Goeiedag allemaal,

Sorry dat ik dit topic weer open, maar heb dus exacte dezelfde lichtkrant en zou deze graag via de pc aansturen.

Ik lees dat er gebruik wordt gemaakt van het programma SPECTRUM. Ik kan deze dus nergens vinden.

Is deze gratis te downloaden ??
Waar is deze te downloaden ??

Hoop dat er nog iemand actief is.

Zundert

Dit is een forum, geen chatbox. Het kan een tijdje duren voordat iemand reageert, vooral omdat je iets specifieks vraagt. Dus elke 4 minuten je bericht herhalen heeft niet zoveel zin.

Nogmaals;

Stuur een e-mailtje naar de helpdesk van de website van Surtronic.nl

Leg het verhaal uit en grote kans dat je de codes krijgt voor het downloaden van de nieuwste windows versie van het lichtkrantprogramma.

Geschikt voor alle windows versies.

(Spectrum is nu Winspec 5 ).

Ok dat had ik niet uit het verhaal begrepen. Dus inplaats van opzoek te zijn naar spectrum zoek ik eigenlijk winspec.

Ik dacht dat het echt twee verschillende programma's waren en dat winspec gewoon meer kon.

Ik zal eerst eens een mailtje sturen naar surtronics en wie weet.

Thanks voor de reactie

Naast me staat ook zo'n mooie lichtkrant, zeer waarschijnlijk van Surtronic. Het heeft een wat ander printje (twee zelfs) dan die in de bovenste post, maar er zijn veel uiterlijke overeenkomsten.

Uiteraard heb ik ook een mailtje naar Surtronic gestuurd maar vooralsnog hebben ze die wel gelezen maar niet beantwoord. Ik hoop dat ze alsnog van zich laten horen.

In de tussentijd (want ik hoop dat ik wel antwoord van Surtronic zal krijgen) zou ik graag zelf wat willen experimenteren. Jelke, zou je me kunnen helpen aan een kopietje van de software die je hebt?

De RS232-pinout moet ik vanaf het printje zien te volgen. Daarbij heb ik 5 pinnetjes en pin 1 lijkt de ground te zijn. Ten opzichte van pin 1 meet ik 0, 9, 0 en -9 volt. Is het logisch om aan te nemen dat we hier met GND, RD, TD, CD en CTS te maken hebben? Dit op basis van de informatie dat 0V = geen signaal, >0V = signaal voor laag/uit, <0V = signaal voor hoog/aan. Ik ben een volkomen beginner op dit gebied en na dagen googlen hoop ik hier wat bevestiging (of nieuwe informatie) te kunnen vinden.

Vertel eens watvoor lichtkrant het is, serienummer, type etc.
wie weet kunnen we je helpen aan de juiste software

Grinnik. Weinig bedrijven reageren sneller op een forum dan op e-mail. Leuk! :)

Het typeplaatje is helaas niet meer goed te lezen doordat de letters vervaagd zijn, maar
lijkt erop dat het type "132.33" is en het serienummer 8107. Op de LED-modules staat "FDS132 OPTO REV 2.0". "8107" staat ook met de hand geschreven op een stickertje dat op de ZILOG-chips zit.

Ik heb wat foto's gemaakt van de lichtkrant en de prints. Ze staan op http://photo.juerd.nl/leddisplay/

De printplaat zat verbonden via RS422, maar daar heb ik geen controller voor. Ik hoop de lichtkrant te kunnen gebruiken op RS232; de print heeft er in ieder geval wel aansluitingen voor. Als dat niet kan, dan wil ik best een RS422-dingetje aanschaffen als ik een betaalbare adapter kan vinden.

Het is een schitterend apparaat om te zien, maar zonder lettertjes nogal saai :). Als jullie me kunnen helpen aan software, zou ik dat geweldig vinden. Informatie over de seriële connector en de dipswitches is uiteraard ook van harte welkom.

De lichtkrant komt uit een reeks andere lichtkranen en zal via een 485 communicatie ingesteld zijn, zie ik aan het netwerk nummer 2, en er zijn er 3 geweest samen aan deze kabel. hiervoor heb je een omvormer nodig wil je hem aan kunnen sturen. wie weet kan de helpdesk van surtronic wat voor je doen als je het mailt.
De lichtkrant kan eventueel wel omgezet worden naar 232 simpele communicatie als de klant dit aangeeft.

[Bericht gewijzigd door Surtronic op (15%)]

Tja, ik had al gemaild naar het algemene adres. Weet je of dat wordt doorgestuurd naar de helpdesk?

Ik neem aan dat het omzetten naar 232 gaat met een van de vele dipswitches. Kan je me toevallig helpen aan informatie daarover?

Overigens staat volgens mij netwerknummer 1 op het typeplaatje. Maar de kans is natuurlijk groot dat er meer waren.

heb je de winspec software al ?voor windows
dan kunnen we je verder helpen.

Nee, die heb ik nog niet. Ik zou het graag hebben.

M'n mailadres is juerd (apenstaartje) juerd (punt) nl

En inmiddels ben ik ook met twee van dergelijke schermen bezig. Ik heb de kabel nagesoldeerd van de eerste bladzijde, maar vooralsnog is er weinig te zien op mijn lichtkrant.

Edit: Ik zie net dat er achterop een typenummer staat: Model 32.23l.g, 4800 baud en rs232. Meteen natuurlijk nu wel met de goede instellingen geprobeerd, maar nog steeds niets :(

[Bericht gewijzigd door roosmcd op (35%)]

storingsformulier invullen bij surtronic ;-)

oke toch een hint;

kabel: 3 draadjes, pin 2,3 en 5 bij de pc compoort, zitten aan de 8,7 en 5 aan de lichtkrant.

thats all. idd 4800b.

Op 11 oktober 2009 21:21:50 schreef Surtronic:
storingsformulier invullen bij surtronic ;-)

Dat is natuurlijk pas de laatste optie :)

Vandaag ben ik weer eens verder gaan kijken, volgens mij staat op de sticker wel rs232 maar is de print zelf op rs485 ingesteld. Op het silkscreen van het andere board staat daar rs485 bij de connector. Snel even ompluggen werkt dus niet, zal nog wel een andere jumper nodig zijn oid.

Edit:
http://amber.bonhoeffer.nl/~paul/dev/surtronic/

Het is me nog steeds niet gelukt. Inmiddels heb ik een RS232-RS422 converter, maar WinSpec vindt geen display. Het RxD-lichtje knippert tijdens de scans (of als ik handmatig iets naar de compoort stuur), maar TxD blijft uit.

Aan de kant van de lichtkrant zijn 5 draadjes bevestigd aan de RS422. Een groen aderpaar, een blauw aderpaar en een losse oranje. Over de groene aders zit een weerstandje gesoldeerd; dat betekent toch dat ik dat de receiving end is, en op T+ en T- van de converter moet? Is het een gezonde aanname dat de losse draad de GND is?

Ik heb vier opties geprobeerd:
1: blauw op R, groen op T, kleur op +, wit op -
2: blauw op R, groen op T, kleur op -, wit op +
3: groen op R, blauw op T, kleur op +, wit op -
4: groen op R, blauw op T, kleur op -, wit op +

Hallo allemaal
Ik weet dat ik wat laat ben met reageren op dit topic.
Ook ik ben via via aan een lichtkrant van surtronic gekomen en heb helaas niet de benodigde software. Zelf heb ik met wat hulp het een en ander proberen te sturen via wat software op linux maar dit mocht niet baten. Via een engelse knutselaar ben ik aan de datasheets gekomen van het moederbordje en de eprom maar daar stond geen woord gerept over mijn firmware versie. Hier wat fotos en informatie ik hoop dat iemand me wat tips kan geven.
Groet en alvast bedankt.

Moederbord: Ferrograph FDS101 LOGIC CONTROL BOARD (FDS101 V4.01)
firmware versie: S239M
v 7.21
als ik de dipswitch 7 en 8 omhoog zet verschijnt de volgende text in beeld: SPECTRUM BIOSversion 3.73 (c)1996 Frens BV

https://picasaweb.google.com/114440692910366216149/30December2011#5691940991425247602

Hallo J@@n,

Ik zag uw reactie op het forum en de mail die u mij gestuurd heeft, maar ik kan u helaas niet terugmailen, dit bericht komt niet aan?
Ik heb de software nog en samen met een zelfgemaakte stekker met een aantal draden gedraaid zou het helemaal in orde moeten komen!

Zelf heb ik de lichtkrant niet meer, maar heb er wel altijd veel lol mee gehad!

groeten,
Bram

@ J@@n Wil je die datasheets ook eens naar mij sturen? Mail adres staat veilig in mijn profiel. Als ik dan je mail adres heb kan ik je gelijk de software terugsturen. Die heb ik namelijk ook.

Hoi bram en Rob
bedankt voor jullie reacties ik heb inderdaad geen mail gehad. Ik zal de datasheets sturen. Enorm bedankt dat jullie de software hebben. Ik ben gered!
Met vriendelijke groet, Arjaan Kooyman

Gisteravond geprobeerd terug te mailen maar die kwam ook terug. Ik heb nu de zipfile via dropsend naar je toe gemaild. Laat even weten of die wel aankomt.

Aan de pinout kan ik je trouwens ook nog wel helpen.

wat apart dat mijn email adres niet werkt. De mail via Dropsent is aangekomen enorm bedankt! De pinout is misschien ook niet gek. Mijn krant werkt niet via rs 232 maar via rs4(nogwat). Ik ben even vergeten welke dat was. De bus ic's van de rs 232 zijn ook weggelaten op de printplaat.

Mijn mail is in ieder geval nu zichtbaar bij mijn account hier

Als je een max232 in je voorraad hebt liggen dan kun je die er zo in prikken. Dat zou direct moeten werken.
Pinout voor de 232: geel = ground bruin en zwart zijn rx en tx. Even proberen welke wat is.. de andere twee worden niet gebruikt.