fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een niet-lineaire spoel, hoe moet ik dat voorstellen. 50 1n4148's achter elkaar gesoldeerd en opgerold tot een spoel 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
stuk transmissielijn met diodes aan de andere kant... Maar een spoel met (verzadigende) kern is ook niet-lineair.
(Z), ik kan je plaatje niet zien, en er is een stuk zin weggevallen lijkt het wel:
Waarbij L0 de
Een wiskunde simulator heb ik (nog) niet, maar ik geloof dat anderen hier dat wel hebben.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
(Z), jou naam mag in dit rijtje natuurlijk ook niet ontbreken 
(Z)weetvoetje
Hé, gaaf; ik sta d'r ook bij. Ik zie trouwens alleen maar F-calls in dat rijtje. Iedereen mag meedoen!
(Z), nu zie ik je plaatje wel. Ik kom er nog niet uit.
Zou je ook nog een schemaatje kunnen posten van wat je bedacht hebt?
(Z)weetvoetje
Schema is heel simpel:
_______________________________________filter_________
| | | |
| | | |
Stroombron stroombron spoel weerstand
| | | |
|___________________|___________|_____________________|
De stroombronnen zijn resp A cos fz t en B cos fo t. Het filter laat fz-fo perfect door, en verder niets.
Dit is dus heel erg basic. Geen echt schema, maar een methode om te bekijken wat er gebeurd in een sterk versimpeld model, waar de wiskunde goed van te doen is.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (14%)]
OK. Ik ben benieuwd of ik uit die Mathematica-regels kom.
Kun je als hint alvast aangeven hoe je die L op de stroom laat reageren? (volgens welke wiskundige betrekking, bedoel ik)
(Z)weetvoetje
Hmm, ja, het is misschien allemaal wat cryptisch...
U=L dI/dt= (L0 + a(I))dI/dt
Wat ik daarna doe is als volgt:
Ik definieer de stroom uit de stroombronnen.
Ik definieer de stroom door de weerstand (Il) als een stroom van frequentie (f0-fz) met een willekeurige amplitude en fase. De factoren Cc en Cs moeten nog bepaald worden uit verdere berekeningen. Ze bepalen fase en amplitude.
Daarna reken ik de spanning over de spoel uit.
Hier haal ik dan de grootte van Cc en Cs uit. Dit zijn de coefficienten. Op deze manier krijg ik dan één verband uit voor Cs en Cc.
Het volgende verband is dan dat de spanning gelijk is aan r*stroom. Dit is een vergelijking waar ik de grootte van Cc en Cs uit kan halen.
Als ik Cc en Cs weet, dan weet ik ook alle vermogens, want dit zijn de enige overgebleven variabelen.
Ik moet er misschien even bij vertellen dat ik voor Pin heb gebruikt dat y=a A B Cs fz
Beetje vervelend dat die latex-server eruit ligt. Alle wiskunde is dus nogal lelijk, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel...
ik zal ook even alles posten met output erbij...
http://www.uploadarchief.net/files/download/lmixer.nb.pdf
Mooi, dat is duidelijker voor me.
De probleemstelling lijkt me correct zo. Ik ga het gewoon ook eens proberen op deze manier.
Voor een verzadigbare spoelkern is het natuurlijk wel zo, dat de richting van de stroom niet uitmaakt. In zo'n verband zit dus nog een ABS, of in ieder geval een even macht (da's netter).
Toch zie ik ook niet meteen waarom jouw spoelomschrijving oneindigheden zou moeten opleveren. 
(Z)weetvoetje
Maar een verzadigbare spoel met een beetje DC-stroom erdoor levert wel dit gedrag op. Dus da's allemaal niet zo'n probleem.
Je mag het best proberen dit echt uit te rekenen, maar zonder computer kwam ik steeds op een ander antwoord uit. Maar ik wens je veel succes...
fred101
Golden Member
Net een mooi schaalverdelingkje voor mijn power meter gemaakt. Ook de detector aangepast want hij was geen 50 ohm over een groot genoeg gebied. Daarbij heb ik wat gevoeligheid en lineaire schaal moeten inleveren maar dat maakt toch niet uit als je hem zelf print.
Ik heb nu twee schalen. -40 tot -10dBm en -40 tot 0dBm. Hij wijkt bij 520MHz helaas 2dB af (dat kreeg ik er niet uit) maar verder blijft de naald staan waar hij staat van 1 tot 575MHz. Ik heb hoger nog niet geprobeerd (moet ik de frequentieverdubbelaar inzetten en daar had ik nu geen zin meer in. Op de VNA is hij in ieder geval tot 1GHz vlak op dat ene schoonheidsfoutje na.
Eindelijk eens iets helemaal afgemaakt 
Hé, dat is een fijn stukje gereedschap dat je daar hebt gemaakt. Ook mooi voor ontvangers bouwen: VFO niveaus controleren enzo..
fred101
Golden Member
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1201
Hier staan wat foto's. Helaas besloot de lijm door het papier heen de plakfolie op te lossen. Voortaan gewoon weer lamineren ipv plakfolie.
(Z)weetvoetje
Ja, ik kan het toch moeilijk echt mooi noemen... Maar goed, dat geldt net zo goed voor mn eigen producten...
Als het maar werkt.
Waarom trouwens een stand voor -40 tot -10 en voor -40 tot 0? Lijkt me 1 stand toch wel genoeg?
fred101
Golden Member
Meer definitie in het lage gebied ivm niet-lineaire schaal. Ik wilde eerst het op 10dB houden (-30 tot -20) zoals ik in de test had en dan de verzwakker maar dit is wel zo handig. tot op 0,1dB meten is niet echt zinvol.
Ach, het eerste mooie moet ik nog maken, als het maar goed werkt.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Zo. Tussen alle school/po-opdrachten/sinterklaasdrukte heb ik eventjes tijd gevonden. Helaas schiet ik door deze drukte niet op met het lezen van o.a. dat complexe getallen stuk of dat TI-boek.
Wel heb ik mijn antenne op de goede frequentie weten te laten dippen.
Met die DC-ontvanger van mij hoorde ik eerst alleen heel veel knetterharde ruis. Als ik die antenne eraan hang en aan de varco ga draaien door het gebied waar ergens de juiste frequentie zou moeten zitten, is er één punt waarop alle ruis weg is. Ik neem aan dat dit het goede punt is? Echter, dan zit er alleen een brom doorheen. Ik denk zelf echter dat die brom óók door de ruis zit, maar dat je hem dan gewoon niet hoort, en ik heb een bruin vermoeden dat die brom uit het goedkope adaptertje komt. Ik zal straks met de scoop de voedingsspanning bekijken en er eventueel een dikke elco overheen hangen. (dat helpt toch?). Ik houd jullie op de hoogte en zal ergens binnenkort een mp3-tje posten (op verzoek van F.E.T.)
/e Hmm. Die brom komt niet uit de adapter. Komt hij dan soms uit de antenne? Wat kan je daar tegen doen?
Hoe weet je dat de brom niet uit de adapter komt?
Probeer hem eens met batterijen/accu. Brom weg? Dan toch uit de adapter. Misschien door de dioden; C'tje over iedere diode helpt soms.
fred101
Golden Member
Net voor de grap een impedantie brug gemaakt. Best grappig hoe goed dat werkt. Mijn meetzender in AM gemoduleerd, meetonvanger en antenne er op aangesloten op 80 meter. De potmeter naar dip gedraaid, toen de varco in de +jx stand wat niets deed, daarna in de -jX stand en gedipt tot het signaal weg was. Toen de potmeter op gemeten en de tweede identieke ongebruikte varco sectie. Dat leverde 85-j475 ohm op. Toen de vna er op de zelfde manier aangehangen en dat was 85-j369 ohm. (90 pf tov 118pF maar ik had dit ding en de vna nog niet echt gekalibreerd.
Ik had echter niet verwacht zo dicht in de buurt te zitten. Grappig, het zou ook met ruisbron moeten kunnen.
Voor de gene die een MFJ analyser te duur vinden is dit ideaal. Een varco, potmeter, schakelaar en paar losse Ctjes, ruisbron of oscillatortje (dipper)en ontvanger en je bent klaar.
Ik las eens van iemand die in zijn zendontvanger (uiteraard in de ontvangkant) een ruisbronnetje en een brug - weliswaar vast voor 50 ohm - had zitten.
Hij kon dan tijdens ontvangst de antennetuner al afstellen zonder dat hij met tune-draaggolven de aandacht van het Oostblok of Italianen trok.. om dan zo zonder waarschuwing de DX te 'overvallen' met de eerste aanroep.
fred101
Golden Member
Dat is een goed idee. Ik kan de sets wel op een dummy tunen maar de antenne niet. Dat gaat altijd met een full power tuuuuut
Ik koppel hem wel gewoon via mijn patch-pannel en een antenne schakelaar. Moet zeggen dat het best leuk werkt.
(Z)weetvoetje
ik heb zelf ook iets dergelijks. Ik gebruik wel de zender, maar ik tune met (voor zover ik me goed herrinner) 2-3V over de antenne. Da's dus 100mW. Ruisbron is natuurlijk nog wel een stuk beter wat dat betreft. Maar 100mW zal ook niet zo snel opgemerkt worden.
Maar echt ideaal is het niet. Zou eigenlijk nog een mixer erbij willen zodat ik het reeele en imaginaire deel van de impedantie kan zien. Tuned een stuk makkerlijker. Als ik er nu ver naast zit, dan staat die SWR-meter alleen maar in de hoek, verder niets.
Ik vond dit wat makkelijker dan twee van die stomme metertjes te gebruiken. Ik heb een kruismeter altijd maar een stom ding gevonden. De enige reden dat ie veel gebruikt wordt is omdat ie er gaaf uitziet. Maar verder...
fred101
Golden Member
Dat ding van mij ziet het reel en het imaginaire deel. Wil je een schema ? Is gewoon een brug van wheatstone met in de onderste helft (naar aarde dus) in de referentiekant een potmeter en varco in serie en aan de DUT kant een 47pF met 82pF parallel bijschakelbaar welke in serie staan met de DUT. Door die 82pF bij te schakelen meet hij +jx, zonder de 82pF meet hij -jX. Bij de potmeter hebben ze nog een trimmertje gezet maar ik heb te HF netjes gebouwd dus dat zat daar averechts en zit nu parallel aan de DUT. Ook nog niet optimaal maar door FET zijn idee ga ik hem nu in een kastje maken om als tune hulpmiddel te gebruiken. Voordeel is idd dat je nu ook ziet hoever je er vanaf zit en waar je heen moet. 100mW is in een goede antenne door heel europa te horen