Hallo,
Ik heb een Akai AA-R22L reciever.
Mooi apparaat alleen de tuner heeft problemen.
Hij pakt geen zenders als je de "auto search" gebruikt. Zowel in mono als stereo werkt dit niet. Hij ontvangt alleen zenders als je handmatig zoekt en de tuner in de "mono" stand laat staan.
Als je dan een zender hebt en stereo selecteert wordt het stil. In mono dus niet.
Aangezien ik niet zoveel verstand van tuners heb, bij deze de vraag waar ik naar zou moeten zoeken.
Hieronder een link naar een grote foto van de print. De voeding zit er ook bij op.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6XH4IYWF.jpg
De enigste chip die op de foto niet leesbaar is, is een TD 6102P van Toshiba.
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Is al een paar keer hier voorbij gekomen - en bij mij ook
.
De IF verloopt (of beter de condensators in de spoeltjes).
Het IF IC zit ongeveer in het midden, een A1321N.
Daaronder zitten 2 spoeltjes, die moeten bijgeregeld worden door aan het kerntje te draaien. Die met het zwarte en witte kerntje dus.
Als het kan geen metalen schroevendraaier gebruiken, die kerntjes zijn erg breekbaar. Je kan bvb zelf iets maken met een tandenstoker of bbq stokje.
Markeer de stand van de spoeltjes met een streepje voor het geval dat.
Stem manueel af op een zender met gekende frequentie, bvb 95.20MHz.
De radio staat hierbij op mono.
Het kan zijn dat die er iets naast moet staan, bvb 95.25MHz.
Zet die met de afstemming op 95.20MHz, het geluid kan/zal slecht zijn.
Draai voorzichtig aan één van de kerntjes tot geluid goed wordt.
Zet de radio in stereo, en met wat geluk gaat die ook effectief in stereo.
Autosearch zou nu ook moeten werken.
dank voor de reactie! Snel en duidelijk.
Ik snap wat er gebeuren moet.
Is er ook nog een volgorde in het afstellen van de spoelen? Dus eerst de zwarte en dan de witte of andersom?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (74%)]
Ik heb gedaan wat er beschreven werd.
Het geluid werd inderdaad wat slechter maar na afstellen dat het geluid goed was, heeft het geen van beide problemen verholpen.
Ik heb de gemarkeerde spoelen weer op de juiste stand gezet.
Dus hieruit mag ik concluderen dat het probleem elders ligt toch?
[EDIT]
Ik heb de voedingsspanning gemeten volgens het schema, deze heb ik gedownload.
Dit zou 13.8 volt moeten zijn. Dit was 13.72 volt. Lijkt mij oke.
Volgens de handleiding kon ik zelf het FM afstemmingsvoltage (HIGH, LOW) afstellen middels een voltmeter.
Deze waren 18.9v voor HIGH (108.00Mhz). Nu weer netjes 20v. 3.1v voor LOW (88.00Mhz). Nu weer netjes 3.2v
Verder kon ik niks afstellen want die apparatuur heb ik niet en de Frequentieteller moet ik even opzoeken, ligt nog ergens in een verhuisdoos.
Het heeft helaas niet geholpen. Probleem bestaat nog steeds.
Iemand nog suggesties?
Op 4 december 2009 00:03:01 schreef Gekke Henk:
Ik heb gedaan wat er beschreven werd.
Het geluid werd inderdaad wat slechter maar na afstellen dat het geluid goed was, heeft het geen van beide problemen verholpen.Ik heb de gemarkeerde spoelen weer op de juiste stand gezet.
Dus hieruit mag ik concluderen dat het probleem elders ligt toch?
Het afregelen vraagt wat geduld en ervaring. Dus met kleine slagjes (mm werk) draaien en veelvuldig testen of de stereomode inlockt.
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Ikzelf heb een tuner/versterker van Akai (AA-V25) en een losse tuner AT56.
Beiden hadden als probleem dat de afstemming niet meer klopte, en dit werd op bovenstaande manier opgelost.
Bij de AA-V25 werd het probleem echter zo erg dat het kerntje onvoldoende bereik had. Ik heb dan het C'tje uit het spoeltje gesloopt, en er eentje extern aangehangen. Wel priegelwerk.
Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom het niet lukt.
Maar je hebt het schema en service gegevens, en een voltmeter.
Tussen het IF IC en het spoeltje heb je twee testpunten.
Bij het ene staat 'center check', het andere is niet leesbaar.
Zoek eens op in de manual hoe je dit moet afregelen.
Het ene kerntje (dichtst bij IC) is waarschijnlijk voor het center, het andere voor de minimale vervorming.
Mogelijk heb je twee problemen, het tweede bij de stereo-decoder zelf.
Maar blijft daar voorlopig af.
Ook elders zitten geen regelingen die van toepassing zijn.
Bedankt voor de uitleg!
De zwarte kern is voor het "center voltage" en de witte kern is voor 'fm distortion'.
Het testpunt wat niet leesbaar is staat alleen 'center' Bij de ander inderdaad 'center check'
Op TP center check staat 10.19v
Op TP center staat 5.78v
Volgens het schema moet ik een 'tuning meter' gebruiken en op deze 2 punten aansluiten om het af te stellen.
Onder deze link de uitleg uit de manual.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-THJZZUKJ.jpg
EDIT
Gelukt! Ik moest het center voltage flink terugdraaien. Ongeveer 2 slagen en de aanduiding 'tune' kwam in beeld. Daarna nog iets bijdraaiden en de aanduiding 'stereo' ging ook branden.
Bij deze bedankt voor de uitleg, ik ben weer wat wijzer in tunerland!
EDIT2
Ik weet niet of dit nog een probleem is.
Ik ontvang zenders middels een draadje en dat gaat zeer goed, dat verbaast mij wel voor een toch redelijk goedkope Akai.
Maar als ik 'autosearch' gebruik stopt hij letterlijk bij elk klein ontvangst, zelfs als je zo goed als niks hoort.
Hoort dat zo of moet ik nog iets tunen?
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Beter nog: vervang de bewuste mf spoel voor een nieuwe, mijn ervaring is dat ze na verloop van tijd weer gaan verlopen doordat
de geleidende laag van de inwendige ceramische condensator verder weg rot.
En dan red je het niet om het met de spoelkern bij te regelen.
Het is maar een suggestie.
Mac.
Op 4 december 2009 22:33:51 schreef McDuff:
Beter nog: vervang de bewuste mf spoel voor een nieuwe, mijn ervaring is dat ze na verloop van tijd weer gaan verlopen doordat
de geleidende laag van de inwendige ceramische condensator verder weg rot.
En dan red je het niet om het met de spoelkern bij te regelen.
Het is maar een suggestie.
Mac.
Bedankt voor het advies. Ik laat het eerst zo en mocht het probleem zich weer voordoen dan kan ik dat alsnog doen. Deze units zijn nog te bestellen?