Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
18 euro verzendkosten, vervallen als je voor meer dan 65 euro besteld.
Ik spaar mijn bestellingen dan meestal ook op.
Zo toch maar de keuze gemaakt de handel te koelen, was even creatief doen, maar denk dat het wel aardig geslaagd is zo, echter wel 3 weerstanden ivm met plaatsings problemen naar de achterzijde van de print verhuist.
Past in iedergeval allemaal net, dus gaat prima.
Groeten Rick...
[Bericht gewijzigd door rick_noname op (17%)]
Kreeg vandaag als vervanger voor de njm2082d een lmt2904n binnen van Aswo, terwijl de njm2082d besteld was. Ik kan er geen datasheet van vinden.
kan ik deze nu gewoon gebruiken.
Sorry Henry, voor de vraagstelling in een ander topic, was niet de bedoeling hoor. Zal het niet meer doen
Ging trouwens wel over een hele andere op-amp,(de opa2134) dus dacht dat dat geen probleem was.
In iedergeval een fijn weekend en zal me verder tot dit topic houden.
Groeten Rick...
Beide topics gaan over het vervangen van de een en dezelfde NJM2082 van deze versterker. De eerste keer was het al een dubbeltopic (net als deze keer) en het tweede opamptopic dubbeldubbel 
Succes verder met deze monsterversterker (niet in negatieve zin).
Ja inderdaad, als je het op die manier bekijkt heb je inderdaad helemaal gelijk. Ik zal de rest verder gerelateerd tot deze inderdaad mosterlijke versterker allemaal verder hier bespreken.
Gister bezig geweest met het testen van de voorversterker met hieraan even tijdelijk een andere eindversterker. Dit werkte als een trein allemaal weer, dus ben daar erg happy mee. Op 1 klein puntje na, als je de volume regeling bijna helemaal laag draait, hoor je op 1 kleine positie een aardbrommetje. Zal hem is even inspuiten,anders maar een nieuwe ben ik bang.
Nu wachtend op de laatste paar onderdeeltjes en dan de hele handel is in bedrijf nemen. Wil in de aparte voeding voor de voorversterker ook nog 1 tantaaltje vervangen van 4.7 uf 35v voor een gewone elco van 4.7uf 63V. Tantaaltjes wilde nog wel is gaan lekken.
Groeten Rick...
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Op 1 klein puntje na, als je de volume regeling bijna helemaal laag draait, hoor je op 1 kleine positie een aardbrommetje. Zal hem is even inspuiten,anders maar een nieuwe ben ik bang.
Nieuw kopen kun je vergeten, custom serie van ALPS voor Denon. Schoonmaken door uitelkaar te halen is goed te doen, heb er hier ook al 2 gedaan. Mocht je gaan inspuiten, dan tunerspray nemen en geen contactspray.
Jongens even een serieuse vraag. Ik heb in deze versterker nu alle elco`s vervangen. Bij nedis een zooitje besteld en die zijn oa van het merk JJ en NA. ICT`ers en electronica, moet nog een hoop leren
Nu lees ik dat er eigenlijk low esr elco`s gebruikt hadden moeten worden. Ga ik dit verschil nu heel duidelijk merken.
Moet ik nu alsnog de elco`s voor low esr types vervangen, of ga ik met deze normale elco`s ook goed uit de voeten komen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Low-ESR is vooral nuttig in geschakelde voedingen, met audio ga je het niet zo erg merken. NA is sowieso geen low-ESR en zou ik ook niet op warme plaatsen inzetten, van JJ weet ik het niet.
Nu in het bezit van de inchange semiconductor 2sa1142 en de mje350
Welke zal ik nu gaan gebruiken. Standaard werd er een 2sa1142 (p) of (q) gebruikt van NEC, die groene.
Wat raden jullie aan.Ze zitten in de signaalweg.
Roland van Leusden
Naar mijn mening zijn elco's van JJ en NA chinese brol, laatst nog een gitaar versterker gerepareerd die 4 maanden eerder was hersteld met elco's van NA, de smurrie liep er uit.
CO en NA elco's:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/45586
http://www.circuitsonline.net/forum/view/73647
Zelf gebruik ik veel nichicon, panasonic en de BC serie van Philips. Dit zijn de wat duurdere merken en deze hebben de meeste elektroboeren dan ook niet. Deze bestel ik bij Digikey & Mouser aangezien fake elco's inmiddels ook al gespot zijn...
Inchange semiconductor, nog nooit gebruikt, ken ik verder niet.
Eigenlijk zou je dmv een transistortester de diverse parameters moeten controleren zoals Hfe bij een bepaalde Ic enz..
Ik heb de datasheet van de 2sa1142 van nec en die van inchange met elkaar vergeleken, en hier zit kwa specs bijna geen verschil in, op 1 puntje na en dat is dat die van nec 10 watt is en die van inchange 8 watt.
Wat betreft het verhaal over die elco`s, mijn ervaring is dat deze vaak voornamelijk sneuvelen in schakelende voedingen, ook in de 2 topic`s die jij aangeeft.
Waar zit hem nou het grote verschil in gewone elco`s, dus niet de low esr`s, maar tussen de zogenaamde chinese brol en bv panasonic, nichicon enz enz. En zijn er nou echt hoorbare verschillen.
Via hifi-forum kreeg ik het volgende bericht:
Low ESR is niet zaligmakend.
Sterker nog,op bepaalde plaatsen kan het zelfs leiden tot problemen (zoals direct achter een regelaar ofzo).
Als er in de versterker gewone elco's zaten,dan kun je die gewoon vervangen door JD,Jamicon of alsje duurder wilt,de gewone series van Panasonic,Nichicon enz.
Niet te druk over maken. Low ESR gebruik je daar waar je over een groot frequentie bereik een lage inwendige weerstand van de voeding wilt hebben.
In een audioversterker is dat allemaal niet zo heel spannend.
Dus, elco`s nou wel of niet vervangen 
[Bericht gewijzigd door rick_noname op (35%)]
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Ik vervang ze in versterkers daar waar ze warm worden (in de buurt van koelblokken bijv) altijd. Dan neem ik de merken die Roland aanhaalde, ik heb goede ervaringen met Panasonic FM en FC (wie niet...). Ook Nichicon, BHC, Elna of Nippon Chemicon. Dan weet ik zeker dat het goed zit, en puur preventief. Genoeg leeggelopen elcootjes gezien inmiddels.
Als je 'm toch helemaal los hebt liggen zijn het de kosten en moeite ook weer niet.
Rob.
Roland van Leusden
Maakt niet echt uit, zijn beide goed. Sommige waarden zitten wel in de FM serie maar niet in de FC, dat is eigenlijk de hoofdreden dat ik beide hier heb liggen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De ESR van de FM serie is lager dan van de FC serie en de levensduur soms langer (2000 ipv 1000 en 5000 ipv 2000 uur, staat me bij). Voor audiotoepassingen maakt het weinig uit en ook voor de prijs niet altijd, of je neemt ene 105 graden normale ESR serie, NG geloof ik uit m'n hoofd?
Nou tegen nog geen 5 euro aan elco`s bij nedis, bij farnell afgerond 30 euries voor 80 elco`s,waarvan 49 nodig, staffel van 5. Daar zal dan idd wel degelijk verschil inzitten.
Elco`s van panasonic fm en fc en van Nichicon. Niet alle waardes zijn idd lekker van 1 en het zelfde soort te krijgen.
Roland van Leusden
Farnell is duur. Even mijn laatste elco bestelling bij Mouser opgezocht:
Nichicon 100V 85c 50 stuks per waarde:
1u 2,2u 3,3u 4,7u 10u 22u 33u 47u 100u
totaal dus 9x50 = 450 stuks voor 46 euro.
Bestel standaard 100V typen, dat is soms overkill maar het is voor mij onbetaalbaar om ook nog alle werkspanningen op voorraad te gaan houden.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (27%)]
Zo nog weer een stukje opgeschoten. vandaag kwamen de opa2134 binnen en er gelijk ingezet. Ook kwamen vandaag de vervangers binnen voor de 2sa1142 (Q) van nec. Deze uiteindelijk vervangen voor de 2sa1142 (o)
van Inchange semi conductor. Exact de zelfde specs, echter alleen 8 Watt, ipv 10 Watt. Heatsinks erop gebouwd en we gaan wel is testen hoe warm ze worden.
Morgen komen de Panasonic FC en FM en de NICHICON elco`s binnen en dan ga ik die er op het gemakje op mijn vrij adv middag lekker inbouwen en dan zijn we eigenlijk een beetje rond. Alleen nog wachten op de eindtorren die deze week binnen komen en dan gaan we testen.
Ben heel benieuwd.
Groeten Rick...
Zo, nou de eindtorren zijn binnen en zitten erin.
Hoge kwaliteit Elco`s binnen en zitten er ook allemaal in.
Nu gaat het moment dan toch komen na zeer veel werk.
Ik heb in mijn bezit 1 toongenerator, even geregeld.
Nu had ik aan jullie even een vraag in verband met de eerste keer opstarten van de eindtrappen.
Ik heb een variac in mijn bezit. Wil deze gaan gebruiken met in serie een lamp. Hoeveel watt adviseren jullie.
De eindtorren hangen op dit moment nog los, is het verstandig om eerst te gaan testen zonder eindtorren erin?
Ga ze in ieder geval kanaal voor kanaal testen, en afregelen op 8mv en 30mv met een testtone van 1khz 10mvEFF
Groeten Rick...
Roland van Leusden
60W gloeilamp in serie met de net aansluiting, deze licht even fel op om de elco's op te laden. Tevens had ik 47 Ohm 1/2W weerstandjes in de + en - lijn naar iedere versterker print gezet. Mocht de ruststroom helemaal fout staan, of er iets anders mis gaan dan fikken die weerstandjes op en niet je (eind)torren.
Zo, het hele verhaal afgelopen en we hebben een dijk van een versterker. Alles liet zich keurig inregelen. Voorzichtig via bovenstaand verhaal met als extra nog een variac alles voorzichtig kanaal voor kanaal in bedrijf geholpen en de eerste 8 speeluren zitten erop.
Wel valt mij op dat de eindtrappen ondanks preciese afstelling helemaal niet zo warm worden als dat ik eigenlijk had verwacht. Was dit bij jou ook zo Roland.
TR 519,520,521,522 betreft een 2sk215 en een 2sj78 worden goed warm, koelplaat is hier zeker op zijn plaats, al vindt ik ze dan nog behoorlijk aan de warme kant. Begrijp niet dat dit ooit zonder koelplaten is gedaan. Lijkt wel of ze aardig tegen hun limiet aanwerken.
Al met al klinkt de versterker echt waanzinnig goed, beter als dat ik had verwacht en dit was zeker het einddoel.
Alleen dat opwarmen van die eindtrappen gaat bijzonder langzaam. Eerst de bias netjes opgeregeld tot 8mv, na 2 min en 10 en zelfs nog een keer nageregeld en deze bleef ook na 20 min nog keurig. Hierna de testtoon van 1khz 10mvEff aangeboden en zelfs nog netjes met een frequentiecounter precies afgestemd. Hierna volgens de beschrijving volume opengedraaid zonder belasting op de uitgangen
en afgesteld op 30mv.Dit ook na 2, 10 en 20 min nogmaals nageregeld en blijft keruig op waarde. Verder lijkt mij dat dit zo goed is.
Groeten Rick...
Roland van Leusden
Al met al klinkt de versterker echt waanzinnig goed, beter als dat ik had verwacht en dit was zeker het einddoel.
Vergeet niet dat de opa2134 betere specs heeft dan de originele opamps.
Was dit bij jou ook zo Roland.
Na 2 uur spelen op normaal vermogen handwarm idd.
TR 519,520,521,522 betreft een 2sk215 en een 2sj78 worden goed warm, koelplaat is hier zeker op zijn plaats, al vindt ik ze dan nog behoorlijk aan de warme kant.
Vindt ik ook, is mi een ontwerpfout, handwarm ok, maar verkleurde printen ...
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (22%)]