Van de scrapheap weten te redden, maar het ding start niet op. Het gaat om een Tek / Sony AWG2020 (Arbitrary Waveform Generator).

Totaalplaatje:
http://www.xs4all.nl/~kortjets/plaatjes/awg2020_1small.jpg

Melding op het scherm:
http://www.xs4all.nl/~kortjets/plaatjes/awg2020_2small.jpg

De waarschijnlijke oorzaak:
http://www.xs4all.nl/~kortjets/plaatjes/awg2020_3small.jpg

Jullie zien dus dat de AWG niet goed opstart. Zelfs de poweron selftest start niet. De melding is: "Illegal configration, Check hardware." Let ook op de spelvaut ;-)

Op de derde foto zien jullie de schade die (in totaal) 48 lekkende elco's hebben veroorzaakt. Rottende onderdelen en printsporen. Maar aangezien het toch wel een mooi apparaat is, wil ik het er toch op wagen 'm te repareren.

Op het (sub)voedingsboard vond ik een oscillerende 7905 vanwege beschadigde c-tjes. Die waren half opgevreten door de lekkende elco die ernaast stond. Het probleem is nog niet weg. Ook kwam ik op deze print loszittende sot-23 torretjes tegen. Omdat alles zo enorm gecorrodeerd is, zijn deze moeilijk weer netjes vast te solderen. Vervangen lijkt me een goede optie, maar dan moet ik een schema hebben.

Kent iemand deze melding of heeft er iemand ervaring met deze apparaten. Ik zou natuurlijk heel graag een schema willen hebben, maar na een uitgebreide zoektocht kom ik niet verder dan de service manual.

Ik zal eens zoeken maar dat kan wel even duren.

Dat zou erg fijn zijn. Ik geloof dat een AWG2021 nagenoeg hetzelfde ding is.

Leuk ding, alle ctjes vervangen voor tantaal heeeeel goed schoonmaken en dan hopen dat hij weer normaal opstart..

ik ga dit topic volgen, heb ook nog een heel mooi meetapparaat (Wavetek 4015 rf testset) wat aan elco-rot lijdt. Het lijken wel dezelfde te zijn :(

Zekers moeite waard om het te proberen .

Inderdaad goed schoonmaken en onderdelen vervangen .

En dan maar ff kruisje slaan bij het aanzetten .

Zou natuurlijk mooi zijn .

grt daan

Ik kom alleen de servicemanual tegen met wel de spanningen die de power supply maakt. +15V, -15V, +5V, -5V en -2V

Het is mogelijk dat er geen schema te vinden is. Tek heeft vaker modules door derden laten maken. Defecte modules worden vervangen en niet gerepareerd.

Er zijn op Yahoo wat Tek groepen. Mischien dat die kunnen helpen.

die ferrietkraal is ook opgefret..... (FL580)

die AWG's zijn heel mooie beestjes (en peperduur)

Die toestellen zijn ontwikkeld door SONY. der zijn geen schema's van .. ( toch niet publiek)

de computer werkt wel ( FW identified )
de illegal configuration is omdat hij zijn i/o borden niet vind.

er was een ganse trits van die toestellen. allemaal zelfde computer maar ander AWG kaarten. tijdens boot zoeken ze die kaarten.

Het is inderdaad een mooi ding. Het is er één met een tweede kanaal erin. Dit is een optie.

Een schakelingetje dat ook op het subvoedingsprintje zit, zit tussen de synthesizer en externe trigger. Dat stukje is zover ver gecorrodeerd dat ik dat maar als verloren moet beschouwen. Dan maar geen externe trigger.

moment. niet opgeven. Ik heb hier van die machienes staan. Als ik een dood moment heb vijs ik dat ding op en en trek ik fotos. ik kan makkelijk op een weekend eens een paar uur in het labo knoeien met zo een ding.

als dat ding twee kanalen heeft : trek tweede kanaal kaart effe uit en boot met 1 kanaal. als het niet werkt : kaarten wisselen.

bij tek kan je ook gratis de software halen ( wavemaster of zoeits ) daarmee kan je waves beschrijven. die software rekent ze uit en dumpt ze als een bestand wat je dan kan inlezen via de floppy.

heb je de digitale output optie ? je kand e digitale stroom voor de dac's aftappen. zo kan je het ding als 16 kanaal digitale petroongenerator gebruiken ook.

[Bericht gewijzigd door free_electron op (34%)]

Klinkt goed, Free. Ik ga van de week eerst die A4 voedingsprint opknappen. Daarna langzaam aan de insteekkaarten verwijderen en wisselen. In de servicemanual staan gelukkig wel de aansluitschema's. Ik hoop in ieder geval het afscannen van de modules weer op het beeldscherm te krijgen.

Kleine update. De A4 voedingsprint opgeknapt en de +5V en -5V zijn weer netjes. De AWG start nog niet op :-(

Hoofdvoeding gecheckt. Alle spanningen zijn aanwezig en netjes. In standby lijkt de voeding wel te willen starten. Dat hoor ik aan wat getik en tijdens het tikken zie ik wat kleine spanninkjes op de uitgangen verschijnen. Synchroon aan het tikken licht het rode ledje op de processorprint op. Als de AWG aanstaat doet de voeding het netjes.

Eén voor één de insteekkaarten eruit gehaald en het ding aangezet: zelfde melding. Ik denk dat ik mijn aandacht maar eens op de processorprint moet gaan richten.

http://jvgavila.com/awg-2020.htm
Het schijnt dat er bestaat erg problemen met lekkende elco's in deze toestellen.

Die site had ik ook gevonden. Maar die van hem start tenminste op ;-) Volgende stap: de processorkaart. Daar heb ik twee rotte elco's gezien. Naja, alle elco's zijn rot.

Uw AWG2020 start ook...maar stopt vroeger...:+
Ik hoop dat U zal ook lukken deze meetapparatuur te redden: het is een prachtig toestel dus wel de moeite waard.

Even een update. Hoe verder ik zoek hoe meer ik zie welke schade de elco's hebben aangericht.

Tot dusver heb ik het volgende gerepareerd:
- twee sporen op de microncontroller-print
- twee sporen op de het digital board van CH1
- twee sporen op het clock synthesizer board
- van bovenstaande pcb's de elco's en naastgelegen cerco's vervangen
- een 7905 regelaar op de voedingsprint vervangen.

Nog steeds dezelfde melding op het beeldscherm :-(

Oh ja. Alles wat met CH2 te maken heeft heb ik maar even verwijderd uit het ding. Dat is tenslotte een optie en zonder CH2 zou de AWG moeten werken.

Waarschijnlijk moet je toch Ch2 terug plaatsen want dan krijg je ook config error's.
Pin mij er niet op vast maar bij een TDS510 waar ik eens mee bezig ben geweest kreeg ik juist config error's door rotte elko's of verwijderde borden.

Ik ben wel benieuwd hoe de status nu is van dit apparaat...

Het apparaat staat al een tijdje in de hoek. Dit omdat ik er even geen zin meer in had en nog een paar andere projectjes had liggen :-)

Maar ik pak 'm zeker nog een keer op.

De Wavetek / Schlumberger 4015 Stabilock rf testset waar ik het hierboven over had is ondertussen gerepareerd door een bevriende zendamateur. :) :) :)

Een korte summary:
- 160 (!) SMD elco's vervangen, en nog enkele andere componenten
- Printen gewassen met PCC print cleaner

electroliet gevolg schade:
- 1 print met een doorgerot spoortje. Dit kwam pas aan het licht na een uitgebreide was aktie (in de vaatwasser!!)
- Op diverse plaatsen de groene coating losgelaten

http://pagesperso-orange.fr/Radio/Images/Mesure/4015.jpg

Als ik klaar ben met m'n uController labvoeding, start ik weer met dit project.

Maar heb je een pcb in de vaatwasser gezet?

Dat is echt tof, de vaatwasser!

Ik zou hem wel in demiwater naspoelen. Reinigen in de ultrasoon zou mijn voorkeur hebben boven de vaatwasser, wel uitkijken met 'een beetje'-waterdichte onderdelen waar het water wel in gaat maar niet uit, en natuurlijk met kristallen die nog weleens kapot willen gaan door de ultrasoon trillingen.