En hier zijn weer de meetresultaten:
Linker tor: 7910 (bd242)
linker poot: -13.95v
midden poot: -37.8v
rechter poot: 13.3v
Rechter tor 7251 (bd242)
linker poot: 0.00v
midden poot: 0.26v
rechter poot: 0.00v
Opvallende waardes dus bij tor 7251.
Zo moet het helder zijn in ieder geval.
Ben benieuwd of we hier wat mee kunnen.
Alvast bedankt weer!
Ralf
Zekering 1078 geeft netjes 0.00 aan op de multimeter. Ook buurman 1079 geeft 0.00
Die werken dus prima...
Hallo.
Toch komt de spanning voor de transistors daar vandaan.
Ik heb nog wat gestuurd. Je zou eens kunnen kijken of alle spanningen uit de trafo nog wel aanwezig zijn en of er niet ergens een printspoor onderbroken is.
Groeten, Ron.
Controleer of er wel spanning staat op pin 2 van connector. 1253, zo niet zoek dan naar printbreuken tussen de voedingstrafo, connector 1071 en conn. 1253 naar 7251.
Deze 12V staat ook op C2287 en C2273 en anode van D6268 (missch. kun je hier makkerlijker bij tijdens het meten.)
Leg desnoods een draadje tussen pin 2 van conn.1253 en de collector (middelste poot) van 7251
Tjongejonge...
Gecontroleerd of er spanning staat op pin 2 van connector 1253: 12.xx volt
Daarna heb ik gelijk een los draadje tussen pin 2 van 1253 en middelste poot van 7251 gestoken.
Wat gebeurde er voor zover ik kon zien: Bij de source select knop gingen enkele lampjes branden. Een enkele seconde later schiet het apparaat in de beveiliging(lijkt) en moet ik 'm uitzetten. Toch maar snel draadje los en even nameten: Nu geen 12.zoveel volt meer maar 1.10v die vanuit de print komt. 12 v krijg ik niet meer?
Met m'n logische verstand even zekering 1078 nagemeten: Stuk.
Ook gelijk nagemeten welke spanningen er uit het grote 'blok' komen.
hierbij weer 1 pin tegen de behuizing en de andere op de connector:
079 12.2v
080 12.2v
081 12.2v
082 0.0v
083 4.4v
084 25.8v
085 25.8v
086 0.0v
087 0.0v
088 0.0v
089 0.0v
090 0.0v
Dus: die zekering (T 2A 250v) kan ik vervangen met een glaszekering? (F2AL 250v heb ik hier namelijk liggen.)
Welke conclusies kunnen we uit dit verhaal trekken?
Metingen op 7251 geven nu aan:
middelste poot: 0.31v
rechter poot: 0.27v
Raar dat rechts nu wel weer een waarde geeft?
Toch houdt ik nog even vol voordat ik 'm opgeef.
iemand?
Gr, Ralf
Leg desnoods een draadje tussen pin 2 van conn.1253 en de collector (middelste poot) van 7251
Oh, shit ik heb een fout gemaakt zie ik nu, ik zei dat je een draadje kon leggen tussen pin 2 vd connector en de middelste poot van 7251 (de collector dus), dit had de emitter (de rechter poot dus) moeten zijn.

Er zit dus wel ergens een printbreuk tussen pin 2 vd connnector en de rechterpoot van 7251, probeer deze te vinden!!
De T2A zekering is een trage zekering (daar staat de T voor), vervangen door een F2A mag wel (dit is een snelle zekering) maar je hebt dan wel kans dat deze meteen springt als je het apparaat aanzet.
hoop dat er door mijn domme actie niet meer gesneuveld is!
succes ermee
martijn
Martijn,
Toen ik inderdaad naar je voltages keek die je in vorige posts had gezet, zou er idd op de rechter 12v moeten staan. Heb daar niet helemaal bij nagedacht, maar dit zou inderdaad de meest logische poot moeten zijn....
Maargoed. Ik probeer zo'n glaszekering. Ik gok dat de originele zekering niet gemakkelijk is aan te komen? Hopen dat er verder niets is stuk gegaan, maarja.. een fout is menselijk, vind het al heel prettig dat ik zo deskundig wordt geholpen hier.
De gehele print moet er nu dus uit om aan de onderkant te kunnen kijken of er een breuk zit tussen 7251 en connector 1253.
Ik ga m'n best weer doen. Zal als eerste de zekering even vervangen, dan (hoop ik) werkt dat gedeelte weer.
Jullie horen van me.
Gr, Ralf
En even de andere zekering erin gemaakt. Blijft netjes heel, dus dat is prima.
Nog even 7251 doorgemeten en de waarden zijn anders dan voordat de kortsluiting plaatsvond?
Rechter tor 7251 (bd242)
midden poot: 0.22v
rechter poot: 0.36v
Deze 7251 is misschien ook stuk geraakt?
Toch gelijk net maar weer even het draadje verbonden tussen pin 2 vd connnector en de rechterpoot van 7251 en....
Licht! De rode lampjes bij de selectieknoppen branden weer en uit de speaker komt iets ruis ipv totale stilte...
Duidelijk een breuk in de print dus.
Eerst dat probleem maareens verhelpen en dan eens gaan kijken of er meer geluid uit komt.
Tot zover bedankt:)!
Nog eentje!
Geluid!:D
Ein-de-lijk!
Toppie zeg. Nu nog even via het kabeltje dus, maar zal binnenkort even gaan zoeken naar een breuk in de print...
Allen die me hebben geholpen: Super bedankt!
toch leuk om te weten dat zo'n klein defect in de print ervoor gezorgd kon hebben dat t ding in de kliko moest.
Ik zal er zuinig op zijn!;)
Nogmaals dank! Super bezig!
Wat is slim.... kabeltje laten zitten? Of netjes de breuk opsporen en semi-profi repareren?
Gr, Ralf:D
[Bericht gewijzigd door Ralfons op (11%)]
Mooi, daar ben ik blij mee, dat hij het weer doet!
Je weet nooit wat er bij de vorige eigenaar allemaal mee gebeurt is, ze kunnen hem best eens hebben laten vallen ofzo.
Gelukkig heb je geen dure onderdelen hoeven vervangen..
Het is wel het beste om de breuk toch nog even op te sporen, als je pech hebt liggen de voedingselco's van deze spanning misschien nog los en dan zijn de spanningen niet goed vlak en stabiel. hierdoor zou heb apparaat raar gedrag kunnen vertonen.
Van hieraf kan het niet er moeilijk meer zijn dus!
succes er verder mee!
\
martijn
Bedankt!
Vandaag even de onderkant open gemaakt. Handig systeempje: Ijzertjes losknippen en in de toekomst het plaatje 180 graden draaien en dan is-ie gemakkelijk vast te schroeven.
Heb verder even de sporen gevolgd, maar vind niet echt iets?
Wat me opviel:
1 pin van meter tegen de kast en met de rode het spoortje volgen en kijken waar het voltage weg is was de methode die ik volgde...
Bij de eerste elco (aan de onderkant nr:2287) op de ene poot netjes 12v. Het andere pootje niks?
Daarna even beide pinnen op beide pootjes van de elco: Netjes 12,zoveel volt.
Hoe dien ik die elco's te meten?
De vier grootsten hebben nogal wat bruine troep rondom de solderingen zitten. Heb ze even doorgesoldeerd maar merkte geen verschil.
Misschien kan iemand me een logische plek aanwijzen verder te zoeken?
Bvd!
Gr Ralf
De andere kant van deze elco ligt aan massa,dus meet je geen spanningsverschil tussen de min van de elco en de massa (behuizing)
Je kunt ook met je multimeter op "ohm" stand of diodetest stand het printbaantje volgen tot je bij de emitter van van 7251 komt.
Een meetpen op de plus van de elco (2287) en met de andere de baan volgen, zo nu en dan even door de hars heen krassen, springt de meteraanduiding dan van 0 ohm naar oneindig, dan heb je de breuk gevonden.
Zo'n breukje kan erg klein zijn en niet direct met het blote oog zichtbaar, het kan ook zijn dat het eilandje die aan de emitter van 7251 zit niet meer aan de printbaan vastzit.
lukt het echt niet de breuk te vinden, leg dan gewoon een draad tussen de plus van 2287 en de emitter van de 7251.
De bruine rommel rondom de elco's zal wel lijm zijn, al zit dat meestal nooit aan de soldeerkant, maar meestal aan de componentkant van de print.
deze lijm wordt na jaren steeds bruiner en harder en gaat soms zelfs geleiden, naar dat zal bij jou nog wel niet zo zijn, dit apparaat is nog te nieuw.
Grandioos,
Prima check-methode. Steeds houdt k wat minder over. En wat blijkt:
Net na de + van 2287
Dus van 2287 naar (een soort van brug?) 9259, halve centimeter ernaast. Daar bleek dus een niet te zien breukje te zitten.
Harslaag er even afgekrast en druppeltje soldeer erop. Komt gelijk tegen de plus van de elco aan dus perfect!
Nogmaals dank!!
Was een leuk en leerzaam projectje voor me!
Groet,
Ralf
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heb je al eens geprobeerd om alles door te solderen? Ik heb sinds kort zelf een FR951, en daar zaten bijna alle solderingen op de voedings en versterkerprinten los. (Alle onderdelen in ieder geval die warm werden; meestal te zien doordat de print daar verkleurd is)
Had last van allerlei soms spontaan uitvallende functies. (Display soms uit, beide frontkanalen weg, ledjes aan/uit).
Na grondig doorsolderen werkt alles weer naar behoren...
Ja,die FR951 ken ik ook nog wel, daar ging zo'n beetje alles in loszitten.
Vind dit nog steeds een erg mooie set van Philips, die 900 serie.