Geen symmetrische voeding maar wel een behoorlijk ding. Eleshop heeft er een in hun assortiment. Meer foto's kan je hier vinden.

Op 24 september 2009 10:31:25 schreef riktw:
begin eerst eens met een voeding van 30V 3A

En als dat lukt nog eentje.

als je gelijk richt gaat de spanning van een trafo omhoog, en de stroom omlaag.
reken dus 1,5 keer zoveel stroom, dus een 4,5A trafo voor een 3A voeding is iig genoeg

Nog meer zelfs, reken met factor 1.62, de stroompieken veroorzaken dit - 4-5 keer de nominale gelijkstroom is normaal.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/799016#799016

Maar... WAT wil je er mee voeden?

versterkers en van het zwaardere appataruur.
maar zo te zien is het nog een beetje een hopeloze onderneming, over een paar jaartjes probeer ik het wel opnieuw, als ik wat wijzer ben geworden en geen domme fouten meer maak als

Op 23 september 2009 23:34:35 schreef Henry S.:
[...]
En daar wil je 2 keer 5A gelijkstroom uithalen? Nou sorry maar daar zit je al fout.

jullie horen nog van dit project

Op 24 september 2009 18:51:09 schreef TechnOoB12:
versterkers en van het zwaardere appataruur.

Zoals eerder gezegd voedt je versterkers met een symetrische trafo, elco's en een diodebrug. Zonde om daar een labvoeding voor te bouwen.

Wat zwaardere apparatuur betreft: Wat heb je daarbij in gedachten?

maar zo te zien is het nog een beetje een hopeloze onderneming, over een paar jaartjes probeer ik het al opnieuw, als ik wat wijzer ben geworden en geen domme fouten meer maak als[...]

Dat is pure onwetendheid/onervarenheid, daar moet je in groeien. En dat doe je in fases van klein naar groot.

Wat is de zwaarste voeding die je tot nu toe met succes hebt afgebouwd?

Toch wel aanvaardbaar trafos over te belasten, denk ik, want verbruik van een versterker varieert veel.
Zou men testen doen met sine ingang en max. uitgangsvermogen, dan moet men deze testen zeker niet gedurende meer dan 10 minuten doen.
Trafos verwarmen langzaam, (1/2 uur), dus kunnen overbelast worden gedurende kleine tijdperk zonder risico.

En mocht een trafo te heet worden door een inschattingsfout dan is dat ook niet een probleem zolang deze geen interne thermische zekering heeft.

Een trafo kan behoorlijk wat mishandeling verdragen heb ik gemerkt. tja soms blijkt een trafo een stuk lichter te zijn dan uit het formaat blijkt.

Zo heb ik hier eentje liggen die ik inschatte op 150-200VA... Maar de spanning zakte al vlot in en kan deze helaas amper 100VA leveren op de hoofdwikkelingen.

@TechnOoB12: Stuur maar een PM aan C-O member CS_01 met verklaring van wat U wil. (voeding 2 x 60V of 2x100V 5A of 2 voedingen 60V of 100V 5A)
Hij zal misschien een oplossing voor U hebben.

@Henry S.:Spanning zakte door hoge Ucc (Kortsluitingsspanning)
Ringkerntrafos hebben een lage Ucc (tussen 4 en 8% omgeveer)
Gewone trafos hebben een middelbare Ucc tussen 10 en 20%.
Uitvoeringen met gescheiden spoelen (primair en secondair gescheiden gewikkeld in 2 verschillende spoelen) hebben een hoge Ucc tussen 20 en 35%
Deze trafos zijn gebruikt voor batterijladers want hoge Ucc vermindert de stroompieken.

@henry: 300W, de als het ware very-well-urgraded versie van de 10A vaste voeding van de site en regelbaar.. het kortsluitingsvast-systeem heb ik niet eens zelf ontwikkeld, laat staan het schema en de PCB van de kortsluitingsfunctie....

Het betreft een trafo uit een defecte Home Cinema set van JVC, een gewone bloktrafo met diverse symetrische wikkelingen. De spanning zakte terug naar zo'n 50% en de trafo begon na een tijdje te stinken.

Oorzaak: Dun wikkeldraad en zware overbelasting.

Ik post dit alleen maar als voorbeeld dat een trafo wel wat kan hebben dus als de TS een slooptrafo tegenkomt dan weet hij nu wat hij kan verwachten.

Op 24 september 2009 19:32:37 schreef TechnOoB12:
@henry: 300W, de als het ware very-well-urgraded versie van de 10A vaste voeding van de site en regelbaar.. het kortsluitingsvast-systeem heb ik niet eens zelf ontwikkeld, laat staan het schema en de PCB van de kortsluitingsfunctie....

Volgende stap: Regelbare voeding bouwen, spanning en stroomsterkte regelbaar.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

dat is die stap:)
is allemaal regelbaar:D

[Bericht gewijzigd door The Engineer op (42%)]

Dat is geen stap maar een mega jump... ;)

En je moet eens nagaan of je voeding echt zo goed is bij hoge stromen en lage uitgangsspanning.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]

het is een beetje onvast bij stromen vanaf 7A@ 25V, en 5V 3A lukt mooi en strak. verder heb ik nog niet echt getest, maar het is al een tijdje geleden en ik vind mijn PS613 toch betrouwbaarder. je weet maar nooit. maar ik kom voor TESTDOELEINDEN nooit verder dan 1 of 2 dus dat is niet zo'n groot probleem.

het weggeschoven plan was om apparatuur te voeden zie al klaar was.

om nog even teug te komen op

Op 24 september 2009 18:59:09 schreef Henry S.:
[...]
Zoals eerder gezegd voedt je versterkers met een symetrische trafo, elco's en een diodebrug. Zonde om daar een labvoeding voor te bouwen.

Wat zwaardere apparatuur betreft: Wat heb je daarbij in gedachten?
?

het is niet echt een labvoeding, eerder een instelbare voeding die ik op meerdere projecten kan aansluiten die vreemde of hoge spanningen of stromen nodig hebben waarvoor ik liever geen ringkern hoef te bestellen want dat gaat voor mij nogal moeilijk. dan liever alles in een keer.( even een hap lucht nemen:) )

Dat antwoord is je al 2 keer verteld maar hierbij nog een keer.

Neem een variac. Dit is een regelbare trafo en zet daar een trafo achter als je denk ooit 100V nodig te hebben neem je een 2 * 70V trafo. Als je dat gelijk richt heb je een sysmetrische spanning van + en - 100V en een sinus uitgang van 2 * 70V. In serie heb je dan 200V gelijk en 140V wissel. Draai je de variac naar beneden zakken de spanningen netjes mee. Nu heb je eigenlijk al alle denkbare spanningen 2 * 0 t/m 2 * 70V wissel.

Ook kan je er dan een 2de trafo indoen van lagere spanning en grotere stroom.

Je hebt meer aan 4 voeding van 0 - 30V dan aan 1 voeding van 0 - 120V. De 4 voedingen kan je naar wens gebruiken voor 4 verschillende spanningen maar ook kan je ze in serie zetten voor + en - 60V of voor +120V. Menig hobbiest weet dat al en zal ik meerdere voedingen hebben staan ipv 1 zware.