je mooiste gratis aanwinst

Dit topic is gesloten

En dan nog durven zeuren om lijntrafo's.:o
Man man man, je zou die foto's voor de gein eens moeten posten bij de buizenvrienden (gloeidraadje ;)) haha!

Respect voor degene die alles opgestapeld heeft voor het transporteren! Nog glasschade gehad, of is alles heel overgekomen?

In ieder geval succes met je toch wel bijzondere aanwinst!
Altijd gaaf om te zien dat er iemand is die een toch wel zeer warm hard toedraagt aan deze oude tv's.

zonder prutsen kom je nergens!
maartenbakker

Golden Member

Geen glasschade gelukkig... Ik heb alle toestellen grotendeels in de bus gestapeld en helemaal zelf uitgeladen dus heb wel ruwweg een idee kunnen krijgen. Maar er zit hier en daar wel vochtschade bij (optrekkend vocht in de onderste toestellen vooral, met roest en doorgerotte bodems zijn die voor de sloop, maar de rest zal ook niet kurkdroog zijn), kan je meteen raden waarom ik ook om lijntrafo's vraag, ze hebben het nodige te lijden gehad ;) Er zijn er ook bij waar al op staat geschreven dat de trafo al stuk was toen ze in de jaren '80 werden opgeslagen; zelfs droog zijn die trafo's niet zo degelijk.

Overigens is deze actie ontstaan uit een thread bij een van de van gloeidraadje afgesplitste fora, dus er zullen wel gloeidraders zijn die ervan weten :)

Maargoed, mensen met vragen en antwoorden mogen me ook mailen, laten we het hier een beetje on-topic proberen te houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

miljaar , van OB gesproken.. ( Ouden Brol )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

TV TV TV TV TV TTTTVVV wow wat een hoop.

net ff 12 jaargangen elektuur op gehaalt, 1990 tot 2002, altijd leuk.
heeft me wel een fietstas gekost, 5 jaargangen was iets te zwaar, geliukkig had ik alles extra verpakt in tassen.

Maarten, WTF, das een stock van een regelrechte verzamelaar...
Wat ben je ermee van plan? Toch niet voor de onderdelen recuperatie hoop ik ;-) (weerstanden en caps)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
maartenbakker

Golden Member

Gezien de hoeveelheid vragen over de oude brol ;) toch maar even een antwoord hier... Een gedeelte zal ik aan mijn eigen collectie toevoegen (die bestond vooral uit iets nieuwere modellen, en zal ik hopenlijk ook een keer online inzichtelijk maken), een ander gedeelte zal ik voor schappelijke bedragen aan medehobbyisten doorverkopen om de vracht- en huurkosten te recupereren (ik ben niet rijk genoeg om op de collectie te blijven zitten en niets te doen, dat zou ik misschien een paar maanden volhouden) en pas wat overblijft (er zitten ook gewoon flink beschadigde toestellen tussen) zal ik slopen voor onderdelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vandaag gevonden op het containerpark: 2x B&W DM580 speakers. De versterker heb ik ooit voor 10€ op een rommelmarkt gekocht.

http://i276.photobucket.com/albums/kk16/urbexnick/Elektronics/Speakers/000_0054.jpg

Van de linkerluidspreker is het middelste ingedrukt, maar dit lijkt geen effect te hebben op de gespeelde muziek.

http://i276.photobucket.com/albums/kk16/urbexnick/Elektronics/Speakers/000_0052.jpg

Even de zekering vervangen, en ze speelden terug

Dat is niet mis!
Met een naaldje een klein gaatje in prikken en dan het midden terughalen is geen optie?

even de stofzuiger op een laag vermogen zetten met een klein zuigmondje wil ook nog wel eens werken

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

Kan ik proberen, maar zou dit iets uitmaken voor de werking?

Ja, want dan is 'ie dus *echt* kapot.
Niet doen, dus.

Probeer 'm met een plakbandje naar buiten te trekken.

[Bericht gewijzigd door Boudie op zaterdag 7 november 2009 14:45:06 (14%)

Vervangen DOOR.
Tidak Ada

Golden Member

De vorm van de dome bepaalt het stralingsdiagram.

Lukt het niet met het plakbbandje, dan kun ke misschie nog iets doen met dunwandige siliconenrubberslang en dan met de mond aanzuigen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De truk van BasZ met de stofzuiger is gelukt.
Er staat nu alleen nog een klein deukje in, maar dat ga ik eens weg proberen te krijgen met een klein slangetje.

bedankt voor de tips

Met van die "stoffen" of "kartonnen" domes lukt dat nog wel eens. Maar ik heb het eens met een 12" woofer voorgehad (door nieuw uit de verpakking te nemen!) en die had meteen een geblutste aluminium dome.

Das net iets te stijf en dat kan je al helemaal vergeten.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

@ BB: en weer terug in diezelfde doos geplaatst en geretourneerd, neem ik aan?

Mooi setje Nick, ben wel jaloers:P

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

:-) nee, toch niet, eerlijk is eerlijk, ik heb dat zelf geflikt.
Hij zit begraven in zijn kist ;-)

Ik heb hem nog, tis een SP 305PA Monacor.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 7 november 2009 14:42:48 schreef nick_elentrik:
Kan ik proberen, maar zou dit iets uitmaken voor de werking?

Die dome in de woofer is de stofkap. Doet dus nauwelijks iets op akoustisch gebied. Het zorgt er vooral voor dat er geen stof in de luchtspleet komt. Da's waar de spoel in het machnetisch veld hangt. Da's een heel smal spleetje waar stof/zandkorreltje funest is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Paar weken geleden nog een paar koelkammen gescoord, en het is van vermogenelektronica, doordat er vrij forse thyristoren (studs) op zitten, dus behoorlijk grote koelplaten voor gewone elektronica, die koelen zeker genoeg.
Verder nog een paar meters (draaispoelmeters), zelfs nog een paar kleine nieuw in doos, en een flinke 2kV trafo :-p
Werd weg gedaan op het werk.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

http://www.devicemart.co.kr/mart7/upload/mall/200902041718061.jpg

zo'n ding, inclusief 2 printplaatjes (een basicX in circuit emulator) waarvan ik nog niet weet wat / hoe het is.

een 220-2x9V transformator, een 50tal potmetertjes, een 30tal 78xx en 79xx, een doos leds, 72 7segment dispays, 220-12V 2A transfo, een 100tal chips met nand / nor / andere logische schakelingen en nog een hoop chips voor 4x een 7segment display aan te sturen

Nu alleen nog een projectje vinden waarin die verwerkt kunnen worden (display zal wel wat langer duren, geen idee wat / hoe ik zoiets moet aansturen). Mooi cadeau'tje dus :)

ik heb ook een gratis aanwinst erbij , ik was op mijn exwerk en het hoofdgebouw ging plat en de ptt telefooncentrale die ik jaren heb geprogrammeerd en onderhouden ging na 27 jaar ook weg . en ik heb de voedingen en backup gekregen die erin zaten . 3x 45-60 v @ 10 amp . parallel aangesloten in een 19" rack . dus 30 ampere , want de amp en v meters kunnen ook verwisseld worden voor een voeding . het zijn 3 philips 26-1010 voedingen en twee hawker accu's van 48 ah . het grappige is dat de accu's altijd geladen zijn met 13,5 volt en zijn na 11,5 jaar stby laden nog steeds op de originele 48ah .en het was er altijd rond 18 graden .

ze zullen wel veel stroom besparen nu , want de 330 lijns pttcentrale trok continu 600 watt weg ( ofwel 5256 kwh per jaar )

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1639.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1644.jpg

ook heb ik nog een 3tal 24 ah 12v accu's uit het brandalarm gekregen en die zijn uit 2007 .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Boffert,
De Hawker accu's zijn monsters, bij een voormalig projectje heb ik deze gewisseld op leeftijd. 12 jaar oud en de nieuwen maten slechter dan de oude die eruit gingen.
Die hadden temperaturen tussen de 5 en 40 graden voor kiezen gehad.
Hawker is trouwens overgenomen door Enersys, daar kan je de datasheets van de accu's terugvinden.
Let wel even op, ze kunnen een kortsluitstroom van 2500 A leveren :P.

ah , ik testte ( + en - tegen elkaar ) ze ter plaatse al even en dacht : ik zal ze maar niet per 4 testen . ze stonden al 2 weken stil , en hadden blijkbaar de centrale nog gebackupt daar ze beiden nog 11,72v waren . want de stroom was van het gebouw af . het duurde ook uren voor er bij mij thuis de condens af ging en ze opgeladen konden worden .en ik zag aan de laadtijd met 5 amp al dat de capaciteit nog best hoog was . ik twijfelde nogal om ze wel mee te nemen , daar ze bol stonden aan de zijkant , echter was een klop erop al zat om te weten dat er niks tegen drukte en kon ook 2cm terug nog . bij ontladen ook nog nooit accu's gehad die zo dicht bij elkaar kwa klemspanning zaten ( 30mv )

ik probeerde de voedingen net even met 3en tegelijk en snap nu waarom de centrale een eigen krachtgroep had . want een c16 trok het zelfs niet . de 3e voeding is zelfs nieuw en was reserve ( wet van murpy : wat je hebt liggen gaat niet kapot ) dus hadden we alle printen reserve .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 november 2009 19:31:31 schreef kerstslinger:
[afbeelding]

zo'n ding, inclusief 2 printplaatjes (een basicX in circuit emulator) waarvan ik nog niet weet wat / hoe het is.

een 220-2x9V transformator, een 50tal potmetertjes, een 30tal 78xx en 79xx, een doos leds, 72 7segment dispays, 220-12V 2A transfo, een 100tal chips met nand / nor / andere logische schakelingen en nog een hoop chips voor 4x een 7segment display aan te sturen

Nu alleen nog een projectje vinden waarin die verwerkt kunnen worden (display zal wel wat langer duren, geen idee wat / hoe ik zoiets moet aansturen). Mooi cadeau'tje dus :)

Dat schermpje, heeft dat 1 x 6 aansluitingen? En, ziet het er +/- zo uit als op het plaatje? Dan is het een HD44780 of compitabel (grote kans...). Zie hier (http://www.picbasic.nl cursus deel 4 onder de knop PIC Basic) hoe je het schermpje met een pic gebruikt, met avr kan ook, moet je zelf even kijken.

joopv

Golden Member

Op 9 november 2009 01:40:40 schreef testman:
ik probeerde de voedingen net even met 3en tegelijk en snap nu waarom de centrale een eigen krachtgroep had . want een c16 trok het zelfs niet .

Dan heb ik toch liever de Nemic-Lambda EWS1500-48 48V@32A schakelende voeding die ik laatst op weg naar de recycler kon onderscheppen. Die kan ik met 1 hand oppakken :) Met behulp van CO lid Emilien heb ik die kunnen repareren. Een van de 2 fan's was defect en die hield de voeding in protectie.

Het mooie is dat hij regelbaar is van 0 - 64V, en dat zie je niet vaak bij deze telecom voedingen. Heb 'm getest tot 64V bij 34A oftewel 2,2KW DC output. (2500W AC input). Met 300W belastingsweerstanden in een bak water. :)

Sine

Moderator

Da's een mooie vangst inderdaad, zo heb ik van een delta electronics switcher ooit een labvoeding gemaakt.

Die was met 0-10V extern in te stellen van 0-10A en 0-28V
Nog mooier, een apart pennetje gaf ook een stroom afhankelijk spanninkje uit. Dus, twee paneelmeters meters er aan en klaar was sine :)

Dit topic is gesloten