Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 4

Dit topic is gesloten

Verdorie Fred, daar valt niet veel meer aan toe te voegen in feite. Heb je trouwens ook een VNA?? Rechts boven in de hoek?

Je bent wel vaste klant bij Agilent :)

PS... waar haal je in godsnaam al die dingen vandaan? Ik heb bijvoorbeeld queries lopen op eBay in verschillende landen, en er wordt steevast tegen de sterren op geboden voor alles wat ook maar enigszins interessant is. En dat geldt voor veel in je werkplaats.

PS/2 er is een ander topic over inschakelstromen, als je dit allemaal tegelijkertijd zou inschakelen valt de kerncentrale even uit. En hoeveel cascadegeschakelde stekkerblokken liggen er onder je tafel? :)

PS/3 hoe je dat echtelijk geregeld krijgt is mij ook een raadsel. De meest positieve term die mijn vrouw over de dingen in mijn labootje over haar lippen krijgt is "stuff".

PS/4 Je fundamenten zijn zeker een centimeter of 10 gezakt? Die dingen wegen allemaal als lood. Hier heeft een tafel het al begeven en ik heb het niet metershoog gestapeld.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Vooruit dan maar, het is niet mijn stijl om met de kimono open te lopen maar omdat Fred ons het walhalla heeft laten zien ben ik in een exhibistionistische bui.

Dit is mijn tijdelijk kot - we wonen voor een paar jaar in New York en het overgrote deel van mijn speelgoed staat aan de andere kant van de plas. Ik was van plan het tijdelijk zonder elektronica te doen maar dat viel dus tegen.

Misschien hoort dit eerder thuis in de Show je Meetapparatuur thread, want de vier-kanaals Tek is juist binnengekomen, de Mantis stereoscoop en de Analyzers heb ik nog maar een maand.

http://media.share.ovi.com/m1/s/1363/7bde16d0c45c4fda8f2fe65c32d5024f.jpg

Maar de actie gebeurt dus op de paar vierkante centimeter waar de print nu ligt, dat is het 8051 systeempje uit http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/986119#986119

Na het posten ga ik de tafel wel wat verlichten want ze buigt 5cm door.

En nu alles aan staat realiseer ik me pas wat een herrie die dingen maken. Als ik nu eens veel tijd had stak ik overal nieuwe Papst ventilatoren in.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 5 november 2009 06:23:51 schreef Bert_mc:

Na het posten ga ik de tafel wel wat verlichten want ze buigt 5cm door.

Je hebt toch al een lampje hangen? ;)

@technoturk: Die boerenstal is bijna een steriel lab geworden, mooi werk hoor!

Fred zit het beste zie ik al, die kan op een mooie dag lekker even naar buiten kijken om inspiratie op te doen. Althans.. dat is toch een raam daar achter?

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 5 november 2009 07:19:03 (21%)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Bert, Ik heb idd een vna. twee maal een HP8407 (een voor reserve) en een usb gestuurde die 1-1300MHz doet. Maar dat is zelfbouw(pakket) Die HP doet maar 0-110MHz. Ik denk dat wat jij daar het spaan het tienvoudige heeft gekost van wat ik heb ;-) Een hoop van wat ik heb was defect toen ik het kreeg. Mijn vrouw zegt dat ik een "zoek engeltje" op mijn schouder heb. Altijd als ik een instrument zoek loop ik er net tegen aan. Het duurste was mijn SA, Een paar dingen waren 80-100 euro (1xhp vna, de ander was gratis). De rest heeft minder gekost. Bij de HP group is daar ook een discussie over geweest. Meetapparatuur is hier in Nederland zeldzamer als over de plas maar het aantal mensen wat het zoekt is blijkbaar nog zeldzamer. Ik krijg binnenkort een noise analyser. Die was 65 euro. Ik kreeg mail (met het manual :-) ) van een Amerikaan die er al jaren naar zoekt en hem nog niet onder de 1200 dollar heeft gezien. Ik verzamel HP. Liefst eind jaren 60 en jaren 70. Is mooi gebouwd, perfecte manuals die makkelijk vindbaar zijn en er ze zijn redelijk makkelijk repareeerbaar.

Jochem, ramen zijn lastig, ze geven strooilicht op je beeldschermen zeker met een kamer op het zuiden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred: van je USB VNA wist ik, wat ik niet wist was dat je ook nog twee HPs had. Tja, 110MHz is niet top maar toch bruikbaar, zeker vergeleken met wat je op tafel moet leggen voor een tweedehandsje dat wat verder gaat:

http://cgi.ebay.com/HP-Agilent-8722ES-Vector-Network-Analyzer-50MHz-40…

Zóveel heb ik er ook niet betaald voor, ik lag al jaren op de loer om een idioot te strikken die niet wist wat hij verkocht, en ik heb twee keer geluk gehad in een maand tijd. Twee keer blind gekocht, en twee keer goed meegevallen. De 8559A heb ik van een schroothandelaar gekocht. Samen net geen duizend dollar. Even slikken maar toch maar gedaan wegens het tienjarenplan en netjes ervoor gespaard.

De 8590A doet de selfcalibratie volledig behalve de sweep range. Dat zou de YIG kunnen zijn maar hij komt er bijna door voor zover ik van het scherm kan aflezen. De 8559A lijkt het op alle banden redelijk nauwkeurig te doen maar bij gebrek aan calibratiemogelijkheid weet ik dat niet zeker. Maar als ik de first LO van de 8590A op de 8559A bekijk sweept hij netjes rond 2.5GHz, en ik heb nu tijdelijk de Cal out van de 8590A gebruikt om de amplitude van de 8559A af te regelen. Maar 300MHz is geen 18GHz...

Hoewel ik graag een 859x had, omdat ik daar lang geleden mee gewerkt heb, durfde ik niet goed om er veel geld aan te geven wegens quasi onmogelijkheid tot zelfreparatie. De 8559A was ook mijn favoriet wegens beschikbaarheid van schema's op componenten-niveau. In redelijke staat beginnen ze vanaf 1200 Dollar. Toen die van mij voor 600 Dollar voorbij kwam met zeer onduidelijke foto's van een schroothandelaar in Canada, was het even twijfelen. Ik belde hem op en hij wist niet waar het ding vandaan kwam of wat het was, en hij stemde in met 300 Dollar, zonder verzending. En zoals dat gaat, twee weken later liep ik tegen de 8590A aan, voor 650 Dollar. Onder het motto "ik neem die ook en verkoop de minst handige van de twee" heb ik die dan ook maar gekocht. Maar vermits het liefde op het eerste gezicht was, verkoop ik geen van beide voorlopig.

Je hebt waarschijnlijk gelijk wat de markt betreft. Een jaar of 3-4 geleden dook er een HP VNA op eBay België op, 2.9GHz, kleurenscherm, gecalibreerd. 2000 Euro, een koopje. Maar het kwam overwacht en was niet gebudgetteerd en heb het door de vingers moeten laten glijden.

Gratis heb ik nog nooit iets gekregen, daar heb ik jammer genoeg de connecties niet voor.

Suffering from wiseass oneliner blackout
rbeckers

Overleden

Ik zal morgen of zo ;) ook maar eens een nieuwe foto plaatsen van mijn werkplek.

Fred heeft die werkplek al eens gezien maar er is weer veel veranderd. Dat gaat continu.
Een enkele keer heb ik wel eens geluk bij nieuwe of oude spullen.

fred101

Golden Member

Die 8722, wat kost zo iets wel niet nieuw ? Bedoel je geen 8595, ik kan geen 8995 vinden. Wel een erg mooi ding die 8590, als je hem ooit weer kwijt wil ;-)

Ik zou als HP verzamelaar ook best wel zo'n modern HP vna geval willen maar ik denk dat mijn usb-vna voor mij als beginnend vna-verslaafde wat makkelijker te vatten is.
Ik gebruik die HP vna ook nog. Als ik in zenders ofzo aan de gang moet is die iets minder kwetsbaar maar ook afregelen gaat een stuk makkelijker omdat de sweep veel sneller is. Die USB is ideaal voor mijn "vage doch leuke" experimenten.

Het spul wat ik kreeg was veelal oud en/of defect en wilde verder niemand hebben. Het repareren was erg leerzaam, vaak met uitgebreide ondersteuning van Rene. Van hem heb ik het belangrijkste geleerd: kijk eerst naar de voeding ;-)
Mijn HP8558 en HP8640 waren van mijn beste vriend die ze eigenlijk niet gebruikte. Tijdens zijn verhuizing gingen ze voor de veiligheid met een Philips 1GHz counter en HP verzwakker zolang naar mij toe maar het zou zielig zijn ze weer van hun vriendjes te scheiden dus zijn ze maar gebleven. Hij had ze pas een paar maanden, in prima staat en vrij goedkoop en ik heb ze weer overgenomen van hem voor de zelfde prijs. 1100 euro voor alles bij elkaar (maar ik kreeg ook nog een berg onderdelen, connectors, een rms meter, multimeters, pulsgenerators enz van hem). Ik moet zeggen dat sinds ik een SA heb ik voor zelfbouw en reparatie van zenders niet meer zonder zou kunnen. Wat een handig ding. Voor het leuke spelen gaat er niets boven een VNA.

Rene heeft ook veel lekkers staan. Niet zo massaal en zwaar maar wel erg mooi spul.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Op 5 november 2009 06:23:51 schreef Bert_mc:
de Mantis stereoscoop en de Analyzers heb ik nog maar een maand.

snifff. de droom van elke SMD freak. een Mantis ...
Ik heb een stel lenzen ervoor ( de x6 en x10 SLWD ( super long working distance) die lenzen kosten al meer dan 1000 $ .

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 6 november 2009 02:19:51 schreef free_electron:
[...]

snifff. de droom van elke SMD freak. een Mantis ...
Ik heb een stel lenzen ervoor ( de x6 en x10 SLWD ( super long working distance) die lenzen kosten al meer dan 1000 $ .

Ja, erg fijn. Ik heb de gewone 8x en 10x.

http://media.share.ovi.com/m1/s/1367/c4aa325cbdfc4944923b94edbb116c4d.jpg

Zou een 4x of zo moeten kopen want je bent het overzicht zo kwijt en het DOF is bijna nul. De SLWDs zijn wel zeker zinvol, de gewone 10x geeft iets van een 4cm en dat is toch wat krap.

Deze foto's zijn met veel moeite door de 8x gemaakt (en dan nog gecropt en geresized)

Chinese koolweerstand
http://media.share.ovi.com/m1/s/1367/aed3b9636611490db30695323f217866.jpg

http://media.share.ovi.com/m1/s/1367/798b8e58384446efab81ee4341f15e25.jpg

Colpitts loodgieterswerk
http://media.share.ovi.com/m1/s/1367/920488835f184e87a3a971da9d547cd8.jpg

Fijn om je soldeerwerk mee te inspecteren
http://media.share.ovi.com/m1/s/1367/2a5b270a4fe046b69c4333e524a3e09b.jpg

DIY DC-Block
http://media.share.ovi.com/m1/s/1367/93a153f4c033440787d8d4621973a4cd.jpg

Op 6 november 2009 01:28:08 schreef fred101:
[...]Die 8722, wat kost zo iets wel niet nieuw?

Ver over de 100k, blijkbaar.

Bedoel je geen 8595, ik kan geen 8995 vinden.

Nu ben ik even beschaamd, dadelijk mijn originele post even aanpassen.
http://media.share.ovi.com/m1/s/1367/a81ba94c85834210a499c4bf1c95f109.jpg

Wel een erg mooi ding die 8590, als je hem ooit weer kwijt wil

Ik beloof dat ik je een berichtje stuur.

Ik zou als HP verzamelaar ook best wel zo'n modern HP vna geval willen maar ik denk dat mijn usb-vna voor mij als beginnend vna-verslaafde wat makkelijker te vatten is.

Ja, ik heb met een echte HP VNA tot 6.5GHz gewerkt (nog een vroeg jaren 80 geval) en het zijn grillige dingen. We hadden een kalibratiekit van HP, in een mahoniehouten doos met gouden connectoren, dat was al het het beginpunt. En meetkabels zo dik als een duim die bijna niet te buigen waren. Extreem ESD gevoelig, 0V DC tolerantie. Stond 24/24 aan wegens temperatuurgevoelige elementen. Tolerantie in principe iets van een 0.1 dB over 50 of 60dB maar ik geloof er niks van, want als je een filter of zo aan het doormeten was en je lichtte de kabel en de jig een cm op kon de stopband al 20 dB op en neer dansen. Die dingen zijn echt niet geschikt voor een particulier.

Als we terug in Europa zijn denk ik dat ik ook zo'n kitje koop. En dan is alles bijna compleet.

Ik gebruik die HP vna ook nog. Als ik in zenders ofzo aan de gang moet is die iets minder kwetsbaar maar ook afregelen gaat een stuk makkelijker omdat de sweep veel sneller is. Die USB is ideaal voor mijn "vage doch leuke" experimenten.

LOL... ja, die ken ik :) Hoe snel sweept je USB VNA?

Het spul wat ik kreeg was veelal oud en/of defect en wilde verder niemand hebben. Het repareren was erg leerzaam, vaak met uitgebreide ondersteuning van Rene. Van hem heb ik het belangrijkste geleerd: kijk eerst naar de voeding

Dan nog - ik vind het ontzettend moeilijk om aan oude maar professionele meetapparatuur te geraken. De kijk eerst naar de voeding-logica geldt eigenlijk universeel voor alle elektronica!

Mijn HP8558 en HP8640 waren van mijn beste vriend die ze eigenlijk niet gebruikte.... ik heb ze weer overgenomen van hem voor de zelfde prijs. 1100 euro voor alles

Niet nadenken, en vooral niet aan de vrouw vertellen.

Ik moet zeggen dat sinds ik een SA heb ik voor zelfbouw en reparatie van zenders niet meer zonder zou kunnen. Wat een handig ding. Voor het leuke spelen gaat er niets boven een VNA.

Ja, en daarom heb ik ze ook gekocht. Als je de link tussen analyse en prakijk kan verkleinen is het leerproces zoveel aangenamer.

Suffering from wiseass oneliner blackout
fred101

Golden Member

De USB-VNA sweept zosnel als je hem instelt (tijd per sweep en aantal punten) dus hij kan wel sneller. Ach eigenlijk is dat een slecht excuus, ik vind het gewoon leuk om met die HP te spelen. Hij heeft zo'n mooie lang nalichtende blauwig trace :-)

Mooi ding die mantis, wel wat handiger dan een microscoop of loeplamp.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

http://www.uploadarchief.net/files/download/werkplek-rb.jpg

Een groot gedeelte van mijn werkplek.
Weller, diverse HP meters, andere meetapparatuur, scheidingstrafo tbv meetapparatuur, onderdelen, kasten etc., staan aan of tegen de andere muren.
Er lopen ook diverse coax kabels naar diverse antenne's op de zolder.

Netjes. Vertrouw je op die rails om al je mooie apparatuur gans te houden?

Suffering from wiseass oneliner blackout
rbeckers

Overleden

De rails zitten met draadeinden vast aan rails aan de andere kant van de muur en die rails zitten met hoekijzers aan de betonnen vloer.
Kan veel meer dragen dan nodig is.

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1000834bisbis.jpg

Als ik dat allemaal bezie dan voel ik mij een arme sukkelaar.
Ik heb niets staan dat meer of 20 euro waard is op de tweedehandsmarkt.
En toch voel ik mij gelukkig als ik aan het hobbyen ben...

LDmicro user.
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 november 2009 15:34:32 schreef rbeckers:
De rails zitten met draadeinden vast aan rails aan de andere kant van de muur en die rails zitten met hoekijzers aan de betonnen vloer.
Kan veel meer dragen dan nodig is.

'T zijn ook van die extra brede rails met twee gleuven, niet die van de gamma, voor een rekje met pocketboekjes..... Heb je wel eens gewogen hoeveel kilo boeken op een boekenplank staan (geen paper-backs, maar ingebonden)?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Bij een vriend van mij kwam alles van de muur, daarna heb ik bij mij de planken met zenders en onderdelen vervangen door een rek. De rest staat op een stevige tafel met daarover heen een dikke multiplex plank. Er zitten ook nog plankendragers op de muur maar die planken steunen ook op de tafel.

MGP, dat is ook het belangrijkste anders is het geen hobby meer. Ik ben alleen met RF nodig, dan heb je al snel wat meer spul nodig maar ik vind het gewoon leuk om het te verzamelen en op te knappen. Zit de laatste tijd wel te denken om eens wat weg te doen maar je zult net zien dat wanneer je dat doet er iets kapot gaat en je dan zonder zit of dure delen moet kopen terwijl je de dubbel net voor een habbekrats verkocht hebt. Maar ik zou eens wat scopen en niet-HP meetzenders weg kunnen doen. Dat scheelt al ruimte.

Boeken zijn idd zwaar. Over ingebonden gesproken, heeft iemand een boek van F.E.Terman over, bv het Radio enginering handbook ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 6 november 2009 15:58:14 schreef MGP:Als ik dat allemaal bezie dan voel ik mij een arme sukkelaar.
Ik heb niets staan dat meer of 20 euro waard is op de tweedehandsmarkt.
En toch voel ik mij gelukkig als ik aan het hobbyen ben...

Dat is het enige wat telt. De bedoeling is toch niet om zoveel mogelijk te verzamelen, want dan ga je beter in postzegels, Delftse huisjes of koekoeksklokken doen.

Toch moet ik zeggen dat ik elektronica verzamelwoede heb, maar dat is dan een kwestie van componenten.

Jammer genoeg is fijn elektronica labo materiaal bankrekening onvriendelijk, en een aanslag op de huiselijke vrede, maar dat betekent niet dat je niet zonder kan. Zonder het fijne materiaal bedoel ik :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 6 november 2009 16:38:34 schreef Bert_mc:
[...]
Toch moet ik zeggen dat ik elektronica verzamelwoede heb, maar dat is dan een kwestie van componenten.
......

Oh, maar die ziekte heb ik ook, enkel voor (groot)componenten, geen toestellen.
Kilo's IGBT's van 1A tot 150A, transistorblokken, gelijkrichters transfo's, enz... moeten enkel in prima conditie zijn, anders de container in.

En van die sukkelaar, neem dat maar met een korreltje zout, want ik verdien zeer goed mijne boterham, 'kvoel mij soms schuldig.. ;)

Op 6 november 2009 16:32:35 schreef fred101:
Bij een vriend van mij kwam alles van de muur, daarna heb ik bij mij de planken met zenders en onderdelen vervangen door een rek. ....

Hier geen gevaar, op de foto staan ze er niet op, maar alle elektuurs van 1977 tot 2009 staan erboven + enkele jaargangen van Radio Bulletin en nog andere tijdsschriften.

Zelfgemaakte dragers met bouten die het behang van de buren raakt :+

LDmicro user.

Als het hier weer op orde is doe ik ook een foto'tje. Stelt net zo goed weinig voor in vergelijk met het geweld van de heren ;) maar ik ben prima gelukkig met m'n scope en voeding hoor! Die sukkelaar zal ik wel wezen :D

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ach, dan verkoop je toch gewoon je BMW >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De mijne:

http://tbaev.webs.com/kamerakawerkplaats.htm

Let wel, dit zijn vrij oude foto's, toen was er opgeruimd als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

Tidak Ada

Golden Member

Leuke speelzaal achter de deur! :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 november 2009 15:58:14 schreef MGP:
Ik heb niets staan dat meer of 20 euro waard is op de tweedehandsmarkt.

Zie ik daar een Zilog data-boek op het rek staan? Mooi, mooi... :-)

Overigens was je voor die ganse boekenplank 20 à 30 jaar geleden aardig wat duiten kwijt. Maar dat geldt evenzeer voor elektronica-componenten en apparatuur.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 6 november 2009 21:56:16 schreef pros:
[...]
Zie ik daar een Zilog data-boek op het rek staan? Mooi, mooi... :-)
....

Scherp oog zeg, eerlijk gezegd ik kan het zelf niet onderscheiden.
Je bent nu al de tweede die aan het watertanden is bij het zien van dit data-boek. Wat is er eigenlijk zo speciaal aan? verzamelaars item?
Ik hou het enkel bij omdat er foto's instaan van verschillende behuizingen die Zilog gebruikte (oa protoback) en ik heb er een kleine verzameling microcontrollers van.
Dat boek (1050 blz) heb ik van een beurs, er stonden daar toen (1985) paletten van, gratis mee te nemen

De andere databoeken behalve 1 (7400 reeks) heb ik long time ago overgekocht van een zendamateur voor 1000Bfr, als ik mij niet vergis werkte die toen bij MBLE (Philips)

LDmicro user.

Dit topic is gesloten