Ik ben dus van plan m'n eigen draagbare speakertjes te maken. Ik heb wat rondgezocht, en een 10Watt schakeling gevonden op deze site.

Mijn eigenlijke vraag is nu, ik zou graag hebben dat er een degelijke bass uit mijn speakers komt, hoe pak ik dit aan? Bouw ik 2x de 10W versterker en koppel dan aan de ene een tweeter en de andere een woofer? Of hoe gaat dit in zijn werking?

Alvast bedankt,

Kryptoxx

Voor een degelijke bas moet je redelijk vermogen hebben en eigenlijk ook flinke woofers.
Wat het geheel meer sjouwbaar maakt i.p.v. draagbaar.

Gefeliciteert! je bent nummer 1000 die een draagbare speaker wilt maken!

Klik HIER voor je prijs.

Een echt harde bass moet ik nu ook niet hebben, dan ga ik wel naar een feestje ofzo.
De klank uit mijn vorige 'creatie' klonk niet echt zo mooi omdat er zo goed als geen bass aanwezig was (heb ze daarom ook perongeluk kappot geblazen toen ik ze tevergeefs luider wou laten spelen) Ik wil gewoon toch ietsje meer klank dan zo'n goedkope computerspeakertjes als je begrijpt wat ik bedoel ;)

EDIT:

Met draagbaar bedoel ik eerder iets wat in mn rugzak past, niet noodzakelijk iets war ik in mn handen vast heb tijdens het lopen.

Op 5 oktober 2009 21:13:41 schreef nijhuisr:
Gefeliciteert! je bent nummer 1000 die een draagbare speaker wilt maken!

Klik HIER voor je prijs.

Geweldig, mijnheer kan ook searchen. Moest ik mijn antwoord al gevonden hebben had ik ook geen nieuwe topic gemaakt he, hansworst. Ga nu maar ergens anders de wijsneus uithangen.

Kryptoxx

Effe beleefder jij.

Lees eerst even wat meer topics door. Er staat voldoende in over hoe je 'n goed laag kan krijgen.

Sorry, maar de reply van nijhuisr was nu ook niet bepaald vriendelijk nog behulpzaam. Ik ben al een aantal uurtjes het net aan het rondzoeken naar allerhande dingen over draagbare speakers, de search gebruikt (u hoort het goed), zeker 50 topics hier gelezen, en nog altijd mijn antwoord niet gevonden.. Is het dan zo abnormaal dat ik een topic maak?

Kryptoxx

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]

Even dimmen dus. nijhuisr probeerd je iets duidelijk te maken., wellicht snap je dat niet.

Draagbaar in een rugzak met voldoende bassen en ook nog met voldoende vermogen zijn onoverbrugbare tegenstellingen.

Is de bedoeling van dit forum dat er word gelachen met newbies, of ze te helpen.. Soms zou ik beginnen te twijfelen :/

Wellicht snappen jullie evenmin dat ik dus al 3 volledige paginas van searchen had afgeschuimt voor ik deze topic gemaakt heb. Ik heb ondertussen weer een pagina erbij gelezen, en nog altijd niet echt gevonden wat ik zocht.

Mijn vraag was hier gewoon of het juist is om 2 identieke versterkers te maken en op de ene een woofer aan te sluiten en de andere een tweeter, of heeft een woofer een speciale schakeling nodig. Meer niet. :/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

Op 5 oktober 2009 21:35:31 schreef Kryptoxx:
[...]

. Ik ben al een aantal uurtjes het net aan het rondzoeken naar allerhande dingen over draagbare speakers, de search gebruikt (u hoort het goed), zeker 50 topics hier gelezen, en nog altijd mijn antwoord niet gevonden..

Als je dat nou even in je startpost had gezet ;)
Zoals ik al vele malen eerder heb voorgesteld in andere topics:
2x 10w versterker, 2x Visaton FRS-8 speakertje (4 ohm!)
winISD, T/S parameters invullen, kastgegevens invullen, grafiekje kijken of dat een beetje overeenkomt met wat in je hoofd zit.
Een klein basreflexkastje lijkt mij het handigst. Erg diep laag zal er natuurlijk niet uitkomen, daarvoor moet je flinkere kasten en/of speakers hebben.
Als het harder moet gaan, dan moet je zoeken naar dubbelconusspeakers met 'n hoger rendement. Daarvoor heb ik ook meerdere suggesties gedaan.

Een tweewegsysteem is erg luxe en denk ik niet nodig. Bi amping is zwaar overkill.

Dan is het toch echt geen draagbaar systeem meer.
De speakers wegen al 300 gram per stuk en daar komt nog een het een en ander aan spaanplaat of MDF bij.
En nog een versterker met batterijen of voeding.
Tel uit je winst.

Dank je Ledlover, jouw post heeft mij echt een heel stuk verder geholpen! :) Ik heb dus gekeken, heb al een winkel gevonden waar ze die speakertjes verkopen in mijn buurt.
Nu heb ik wel ergens hier gelezen dat de 10W schakeling ( http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.… ) nogal verouderd is. Klopt dit? Indien ja, kan je mij een betere schakeling aanraden?

@pa3gws: Zolang het in mijn rugzak past is het voor mijn part draagbaar. Ik denk niet dat het eindresultaat in totaal meer dan 10kg zal wegen, en dat kan ik wel dragen op mijn rug :)

Op 5 oktober 2009 21:16:03 schreef Kryptoxx:
Geweldig, mijnheer kan ook searchen. Moest ik mijn antwoord al gevonden hebben had ik ook geen nieuwe topic gemaakt he, hansworst. Ga nu maar ergens anders de wijsneus uithangen.

Pardon?

Je had zelf even beter kunnen zoeken, dit is echt zo vaak aan bod gekomen. Verder had je meer info in je startpost kunnen stoppen.
Soms heb je niet meer nodig dan de juiste zoektermen, en als je die niet weet dan zoek je tot je een ons weegt. Maar dan was je sowieso op weg geholpen.

Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys ook eventjes.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

Op 5 oktober 2009 21:46:09 schreef Kryptoxx:
[...]

Is de bedoeling van dit forum dat er word gelachen met newbies, of ze te helpen.. Soms zou ik beginnen te twijfelen :/

Dit forum is ook om newbies te helpen.
Ik mij de reactie van nijhuisr wel voorstellen. Dit is al zo vaak voorbij gekomen en mondt bijna altijd uit in een teleurstelling voor de bouwer.

Technisch zijn dit zaken die bijna niet samengaan. Bass haal je uit een redelijk volume van de speakerskast, vermogen (volume) kost bakken batterijen.
Gebakken lucht wordt er al genoeg verkocht bij de Kijkshop en dergelijke winkels.

Op 5 oktober 2009 22:19:28 schreef Henry S.:
[...]
Pardon?

Je had zelf even beter kunnen zoeken, dit is echt zo vaak aan bod gekomen. Verder had je meer info in je startpost kunnen stoppen.
Soms heb je niet meer nodig dan de juiste zoektermen, en als je die niet weet dan zoek je tot je een ons weegt. Maar dan was je sowieso op weg geholpen.

Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys ook eventjes.

Sorry voor die post, maar ik was gewoon een beetje geërgerd aan het feit dat ik na zoveel zoeken toch met pijn in het hard een topic gemaakt had (wat ik normaal amper doe), en dan gewoon ter plekke uitgelachen werd.

Antwoorden (reply's, posts) dienen binnen de doelstelling van het forum te vallen.

Op 5 oktober 2009 22:22:39 schreef Hugo Welther:
[...]
Dit forum is ook om newbies te helpen.
Ik mij de reactie van nijhuisr wel voorstellen. Dit is al zo vaak voorbij gekomen en mondt bijna altijd uit in een teleurstelling voor de bouwer.

Technisch zijn dit zaken die bijna niet samengaan. Bass haal je uit een redelijk volume van de speakerskast, vermogen (volume) kost bakken batterijen.
Gebakken lucht wordt er al genoeg verkocht bij de Kijkshop en dergelijke winkels.

Ik heb het hier ook niet over iets dat je kilometers ver kan horen.. Ik dacht gewoon dat het leuk zou zijn, en evenals een leerrijke ervaring, om zelf mijn eigen speakertjes te bouwen die luider gaan dan mijn interne speaker van mijn ipod. (en liefst zo luid mogelijk binnen de draagbare perken)

Voor basweergave zijn er drie belangrijke factoren:

1. grootte
2. rendement
3. diepte

Jij wil het liefste alle drie. Klein, hard geluid, lage bas. Dat kan niet. Je kunt door slim te bouwen 2 van deze 3 kiezen:

Wil je een kleine box, dan heb je OF een laag rendement (weinig decibellen per watt) OF weinig diepte (geen lage bas)

Wil je een hoog rendement (veel decibellen per watt) dan wordt het OF een hele grote box, OF weinig diepte

Wil je een diepe bas, dan wordt de kast heel groot, OF het rendement is heel laag.

Het meest leer je nog van proberen.
Het rendement van die visaton unitjes is niet geweldig, maar het laag lijkt me op het oog (en vergeleken met cheapo computerspeakertjes van ongeveer hetzelfde formaat) niet slecht.
2x die visaton is echter genoeg om overlast te veroorzaken.
Die visatonnetjes worden onder andere in Needle's gebruikt, en in de dikste logitech PC speakerset.

De TDA2003 is oud, maar ze zijn goedkoop en werken prima. 10w haal je alleen in een impedantie van 2 ohm, bij 4 ohm kan je 4-5w halen wat evengoed voldoende is.
Let wel even op je printlayout, erg oscillatiegevoelig enzo.

Op 5 oktober 2009 22:29:54 schreef Kryptoxx:
Sorry voor die post, maar ik was gewoon een beetje geërgerd aan het feit dat ik na zoveel zoeken toch met pijn in het hard een topic gemaakt had (wat ik normaal amper doe), en dan gewoon ter plekke uitgelachen werd.

Ik heb je NERGENS uitgelachen! Het was volgens mij gewoon een komische manier om je naar de zoek functie te verwijzen.

Maargoed, even goeden forumvrienden.

Ik zie helaas weer geen makkelijk project dat je zo even inelkaar zet. Alleen die 10watter geeft al een hoop problemen als je de aansluiting niet goed ontwerp, veel oscillatie.

Batterij weegt al heel wat als die een beetje lang mee moet kunnen, of wil je een 230 stekker eraan?

Voor de versterker zoek je op MCA-200 van marquant, kost 16 euro bij de kijkshop. Werkt hetzelfde als de 10watter alleen dan zit hij al in een kistje! Echt, goedkoper kan niet.

@Fazzbass: Ik denk dat ik dan vrede zal moeten nemen met het feit dat ik niet echt veel lage tonen ga hebben.. Ik kon het toch alleen maar proberen ;)

@Ledlover: Net wat ik wou vragen, heb je zo al voor me beantwoord, handig :D Die osscilatie zal ik wel nog effen moeten testen op breadboard, ik ga m'n onderdelen deze week nog halen.

@nijhuisr: Ik vond het nogal argessief overkomen, spijtig misverstand, maar ok even goede vrienden. :) Nee het is dus de bedoeling dat ie op baterijen werkt. Die versterken van kijkshop is wel moeilijk om te kopen in mijn geval, aangezien ik in Belgie woon. Geeft die 10W versterken daadwerkelijk zoveel problemen?

10W geluid is best veel, met 2x15W heb ik ooit een klein zaaltje gedaan.

Buiten het formaat wordt voeding een probleem, met een 9V blokje ga je niet ver komen. Een 10-tal penlites is al beter ... maar nog ver van ideaal.

Ik heb thuis 3 oplaadbare 9V blokjes liggen die ik zou gebruiken, heb ik daarmee dan genoeg? Eventueel koop ik een paar oplaadbare battery-packs.

Die TDA2003 is gevoelig voor oscilatie, er zijn zoveel versterktjes op de markt in IC behuizing. deze is erg gedateert.

Zoek op MCA200, deze kun je volgens mij overal krijgen en kost geen drol. Maar werkt wel en zit al helemaal inelkaar die je zou weg kan werken. Daar bouw je niet meer tegenop.

Maar dan de vraag, hoe wil je de accu gaan laden en welke wil je gebruiken? Sluiting met een 12VDC accu in tas is vuur, je moet het echt goed isoleren en mooi verbinden.

Moeten de boxen uit de tas kunnen of moet het erin blijfen? Het is moeilijk een beeld te krijgen via een forum wat mensen echt willen.

Moet het stereo of is een luidspreker al genoeg? Wat ik je dan aanraad is een 2weg auto speaker, mono kan dit met een 16 CM dual speaker goed voor ruimte besparing iets uit de bots-line car speakers (ik weet ook niet wat het mag kosten)

De tas was gewoon als voorbeeld om aan te tonen in hoeverre het draagbaar moest zijn. Het is dus de bedoeling dat de boxen in een 'doosje' zitten die ik ergens kan neerzetten om dat te gebruiken.
Stereo is niet echt nodig, het is vooral de bedoeling dat het aardig luid gaat maar toch niet heel groot is.

Ik probeer nu hard na te denken om een beeld te geven bij de grootte die ik in gedachten heb. het volume van 3 externe harde schijven op elkaar is dicht bij mijn doel, mag wel groter zijn.

Hmm, als je er nou een half kratje bier van maakt van is het nog een vooruitgang. Anders kun je beter bij PC boxen blijven.

Bv 2 10CM auto speakertjes in een MDF kistjes met deze MCA200 versterker met een 12V 7AH accu lijkt me een goed idee.

DAN heb je iets waar je wat aan hebt en wel zich onderscheid van al die kleine computer boxen.

Heb je alleen nog een externe lader nodig om de accu op te laden, het gaat dus snel wat kosten als het wat meer moet zijn.

Op 5 oktober 2009 23:05:08 schreef Kryptoxx:
Ik heb thuis 3 oplaadbare 9V blokjes liggen die ik zou gebruiken, heb ik daarmee dan genoeg?

Nee, 9V batterijen kunnen bijna geen stroom leveren.

Daarbij komt ook nog dat de 12 volt versie auto versterker zoals de MCA200 al gebrugt is en daarbij meer vermogen levert dan de 10watter.

De 9 volt is dus niet bruikbaar, welke voeding dan ook.

9 volt batterijen zijn voor multimeter en ander spannings behoevende spullen. Moet er ook stroom lopen dan heb je er niks aan.

Zelf draadloze mics die vaak 9 volt batterijen hebben gaan maar 5 uur mee met 100-200 miliwatt zend vermogen.