Brian.
Als je iets fout doet leer je vaak het meest.
Hallo iedereen,
Ik ben al een tijdje bezig met een versterker in elkaar te knutselen en nu zoek ik de beste aansluiting voor naar een luidspreker te gaan.
Ik heb wat opzoekwerk verricht en kwam bij enkele mogelijkheden uit.
- XLR
- RCA,Tulp
- Jack
- het aansluiten via kabelschoenen
Uit al deze mogelijkheden lijken RCA en Jack me de beste.
Zal er echt een kwaliteitsverschil zijn tussen beide?
Als ik RCA gebruik heb ik 2 aansluitingen WIT/ROOD, terwijl ik met een jack maar 1 aansluiting nodig heb?
Groet
RCA is niet bedoeld voor luidsprekers, dan kies je beter Jack. Zelf gebruik is eerder zoiets : http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?products_id=1154
ivar92
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
ik weet niet of jou uitgangen van de versterker kortsluitbestendig zijn, maar met een jack maak je altijd even een kortsluiting he
gr ivar
Brian.
Op 3 november 2009 18:21:53 schreef roadrunner:
RCA is niet bedoeld voor luidsprekers, dan kies je beter Jack. Zelf gebruik is eerder zoiets : http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?products_id=1154
Het is niet bedoeld voor luidsprekers, maar kan erwel voor gebruikt worden? Ik denk dat jouw link rond hetzelfde principe werkt maar ipv RCA gewoon banaan.
Op 3 november 2009 18:35:09 schreef ivar92:
ik weet niet of jou uitgangen van de versterker kortsluitbestendig zijn, maar met een jack maak je altijd even een kortsluiting hegr ivar
Wanneer zijn deze kortsluitbestendig? Ik heb 2,5A 'slow-blow' fuses gebruikt in mijn voeding. Dus een piekstroom kunnen deze zeker aan.
De contacten van RCA's zijn niet ontworpen om veel vermogen door te sturen. Voor een tiental watt zullen ze wel voldoen, maar voor hogere vermogens zou ik ze niet gebruiken. Goede banaanstekkers (of de kabel gewoon klemmen onder de vijs) geven een beter contact. Ik dacht dat die kortsluiting van jacks enkel gold voor de stereo-exemplaren. Mijn mono jacks geven geven in ieder geval geen kortsluiting bij het insteken, en op veel (semi)professionele versterkers staan ook jacks op de uitgang. (zelf sluit ik overigens geen luidsprekers aan met ingeschakelde versterker, een ongelukje is snel gebeurd)
XLR en Speakon zijn natuurlijk ook zeer goed, maar een beetje overkill voor gewone huisversterkers.
Brian.
Op 3 november 2009 19:00:26 schreef roadrunner:
De contacten van RCA's zijn niet ontworpen om veel vermogen door te sturen. Voor een tiental watt zullen ze wel voldoen, maar voor hogere vermogens zou ik ze niet gebruiken. Goede banaanstekkers (of de kabel gewoon klemmen onder de vijs) geven een beter contact. Ik dacht dat die kortsluiting van jacks enkel gold voor de stereo-exemplaren. Mijn mono jacks geven geven in ieder geval geen kortsluiting bij het insteken, en op veel (semi)professionele versterkers staan ook jacks op de uitgang. (zelf sluit ik overigens geen luidsprekers aan met ingeschakelde versterker, een ongelukje is snel gebeurd)
XLR en Speakon zijn natuurlijk ook zeer goed, maar een beetje overkill voor gewone huisversterkers.
Ik let ook een beetje op mijn budget. XLR is zeker een goede optie maar al gauw 50 euro kwijt als je luidsprekers wat van je versterker verwijderd staan.
Ik denk dat het voor speakon hetzelfde verhaal zal zijn.
Als ik een jack gebruik; 3,5 of 6,3 mm?
Voor thuis is er niet zo veel tegen de bekende 4mm bussen met schroefoptie.
Professioneel is alles tegenwoordig 4p Speakon. Goedkoop (paar euro, desnoods neem je iets goedkopers als Neutrik) en goed.
Mono jack is vaak nog wel aanwezig, net zoals binding posts op versterkers, zoals ik het inschat hoeven jacks inderdaad niet kort te sluiten.
XLR zie ik hiervoor eigenlijk niet meer, of net zo weinig als de amerikaanse (?) 'grote XLR' en ander vreemdsoortigs. Het riscico op een pijnlijke verwisseling lijkt me te groot, ook al neem je pin 2&3 steeds samen.
Ik snap niet hoe de kosten van de connectoren afhankelijk zijn van de afstand.
[Bericht gewijzigd door Aart op (11%)]
Ik let ook een beetje op mijn budget. XLR is zeker een goede optie maar al gauw 50 euro kwijt als je luidsprekers wat van je versterker verwijderd staan.
De prijs voor de connectors blijven hetzelfde of het nou 5 of 60 meter is.. Dan komt je kabel prijs kijken;)
Maar je kan ook altijd nog gewoon draadklemmen gebruiken zoals op simpele speakers en versterkers zitten..
[Bericht gewijzigd door Voosie op (16%)]
Brian.
Op 3 november 2009 19:34:31 schreef knapestaart:
[afbeelding]
Wat is de precieze naam van dit 'ding'? Ik heb het wel eens gerecycleerd uit oude Hifi-keten en vond het soms een beetje een geknoei met die multiplex-luidsprekerkabel. Dit is waarschijnlijk samen met kabelschoenende goedkoopste oplossing maar ik zoek iets netters.
Mijn versterker levert 60Wrms aan de luidsprekers => te groot voor RCA ?
'Speakerclips' ? oid. Een luidspreker-zelfbouwwinkel zal ze wel hebben.
RCA lijkt me onverstandig. Er komt heus wel een dag dat iemand een fout maakt, en dat te laat door heeft.
RMS vermogen bestaat overigens niet.
Brian.
Op 3 november 2009 19:43:22 schreef Aart:
'Speakerclips' ? oid. Een luidspreker-zelfbouwwinkel zal ze wel hebben.RCA lijkt me onverstandig. Er komt heus wel een dag dat iemand een fout maakt, en dat te laat door heeft.
RMS vermogen bestaat overigens niet.
Je kan evengoed 'speakerclips' verkeerd aansluiten? Maar daar gaat het nu niet om. Ik zoek een nette manier om een verbinding te maken tussen versterker en luidspreker. Lieft niet té duur, XLR, SpeakON etc zijn te duur.
Ik denk dat ik maar een jack zal gebruiken aangezien RCA niet genoeg stroom aankan en de rest te duur of gewoon lelijk is. Dan heb ik maar 1 Jack (stereo) nodig.
Google even op speaker connection
En als je Jacks neemt, dan mono-jacks met de 'tip' als + ...
Kun je makkelijker andere speakers erop aansluiten... met een mono jack danwel...
HAHA;)
Brian.
Op 3 november 2009 19:47:25 schreef knapestaart:
Google even op speaker connectionEn als je Jacks neemt, dan mono-jacks met de 'tip' als + ...
Kun je makkelijker andere speakers erop aansluiten... met een mono jack danwel...HAHA;)
Hoe zijn die 'speaker-clips' aangesloten op de versterker zelf? Er staat precies zo'n blauw doosje achter. Of moet ik ze gewoon vastsolderen.
Een speakerclip per ongeluk aansluiten op een bron kost redelijk wat moeite. Ik heb op Co nog geen topic gezien waarin iemand dat gelukt was, en dat zegt best iets (A)
Een RCA is niet zo veilig, dat is één keer in de verkeerde prikken omdat je in spiegelbeeld op gevoel even snel iets achter een versterker aan het doen bent en het is poef.
Jacks voor luidsprekers altijd mono en 6.3mm.
[edit]
Als je stereo over een connector overwoog kan dat met een enkele 4p speakon, en kan dan al vanaf E 3,- als ik snel bij mijn leverancier kijk. Dat maakt E 12,- als je het apart doet en vier setjes nodig hebt.
Ik ken uw situatie niet, maar zou er geen seconde over nadenken.
Brian.
Op 3 november 2009 19:58:00 schreef Aart:
Een speakerclip per ongeluk aansluiten op een bron kost redelijk wat moeite. Ik heb op Co nog geen topic gezien waarin iemand dat gelukt was, en dat zegt best iets (A)
Een RCA is niet zo veilig, dat is één keer in de verkeerde prikken omdat je in spiegelbeeld op gevoel even snel iets achter een versterker aan het doen bent en het is poef.Jacks voor luidsprekers altijd mono en 6.3mm.
[edit]
Als je stereo over een connector overwoog kan dat met een enkele 4p speakon, en kan dan al vanaf E 3,- als ik snel bij mijn leverancier kijk. Dat maakt E 12,- als je het apart doet en vier setjes nodig hebt.Ik ken uw situatie niet, maar zou er geen seconde over nadenken.
Maar de kabel naar de luidspreker is wel een pakje duurder 
Ik zal er nu speakerclips voor aanschaffen.
Als ik wil kan ik later gewoon parallel over de speakerclips een andere aansluiting zetten.
Op 3 november 2009 19:58:00 schreef Brian.:
Hoe zijn die 'speaker-clips' aangesloten op de versterker zelf? Er staat precies zo'n blauw doosje achter. Of moet ik ze gewoon vastsolderen.
Gewoon in je behuizing maken en hard-wired naar je print solderen...
Heb je evt. een fotootje van de versterker?
Wat ik vroeger wel eens deed: een boutje door de behuizing. Binnenin de draden solderen en aan de buitenkant een moertje erop, dan de luisprekerkabel ertussen klemmen 
Werkt perfect...
Zo bouwde ik ook m'n luidsprekerboxen... is meteen luchtdicht... voor een versterker natuurlijk n.v.t.
[Bericht gewijzigd door knapestaart op (29%)]
Brian.
Het enige wat in m'n behuizing staat is m'n transfo
Ik alle componenten van voeding al en de print is klaar om te laten etsen. Momenteel ben ik bezig met de versterker zelf. Er is geen haast bij. Beter goed dan veel te snel en dan op problemen stuiten.
In dat geval, gezien uw andere topic's en om teleurstelling te voorkomen, de goede raad iets meer te sparen en vooral ook eerst eens een wat kleiner audioproject te doen om wat ervaring op te doen.
Als het printontwerp al getest en doorgemeten is dan zal het wel goed zitten, een goede audioprint routen is echter alles behalve triviaal en vereist in het algemeen meerdere prototypen om het goed te krijgen.
Het gehele verhaal kwam al zo loos en vaag over, ik ervaar dat als niet zo beleefd.
Brian.
Op deze manier leer dingen bij, mijn kennis is misschien niet echt voldoende voor zo'n project, maar als alles erinstaat en werkt zal ik heelwat hebben bijgeleerd. En geld is binnen de perken eigenlijk geen probleem. Ik probeer het gewoon een beetje over een termijn te spreiden. Eerst de voeding, nu de versterker en wat later gepaste luidsprekers en m'n systeem is klaar.
Maar waarom zou ik een vrachtwagen kopen als een bestelbusje genoeg is?
Professionele (en meestal ook dure) aansluitingen heb ik niet nodig.
waarom niet gewoon 4mm banaanpluggen? goedkoop, doeltreffend, makkelijk in gebruik en makkelijk te monteren...