Wat is precies de bedoeling van het 2m projecteje? Met 1w in het buienland komen? In cw, fm am(ssb)? Dus zender en ontvanger bouwen?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Dat was bij 3dB boven het ruisniveau. (nouja, op het gokkie, heb gewoon gekeken wanneer er duidelijk wat signaal te zien was op de scoop)
Het spul van Fred had allemaal -150dB of beter. Dit is per Hz gerekend.
Tis allemaal dBm. Het ding is nu gevoelig genoeg, maar ik kan niet zeggen dat het veel overhoudt. Op de hoge banden hoor ik maar weinig extra ruis bij het draaien aan de preselectie. Op de lage banden heb ik wel een S3 aan ruis meestal. Maar daar is de preselectie beter getrimd. Me S-meter loopt maar tot S8, en het is zeer zelden dat ik sterkere signalen heb.
Ik moet zeggen dat ik de versie met spoelen in plaats van varicaps niet doorgerekend heb, maar het lijkt me dat het op dezelfde manier werkt. De versterking haal je uit het verschil tussen in en uitgangsimpedantie. Een spoel heeft tenslotte nul weerstand voor DC, vandaar dat je dus ook naar oneindige versterking toe gaat. Bij varicaps heb ik het wel doorgerekend, en daar was de uitgangsspanning constant, maar liep de uitgangsimpedante omlaag bij hogere uitgangsfrequentie. In dat geval is dus de versterking oneindig bij oneindig hoge frequentie 
Een andere manier van parametrische versterking is: gebruik te maken van negatieve weerstand voor het ingangssignaal. Je versterkt dan dus dat signaal op zijn eigen freqauentie, zonder te mixen. Ook dan is de pomp veel hoger in frequentie dan het signaal.
Bedoel je nu een eenkringer met terugkoppeling? of snap ik het niet..
@Pientertje: net wat je zin in hebt. als het maar iets met 2m is
Maar ik geloof dat fred bezig was met een 2m FM-radio, waar ooit nog een zendertje bij komt. SSB vereist op 2m toch wel erg veel stabiliteit, dan moet je weer met digitale prut aan de gang. En daar hebben de meesten hier niet zo'n zin in. (heb ik vaak het idee)
Ah, per Hz is een ander verhaal. Ik dacht aan de hele bandbreedte.
En nee, ik heb het niet over een teruggekoppelde detector. Anders dan je op CO zou vermoeden, bestaan er meer versterkers.. 
Nee, gewoon de 'negative impedance parametric amplifier'. Als je op exact tweemaal de ingangsfrequentie pompt, komt je idler frequentie samen te vallen met de signaalfrequentie. In die kring ziet het ingangssignaal dus een negatieve impedantie, waardoor je versterking kunt maken.
En nee, dat is NIET hetzelfde als terugkoppeling. Hier moet je echt een pompfrequentie aanbieden en op de fase letten. Het voordeel is de veel lagere ruis - bij een teruggekoppelde detecter heb je het omgekeerde daarvan..
Overigens hoeft het niet per se zo, maar dan krijg je gewoon ingang, pomp, idler, uitgang; en dan heb je ook geen versterking.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is vast nog moeilijker te bouwen dan te snappen. Klinkt wel grappig, een pomp oscillator, ipv een frequentie teller krijgt ie dan een toerenteller.
Ik moet wat ruimte gaan maken voor een extra scoopje (geloof me, die kun je niet genoeg hebben). Hij komt hopelijk donderdag. Een Rigol DS1102E digitale oscilloscoop van 100MHz. Anders was mijn VNWA zo alleen 
Zo ik ben met het klusje tussendoor klaar dus ik kan weer aan 2 meter door.
Mijn ruismeting staat op mijn site bij meetexperimenten maar de server ligt er uit dus de link kan ik niet geven nu. Ik heb met Z samen toen het halve ontvanger park doorgemeten.
Ik moet wat ruimte gaan maken voor een extra scoopje
Hé Fred, stiekum toch hard op weg naar de 36
.
Zien we je zaterdag nog?
Ik heb trouwens vandaag de TDR van jouw site (electron pdf) op breadboard gebouwd. Erg leuk speelgoed. Heb allerlei connectoren en andere overgangen bekeken, de lengte van mijn rol rg58 bepaald (zit nog 91 mtr. op) en experimenten met een potmeterje als afsluitweerstand gedaan.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 27 oktober 2009 23:29:22 schreef Frederick E. Terman: Nee, gewoon de 'negative impedance parametric amplifier'.
Zo eentje ? http://www.tubecollector.org/paramp.htm
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wie weet, het spul wordt wel steeds kleiner
Ik ben onderhand meer meetamateur dan zendamateur.
Ik zou Zaterdag heel graag willen maar ik ben bang dat het op dit moment te slecht gaat met mijn rug en ik durf het niet aan. De afgelopen week was al redelijk zwaar.
Mans: gaaf, leuk he dat TDRen
Parametrisch versterken, een analogon:
Het signaal is hier de eerste monnik die een zetje aan het wierookvat geeft. Daarna start de "pomposcillator" in de vorm van een groepje getrainde monniken ... Er wordt gepompt met 2*F.
Let ook op het einde waar het vat even als een wilde beer getemd wordt ... (Ding weegt 80 kg!)
http://www.youtube.com/watch?gl=ES&hl=es&v=2QFd_55El1I
Zelf oefenen? Kan!
http://www.sciences.univ-nantes.fr/physique/perso/gtulloue/Meca/Oscill…
De truc is om het vat in het laagste punt (Ek=maximaal, Ep=0) omhoog te tillen, dus wat meer Ep te geven.
En het weer een stuk te laten vallen waar Ek=0 en Ep=maximaal, op de top van de amplitude dus ...
Succes! 
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
In principe is het dus wel een soort van parametric amplifier, maar dan op een andere manier.
Bij zo'n ding als wat jij nu beschrijft heb je toch nog wel een probleem dat je alleen maar signalen in fase met de oscillator versterkt, en datgene wat 90 graden uit fase loopt wordt niet versterkt. Voor radio-toepassingen lijkt me dat niet erg praktisch...
Leuk filmpje, rd12tf 
fred101
Golden Member
Wat een enorme kerk is dat, leek wel een voorstelling ipv een mis er werd zelfs gefotografeerd. Maar ik hou het bij mijn gasleiding oscillator, dat is al experimenteel genoeg. Ik ga eerst het filter omdraaien met de versterker en Eat zijn front end er voor zetten. Dan eens over een stabilisatie denken zonder IC's. Alles wat ik bedenk loopt toch ergens vast. De moeilijkheid is dat hij namelijk te laag of te hoog kan zijn en dat is lastig detecteren.
Ik denk dat het toch thermisch compenseren wordt. Iets met twee termistors ofzo. De ene op koelblok, de ander tegen de tor aan maar dan nog iets creatiefs met het verschil doen 
Ik had van de week een testje gedaan mbt de scoop bandbreedte. Dat had ik met een sinus gedaan. Daarbij kwam mijn 100MHz HP niet zo ver als verwacht maar de 150MHz Tek veel verder (bizar ver zelfs) . Een andere test is met een blokgof te meten. Hij moet dan zijn bandbreedte gedeeld door tien kunnen weergeven. Dat is echter lastiger dan ik dacht want zelfs een goede blokgolf generator heeft een bepaalde rise en fall tijd. Dus hoe weet ik of ik naar de afwijking van de generator zit te kijken of de scoop het niet trekt. Bij 13MHz lijkt het bij de HP nog wel een blokgolf daarna rondt hij van boven af, bij de Tek zie je bij 10MHz al een duidelijke rise en fall. Helaas bestaat de perfecte blokgolf niet
Ben benieuwd wat die Rigol gaat doen. Zal wel morgen worden want volgens het tracking nummer wordt hij gesorteerd. (echt snel zijn ze bij tnt niet want ze zijn al twee dagen daar aan het sorteren
)
(Z)weetvoetje
Je hebt toch wel alles met 1:10 probes, of nog beter je 1:100 probe gemeten?
Want de meeste 1:1 probes hebben een bandbreedte van hoogstens enkele tientallen MHz.
Als je het hele ding goed inbouwd en isoleert, dan kun je er wel voor zorgen dat het ding zichzelf op een gegeven moment op een thermisch evenwicht instelt. Dan zou je in principe aan 1 temperatuursensor genoeg hebben. Maar het zal waarschijnlijk wel een tijdje duren voordat dat goed en wel in evenwicht is.
Een oventje maken is natuurlijk ook mogelijk.
fred101
Golden Member
Nee, zonder probes, de meetzender direct op de 50 ohm ingang. Wel leuk om zo ook eens probes te testen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (26%)]
Dan moet je de scope ook met 50 ohm afsluiten (T-stuk +terminator).
Ik ben benieuwd hoe jij die Rigor gaat ervaren ... Ik moest heel erg wennen maar ben er nu zeer mee in mijn nopjes!
Ik heb de DS1202CA (200MHz).
Jammer dat de ventilator een beetje lawaaierig is.
fred101
Golden Member
Mijn scopen hebben beide een aparte 50 ohm ingang. Dan hoef ik hem toch niet meer met 50 ohm af te sluiten ?
Op 28 oktober 2009 08:16:52 schreef Rd12tf:
Er wordt gepompt met 2*F.
Dat is een heel mooi analogon!
In verhandelingen over de 'negative impedance parametric amp' gebruiken ze dit voorbeeld zelf ook, alleen dan niet met zo'n mooi filmpje, maar met een droog verhaal over een gewicht aan een touwtje. 
Heb je ook die twee fasemeters gezien? Eén monnik kijkt naar de ene gang, een ander naar de andere gang, samen vormen ze de fase-comparator van de PLL om de pomposcillator te dirigeren!
@Fred101,
Het is zeker een voorstelling, ik vermoed dat er hoofdzakelijk toeristen in de kathedraal van Santiago de Compostella aanwezig zijn.
@(Z)weetvoetje,
Zou er opium in dat vat zitten?
(Voor de niet-intimi: Lees de werken van Marx en Engels.)

Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Nee hoor dat is echt! Die lui lopen eerst van Holwerd naar Santiago om daar een mis bij te wonen, of allen maar voor de sport.
De eersten noemt men bedavaartgangers.... Ze 'lopen' op hun knieën door de kerk om ergens bij het altaar een steen te kussen (die is glad van de rochel
).
Ik ben er ooit eens als toerist geweest op terugreis uit Portugal. Best inponerend.
Wierrook is het opium van de kerk!
Nee nee, wierrook is wat men in de oorlog rookte toen tabak op de bon was. Jij bedoelt wierook.. 
(bij nader inzien snapt misschien niet iedereen hem. Matrasvulling was wel eens 'zeegras', dat is wier. En dat kon je ook oproken in een pijp of er een soort sigaret van bouwen. Niet dat dat lekker rookte, maar ja, je bent verslaafd of je bent het niet..)
fred101
Golden Member
Was je daar in de eerste oorlog aan verslaafd 
Mijn scoop is binnen, ik was even bang voor het digitale en al e menu's maar het wijst zich zelf.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (50%)]
Leuk spelletje Rd12tf.
Alleen als je hem klokje rond laat gaan lijkt hij niet meer op te houden. Kunnen die monnikken even uitrusten zeker? 
Er is standaard bij deze applet geen demping, kan je wel instellen met: coeff. de frottement linksonder.
/E
De monniken pompen met een blokgolf, de applet kan ook met een sinus pompen.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (27%)]
fred101
Golden Member
Die rise en fall van die blokgolf is hier ook mooi zichtbaar daarnaast wordt ook mooi duidelijk dat rook het actieve element is in een oscillator, hier ontsnapt het dan wel, maar dat actieve element is dan ook al van voor het buizentijdperk. Pas toen lukte het de rook binnen te houden. Erg leerzaam filmpje.
Op 27 oktober 2009 22:54:10 schreef pientertje:
Wat is precies de bedoeling van het 2m projecteje? Met 1w in het buienland komen? In cw, fm am(ssb)? Dus zender en ontvanger bouwen?
Sorry, de hele vraag over het hoofd gezien. Hebben we een regel? Geloof het niet; misschien iets van: hoe simpel kan het (alleen ontvanger of zender kan ook).
fred101
Golden Member
Waar het op dit moment een beetje op neer komt is dat er met de nodige fantasie en de gebruikelijke voorkeur voor vreemde analoge technieken iets voor 2 meter in elkaar wordt geknutseld.
Ik ben met een ontvanger bezig maar met de bedoelig er een tranceiver van te maken, als ik tenminste niet afgeleid wordt door allerlei "zinvolle en belangrijke" meetexperimenten.