Sinds ik mijn BMW E36 Coupe (bj 92) kocht, ontbreekt de sensor voor het meten van de buitentemperatuur. Naast de linker koplamp hangen 2 draadjes los en het display in de auto geeft -37 graden aan.
Nu heb ik eens geprobeerd met een potmeter, alleen reageert het display daar niet op.
Heeft iemand een idee wat er precies voor elektronica in deze sensor zit? Kan van alles zijn dus, I2C sensor, PTC, NTC of gewone halfgeleider... etc.
Zo kan ik wellicht bij Conrad o.i.d. een component bestellen wat net zo goed werkt als een nieuwe originele BMW sensor...
fast4ever
VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
Die -37 geeft inderdaad aan dat ofwel je sensor kapot is, ofwel dat er geen ophangt/kabelbreuk.
dezelfde sensor zou ook in volgende types moeten zitten:
3' E36
5' E34
7' E32
8' E31
Z3 E36
3' E30
(op de sloop zal dat ook niet veel kosten BMW bestelnr is: 65 81 8 350 779 of oud:65 81 1 383 204)
(google eens op bmwfans
)
Het is maar een gewone temperatuursafhankelijke weerstand, maar ik zou niet meer weten welke waarde bij welke temperatuur.
Probeer eens met een potmeter van 100ohm of 1k... of een los weerstandje van die ordegrootte.
ken je toevallig niemand waarbij je de sensor even mag lenen om te meten?
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Het is een gewone NTC sensor. Bij 20grdC 2,4K. Bij -10 +/-9K. Bij 80 +/-300ohm.
Met een potmeter van 10k moet je wat zien gebeuren op het dashboard. Zoniet meet dan eerst zonder potmeter de spanning op de draden, die moet meer dan 4v zijn met een DMM. Als je dat niks meet zal er nog ergens een ondernbreking zijn of dash stuk.
Ha kijk, daar kunnen we wat mee! Bedankt!
Morgen maar eens meten / proberen. Die 4 V is dat tussen de 2 draden of naar massa? (En is 1 van die 2 daden met de voeding of GND verbonden?
Het display zit overigens in het klokje onder de radio, nu weet ik niet of deze het meetsignaal via het de klokken krijgt of dat de meetpennen direct bij het klokje uitkomen...
Mocht het werken maar de waarden kloppen niet dan toch maar even naar de sloop...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Mocht je op de sloop geen succes hebben, vergeet dan niet dat nieuwe BMW onderdelen goedkoper zijn dan menigeen denkt. Voor een tientje of 3 moet je klaar zijn bij de dealer, of bijvoorbeeld bij Rap BMW onderdelen (voormalig Scheperkamp), mocht je daar in de buurt zitten.
Paul Welther
1 van de draden is de massa, de andere gaat via een weerstand naar de interne 5v. E36.... Heeft die de complete originele installatie?
Daar kan eventueel ook nog een probleem zijn.
En idd BMW delen zijn goedkoper dan je denkt....En ook voor de oude modellen is alles nog gewoon te koop.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (23%)]
fast4ever
VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
Op 6 november 2009 00:00:44 schreef Special Agent:
..., nu weet ik niet of deze het meetsignaal via het de klokken krijgt of dat de meetpennen direct bij het klokje uitkomen...
Gaat niet via de combi, maar direct naar de 'klok'.
Net even geprobeerd, de draden hebben de volgende kleuren:
Bruin-Grijs
Bruin-Oranje
en het potentiaal is ongeveer 4,5 V.
Overbrug ik dit met een potentiometer en regel deze bij, dan zakt de spanning. De aanduiding -37 op het display van het klokje blijft echter steevast staan.
Ik vermoed dat er iets niet pluis is met de elektrische installatie van de auto. Een poos geleden vond ik namelijk ook een losliggende stekker naar een soort van speakertje in de kap onder de stuurkolom. Toen ik de bijhorende stekken aansloot produceerde deze speaker continue een zacht geruis en gekraak.
En nu dit, vreemd, met een weerstand ertussen zou hij toch gewoon een andere temperatuur moeten aangeven?!
Paul Welther
Dat speakertje hoort dacht ik ook bij de OBC. Die geeft een waarschuwing signaal voor oa lage buiten temp en voor de check control. Doet de klok zelf het nog wel?
Misschien moet ik er bij vermelden dat het om een 328iS 318iS (M42) Coupe gaat, die heeft geen checkcontrol?
In het klokkenpaneel zit geen tijd / temperatuur indicatie. Alleen kilometers en service I / II. De tijd en temperatuur zitten los onder het inbouwpaneel voor de autoradio. Maar het signaal gaat dus wel via het klokkenpaneel?
De aanduiding voor tijd werkt wel nog.
Paul Welther
Aha, dan gaat de temp sensor direct naar de klok, ik denk dat daarin dus wat stuk is. Die luidspreker is de "gong" die hangt ook aan de klok. Die waarschuwt bij lage buiten temp.
Aha.... Ik denk dat ik dan dat klokje maar eens uit elkaar ga halen en alle soldeereilandjes na ga lopen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ergens een breuk zit in een soldeerverbinding (dit was bij het relais voor het elektrisch schuifdak ook het geval)...
Thanx Paul.