwd met een TPA3001D1,en daar kwamen wel degelijk blokgolven uit.Kijk maar eens in dat datasheet.Het enige wat daar aan filters in de output zat waren een paar ferrietkralen.
Het kán echter wel dat er een filter in zit.
Het ziet er wel naar uit dat we TS van de wal in de sloot geholpen hebben.Zonder duidelijke metingen kom je hier toch niet verder denk ik.
Dat kan, als de kabels naar de speakers kort zijn (bv in hetzelfde apparaat) is emi amper een probleem. Met lange kabels echter wel. In de datasheet van die chip zie je op p18 enkele suggesties voor het filter. Bij korte kabeltjes is een simpel ferrietkraaltje genoeg maar bij >18 inch moet er een uitgebreidere filter achter.
Op een foto van het apparaat van de TS zie je de filterspoelen trouwens zitten.
Op 26 november 2011 18:59:28 schreef Neovo Geesink:
( Dopje in / op je oor) heb je kans iets hoorbaars te vangen....
Echter pas insteken nadat je het signaal hebt aangesloten, anders als je per ongeluk een vermogenslijn (feedback van de speakeruitgang bv) aanraakt loop je kans op gehoorbeschadiging
T'is niet helemaal duidelijk of je nu het schema van Neovo Geesink hebt gebouwd of niet.Ik neem eventjes aan van wel. Laten we eerst eens eventjes onderzoeken of we met een common-mode probleem te maken hebben.Als je in dat schemaatje R1 en R3 onderbreekt,moet als het goed is geen muziek meer hoorbaar zijn in je koptelefoon.Als je dan nog steeds last hebt van die ruis,dan hebben we een common-mode probleem en dat is in dit geval bijzonder moeilijk op te lossen.Het kan zijn dat de ruis dan verdwijnt als je het punt "jackplug massa" aan het chassis van de HT systeem hangt.