Hallo,
ik ben een totale newbie op het gebied van solderen en circuitjes enzo... En ik heb vandaag mijn eerste kit gekocht +soldeerbout (Het begin van een nog interessanter leven, HOERA!)
Ik vroeg mij enkel af: er staat als uitgangsrelais 24VDC. wil dat zeggen dat ik er geen gewone lamp kan op aansluiten?
als dat wel kan: Hoe? (en vergeet niet: ben totale nieuwkomer..)
Merci!

Greetz

Zit er al een relais op?
Zo niet dan is de uitgangsspanning 24V DC d.w.z. dat je een relais moet kopen dat op 24V schakelt.
Zit het er al wel op dan kan je relais max. 24V schakelen AC of DC maakt volgens mij niet uit als het een dubbelpolig relais is (coorct me if I'm wrong...) Oplossing: Pak een mulitimeter en meet de voedingspanning op een geschakeld relais en koop een nieuwe die op dezelfde voedingsspanning werkt en kan schakelen wat jij wil...
Succes ermee!!

GreetZ The Force

ik ben ook begonnen met zon kit. goed idee dus.
ik heb aan dat relais een zwaarder relais gehangen. een 24 vdc mag namelijk max 24V schakelen en een gewone lamp werkt op 220v.

Kijk eens op mijn site daar staat ook
een handklap schakelaar.
Deze werkt zonder relais en schakeld 230 volt wisselsp.

http://beam.to/homemade

Ok, dus ik soldeer de "officiele" relais er gewoon niet aan, en ik koop ergens in een winkel een relais van 220v. Werkt het zo?
greetz

Aan Vompaq:

Ik weet niet hoe je kit eruit ziet maar ik zou die
24 volt dc (dc is gelijkspanning, ac is wisselsp) gewoon
gebruiken.
Als je hier toch 230volt ac mee wilt schakelen kun je dit
relais hier bij plaatsen. Dan stuurt jouw 24vdc
relais dit 230volt acrelais wel aan.

Maar dan moet jouw 'on board' 24volt dc relais dit wel
kunnen doen.
Nu wil ik wel weten wat voor relais het is, merk, tekst en kleur.
En hoe heb je de schakeling gevoed met een batterij of
met een stekker?

het is een velleman kit
type mk139
de schakeling wordt gevoed door een 12v stekker.
de tekst die op de relay staat is de volgende:
15a 125 vac
10a 28vdc
10a 240vdc
10a 28vdc
sru - 12vdc - sd - c

Allee, kdenk toch dat dat de relay is.

Overigens mijn complimenten voor dit forum: het is de eerste die ik ken waarop je zo rap reactie krijgt!

tis trouwens een blauwe relais

Velleman dat is goed spul. Jammer je relais kan
behoorlijk wat schakkelen als je kijkt naar
spanning en stroom.

Ik zal even wat voor je tekenen zodat je wel
230volt ac kan aansturen.
Heb je een digitale multimeter? Kost niet veel, zo
kan je meten wat de kontacten zijn
van je relais.

ik weet er zelf het fijne niet van,
ben nog maar een beginner... Digitale multimeter heb ik dus niet, en kan bijgevolg die contacten ook niet meten...
Kan je er rekening mee houden bij je tekening dat ik nog niet veel van schakelingen afweet? dit kitje is het eerste wat ik in die aard doe. dus kzal veel uitleg nodig hebben...
Alvast al bedankt voor de hulp!

Dat relais van jou kan gewoon 230 schakelen,

15a 125 vac
10a 28vdc
10a 240vdc
10a 28vdc
sru - 12vdc - sd - c

De onderste regel is de spoelspanning en die andere zijn de schakelspanningen/stromen, die spoelspanning, 12vdc komt uit je print en daar hoef je zelf niet mee te doen,

en op de kontackten komt je lamp oid.

maar er staat op de printplaat contact rating:
24AC/DC 3A max

hmm... misschien is dat de max. belasting van je printplaat zelf, dus de koperbanen, maar misschien ook een drukfout.

Volgens de site en de handleiding is ie inderdaad voor max 24 volt 3 amp, maar de relais opdruk zegt 230 volt 10 amp.
het relais zou het wel aankunnen, maar de koperbanen???

tja wat nu, iemand anders suggesties?

[Bericht gewijzigd door Tinus-online op ]

Op 13 april 2004 17:19:44 schreef snuggel:
Dat relais van jou kan gewoon 230 schakelen,

15a 125 vac
10a 28vdc
10a 240vdc
10a 28vdc
sru - 12vdc - sd - c

De onderste regel is de spoelspanning en die andere zijn de schakelspanningen/stromen, die spoelspanning, 12vdc komt uit je print en daar hoef je zelf niet mee te doen,

en op de kontackten komt je lamp oid.

Is die 240Vdc een typefoutje of is het echt 240Vdc.
In dit geval kun je niet zomaar 230V~ op het relais zetten. De effectieve spanning ligt een factor SQR2 hoger. En dat trekt dat relais niet.

Op 13 april 2004 17:28:06 schreef snuggel:
hmm... misschien is dat de max. belasting van je printplaat zelf, dus de koperbanen, maar misschien ook een drukfout.

Volgens de site en de handleiding is ie inderdaad voor max 24 volt 3 amp, maar de relais opdruk zegt 230 volt 10 amp.
het relais zou het wel aankunnen, maar de koperbanen???

tja wat nu, iemand anders suggesties?

idd snuggel, de koperbanen kunnen in dit geval waarschijnlijk tot 24V, 3A belast worden i.v.m. warmteontwikkeling enzo. Dat heeft niets met het relais te maken... Die wordt gevoed door de printplaat en kan volgens mij niet[/b] 230V~ schakelen maar wel 240V= (230V~ gelijkrichten geeft meer V=!!!)

Vompaq ik heb je een email gestuurd met plaatje.

Je moet er een extra relais bij zetten, en dan dat extra relais laten schakelen door die 24v relais.

Ik heb die Kit ook alleen bij mij werkt hij niet zow goed als ik klap helaas

He DJJeroen heb je mijn schakeling al gezien?
Deze werkt 100 procent.

Hallo terug,
na heel mijn kit in mekaar te solderen kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk geen 12V transfo heb (van 220V naar 12V). Ik heb dan effe gezocht in de GR van ons studentenhuis en vond een 9V. Na deze aangesloten te hebben reageerde er echter niets.
Zelfs niet na herhaaldelijk handgeklap (kan je je voorstellen hoe ik daar debiel stond te klappen tegen een stom printplaatje, tot groot jolijt van mijn huisgenoten...)
Er moet wel gezegd dat ik nog geen lamp op de relais heb aangesloten. Dit omdat ik niet wist of er nu 220V op kon of niet. Er zijn echter wel LED's on board die een indicatie zouden moeten geven van de situatie van de relais en van het geklap.
Als er niets gebeurt, komt dat dan omdat ik fouten gemaakt heb bij het solderen, of is dat heel normaal?
Wintervogel, bedankt trouwens om mij te helpen! Er staat echt belachelijk weinig info voor beginners op die pakketjes.

Je moet wel 12DC hebben anders heeft hij niet genoeg spanning om het relais te laten schakelen.

Bij mij werkt hij ook niet (met Lab voeding op 12volt) helaas

Er moet toch vermeld staan wat de voedingsspanning
moet zijn. En ook hoort de opgenomen stroom of het vermogen
erbij te staan.

Wie heeft deze wel werkend en met welke spanning?

Wat kan er allemaal fout gaan? En iedergeval
moeten alle onderdelen op de goede plaats.
Diodes en transistors verkeert en het werkt niet.
Maar denk ook om het kleine microfoontje.
De buitenkant is de min.

Er zit toch altijd een duidelijke beschrijving bij?
Probeer anders mijn handklapper te maken, dan is
er ook geen trafo nodig.

ik heb nu ook de klapschakelaar met een 9 volt adapter maar schakelt ook niet maar als ik de transistor omleid gaat het relais wel gewoon om dus dat is het probleem niet misschien zit het dan wel in de besturing van het relais via de processor dat die wel gewoon 12 volt nodig heeft maar dat lijkt me dan wel sterk kheb van alles nagekeken maar weet niet of het met 12 volt adapter wel is opgelost hoor|:( dus mijn vraag is nu is het slim om een 12 volt adapter te kope en of hij het dan wel gewoon goed doet bij 2x klappen :P

[Bericht gewijzigd door rammer op ]

Beste wintervogel,

Ik ben ook bezig met het ontwerpen van een klapschakelaar en zou graag jouw ontwerp van de aansturing van 230AC willen bekijken.
Zou je die naar me toe kunnen sturen?

Groet,

Mark