please explain:
even simpel genomen: 8x0.7=iets meer dan 5 toch?

Jij zegt 2x30V 5A. Dat zou een 500VA trafo zijn.

Het is trouwens 0.62x8 =5A.

maar 2x 250VA = toch 500VA?
als ik de secundaire parallel zou schakelen tenminste

[Bericht gewijzigd door joel26 op (50%)]

die 250VA is voor de hele trafo! niet per wikkeling...

ow:P
ik dacht per wikkeling

edit:
30V 5A moet dan wel lukke eah?:P

[Bericht gewijzigd door joel26 op (43%)]

als je de wikkelingen paralell schakelt, gelijkricht en afvlakt krijg je 42 volt @ 5 ampere.

En de 7-0-7 //7A ,van Baco,kun je mooi schakelen,zodanig transistors geen overbelasting,tof toch,en goedkoop.

ik begin toch maar gewoon met de 3A;)

als er bij de weerstanden geen wattage vermeld is, hoeveel moeten deze dan zijn bij het elektuur schema van 1982?

MVG, joel26

Je bent beter af met metaalfilm-weerstanden. Daar betaal je wat meer voor, maar ze zijn veel minder temperatuur-afhankelijk dan koolfilmweerstanden, wat de stabiliteit ten goede komt.
Bedenk dat de voeding in een behuizing komt te zitten (daar ga ik toch van uit) waar de temperatuur nogal kan fluctuerennaargelang de voeding meer of minder belast wordt.

ik denk inderdaad aan een behuizing ja:P

EDIT: zou ik deze trafo ook kunnen gebruiken in plaats van de 33V 4A?
http://www.circuitsonline.net/aanbod/4294/voedingen/voedings-transform…

dan wou ik de secundaire in serie schakelen waardoor ik tussen de 33V en de uiteindelijke 35V in zit.

het nadeel bij die metaalfilmweerstanden is dat ze bij conrad alleen maar per 100 stuks verkrijgbaar zijn...

greetz, joel26

[Bericht gewijzigd door joel26 op (15%)]

Dan koop je toch bij een van de vele andere winkels?

ELKE trafo is geschikt, zolang Vac niet boven de 30V uit komt.

Je pakt de Vac, daar doe je 10% bij, dan x1.41 en dan rond je het naar boven af. Dan zit je aan de worst kaas Vdc. Als dat binnen de specs van de schakeling blijft (de eindtorren dus). En je het kan koelen.

Die trafo is dus ok, hoewel de spanning wel wat hoog kan zijn.

voor die 0,25 w weerstanden is het toch ook niet erg als ik de 0,6 versies gebrui bijvoorbeeld he?

Metaalfilmweerstanden 1/4 W; € 2,17 %, dat is 2,17 eurocent per stuk.

Metaalfilmweeerstand 0,6W 18 eurocent per stuk

Koolweerstand 1/4W 10 eurocent per stuk.

Ik zou wel weten wat ik kocht ....... ;)

bij welke winkel?:D:P

EDIT:
maar is het nu mogelijk voor weerstanden met een hoger vermogen te gebruiken?

[Bericht gewijzigd door joel26 op (68%)]

Bij Conrad....

Kun je gelijk een weerstandsassortiment opbouwen. Dan zit je na een tijdje gebeiteld!!

maar het nadeel is dus dat ik niet van elke 100s tuks nodig heb...:P

Reken je voordeel eens uit. Per slot van rekening kunje sowieso voor een aantal benodigde weerstanden al meerdere van die 100 gebruiken.
Bovendien zul je ze in de (nabije)toekeonst ook nodig hebben.
Goed, van 'gekke waarden" is het niet handig om er veel te kopen, maar voor de bulk wel. Het spaart je >75% per weerstand uit !!!

het probleem is dat mijn ouders denken dat het mij niet gaat lukken:P
uiteindelijk wel, dus ze willen niet dat ik op het moment onnodiger geld ga uitgeven tot dat ze het een beetje vertrouwen;)
maar kan ik nu ook hogere vermogens gebruiken ?: ipv 0,25W 0,6 of 1W bijv.?

greetz, joel26

Waarom zou dat niet kunnen? Alleen zijn ze groter en duurder.

Metaalfilmpjes zijn bij dickbest 6 cent per stuk.

dan gaan we daar eens een boodschappenlijstje maken :)

Ik was zelf ook op zoek naar een regelbare voeding, waarbij ik een trafo van 2*12V/300VA kon gebruiken. Ik heb de indruk dat ik veel moet veranderen en aanpassen aan dit schema van Turbokeu.
Hartstikke fijn dat hij zijn werk aan anderen ter beschikking stelt.
Al zoekend op internet kwam ik ook een mooie regelbare voeding tegen voor mijn 2*12V/300VA te weten

http://prosje.be/Projects/labvoeding.html

Misschien moet je je boodschappenlijst even aanpassen joel26

Niet doen!

De Elektuur-voeding van 1982, waar Turbokeu op voortborduurde, presteert heel wat beter.
Voor hogere spanningen en grotere stromen hoeft er minder aangepast te worden dan je zou denken. Wil je het digitaal aansturen, dan kan dit je op de goede weg helpen:

http://prosje.be/CO/Schemas/Analoog.png

Hierbij is het regelprincipe gelijk aan de Elektuur-voeding. Maar, ipv. een vaste referentiespanning te gebruiken in combinatie met een potmeter die deel uitmaakt van een spanningsdeler, is de potmeter vervangen door een vaste weerstand en wordt de referentiespanning geproduceert door een µC-gestuurde DAC.

[Tegen mezelf]
Wanneer ga je die webstek nou eens aanpassen, luilak?!

ik had het ook even doorgekeken en vond deze zin:
De voeding kan zowel 30V leveren als 10A. Maar niet beiden tegelijk

niet 30V bij 10A, dus ik wou sowieso voor de elektuur gaan.

toch bedankt voor de hulp;)

iemand trouwens een idee van de totaalkosten voor de elektuur zonder behuizing, zonder trafo's en met goedkope LED displays?

heel erg bedankt, joel26