ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

to veenie

daarom houd ik als ik de meter pak de 2 pinnen altijd uit gewoonte aan elkaar om te kijken of alles met de meter nog wel goed is

kan me dat al niet meer gebeuren :)

Ook dit is een domme fout van mij en een "collega", en misschien een goede les voor anderen.;-)
Men neme een nieuwe CEEFORM 32A steker uit de doos en probeert even of hij redelijk soepel in zijn contactstop op een paddestoel past.
Nog even een klap op de achterkant voor het laatste stukje en :9~......drie zwarte vlekken in m'n handpalm.
Blijkt een "collega" die nieuwe steker al eens gebruikt te hebben en inplaats van deze netjes los te koppelen van de kabel deze op een zo economisch mogelijke wijze te hebben afgeknipt in de hals van de wartel.
Bij deze nogmaals dank aan die gene.:-(

Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?

Zo ken ik er ook ene, die een dikke afgezaagde kabel met de hand door de brandisolatie onderin een Rittalkast ging duwen. Er was door wat schakelen verderop toch terug spanning op die voedingskabel beland, en dat merkte hij een paar minuten verder wel op.
Van het schrikken achterover op zijn achterste gegaan en een pijnlijke hand.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Is het nu de 6 voor de 5 of de 5 voor de 6.
http://i34.tinypic.com/1zqf15c.jpg

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Beetje verstrooid geweest, zo te zien. :-)
Zonde van het werk, natuurlijk...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Oh my, en dat ding is al bekant volledig afgewerkt...

BTW: wat is 't?

If you want to succeed, double your failure rate.
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
chuckie

Honourable Member

Wat ik nu weer geflikt heb valt echt in de catagorie domme fouten.
Ik heb een Velleman etstank met ammoniumpersulfaat oplossing gevuld boven op een kast in mijn kantoor laten staan.
En die is dus gaan lekken...:o

De bovenkant van de kast is al behoorlijk aangetast en het ergste vond ik nog de schade onderaan de kast waar een stapel sorteerbakken stond met IC's waar een aantal bakken van is volgelopen (zie foto)

Hiermee is tegelijk wetenschappelijk vastgesteld dat IC's niet kunnen zwemmen en slecht tegen ammoniumpersulfaat kunnen.

Als je goed kijkt zie dat het merendeel al afgeborreld is en reeds een plaatsje in de eeuwige halfgeleider velden heeft.
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto102009%20233.jpg

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Ooit eens een fles met 4 liter vers aangemaakt natriumpersulfaat waar juist mee geëtst was afgesloten met een dichte dop...
En het etsmiddel was er warm ingegaan.
Je wil niet weten welke vorm die fles had na een tijdje... geen brokken maar toch.
Voorzie daarom altijd een klein gaatje in de dop waarlangs de gevormde zuurstof kan ontwijken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
chuckie

Honourable Member

Goede tip Big Bang.
Ik zal vanaf nu zowieso het goedje in een fles opslaan.
Zou het wat zijn om er een waterslot op te zetten zoals thuis bier brouwers doen?

Morgen zal ik kijken of ik het lek in de etstank nog gedicht krijg.

Oja, wellicht ten overvloede, vanochtend heb ik gezien dat novilon ook niet tegen ammoniumpersulfaat kan :(

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 29 september 2009 23:26:43 schreef reddevil:
Is het nu de 6 voor de 5 of de 5 voor de 6.
[afbeelding]

Dat is inderdaad erg zuur ja. Kan je er niet iets overheen plakken of zo? Het is sonde om zo'n front opnieuw te moeten, aangezien het er erg netjes afgewerkt uit ziet.

Of gewoon zo laten, als het er niet mooier van wordt.

Op 3 oktober 2009 09:14:29 schreef chuckie:
Goede tip Big Bang.
Ik zal vanaf nu zowieso het goedje in een fles opslaan.
Zou het wat zijn om er een waterslot op te zetten zoals thuis bier brouwers doen?

Euh, een waterslot, is dat zo'n glazen pijpje met een dubbele S-bocht? Want ik ken het eigenlijk niet. Ik vermoed dat het een buis is langswaar gassen doorkunnen maar je geen vloeistof kan morsen als je de boel omgooit.

Ik heb het gewoon in zo'n 5l plastic fles gedaan (waar ze bleekwater en van die dingen indoen), die zijn, als ze netjes uitgespoeld worden, prima.
Dat gaatje in de dop is niet meer dan een prik met een 1.5 of 2mm boortje. Je moet dat altijd voorzien bij ammoniumpersulfaat en natriumpersulfaat(fijnetsmiddel). Anders krijgt je fles dus een ander modelletje.

Zo'n etsmiddelen op je vloerkleed is een kleine ramp denk ik, want meestal hebben ze een blekend karakter, ammoniumpersulfaat zeker, van natriumpersulfaat weet ik niet zeker.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Er bestaan jerrycans met een overdrukventiel in de dop.
Ik had er een, waar waterstof-peroxide (20% !) inzat, voor een zuurstofgenerator, die bij een autogeen las- en hardsoldeersetje van FERM hoorde. Desondanks werd het ding bol.

Waterslot lijkt me niet zo handog, want als de inhoud echt heftig gaat reageren spuit het water er uit.

Overigens moet je zoiets nóóit in een kast zetten, maar op een plaats waar het geen kwaad kan. Bijkeueken of zo of in een schuurtje en dan in een bak, die alle vloeistof 2× kan bevatten, ook als de fles/jerrycan er nog in zit!
Denk ook aan de dampen/gassen, die vrijkomen!! Amoniak is giftig en reageert met van alles; zuurstof is brandgevaarlijk!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ach, chuck, zie het positief... die sorteerbakken hebben mooi voorkomen dat je hele vloer ondergelopen is!

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Beetje offtopic maar wel aardig.

Een frequentieregelaar die kennelijk meedenkt en waarschuwt voor domme fouten:

http://www.uploadarchief.net/files/download/afb051.jpg

maartenbakker

Golden Member

Lu.L. als afkorting of verkorting is ook in NS-kringen niet geheel onbekend, het stond wel op sommige locomotieven (iets met geremd gewicht en LuchtLedig).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

alhoewil ik gisteren nog niet direct de tijd vond om op CO even langs te komen wil ik mijn domme fout en ontwerptip die ik gisteren voorhad eventjes melden.

haal dus zeker de plastic van plexiplaat alvorens die te verwarmen (om te plooien bvb)

anders gaat de plexi geel uitslaan in de buiglijnen

fototje volgt mss nog in 1 van de volgende dagen

!overload! to much information in this signature!

Het probleempje van onlangs is opgelost.
http://i38.tinypic.com/2i2abg6.jpg

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Sine

Moderator

Op 2 oktober 2009 21:48:59 schreef chuckie:
Wat ik nu weer geflikt heb valt echt in de catagorie domme fouten.
Ik heb een Velleman etstank met ammoniumpersulfaat oplossing gevuld boven op een kast in mijn kantoor laten staan.
En die is dus gaan lekken...:o

Wow .. da's niet goed.

Ik heb het zelfde bakje ... en die staat uit voorzorg in een grotere PE bak boven op de plank, maar daar heb ik ( gelukkig ) nog geen druppel in kunnen terugvinden.

Afvlak C-tjes staan overigens niet voor de grap in datasheets ... als je ze weg laat gebeurt er dit :

http://www.gigawatts.nl/co/projects/boem.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 23 oktober 2009 00:08:33 (14%)

Bummer, kun je weer al die draadjes eraan gaan solderen :D

If you want to succeed, double your failure rate.

Toch maar weer een PCB bakken volgende keer? :P

-

Sine, als je jezelf werk wilt besparen: http://www.voti.nl/common/pcb-12.jpg

Dit topic is gesloten