Ik heb al een tijdje een kip en ei probleem in mijn ontworpen mp3speler.
Het ding draait op 4 AA 2700mAh batterijen in serie welke ik middels een max712 wil gaan snelladen.
Omdat de max712 een max timeout waarde heeft van 264 minuten, moet ik deze batterijen laden op 1350 mAh.
Verder moet de adapter 1,5 volt hoger zijn dan de max batterijspanning, dus ((4*1,2 Volt)+1,5 = 6,3).
De meest logische spanning voor adapters word dan een 9volt versie.

Worst case scenario voor de aanstuur tor 2n6109 is dan 12,15 Watt.
Als ik de boel bereken op 15 Watt max en een omgevings temperatuur van max 30 graden, dan kom ik uit op een koelblok van 4,375 celsius/watt of kleiner.

En oef die zijn best groot voor een portable product.

Ik kan er natuurlijk voor kiezen om lagere capaciteit batterijen te kiezen, maar die zijn nog best moeilijk te verkrijgen tegenwoordig.

Of ik moet de laadstroom drastisch verlagen met als gevolg dat de max712 timeout zal ingrijpen en de batterijen nooit vol geraken.

Hoe fixen ze dit bijvoorbeeld bij gsm toestellen.
Die dingen hebben een accu van pak um beet 1100 mAh en laden op 350 mAh en 6Volt. Ok wel stuk lager als mij, maar hoe voeren zij hun warmte dan af?

Ik snap niet hoe je aan die worst case vermogen komt. Met 9V en lege accu van 4V blijft er 5V over voor de tor. 1.35*5 = 6.75W IS al aanzienlijk minder.
Als je voor 7,5V kiest wordt het nog beter. Je kan daar beter niet voor een adapter kiezen maar voor een geschakelde variant die al gelijk een nette spanning levert.

Hoe kom je op 4volt voor een lege accu?
Ik wil geen adapter gaan gebruiken die de klant zelf kan schakelen.
Ik wil een vaste gaan kopen en er de juiste stekker erbij te laten produceren.
Helaas komt de 7,5 volt variant met maar als 1A niet vaak voor.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]

Ik snap niet hoe je aan 1350mA komt als je 264 / 60 = 4.4 uur de tijd hebt.

Het meest voor de hand liggende antwoord is natuurlijk om geen lineaire maar een schakelende regelaar te gebruiken. Die dingen zijn tegenwoordig niet meer zo ingewikkeld, LT heeft leuk spul met goede documentatie voor weinig geld.

sowieso moet je de laadtijd in uren verhogen met 60% (staat in de datasheet) en verder zeggen ze dat je de timeout het beste kunt afstellen op 1,5x tot 2x de laadtijd.
Dan nog heb ik wel wat speelruimte denk ik. Alle beetjes helpen natuurlijk wel.

Jullie doelen op een geschakelde externe adapter die geschakeld word tijdens het laadproces?
Zodat het spanningsverschil tussen adapter en batterij minimaal blijft?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

Nee, ik doel op een schakelende regelaar (een Buck converter of zo), omdat die veel efficiënter zijn dan lineaire regelaars, en daardoor ook veel minder warmte produceren.

Nee, als vervangende spanningsregelaar.

Ok ik begrijp het.
Een buck-convertor is blijkbaar ideaal om een spanning efficiënt een paar volt omlaag te brengen.
Dus waar jij op doelt is het volgende:
De 9 volt vanaf de adapter omlaag brengen met een buck-convertor richting de 6,3 Volt, zodat mijn tor alleen het echt noodzakelijke aantal Wattage moet koelen.

Heb ik het goed?

ik vraag me alleen af, waarom gaan liggen kloten met wee een losse adapter, terwijl overal tegen woordig een USB-plug aan zit.

lekker universeel en je kunt hem overal ter wereld inpluggen.

En waarom moet het laad circuit in de speler ? waarom niet in de lader/adapter.

mijn grootste ergenis tegenwoordig is dat bij elk speelje een adapter zit, bv DECT-telefoon.

mooie houder voor op het bureau, maar veel te ligt schijft alle kanten op of duvelt om.

dan zit er zo'n pukkel in het wcd. waarom zit die trafo niet in de voet van de bureau houder. spaart ruimte in mij stekkerdoos(want die pukkels zitten over het volgende gat :() ) en je krijg een houder met body die stevig staat en niet snel vershuift.

gewoon even mijn gedacht

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (59%)]

Dat zou kunnen, maar je kunt beter een schakelende laadregelaar gebruiken. Het lijkt me een beetje zinloos om 2 regelaars achter elkaar te zetten.

EDIT dit was een reactie op het bericht van Spruce, niet van Shiptronic. Een USB aansluiting is ook wel een aardig idee, maar dan duurt het wel een uurtje of 8 voordat het ding weer helemaal vol is.

Waarom heb je in vredesnaam 4 AA batterijen nodig? Ik begrijp dat je het ding wilt laten produceren en waarschijnlijk verkopen. Wat kan jouw product wat een standaard consumenten MP3 speler niet kan?

Heel eerlijk gezegd krijg ik niet de indruk dat je de nodige kennis en ervaring bezit om zo'n project tot een goed einde te brengen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (65%)]

Ja dus toch als een vervanger voor de max712.
Geen USB, omdat je daar beperkt ben in je laadstroom.
Ik wil gaan snelladen namelijk.

Maar ben wel nieuwsgierig wat ze bijvoorbeeld in gsm toestellen toepassen.

Weet iemand hoe benleentje in zijn reactie aan 4volt bij een lege accu komt?

Het gaat om een custom made mp3speler met speciale functies voor de klant. Ik gebruik 4 AA batterijen omdat er ook een slurpende audi versterker op draait.
Het spul draait zeer goed, alleen heb ik idd wat problemen met uitwerken van de snellader.
Maar daar is dit forum toch voor?

[Bericht gewijzigd door spruce op (33%)]

OK helemaal opnieuw.

De MAX712 of vergelijkbaar laad-controle IC zul je altijd nodig hebben. Die meet namelijk het punt waarop gestopt moet worden met laden. Doe je dat niet, dan krijg je kokende accu's.

De schakelende regelaar is bedoeld als vervanger voor de eindtor van de MAX712.

Als een accu van 1.2V leeg is dan zal dat niet lager dan ca 1.1V zijn. Als de spanning te laag wordt door te diep ontladen gaan de batterijen snel kapot. 1.0V is heel erg laag.

Als een accu eenmaal op 0V is uit gekomen dan is het defect. Een accu van 0V proberen te laden is zinloos. Je lader moet dit dan ook direct kunnen herkennen.

Bij een gsm zit de laadschakeling in het toestel ingebouwd. De adapter voorziet die schakeling enkel van spanning.

Ik hoop niet dat je de accu continu met 1350mA wilt laden zo gebeurt het niet in een snellader

Ok weer wat geleerd. Ik dacht dat spanning nog wel verder kon zakken, maar dan weten we dat ook weer.
Het idee is inderdaad wel om 1350 mAh te leveren.
De MAX712 regelt de rest. Die heeft voltageslope detectie en een timeout functie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]

For high-power charging requirements, the MAX712/MAX713 can be configured as a switch-mode battery charger that minimizes power dissipation.

9V is kennelijk geen enkel probleem.

Typisch geval van RTFD (read the fine datasheet). De Max712 heeft al een switching regulator aan boord!

Op 26 augustus 2009 00:28:03 schreef Fuzzbass:
Typisch geval van RTFD (read the fine datasheet). De Max712 heeft al een switching regulator aan boord!

Op de allerlaatste pagina van mijn uitgeprinte datasheet:

Revision History:
Removed switch mode power control and added missing package information :(

Die data sheet had ik al heel vaak doorgenomen alleen dus niet de laatste pagina.

Is een TEA1102 niet wat voor je?

Configgen is even 'lastig' vanwege alle double function pins, maar voor de rest kan het niet spannend zijn. Doet ook gewoon switching, al is het beest 10+ jaar oud.

Die TEA1102 is zeker ook niet verkeerd.
In feite doet de MAX712 precies hetzelfde, alleen snap ik niet om wat voor reden maxim de switch-mode documentatie heeft verwijderd.

Gelukkig heb ik nog een oude elektuur uit 2007 waarin een geschakelde max712 lader staat.
Eens kijken in hoeverre we dit design kunnen omtoveren tot een strak SMD ontwerp.
Mocht dat erg goed slagen, dan maak ik er een breadboard opsteek printje van.
Waarvan ik er dan wel aantal van weg ga geven hier op het forum als dank voor de hulp tot dusver. :)

In je mailbox een oudere datasheet. De voorbeelden daarin zijn wel voor een max713. Aan jou om uit te vlooien of het ook voor een 712 werkt :)

Na wat twijfelen toch maar even inhaken op dit forum ipv een nieuw topic te starten.

Net als spruce ben ik bezig met een max712 lader voor NiMh batterijen. Ook ik wil de schakeling van elektuur uit het juli/augustus nr van 2007 gebruiken. (titel: snellader voor NiMh-accu's).

In het artikel staat dat deze lader maximaal 8x 1,2 cellen kan opladen. Mijn probleem; Ik wil een accu van 10 cellen laden. Volgens de datasheet moet de max712 dit ook makkelijk kunnen.Voor zover ik kan zien zijn alle overige componenten ruim gedimensioneerd dus zou het geen probleem moeten zijn.

Kan iemand het schema even bekijken wat de beperkende factor hier is?

Iemand die dit ff kan checken, ik kan het schema mailen..

Na ja nog maar een wanhopig kickje dan, is er niemand die me hier even mee kan helpen?

Voor de goede orde,ik heb al een mail gestuurd naar elektuur met dezelfde vraag. Tot op heden nog geen antwoord.