Op 6 november 2009 02:19:51 schreef free_electron:
[...]
snifff. de droom van elke SMD freak. een Mantis ...
Ik heb een stel lenzen ervoor ( de x6 en x10 SLWD ( super long working distance) die lenzen kosten al meer dan 1000 $ .
Ja, erg fijn. Ik heb de gewone 8x en 10x.
Zou een 4x of zo moeten kopen want je bent het overzicht zo kwijt en het DOF is bijna nul. De SLWDs zijn wel zeker zinvol, de gewone 10x geeft iets van een 4cm en dat is toch wat krap.
Deze foto's zijn met veel moeite door de 8x gemaakt (en dan nog gecropt en geresized)
Chinese koolweerstand
Colpitts loodgieterswerk
Fijn om je soldeerwerk mee te inspecteren
DIY DC-Block
Op 6 november 2009 01:28:08 schreef fred101:
[...]Die 8722, wat kost zo iets wel niet nieuw?
Ver over de 100k, blijkbaar.
Bedoel je geen 8595, ik kan geen 8995 vinden.
Nu ben ik even beschaamd, dadelijk mijn originele post even aanpassen.
Wel een erg mooi ding die 8590, als je hem ooit weer kwijt wil
Ik beloof dat ik je een berichtje stuur.
Ik zou als HP verzamelaar ook best wel zo'n modern HP vna geval willen maar ik denk dat mijn usb-vna voor mij als beginnend vna-verslaafde wat makkelijker te vatten is.
Ja, ik heb met een echte HP VNA tot 6.5GHz gewerkt (nog een vroeg jaren 80 geval) en het zijn grillige dingen. We hadden een kalibratiekit van HP, in een mahoniehouten doos met gouden connectoren, dat was al het het beginpunt. En meetkabels zo dik als een duim die bijna niet te buigen waren. Extreem ESD gevoelig, 0V DC tolerantie. Stond 24/24 aan wegens temperatuurgevoelige elementen. Tolerantie in principe iets van een 0.1 dB over 50 of 60dB maar ik geloof er niks van, want als je een filter of zo aan het doormeten was en je lichtte de kabel en de jig een cm op kon de stopband al 20 dB op en neer dansen. Die dingen zijn echt niet geschikt voor een particulier.
Als we terug in Europa zijn denk ik dat ik ook zo'n kitje koop. En dan is alles bijna compleet.
Ik gebruik die HP vna ook nog. Als ik in zenders ofzo aan de gang moet is die iets minder kwetsbaar maar ook afregelen gaat een stuk makkelijker omdat de sweep veel sneller is. Die USB is ideaal voor mijn "vage doch leuke" experimenten.
LOL... ja, die ken ik Hoe snel sweept je USB VNA?
Het spul wat ik kreeg was veelal oud en/of defect en wilde verder niemand hebben. Het repareren was erg leerzaam, vaak met uitgebreide ondersteuning van Rene. Van hem heb ik het belangrijkste geleerd: kijk eerst naar de voeding
Dan nog - ik vind het ontzettend moeilijk om aan oude maar professionele meetapparatuur te geraken. De kijk eerst naar de voeding-logica geldt eigenlijk universeel voor alle elektronica!
Mijn HP8558 en HP8640 waren van mijn beste vriend die ze eigenlijk niet gebruikte.... ik heb ze weer overgenomen van hem voor de zelfde prijs. 1100 euro voor alles
Niet nadenken, en vooral niet aan de vrouw vertellen.
Ik moet zeggen dat sinds ik een SA heb ik voor zelfbouw en reparatie van zenders niet meer zonder zou kunnen. Wat een handig ding. Voor het leuke spelen gaat er niets boven een VNA.
Ja, en daarom heb ik ze ook gekocht. Als je de link tussen analyse en prakijk kan verkleinen is het leerproces zoveel aangenamer.