Hallo Forummers,

dit is het topic waar ik mijn vragen ga neergooien en mijn mogelijke ideeen.
verder wist ik niet of het nou HV was of "gereedschap".

het zit dus zo. ik "wil" ( wateen groot woord...) een voeding bouwen, positief en negatief. tot 100V. en dan ook nog eens 5A, dat is al zo'n slordige 1000W. ( 5x100+5x100=1000 :7)ten eerste wil ik weten of dit sowiezo mogelijk is voor een 15 jarige en of dit zelfs menig afgestudeerde boven de pet gaat.
( ik heb niet wenig ervaring, echt niet. al menig project afgerond. onderschat me op sommige*zeldzame* vlakken niet. toch gaat er vaak iets fout, maar daar heb ik wel vaker last van.)

alle hulp is welkom. ik wil na dit project het "noob" gedeelte uit mijn nick solderen :p

lets get rollin'

Ik weet niet precies wat je ervaringen zijn op dit gebied maar zou iig adviseren om als je dat nog niet hebt gedaan te beginnen aan een kleinere voeding.

okee. zo ver was ik.

ik wil per gedeelte een ringkern van 2x 36V 2x5A zetten.
bat idee ga ik maar eens tekenen, want omdat postief gelijk gaat zijn aan negatief ( alleen dan negatief..... :D) wil ik een trafo afschakelen als Uout onder de 45V komt. daarvoor heb ik een 3x16A wisselrelais...
trafo een levert dus alles tot 45 volt, daarboven word trafo twee ook ingeschakeld. om de regulator een beetje te sparen en onnodig verbruik te stoppen.
[brainstorm=]voor stabilisatie heb ik nog 400V elko's liggen, 4 stuks 4700uF en twee stuks 3300uF....gelijkrichten met 35A brugcelllen...
en als het kan, wil ik met een schakelaar de negatieve functie omzetten om het positieve voltage te verdubbelen.
zekeringen zijn geen probleem....
en of course, wil ik met NTC's een systeem die de boel uitzet in geval van oververhitting van de torren/ic's/whatevers aan het koelelement. dit systeem heb ik al zovaak gebruikt, daar heb ik geen hulp bij nodig behalve dan bij de afstelling.

een hulptrafo voor het systeem zou ook handig zijn indien nodig.
etsen valt onder de mogelijkheden, maar gaat wat moeilijk.
het lieft moet hij llang kunnen draaien want het word tevens een continue-operating voeding voor al reeds gebouwde versterkers.[/brainstorm]

en toen was ik vrij leeg. kijken wat er gebeurt na een dagje slapen :)
ow, en verder, als het je nog niet was opgevallen, er is noggeen schema :D

EDIT @ help; ik heb 200W alleen positief staan. deze gebruik ik vrij weinig omdat hij tot tw lage voltages gaat voor mijn amplifier-test.

Waarom zou je dat willen? Wat wil je gaan doen met 100V en 5A? En dan ook nog symmetrisch?

Voordat je zoiets gaat bouwen moet je wel eerst bedenken of het echt nut heeft. Een voeding zoals deze gaat flink veel geld kosten.

een inschakelknopje dat een uitgangsrelais schakelt.

Wat ik bedoel:
Stel dat je vandaag 80V nodig hebt voor een versterke oid.
En morgen wil je met µC's werken maar de spanning staat nog op 80V...

Met de power knop schakel je de voeding dus in en regel je de spanning waarna je de uitgangsklemmen gaat voorzien van spanning via een knopje.

bas smit, zo gek ben ik niet..... dit project zoemt al langer dan een jaar door mijn hoofd en na elk project heb ik zoiets van " had ik die maar"
het is niet echt een labvoeding, meer een apparatuurvoeding voor versterkers o.i.d.
elke keer die ringkern kopen word me ook te duur, de meeste onderdelen zijn voor mij geen probleem om aan te komen.

watchout3: boem?>:)

Waarom dan niet een flinke variac en als het nodig is nog een extra gelijkrichter + elco's erachter?

Grote voedingen kosten groot geld, heb je dat ook als 15 jarige?

Je komt bij 100V al gauw op torren als de MJL21194 uit, die kan dan nog 1A leveren. Kost 4Eur het stuk en je hebt er minimaal 6 of meer van nodig.

waar krijg ik zo'n ding?
ughe... tegen...kuch..redelijke prijs?...hoest?
oude modellen zijn geen probleen voor mij

edit: mijn gemiddelde projectkosten zijn hoog en vor dit project ben ik al aan het sparen, tot nu toe E200

[Bericht gewijzigd door The Engineer op (32%)]

Koop twee regelbare trafo's, koppel deze via een tandriem aan elkaar en je kan ze gelijktijdig bedienen. De rest kan je zelf wel verzinnen.

En wat Watchout3 oppert is nog niet zo dom, zet er alleen een dikke weerstand over 47K 100W ofzo die elco's zijn echt niet leeg in een nacht, en dan is het inderdaad BOEM, maar dan van iets anders.

Je gaat hier geen standaard regelaars meer voor vinden en zal je dus zelf moeten maken.
Mij lijkt het ook het beste om een variac te nemen en daar een trafo achter met iets van 2 * 75V en 2 * 5A. Voor versterkers heb je geen stabilisatie nodig die kan je dan ook achterwege laten.

http://www.geocities.com/tjacodesign/300vsup/300vsup.html

Deze schakeling kan je achter de trafo plaatsen die zorgt voor simpele stabilisatie en ook voor stroom begrenzing

Op 23 september 2009 20:41:35 schreef TechnOoB12:
okee. zo ver was ik.

ik wil per gedeelte een ringkern van 2x 36V 2x5A zetten.

En daar wil je 2 keer 5A gelijkstroom uithalen? Nou sorry maar daar zit je al fout.

het zit dus zo. ik "wil" ( wateen groot woord...) een voeding bouwen, positief en negatief. tot 100V. en dan ook nog eens 5A, dat is al zo'n slordige 1000W

Ik heb al zulke voeding (4A ter plaatse van 5A) voor een brasiliaanse bedrijf geontwikkeld.
Ik had twee (goedkope) geschakelde voedingen (met modificaties) 110V/4A als voor regulator gevolgd door een linear regulator gekozen zodat spanning op de torren niet hoger dan 4V blijft.(spanning en stroombegrenzing regelbaar)
Verliezen op de torren zijn dus heel beperkt: maar 16W.
Maar deze goedkope geschakelde voedingen zijn niet beschikbaar hier in Europa.
Ik denk nu aan een SCR's bestuurde voor-regulator te ontwikkellen.
Ik heb groot ervaring daarmee.

bedankt voor de reacties. volgensmij is mijn brein een beetje tever door gegaan, ik denk dat ik de boel begrens op 50V pos en neg.
1000W is toch wel erg veel, en ik ben niet zo goed met electro en mijn vertrouwen in mijn kansen zijn niet zo heel groot.
50V moet toch nog wel te doen zijn?

http://business.lieske-elektronik.de/artikel_298568.htm?pid=1

0-15V, 0-30V, 0-60V, 900W, voor 177 euro. Kun jij niet tegenaanbouwen.

Is een switcher, maar je wilt een kW sowieso niet ouderwets lineair gereguleerd doen, omdat dat qua koeling niet te tillen wordt.

Op 23 september 2009 20:29:58 schreef TechnOoB12:ten eerste wil ik weten of dit sowiezo mogelijk is voor een 15 jarige en of dit zelfs menig afgestudeerde boven de pet gaat.
( ik heb niet wenig ervaring, echt niet. al menig project afgerond. onderschat me op sommige*zeldzame* vlakken niet. toch gaat er vaak iets fout, maar daar heb ik wel vaker last van.)

Op 24 september 2009 08:18:54 schreef TechnOoB12:ik ben niet zo goed met electro en mijn vertrouwen in mijn kansen zijn niet zo heel groot.

Beetje tegenstrijdig niet.

2 x tweedehand Agilent 6296A (60V/3A/180W DC Power Supply) kopen.
Het zijn uitstekend goed voedingen.

begin eerst eens met een voeding van 30V 3A
of eventueel 30V 3A symmetrisch.
bij schakelingen staat een labvoeding, die is wel te modden naar 3A.
en ook wel naar 0 tot -30V.
dat is al een leuke klus, en wordt kwa trafo's niet goedkoop.
enne, een 3A trafo voor een 3A voeding gaat niet werken.
als je gelijk richt gaat de spanning van een trafo omhoog, en de stroom omlaag.
reken dus 1,5 keer zoveel stroom, dus een 4,5A trafo voor een 3A voeding is iig genoeg
of 7,5A voor 5A voeding

nauwehh.. dit gaat niet werken zo denk ik.
de ene groepmensen raad het me af of geeft me iets wat ik al gedaan heb, en de andere hebben niet-zelfbouw oplossingen( die ik maar eens beter ga bekijken).

ik ga zelf eat verder zoeken en daarna kom ik wel weer eens terug.

Mengsel tussen zelfbouw en gebruikt ook ok ?

Ik heb hier 2 x 60V 4A Delta voedingen staan met shema. Die zou je kunnen aanpassen naar je wensen. Mocht je belangstelling hebben, mail me.

Op 24 september 2009 11:59:33 schreef TechnOoB12:
nauwehh.. dit gaat niet werken zo denk ik.
de ene groepmensen raad het me af of geeft me iets wat ik al gedaan heb, en de andere hebben niet-zelfbouw oplossingen( die ik maar eens beter ga bekijken).

ik ga zelf eat verder zoeken en daarna kom ik wel weer eens terug.

je kan best een dikke 1000 watt regelbare voeding gaan bouwen.
goedkoop wordt het niet, en je zal zelf schema's moeten gaan aanpassen, simuleren en zo.
enige wat mij zo te binnen schiet is enn LM317 schema aanpassen dat ie 10A kan leveren.
denk dan aan hele grote torren erbij, hele lompe koelplaten en grtoe fans erop.

Megavoeding = Megakosten....:-D :-D :-D
Volgens mij rekening, om een 60V 5A (met voor regulator en lage ripple over de torren) hebt u een 47.000µF afvlakcondensator nodig...keren 2...zeker niet goedkoop.
Er zijn 2 oplossingen: of U koopt 2 nieuwe of tweedehand voedingen, of U bouw deze voedingen Uzelf.
In dit geval, moet U omgekeerd werken: eerst, hoofd en duurder componenten aan een redelijk prijs te zoeken.
Welke zijn deze componenten ? : trafos, elkos en behuizing.
Goedkope koelers vindt men toch wel gemakkelijk. (ik heb er een kartonsdoos vol thuis...:-D)
Wat betreft trafos, wanneer men een voor-regulator gebruikt, dan kan men een afscheid trafo met 110V secundair gebruiken, of zelfs een 380V/220V afscheid trafo ook gebruiken.
Dus, naar 2 afscheid trafos zoeken.
Goedkope Elkos zijn ook te vinden op ebay of andere tweedehand sites.

[Bericht gewijzigd door Emilien op (61%)]

kan best goedkoper .... ik heb dit ook gemaakt voor dit soort toepassingen , en een versterker heeft geen gestabiliseerde spanning nodig . ik heb een variac voor een ringkern van 2x 50 volt gehangen , en de uitgangen met een brug gelijkgericht , en op de voorkant een wissel en gelijk uitgang . die regelbaar zijn en in serie kunnen , en zo is ruim 130 volt gelijk haalbaar .

Op 23 september 2009 20:52:39 schreef Bas Smit:
Waarom dan niet een flinke variac en als het nodig is nog een extra gelijkrichter + elco's erachter?

Het is al meer of minder voorgesteld geweest.
Ok, maar er is geen stroombegrenzing...niet leuk om een nieuwe project te testen.
(100W Lamp in serie met primair van de trafo?)

zekering? maar dat zal niet snel genoeg zijn, een sekering springt pas als de stroom er al loopt en dan is het te laat.....
elko's heb ik al, zie mijn tweede post, alleen de vraag of het genooeg is.

ik heb ( wanneer dan ook) de boel graag goed gestabiliseerd.