Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De opamps NJM4558 (zit er bij mij in) vanavond door LM4558 vervangen, nu laat zich de bias volgens stap 2 ook op 30mV instellen.
Hiermee heb ik nu het defecte kanaal volledig werkend.
Het andere kanaal gaat er morgen uit, in ieder geval elco's en opamps vervangen.
Hoi Roland, dat is toppie nieuws, was ik maar vast zover.
Wat ik je wilde vragen is het volgende. Heb jij voor mij de positie nr`s van de torren die jij hebt vervangen. Je zou me hier heeel gelukkig mee maken.
Tevens wil ik de 2 elco`s a 105 graden van 1uf 160v vervangen, waar kan ik deze bestellen???
Groetjes Rick...
[Bericht gewijzigd door rick_noname op (17%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb er dit soort ingezet: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=15…
Ook geschikt en goedkoper:
http://www.baco-army-goods.nl/product_1086.html
Enigzins overkill maar ik heb ze liggen van Philips en elco's van 1uF 160V niet. Maak vanavond een lijstje met wat ik aan torren vervangen heb.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (14%)]
Roland je bent een topper, bedankt voor al je info tot zover.
De elco`s heb ik ondertussen in mijn bezit. 1uf 400V dus dat is opgelost.
Roland van Leusden
Gisterenavond de elco's / opamps vervangen en de opto getest. Helaas laat zich de bias van stap 2 nog niet instellen, wel valt het kanaal nu in beveiliging als je het volume opdraait. Kortom dat wordt spanningen meten en transistoren / weerstanden / dioden controleren.
Vervangen transistoren in het andere kanaal:
TR501 (defect) / TR503
TR507 (defect)
TR509 / TR511 / TR513 meten ok maar zien er "aangebrand" uit.
TR517 (defect)
TR519 (defect) / TR521
TR527 (defect)
Mooi, heb nu alle onderdelen besteld. Wil voor de 2sk184c de
2sk184(gr) inzetten. Lijkt me wel een juiste keuze toch, of iemand daar een andere mening over
Groeten Rick...
Ondertussen via een contactpersoon uit Canada de nodige info verkregen, oa dus waar de c voor staat bij 2sk184c. Gezien waar die c voor staat nergens is terug te vinden bij deze denon fetjes.
Heb bij hem een paar kant en klare matched paartjes besteld.
Volgens hem het volgende:
There is no "C". The transistors Denon used were denoted as "C" for their purposes. It means they were a matched. There is only 1 type of 2SK184 fet though. They come in Y, GR and BL Idss ranking. Any of the 3 rankings are accpetable for the circuit. Mine are GR ranked and already matched with in 5% tolerances (basically meaning they are "C" if you understand what I'm saying). They are perfect for the intended circuit and purpose.
Zover de aanvullende info, altijd handig voor de zoekers.
Groeten Rick...
Roland van Leusden
Kanaal 2 gisterenavond ook hersteld, het bias potmeterje zelf bleek defect te zijn, loper maakte geen contact meer.
Zo, is weer even geleden dat ik reageerde, maar in de tussentijd weer rustig aan lekker doorgesleuteld. Alle elco`s in de gehele versterker zijn preventief vervangen. Alle weerstanden is nagemeten en alle printen goed doorgesoldeerd. Eindtrappen zijn opnieuw opgebouwd en ondertussen zijn we in het laatste stadium aangekomen.
De eindtorren in deze versterker zijn voorzien van 2sa1492 en 2sc3856. Nu werdt mij als vervangers voorgesteld om de OnSemi MJL4302a/MJL4281a hiervoor te gaan gebruiken. gezien het feit dat deze meer vermogen in huis hebben, en dit een behoorlijke verbetering zou zijn. Is het zo dat als ik deze ga gebruiken dat ik ze dan zo kan omwisselen, of moet de bias van 8mv en 30mv (1khz test tone) ook worden aangepast, als mede de drivers.
Iemand bye the way een idee waar ik deze kan bestellen mits nodig.
Groeten Rick...
Roland van Leusden
Graag wilde ik jullie nog iets vragen, misschien een domme vraag.
Op het volgende schema:
staan 2 weerstanden r523 470ohm /nb en r531 47ohm /nb. Deze zijn verbrand.
Nu staat er in het schema dat deze kritische eigenschappen hebben.
Betekend dit dat ze zuiver 470 ohm en 47 ohm moeten zijn?
En wat betekend de /nb achter de waardes. Zijn dit speciale weerstanden en zoja welke?
Groeten Rick.
Roland van Leusden
Het zijn zgn fusable resistors, worden hoogohmig bij overbelasting.
Mail me welke waarden je moet hebben en zal kijken of ze nog op mijn PMA1650 sloop printen zitten.
Nog even een vraag van deze zijde.
In de eindtrap zitten 3 keer de 2SA1142-(q)(p) van NEC
Nu heb ik hiervoor besteld gezien deze officieel van denon niet meer leverbaar is de 2sa1142p van JVC (via Aswo)
Eenigste datasheet die ik hierover kan vinden is:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/107611/NEC/2SA1142.htm…
Kreeg nu geleverd een 2sa1546 van NEC
http://www.ic-on-line.cn/IOL/viewpdf/2SA1458_175058.htm
Kan ik deze hier nu gewoon zonder problemen inzetten?
Voor beide kan wel weer de vervanger bf472 worden ingezet.
Waarom heeft Aswo zoveel verschillende typen van de 2sa1142??
Doen deze torren nou allemaal het zelfde of zitten er wel degelijk verschillen in.
Op 30 november 2009 18:46:47 schreef rick_noname:
Waarom heeft Aswo zoveel verschillende typen van de 2sa1142??
Allemaal 'original components' oftewel door de de fabrikant 'geselecteerde' componenten. Wat er in de praktijk op neer komt dat goedkope generieke componenten voor veel geld doorgesluisd worden als zijnde speciale componenten.
(Bij vooral TV's zijn er wat uitzonderingen)
Er zijn er twee verschillend, de p en de q versie, zie datasheet.
Doen deze torren nou allemaal het zelfde of zitten er wel degelijk verschillen in.
Daarvoor zal je de datasheets naast elkaar moeten leggen.
Dat een BF472 ook als vervanger kan worden is mogelijk, misschien ook nog beter/goedkoper verkrijgbaar.
Roland van Leusden
2SA1142 != 2sa1546
De 2SA1142 heeft een veel hogere Vceo dan de 2SA1546. In deze versterker met + en - 70V rails wordt het met de 2SA1546 rook ...
Ik zou op deze positie de mje350 gebruiken.
Ja, das dus mooi ..... idd, even kijken of ze die mje350 op voorraad hebben.
[Bericht gewijzigd door rick_noname op (87%)]
Ehhhhhhhhh, zag dat ik voor de 2sa1546 een verkeerde datasheet had neergezet,
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/88101/NEC/2SA1546.html
Als ik naar de Vceo kijk van de 2sa1142 is deze 180V, die van de 2sa1546 is 250V, deze zou dan toch hoger wezen Roland. Of zit ik nu heel erg fout. Datasheets is niet mijn sterkste kant.
De verkeerde datasheet was van de 2sa1458, hierbij is de Vceo 40V idd. Domme fout van mij.
Wat betreft de 2sa1142 is deze 10watt, de 2sa1546 hiertegen is 7 watt. Moet ik deze in dit geval nog gaan koelen?
Zag dat de mje350 20 watt was. Verdorie bij Aswo 6 2sa1546 ingekocht tegen weer veel te duur, ten opzichte van de mje350, dus zou ze eigenlijk wel willen gebruiken.
[Bericht gewijzigd door rick_noname op (25%)]
Roland van Leusden
De 2sa1142 worden behoorlijk belast in deze versterker aangezien ze van licht groen naar donkergroen verkleurt waren, zelfs de print was enigszins verkleurt bij mij.
Gewoon proberen en kijken hoe warm ea wordt, gezien de ruimte op de print krijg je er mi geen koelvinnen op.
Ik heb van de reparatie een 2de PMA1650 voor mezelf overgehouden, deze heeft als donor gediend. Naast het feit dat de printen gescheurd waren, miste er dus ook de nodige onderdelen. Ik heb dan ook besloten de printen in z'n geheel te vervangen:
Deze print komt uit Indonesië, kost ongeveer 6 Euro zonder de eindtransistoren. Ik heb echter ook alle andere transistoren vervangen ivm het risico op fakes.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (46%)]
Hoi Roland, bedankt weer voor je antwoord. Bij mij is de print ook behoorlijk aan de donkere kant idd. krijgen het lekker warm. Misschien toch een verstandigere keuze om hier een jme350 in te zetten, deze zijn 20 watt.
Neem aan dat dit geluidsmatig weinig veranderd.
Ook maar even een paar foto`s, altijd leuk.
Groeten Rick...
[Bericht gewijzigd door rick_noname op (30%)]
Roland van Leusden
Ik heb mijn keuze mede gebaseerd op dit topic:
Peranders,
I have measured Ft for this transistors some years ago.
Results were 20 to 30 Mhz for MJE340, but 8 to 12 for MJE350.
They work very well as drivers for Mosfets, but only as "up" transistor in cascode configuration. Or as constant-current source or sink.
Bron: http://www.diyaudio.com/forums/parts/7648-mje340-mje350-detalied-data-…
De transistoren worden bij denon gebruikt als mosfet drivers en stroombron.
De in dat topic genoemde 2SA1837 en 2SC4793 zijn ook geschikt. Als je ook de eindtorren gaat vervangen zou je alles bij digikey kunnen bestellen.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (13%)]
ben er nog niet overuit welke eindtorren ik er in ga zetten, vindt deze ook wel aannemlijk.
http://cgi.ebay.com/2SA1492-&-2SC3856-Original-SANKEN-Transistor,-…
Roland van Leusden
Ik heb geen goede ervaringen met transistors uit Azie, Ebay zou ik al helemaal niet doen.
Bij hem klop bv de labeling al niet, vergelijk het datasheet maar met de positie van de labels op de foto (a + b).
Ik kan je wel helpen aan de OnSemi MJL4302/MJL4281 welke van Digikey komen. Die heb nl. ook op mijn Indonesische printen gebruikt.
ja ok, maar moet ik dan nog verdere veranderingen aanbrengen op die print, of kan ik ze er zo op prikken dan.
Kreeg via het forum van Diyaudio nog de volgende opmerking.
you'll have to exchange the Miller caps at the Vas if you step up to other output devices
Welke zijn dit en naar welke waardes moet dit dan.
[Bericht gewijzigd door rick_noname op (49%)]
Roland van Leusden
Aansluitingen BCE zijn gelijk, kunnen er mi zo op. Net even nagekeken, reken op 5,25 per tor, prijzen bij digikey zijn excl BTW.
Je zou ook de 2SA1943 & 2SC5200 kunnen gebruiken, 4,25 euro / paar
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=19…
Info over miller cap's:
http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=206503400
Het Denon shema is vrij complex, ik kan 123 niet bepalen wat je zou moeten wijzigen.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (26%)]
Wel een heel mooi prijsje inderdaad. Doet dat nou verder nog wat af aan de geluidskwaliteit of kan je dan beter de onsemi`s nemen.
bedrag onsemi`s is 5,25 inc btw en dan nog ex 20 euro verzendkosten ofzo?