Beste Co-ers,

Mijn nog zeer weinig gebruikte Weller EC2002 soldeerstation wil niet meer opwarmen. Na wat demontage werk:
http://www.nack.nl/1.jpg

Als men normaal gesproken de bout niet op het station zou aansluiten zou er op het digitale display EEE moeten verschijnen, nu verschijnen er echter random cijfers die wat heen en weer dansen.
http://www.nack.nl/3.jpg

Bij het aansluiten van de bout op het station met de schakelaar in de "Inst read" stand verschijnt er -02 of -03 op het display.
http://www.nack.nl/2.jpg

Terwijl met de schakelaar in de "Sol Set" stand er nogmaals random cijfers heen en weer dansen. Deze cijfers reageren nog wel op de temperatuurinstel potmeter met minimaal 00 tot ongeveer 70 op het display... Nogmaals de bout wordt niet warm. Op de print zijn ook geen zwarte of verbrande componenten te zien. De spanningsregelaar op de display print geeft prima 5Vdc en de trafo geeft ook mooi een spanning af van rond de 28Vac.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb het electrisch schema kunnen vinden op internet maar zonder referentie of tips begin je daar ook weinig mee...

Alvast bedankt allemaal.

Daar begin je zeker wat mee ... dat heet, als je het goede schema hebt, je moet in ieder geval al kunnen bepalen wat bepaalde spanningen zouden moeten zijn en die ook kunnen na meten.

Ik heb het ding ooit uitgetekend met de bedoeling hem na te bouwen, dat heb ik voor de uitlezing ook gedaan, de regeling is voor alle 50W analoge stations het zelfde.

Een dual opamp, een 2k5 potmeter en een power control ictje, niets spannends.

De uitlezing is een simpele CA3161 / 3162 voltmeter ... en die zou EEE moeten aangeven zonder bout, dus er gaat iets met het weerstands brugje rond de bout mis.

[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]

probeer eens met een andere bout op het station?
Grote kans dat de fout in de bout zit!

Nope, zonder bout MOET er EEE staan, als dat al niet goed gaat zit het zeker niet in de bout.

Nee het kan inderdaad niet aan de bout liggen. Ik heb de heater en de sensor weerstand nagemeten in de bout en die zijn correct volgens opgave.

Ik heb een manual gevonden van de EC2002 waar achterin een schema staat met wat testpunten. Zie de volgende manual:
http://www.nack.nl/ec2002.pdf

Bij Foutanalyse op pagina 49 staat onder punt twee dat de voedingsspanning ca. 6.4Vdc moet zijn. Ik meet echter 1.8Vdc. Het betreft een TA78L 005AP. Eens verder zoeken...

Daar moet je mee uitkijken .. er zit ergens een instinker in, er wordt een negatievere spanning gemaakt door twee diodes in serie te zetten.
Dat TA78L 005AP-ding is niet meer dan een simpele 7805

Ja daarom vond ik het al bijzonder. Ik heb even wat verder gemeten aan de TA7805. De ingangsspanning is ongeveer 2.6Vdc en dat is natuurlijk veel te laag...

Ik heb het over U4 in het volgende schema:
http://www.nack.nl/service2002.pdf

[Bericht gewijzigd door ZX6RR op (21%)]

Daar zul je dan even in moeten gaan spitten, ik weet niet meer hoe de voedingsconstructie er uit zag, wel weet ik dat de middenaftakking van de trafo voor de paneelmeter is en daar verder niets mee te maken heeft.

Hmmm spanning tussen D4 en R13 is netjes 13Vdc. Tussen R13 en C6 meet ik 3.7Vdc... Zou er dan toch iets mis zijn met C6?

R13 is opgelopen?

U4 moet de minimale ingangsspanning van een 7805 hebben plus twee diodeovergangen.

(foutief gebruik van Vcc in het schema btw)

Nope R13 is perfect 239,7 Ohm. Echter op die kruising tussen R13 en C6 waar ik meet gaat er ook een aftakking V+ genaamd naar andere delen van de printplaat. Er hangen dus eigenlijk meerdere componenten aan die kruising... O.a. de SL443A en de LF353 opamp.

Die dingen krijgen dus ook een voedingsspanning van zo'n 2 a 3 volt en dat is nogal laag natuurlijk...

Er loopt nu bijna 40mA, haal die componenten aan V+ een voor een weg.

Hmmm dat betekend dat ik die IC's er uit moet solderen... Zonder soldeerbout :P

heb je maar 1 soldeerbout? >:)

Zet het element op een regelbare voeding, wel even los van het station.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]

Dat is een optie. Ik zal het eens proberen.

Ik heb de twee IC's eruit gehaald nu is de spanning wel prima 6.4V op testpunt 2.

Ik heb dus een zeer sterk vermoeden dat de SL443A naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken. Ik kan op internet echter weinig info over dit IC vinden. Laat staan op Conrad of Farnell een bestelling plaatsen.

Heeft iemand enig idee waar ik de SL443A kan bestellen?

Het IC is van Plessey, maar obsolete
Ik zou wat electro handelaars afbellen om na te vragen of ze er nog eentje op stock hebben.

Ik heb het gezien, lastig verhaal ivm. verkrijgbaarheid.

Ik heb een sl443a besteld bij een duitse webshop. Die maar eens erin solderen, hopelijk is dat de boosdoener.

heb er afgelopen dagen ook met een aantal weller bouten gespeeld en ikzelf had de wsd 50 al jaren en die sensor is bij 20graden 13ohm en is ptc geregeld , ook had ik een bout met ntc geregelde sensor dus 1000ohm bij 20 graden en dan geeft hij ook 035 aan op de display maar verwarmt niet dan . zonder bout is het --- . kwam erachter dat een element uitwisselbaar is met een tcp of lr21 bout en is geen probleem , daar de magnastatschakelaar past in de schede van de lr21 bout . heb nu hettcpelement in mijn wsd50 zitten met de eigen sensor en werkt dan prima . wel 24volt 50 watt natuurlijk .

ik ga een magnastat voorzien van een lang snoer met 24 volt schakeladapter voor werk in het veld wat met die stugge 230v niet zo handig is , had nog 5 meter siliconenkabel liggen die komt eraan te zitten .

Ik heb de nieuwe SL443A en de opamp er ingesoldeerd en hij stookt weer als een malle. Gefixed dus :)

gefeliciteerd.

Wordt dat IC ook warm, anders er even een koelblokje op kitten.

@testman: Lekker off topic niet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]