Het ding doet mij erg denken aan de afstem C uit de Görler FM tunertjes, die van Dam (Rotterdam) indertijd verkocht.

Zal es kijken of ik daar nog wat van kan vinden......

Wat doe ik fout?

Op zich niks.. De picofarads vliegen om je oren!
Bij zulke kleine capaciteiten blijk je capaciteit naar van alles mee te gaan meten. Op jouw hand staat ook 50 Hz; in het éne geval in fase, in het andere (toen je de stekker had omgedraaid) in tegenfase.
Je zou bijna aan afgeschermd snoer gaan denken. ;)

Is de verbinding tussen de te meten condensator en de voltmeter soms vrij lang?

Is het niet veiliger om de meet spanning van een trafo af te halen? Of kom je dan in de knoei door de trafo-impedantie?
Ik heb hier nog een analoge meter liggen die van het princiepe gebruik maakt. Ben alleen het netsnoer kwijt.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (32%)]

Deze meter lijkt mij een stuk minder gevaarlijk:

http://www.rcl-meter.strobbe.eu/index.html
Werkt leuk!

@Tidak,
In de Görler tuner die ik ken, zat zelfs een afstem-C met vier secties.
/E
Deze:
http://www.jogis-roehrenbude.de/UKW-Projekt/UKW-Projekt.htm
Bijna halverwege de pagina.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (21%)]

Ik zou niet meer weten hoeveel secties. Ik heb het ding al jaren niet meer. Wel een varicap uitvoering van het ding, waarmee ik ooit eens heb getracht een PPL afstemming te maken met een digitale uitlezing.
In ieder geval zijn er verdacht veel overeeenkomsten in de bouw (platen, tandwielconstructie en as).
Project is gestrand op "belangrijker zaken" :r

De tuner was goed, maar de m.f. en de detector liepen niet lekker: nogal wat vervorming, voornamelijk door een slechte afregeling van de fabriek. Ik had helaas niet de apparatuur om het 'beter' te doen :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]

De picofarads vliegen om je oren!

Zolang het geen ampères worden vind ik het best :)
De lengte van de draden is alles bij elkaar wel 3 meter. (2 draden van m'n voltmeter + drie krokodillenbekjes snoeren). Dus dat is best wel veel bij elkaar. Ik denk dat ik dat schema + programmaatje van Rd12tf maar eens ga maken. Ik was toch al naar zoiets op zoek. Ik laat nog wel weten wat dat oplevert. Het zou toch leuk zijn als daar 22 pF uitkomt.

De grap van 'mijn' schema (was al oud hoor..) is alleen maar dat het zo simpel is. Zelf vind ik het niet onveilig een stekker in het stopcontact te steken en er weer uit te halen, maar soit, de tijden zijn anders nu.
Dat dingetje van Rick heb ik ook eens geprobeerd en dat werkt heel goed!
Reken er alleen wel op dat je precies dezelfde meetfouten zult zien, als je dezelfde soort aansluiting maakt. :)

(Z) heeft een heel mooi meetbrugje gemnaakt om C te meten. Zo doet mijn marconi het ook. Probleem is alleen dat het brugje eerst weer gecalibreerd moet worden ;-)

Mijn voltcraft heeft trouwens moeite met varco's. De marconi niet.

Hmm, dat ding van Rd12tf werkt niet. De level adjustment en het calibreren doen het wel maar als ik dan ga meten gebeurt er niks in de capaciteit modus. Als ik er in de weerstand modus een weerstand van 10K tussen zet geeft ie waardes van zo'n 13M aan! De spoeltjes die ik er tussen zet geven ook veel te hoge waardes aan. En bij condensatoren geeft ie dus helemaal niks aan, alleen maar wat streepjes...

Ik heb alle drie de speaker outputs van m'n computer geprobeerd en ook de koptelefoon uitgang. Ik heb een Dell inspiron 531 met on board geluidskaart. En ik heb ook drie afgeschermde kabels gebruikt. Pffff! (om maar in de sfeer van het topic te blijven:))

Dan heb je toch wat verkeerd zitten. Links en rechts goed om? :)

Stereo lijningang gebruikt? Microfooningang is soms mono.

Volgens mij klopt alles. Ik heb ook de stereo Line in ingang gebuikt. Er staat in de documentatie dat het niet met alle geluidskaarten werkt. Misschien ligt het daar aan?

Staat de line-in niet in "Mute" of potmeter dicht. (dubbel-klik volume regeling in system-tray -> opties -> eigenschappen -> kies "Volume aanpassen voor opnemen")

Als je de contactjes van Line-in aanraakt hoor je dan een zachte brom uit de speaker?

Eigenlijk zou dit soort dingen er ook bij de calibratie uit moeten komen.
Als je alleen maar idioot hoge waarden meet, wijst meestal op een open verbinding, of op verwisselen van L en R. Maar dat was het hier niet..