Beste mensen,
Ik ben op zoek naar een sparringspartner die mij adviezen kan geven en mee help te ontwikkelen van goocheleffecten waar electronica in verstopt zit.
Momenteel heb ik bijvoorbeeld een idee voor een teddybeer waar op commando een voor een de poten en kop van afvallen... Geloof me, het zal hilarisch worden, maar waar begin in in hemelsnaam met zoiets. 
Het zullen denk ik hele eenvoudige toepassingen zijn met spullen van de Conrad, ik heb alleen 0,0 verstand van techniek.
Wie lijkt het leuk om daar zijn gedachten over te laten gaan?
Groeten,
Roman Prins
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Waar zit jij in het land? Als je in Veldhoven in de buurt komt, ben je van harte welkom om een keertje langs te komen voor een kop koffie en wat inzichten.
Lijkt me een goed plan Elmar. Kom ik ook langs. Ik heb een jarenlange ervaring met illusies voor wereldberoemde illusionisten. Dat kan van pas komen al zullen de "geheimen" van de anderen niet prijsgegeven kunnen worden.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zomaar een idee: als je in elke poot en de kop een (niet al te sterk) magneetje maakt, en een stukje weekijzer met een spoeltje er omheen in de beer, kun je de poot of kop er af laten vallen door een stroom door de spoel te sturen, waarbij deze het weekijzer zo magnetiseert dat deze de magneet afstoot. Aangezien je alleen even stroom nodig hebt om het ding te laten vallen, zal het nog erg zuinig zijn ook.
Op 27 oktober 2009 20:31:55 schreef GJ_:
Ik heb een jarenlange ervaring met illusies voor wereldberoemde illusionisten.
Ik wist niet dat je ook voor ministers werkte 
keuninkske
!overload! to much information in this signature!
SPARKY, je neemt men ideeen af, lijkt me idd simpel te realiseren, enkel nog es nadenken over hoe je het comando zal doorvoeren
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Commando sturen via een 443 MHZ module. Dan iemand in het publiek/achter de schermen die op het goede knopje drukt..
Er is nog ergens een filmpje te vinden over een goocheltruc met gekleurde lampjes en gekleurde schakelaars die altijd hetzelfde schakel schema hebben, hoe je de gekleurde lampen er ook in draait.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 27 oktober 2009 23:16:18 schreef RoelA:
ergens een filmpje te vinden
Filmpje?! Een heel topic!
Heren, kijk, dat zijn nou leuke oplossingen!
Ik woon in Rotterdam, maar kan inderdaad wel een keer naar het zuiden afreizen.
Het gaat om een whiteboard waar ik een teddybeer op teken. Deze teddybeer verschijnt plotseling in een kist. De toeschouwer houdt deze beer vast. Vervolgens wis ik een aantal ledematen van de beer op de whiteboard en tegelijkertijd vallen deze van de romp.
Het meest ideale is dan als er een soort afstandsbediening in de whitebowardmarker is ingebouwd.
Ik weet nog van mijn handvaardigheidslessen dat je een electromagneet aan en uit kan zetten. Daar zat ik zelf dus aan te denken, maar de oplossing van SparkyGSX kan ik mij ook goed in vinden.
Erg leuk! 
Heeft iemand een indicatie wat zulk techniek zou kosten?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je de spoeltjes ergens uit kunt slopen (een paar kleine relais of zo), en een simpele microcontroller en standaard zender/ontvanger paar (op 433MHz of zo) gebruikt, hoeft het niet meer dan 20 euro of zo te kosten, aangenomen dat je de arbeid niet hoeft te betalen.
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Zet de benen en hoofd vast met stroommagneten.
Doe er een klapschakelaar tussen en een tijd relai.
Als je in de handen klap heb je bij de tijd om nog het een en ander te doen voor dat alles eraf valt.
Door de tijd in te stellen weet je hoelang het duurd voordat ze er af vallen. Als dit meteen gebeurd dan weet iedereen dat als je in je handen klapt het beest uit een valt maar door je tijd bijv op 20 sec te zetten kun je nog het een en ander vertellen of met je handen bewegen zodat het niet opvalt.
Succes met je beer
Jochem
Een klapschakelaar lijkt me nou niet bepaald wenselijk in een ongecontroleerde omgeving (het publiek zal maar eens enthousiast worden...)
Wat is een 'stroommagneet'?
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Je kunt een klapschakelaar wel instellen op db.
Het kan zijn dat als je in de buurt staat genoeg db levert. Maar wat je zegt als het publiek te overmodig is kan het dus zijn dat hij al uit elkaar valt voor dat de truc er is.
Een stroom magneet is een magneet dat werkt op stroom. Zet er spaning op en het wordt manetisch. haal de spanning eraf en het blijft niet plakken.
http://www.elmec.nl/images/mcb-magneet.jpg
Een grote broer van die ik bedoel 
Je kunt er ook een knop in monteren (in de beer) zodra je die in drukt heb je nog zoveel tijd dan dat het tijdrelai is ingesteld
Jochem
Gewoon een elektromagneet dus, zoals reeds aangehaald nogal een verbruiker, het idee met weekijzer is misschien beter.
teunhaperen
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil
Voor het bedienen zou ik een klein knopje in de bordwisser maken met een 433MHz zender icm een PT2262.
In de beer kun je dan een ontvanger maken icm een PT2272-m4 welke om de beurt een arm of been laat vallen. Als je die in een vaste volgorde laat gebeuren kun je een schuifregister of teller gebruiken om de boel aan te sturen. Je hebt dan maar 1 knop in je wisser zitten zodat het minder opvalt.
edit://
zender: http://www.samenkopen.net/action_product/929657/190281
ontvanger: http://www.samenkopen.net/action_product/929657/456914
PT2262: http://www.samenkopen.net/action_product/929657/656062
PT2272-M4: http://www.samenkopen.net/action_product/929657/906346
[Bericht gewijzigd door teunhaperen op (28%)]
SparkyGSX
Kijk, dat zijn spijkers met koppen!
Ik wist helemaal niet van het bestaan van die PT22xx IC's af, die zijn echt perfect voor deze toepassing. Zet er nog een paar transistors, FETs, of een ULN2003 achter (maximaal 500mA per kanaal), en je bent eigenlijk helemaal klaar.
Een paar FETs lijkt me trouwens het beste, aangezien je redelijk forse magneten en idem spoelen zult moeten gebruiken om er voor te zorgen dat de ledematen er niet per ongeluk af vallen wanneer het lid van het publiek de beer aan pakt.
teunhaperen
Even een aanvulling op hier boven, vergeet de vrijloopdiode over de spoelen niet, anders heeft je FET geen lang leven.
Klinkt allemaal erg goed, alleen het gebruik van de termen vrijloopdiode, FET en IC duizelen mij. Ik ben een echte leek op dit gebied.
Maar vind het erg leuk om te lezen hoe behulpzaam jullie zijn.
Ik wil nu ook spijkers met koppen slaan. Dit idee concreet gaan uitvoeren. Samen met een of een paar van jullie.
Is het nou de bedoeling dat ik de 4 elementen aanschaf die teunhaperen heeft neergezet?
teunhaperen
Je moet eerst even je eisen op een rij zetten
Moet het met 1 knop bedient worden of per lichaamsdeel een knop?
Moet het draadloos worden
Hoe stevig moeten de lichaamsdelen aan elkaar hangen
enz.
EDIT://
Klinkt allemaal erg goed, alleen het gebruik van de termen vrijloopdiode, FET en IC duizelen mij. Ik ben een echte leek op dit gebied.
Vrijloopdiode: een diode die antiparallel over je spoel moet, dit voorkomt dat je FET kapot gaat.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/37622
FET : Een soort versterker, met een klein signaal (uit bijvoorbeeld draadloze ontvanger) schakel je een sterkere stroom (in dit geval je spoelen)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veldeffecttransistor
IC: Intergrated Circuit, dit is een zwart blokje met aansluitingen waar enige vorm van logica in zit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ge%C3%AFntegreerde_schakeling
Voor meer informatie over deze dingen kun je ook op wikipedia kijken. Daar staan ze ook goed uitgelegd.
Op 27 oktober 2009 20:24:19 schreef elmowww:
Waar zit jij in het land? Als je in Veldhoven in de buurt komt, ben je van harte welkom om een keertje langs te komen voor een kop koffie en wat inzichten.
Is 18C die brievenbus die altijd vol zit of is dat nummer A of B? 
Ik kom daar regelmatig, wist niet dat daar een elektrotechniek bedrijf zat.