Hey allemaal ik ben nieuw hier op het Forum. Na al een jaar of 3-4 met buizenversterkers voor gitaar bezig te zijn, was mijn interesse al een tijd gewerkt om ook eens voor een buizen hifi amp te kijken.
Onlangs kwam ik in het bezit van een Sansui 1000 met 4xPL36 in de eindtrap.
Nu de amp was volledig origineel, maar zag er niet uit. Dus, eerst begonnen aan de restauratie omdat een hoop caps al duidelijk aan het lekken waren.
Na het vervangen van ALLE caps, (persoonlijke voorkeur, ik wil deze amp dagelijks gaan gebruiken bijna), de amp traag via de variac op spanning gebracht.
De amp vertoont een krakend geluid (in engels, crackling) en begint op 200 volt al ongeveer 700ma te trekken.
Enig idee waar ik nu verder moet gaan zoeken? Ik heb wel ervaring met gitaarversterkers, maar dit is wel andere koek!
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Heb je dit getest met alle buizen erin?
Zoja doe je er verstandig aan alle buizen er eens uit te halen, en het nogmaals te proberen.
Op deze manier voorkom je schade aan je eindbuizen, en uitgangs/voedingstrafo!
Regel de spanning langzaam op, en ga eens meten of de voedingsspanningen in orde zijn.
Welke condensatoren/elco's heb je overigens vervangen?
Ik ben zelf niet in bezit van een schema, dus ik kan zo 123 niet met je meekijken.
Hey Piet, bedankt voor je hulp! Ik heb alle hoogspanning elco's vervangen, dus de grote zilvere cilinders, alle bypass condensatoren, en alle tone caps. Ik heb gelezen op het net dat die oude japanse papier in olie condensatoren nogal heel slecht durven worden, dus ik heb ze maar allemaal vervangen als voorzorg maatregel.
Kan ik die pl36 buizen zomaar uit de amp trekken en hem dan aanzetten zonder hem te beschadigen? Ik ben niet echt gewend om te werken met buizen met anodekapjes (ik hoop toch dat dit de juiste benaming is).
Dus ik kan gewoon de eindbuizen er uit halen, en die kapjes los laten hangen? (ik weet da ze terug op de juiste plaats moeten, de vorige eigenaar had ze gelukkig al genummerd).
Heb je een schema van de versterker? Dat zou al heel wat helpen bij het vinden van het probleem.
Wat is de stroom als er geen buizen in de voetjes zitten?
Verder zeker de bias spanningen van de eindbuizen nakijken.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Niet alleen de eindbuizen!
Beter is om alle buizen eruit te halen, en eerst alleen de voeding te testen.
Ik weet niet of deze versterker gebruik maakt van halfgeleiders of buizen voor het gelijkrichten?
Een schema is inderdaad welkom 
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Toevallig laatst gehoord dat dit krakend geluid veroorzaakt kan worden door het verslechteren van de coating op de gloeidraad van de buis. Ik weet absoluut niet of dit hier het geval is maar het blijkt dat dit vaak een kraak of een brom introduceert terwijl de amp voor de rest perfect in orde is.
Mzzls
Ik denk dat het waarschijnlijker is dat er vieze contacten in zitten.
Houd de voedingsspanningen en stromen eens in de gaten bij het aanzetten.
De gloeidraadcoating veroorzaakt niet zo vaak problemen. Vieze buisvoeten wel!
Ok, mn digitale camera wilt even niet meewerken, maar heb hier al wat extra info. het schema volt later, want mn batterijen zijn op.
Als ik de eindlampen verwijder, en dus alle voorversterker lampen erin laat, dan kom ik op 0,28 amperes. Dit blijft stabiel met de variac op 220.verder heb ik gezien dat één van de lampen bovenaan verkleurd is. Het deel dat normaal zilver/metaal kleurig is (in het engels, de getter) is bij 1 eindbuis eerder bruin doorschijnend. Dus niet wit, ik weet hoe een lamp eruitziet die zijn vacuum kwijt is. Dit is echt doorschijnend bruin, en is enkel bij 1 van de 4 lampen.
Kan ik er vanuit gaan, dat deze lamp zijn einde is aan het naderen, en dat dat het hoge amperage verklaart dat de amp trekt?
ohja, de gelijkrichter maakt gebruik van diodes, geen gelijkricht lamp dus.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]
Houd rekening met de oplopende anodespanning als de eindbuizen er niet inzitten/geen stroom trekken.
Op 23 december 2009 10:43:01 schreef dread_lion:
Hey Piet, bedankt voor je hulp! Ik heb alle hoogspanning elco's vervangen, dus de grote zilvere cilinders, alle bypass condensatoren, en alle tone caps.
Inclusief de koppelcondensators op de stuurroosters?
zoals ik al zei, ALLE condensatoren zijn vervangen. Er is geen 1 oude condensator op het chassis, op wat hele kleine ceramische condensatoren, en mica's na. Alle caps groter dan 0,001 mf zijn vervangen.
Ik heb net via iemand misschien 4 nieuwe lampen gevonden. Ik ga deze binnekort eens proberen, en dan laat ik jullie weten hoe het vordert.
Ondertussen toon ik jullie wat fotos. Wat denken jullie van die uiterste linkse lamp?
ohja, deze fotos zijn van voor ik alle caps heb vervangen. Alle grijze caps die je ziet op de onderkant, en die 2 gele zijn vervangen. Ook die 4 grote cilindervormige condensatoren zijn vervangen door nieuwe.
Linker pl36 heeft wel een zwaar leven achter de rug 
Je kunt ook gewoon proberen de buizen van een kanaal te verwijderen, en zodoende uitvogelen of je een van de buizen kapot hebt.
Hey Martijn
Dat lijkt me ook, maar ik was er niet zeker van. Een goed idee om eens kanaal per kanaal te proberen. Zal ik zeker uittesten één van de dagen.
Die Adzam lampen zijn niet origineel, maar de 2 linkse wel, dat zijn de originele matsushita lampen die met de versterker kwamen, dus het lijkt mij inderdaad niet verwonderlijk dat die lamp wel eens ver op zou kunnen zijn.
Bedankt voor de tip, ik hou jullie op de hoogte.
Zoals beloofd,
hier het schema:
Ik heb volgende voltages gemeten bij elke eindlamp. Nergens merkenswaardige afwijkingen:
Anodekap: 340volt
Pin 4: 160 volt
Pin 5: -19 volt in uiterste stand van de biaspotmeter(-12volt op het andere uiterste)
Pin 2 x 7: 25volt heaters
Ik heb ondertussen een mooie NOS set Siemens gevonden via iemand die ik ken. Nu is mijn vraag, rond wat voor bias kan ik de pl36 best zetten? Is -19 voldoende, en hoe kan ik best uitrekenen wat een veilige bias is voor deze lampen?
helbers
j.e.elbers
Ik ben wel wat laat met mijn reaktie maar al licht zijn er leden die er nog wat aan hebben Het gaat om eind buizen in balans Men dient eerst de spanning te meten voor de bias instelling De hier genoemde 19 V zou kunnen Het is de spanning dus tussen rooster 1 en de kathode.
Dan meet men de stroom van elke buis Dit doet men door de meter in de ampere stand te zetten tussen de aangevoerde + spanning op de uitgangs trafo en de anode aansluiting. Tussen de + en de anode dus
Als dan een van de buizen veel meer stroom trekt dan de cndensator bij de rooster 1 vervangen en als niet helpt trekt de buis rooster stroom en is deze buis niet meer in orde
Opm. De stroom wordt bepaald door de spanning tussen kathode en rooster 1 en die wil je zo laag mogelijk heben maar te laag geeft meer vervorming dus je moet een kompromie zien te vinden toongenerator en ocsilograaf dus en anders een goed gehoor
Zo dat was mijn verhaal