Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Omdat de resonantie waarschijnlijk diep in het middengolf gebied ligt denk ik Piet.
Ben er ook weer eens....
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Kijk, zo'n vermoeden had ik al. Vervolgens volgen mijn volgende vragen:
Waarop baseer jij dat?
Wat kan ik er aan doen? Spoel korter maken => Niet de windingen doorverbinden? Eerst moest dat juist wel omdat hoe langer hoe beter gold. Of kan de capaciteit nog kleiner?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Om een voorbeeld te stellen, ik heb een loop gemaakt van 10 meter utp, met alle aders doorverbonden.
Dus ongeveer 80 meter draad in 24 windingen.
Met ik dacht 100 pF resoneert het geval op 137 Khz.
Eens proberen met minder windingen en minder C
Zou ik zeggen.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Met 4 windingen op een kruis van 1 bij 1m zat ik volgens mij op 80m resonant. (met één of andere varco waarvan ik de waarde niet precies weet)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mijn raam met 50 meter draad, 80cm dia zit ook ergens in de lange golf. Ik gebruikte hem voor 136KHz
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
4 op 1 bij 1 maakt dus Sqrt(0.5)=0.70 0.70*4=2.8m dus 2.8 meter.
Mijne is 0.28*10*4*4=45 meter. Oeps. Ik zie het verschil. Als ik dan één van die vier aders neem, zit ik nog op 11 meter. Dat is nog veel, maar dan probeer ik dat morgen wel eerst even.
Waarom zeiden jullie dan eerst dat zoveel mogelijk windingen beter was?
/e Idee: ik prik deze antenne dan morgen even in mijn beomaster, daar kan ik nooit iets ontvanegn op de MW en LW, eens kijken of dat met dit ding wel gaat. Verder zal ik uitzoeken op welke frequentie die extra dipperspoelen werken en nog eens een dippoging doen.
Kijk eens op de site van Radio Bloemendaal. De maten die ze daar geven kloppen goed voor de middengolf met een 50->500pF condensator.
Je kunt dan vergelijken om een idee te krijgen wat je moet doen.
Pietdepiet
Ik heb hem aangesloten op de beomaster, en nu hoor ik ook opeens stations op de MW en LW band. Niet veel: +-3 op de LW en 10 op de MW, maar ik hoor wat. Wat me wel opvalt is dat de condensator niet erg veel verschil uit maakt. Dwz: Helemaal dicht is het geluid niet goed, helemaal open ook niet, maar daartussen maakt niet zoveel uit. Ik ga hem zo eens proberen te dippen, maar waar moet ik die dipper dan houden?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Je zou in principe de dipper gewoon midden in de spoel kunnen houden.
Zet de dipper op zo laag mogelijke frequentie, en draai aan de varco van de antenne totdat je geluid hoort.
Overigens, hoe heb je de antenne nu aangesloten? Heb je de beomaster nu direct aan twee kanten van de varco vastgemaakt?
Of heb je nog een aftakking op de spoel gemaakt? Want het werkt veel beter om de radio aan een aftakking op ongeveer 1/5 tot 1/20 van de spoel te hangen.
Pietdepiet
Ik heb de antenne nu aangesloten door gewoon de beomaster aan de varco te koppelen:
\|/
| -----+------+
| __|/_ C|
__/__ C|
_|_ /| C|
_ -----+------+
-
Ik heb nu geen tijd, maar zal straks de antenne via een koppelwinding van 1/3 (Ik weet het, het is niet 1/5-1/20, maar het enig wat op deze manier kan zonder erin te moeten knippen) van de spoel eraan hangen. Dus gewoon één van de 4 draden los halen, en daar een koppelwinding van maken.
Ik heb gedipt zonder dat hij aan de versterker hangt, eerst zag ik niets. Tot ik beter keek. Een dipje van één millimeter (=> Hele lage Q? Als ik dat Q, stuk goed begrijp. Dat heb ik overigens uit en dat heeft zeer geholpen. Niet alleen om de Q beter te begrijpen, maar om een heleboel meer ook te snappen. (Als ik het goed begrijp is het dus zo, dat als je een signaal door een ideale LC kring laat lopen en dat signaal (AC-sinus) heeft dezelfde frequentie als de resonantiefrequentie, de impedantie 0 is en de stroom oneindig. (En daarom kan je ook zeggen dat Xl=Xc bij resonantie). Als de frequentie van de resonantiefrequentie afwijkt, krijgt de impedantie een waarde en zal de stroom beperkt worden.)
Dat dipje zit met de varco op ongeveer 4/5 oid. Hij dipt dan op ongeveer 350kHz. Door de varco nog iets verder open te draaien (maar dat gaat dus al bijna niet meer), kan ik hem naar zo'n 370kHz krijgen.
NB: Dit is dus met alle vier windingen nog achter elkaar.
/e Net gekeken of de varco sluiting maakt, maar dit is niet het geval. Verder de twee varco-helften in serie gezet, in de hoop de capaciteit te verminderen, maar dat scheelde ook niet veel. Nu kan ik tot 400KHz oid.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
zo, (z) is weer naar huis, het bouwsel is is af en werkt. Het was weer een productief dagje. Oja het is een modern concept. Een groene eco radio. Energie zuinig, geen stroom nodig. In deze tijd een gat in de markt. Kristal zuivere ontvangst 
[Bericht gewijzigd door fred101 op (46%)]
FET, jij (tenminste je boek) ligt voor 5 euro bij Cor in Budel te koop. 
fred101
Golden Member
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1166&p=4822#p4822. De revolutionaire ontvanger die Z en ik hebben gemaakt. Ik heb hem wat veranderd. Hierdoor werd de Q beter en de output een stuk harder zonder bias maar op de manier van Z leek hij wel selectiever. Ik heb nu alleen overdag geluisterd. Kan straks veranderen. De antenne beinvloed de boel best. De VNA aangesloten op de directional coupler geeft een dip op 240KHz. Met antenne eraan wordt dat rond de 500KHz. Radio Maria op volle kracht
Maar met de antenne varco is hij een stuk selectiever te krijgen en kan je maria wegdraaien.
De dip wordt steeds flauwer met het stijgen der frequentie welke middels den wereld Eather naar ons toe snelt. Met de tweede varco kan je hem weer net zo diep en smal maken. Best leuk, ik ga die standby ontvanger er bij integreren. (Z) gaat proberen om een echt kristal te maken waar je met zo'n draadje op moet friemelen. Een coherer lijkt me ook leuk.
(Z) de SA doet het weer op alle gebieden. Ik heb de HP8640 gemeten op faseruis en harmonische. Niet slecht denk ik of ik kijk verkeerd. Foto's: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=86&t=1012&p=4201#p4201D… SA ziet bij -107 dBm nog net een klein topje van het signaal en dat is dan de goede waarde tov de referentie dus het front-end heb ik goed in elkaar gezet.
Voor de ruis-fans. Ik heb met Z de racals, FT101, FTdx401, FTdx400 en FT950 gemeten. De uitkomsten staan http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1163
Die kristal ontvanger is mooi geworden Fred, vooral de spoel. Hellemaal in de stijl van het Genootschap (voor zover dat nog bestaat
)
Het is verbluffend wat je men den eenvoudigsten middelen kunt bereiken.
Pietdepiet
Mooi, Fred, die spoel inderdaad. Het lijkt mij een hel om zo'n mooie spoel te wikkelen.
Dat genootschap, ook niet zo veel meer van gehoord. Ik heb het nooit verder geschopt dan voorzanger;)
fred101
Golden Member
Nee hoor, gewoon inspannen in de draaibank. (Z) hield de draad strak en ik draaide het vliegwiel rond. Ik denk dat hij met een radio Maria notch filter best bruikbaar zou zijn. Het volume is nu behoorlijk hard maar RM spettert nu nog meer door.
Grappenmakers daar in Den Bosch: op de site van RM staan tips om ze beter te ontvangen, nog beter ?
[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]
Wat is het genootschap der Mexicaanse hond? Ik weet wel wat Mexicaanse hond is, maar het genootschap...
Op 4 oktober 2009 23:06:48 schreef pientertje:
Wat is het genootschap der Mexicaanse hond?
Een obscuur clubje met een Hellehond als voorganger....
Blader maar eens terug naar de eerste aflevering van dit jongensradio topic (of nog verder terug naar rechtuit ontvangers) en je valt van verbazing van je stoel.
Om je te helpen. Hier is het allemaal begonnen. Als je alles doorleest
kom je vanzelf hier weer uit en weet je alles over rechtuit ontvangers, en nog veel meer over allerlei andere, al dan niet gerelateerde, onderwerpen.
En hier de oprichtingsvergadering
fred101
Golden Member
Een mexicaanse hond is een soort mother of inventions 
Dit topic begon als een uitdaging om ipv allemaal moeilijk te doen eens een DC te bouwen. Op een gegeven moment hadden de vriendinnen onder aanvoering van de grote hellehond zelfve een aantal hondjes gemaakt. Daarop heeft deze een zaaltje gehuurd om bij elkaar te komen wat harstikke leuk was. Daar hebben we al die ontvangers geshowed. Hij moest een naam opgeven bij zaalhuur en dat werd toen het genootschap v.d. mexicaanse hond.
Dat geheel is op een prettige manier wat uit de hand gelopen.
Oja, FET, ik hoop niet dat je boos bent, ik heb Budel gemailed dat ik dat boek graag wil. Ik heb er op een paar beursen al naar lopen zoeken en volgens mij had jij het al.
Edit: Met nog een varco van de hete kant van de spoel naar aarde kan ik maria voor 95% wegdraaien en afstemmen op zwakkere stations. Ik hoorde oa wat russen of die kant uit, een frans station, een nederlander op 1008, BBC, een country station, een amerikaan (in ieder geval zo klonk hij) en natuurlijk Radio Maria
[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]
(Z)weetvoetje
Mooi, dan is het nog wel wat verbeterd. Het blijft genieten van de foto van de spoel, fred
Heb je eigenlijk nog een Q-factor-meting geprobeerd? Het moet toch best aardig zijn, de selectiviteit is niet verkeerd. Maar of het ook echt boven de 300 is...
Ik ga morgen eens op zoek naar siliciumcarbide-kristallen. Ik ben benieuwd of het gaat lukken bij de apotheek. Het blijkt wel in allerlei soorten slijpschijven gebruikt te worden. Maar of dat ook geschikt is weet ik niet.
Tsja, het genootschap. Jongensradio is nog lang niet dood. Maar het genootschap leeft toch niet meer zo heel erg meer 
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (40%)]
Mooi hoor, die spoel. Fred, zet er bij je verhaal even bij dat het touwtje na het wikkelen weer verwijderd moet worden. 
Anders zouden mensen denken dat dat touwtje de hoge Q veroorzaakt, terwijl het natuurlijk alleen om de tussenruimte gaat. - Ik ben ook wel benieuwd naar de Q van dat ding.
fred101
Golden Member
Ik zal dat vanavond eens proberen te meten. Ik was eigenlijk niet van plan het touwtje weg te halen. Ik vind het een erg mooi gezicht zo 
Op 6 oktober 2009 00:33:44 schreef (Z)weetvoetje:
Tsja, het genootschap. Jongensradio is nog lang niet dood. Maar het genootschap leeft toch niet meer zo heel erg meer
Vergeet niet dat een heleboel mensen meelezen zonder te posten (of zelfs zonder account), in Rosmalen werden we daar meerdere keren op aangesproken (in positieve zins des woords
).
Ik denk dat je moet rekenen met een publiek dat makkelijk vijf keer zo groot is als degenen die werkelijk posten - de bijna-nooit posters meegerekend!
Ik ken iemand, die ooit geprobeerd heeft een TV te repareren; op zoek naar tips kwam hij hier, en nu probeert hij het Jongensradio topic bij te sloffen. Zo zal het velen gaan denk ik! Leuk!
Ik mis alleen Frithjof (maar die leest misschien ook gewoon anoniem mee). Zolang wij ons niet al te erg misdragen is er voor de Grote Hellehond natuurlijk geen reden om corrigerend in te grijpen in het vriendinnen forumpje.
Ik heb al een tijdje geen contact meer met FAS, ik zal hem binnekort weer eens mailen.
[Bericht gewijzigd door Schimanski op (43%)]