Ik heb een Bosch koelkast met daaronder de vriezer als 1 geheel dus, met 2 deurtjes.
Deze koelkast staat in een ruimte grenzend waar de buitentemperatuur bijna gelijk is. In de zomer heb ik een geweldige top koelkast, koelt prima en vriest ook goed. Nu in de winter is het dus koud en valt mijn diepvries gedeelte regelmatig uit, maar ik denk dus dat het te koud wordt, en dus de koelkast niet meer gekoeld hoeft te worden en hij daarom ook de vriezer niet meer koelt. Is er een mogelijk heid om dit te omzeilen. Of de temp voeler voor de gek te houden?? ER zit een Bosch/Siemens thermostaat in met 2 gewone pootjes, en 1 dubbel pootje. pootje 3=paars (dubbele draad naar verlichting) pootje 6 = bruin (direct) en een dubbele poot met zwarte directe draad. Kan iemand me helpen?!
Als er een gewoon lampje in zit [15W 230V] kun je er een schakelaartje met een diode[1n4007]in serie over de deurschakelaar monteren.
Het idee is dat het lampje op halve kracht blijft branden nadat de deur gesloten is.
Door de warmte van het lampje loopt de temperatuur in de koelkast langzaam op.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je kunt de condensor ( zwarte ding achterop de kole/vrieskast) gedeeltelijk afdekken. Gebruik hiervoor een deken, oude kranten etc.
Hoeveel je af moet dekken?? gewoon proberen, begin eens met 3/4 af te dekken.
Erik66
Fighting for peace is like fucking for virginity...
@cvt,
Het punt is niet dat het binnen in de koelkast te koud is, de reden waarom het niet werkt is dat het buiten de koelkast gelijk aan temp of kouder is dan in de koelkast. De werking van de koelkast berust op hetcondenseren en verdampen van een koelmiddel. Dit gebeurt door het temperatuur verschil binnen en buiten de kast.
Om de koelkast normaal te laten werken moet je dus zorgen dat het buiten de koelkast warmer is. Een verwarming op de achterkant van de koelkast (de condensor) laten blazen is dan de beste oplossing. Of natuurlijk de koelkast in een warme ruimte plaatsen.
Groetjes, Erik
Het idee van het lampje dateerd al vanaf de jaren 80.
Koelkasten hebben een classificatie van N,SN,T of ST.
Deze classificatie verteld in welke omgeving temperatuur de kast moest staan.
Omdat bepaalde kasten in koudere omgeving stonden, duurde het te lang voordat de kast zijn koude verloor aan de omgeving.
Als de kast in een omgeving van b.v. 10 graden stond en de kast was op 5 graden ingesteld, was het verschil maar 5 graden.
Bij de vriezer was het verschil dan 23 graden.
De vriezer verloor zijn koude veel sneller dan de koelkast.
Dit geldt alleen voor koelvries combinaties met 1 compressor.
Om de kast toch goed te laten koelen werd dan een diode over het lichtschakelaartje heen gemonteerd zodat het lampje dan half bleef branden en daardoor het wat sneller warmer werd in de koelkast.
In de huidige kasten zit een zomer/winter schakelaar die een klein verwarmings elementje in de koelkast aanzet.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Je moet gewoon zorgen dat het in de koelkast warmer wordt zodat de thermostaat inschakeld. Bij veel koelkasten brand het lampje half om een beetje bij te warmen, maar da's niet genoeg als het echt zo koud is.
@ flipflop,
Wat is dan wel warm genoeg?
Als de kast kouder staat dan de omgevingstemperatuur heeft het geen zin om de kast aan te zetten.
Je kan dan beter de deur open zetten.
[Bericht gewijzigd door CVT op (62%)]
@CVT
Je begrijpt het niet hé? Het gaat om een toestel dat voor koel en vriesgedeelte geen gescheiden systemen heeft. Als de koelkast niet meer aanslaat omdat het koud genoeg is, dan zal ook het vriesgedeelte niet meer werken. En dat heeft wat meer koude nodig. Je redenering van de deur openzetten zou pas opgaan als de omgevingstemperatuur lager is dan -18. Maar dan zouden alle spulletjes in het koelgedeelte ook bevriezen en dat is ook weer niet de bedoeling. Dus, zo al een paar keer genoemd is, een koel/vries combinatie die op een te koude plek staat functioneert niet goed. Het is dan inderdaad een goede oplossing om het koelgedeelte enigszins te verwarmen b.v. met een gloeilamp. Dat is geen energiezuinige oplossing. Het verdient altijd de voorkeur om het apparaat op een niet al te koude plek te zetten.
Jeetje wat een discussie over mijn koelkast, er zit een kleine schakelaar in die zorgt dat het lampje half blijft branden als ik mijn deur dichtdoe van de koelkast.
Maar dan vond ik onzin, ik begrijp nu waar hij voor is. Ik had de thermostaat al losgemaakt en buiten de koelkast gehangen, en later alles teruggestoken en de deur open gezet, dit werkt wel, maar dat het lampje blijft branden kan ik ook nog wel proberen.
Dat de koelkast nu niet koelt of juist vriest vind ik niet erg. Het gaat echt om de vriezer dat die wat doet. De koelkast is alleen noodzakelijk in de zomer om het bier koud te houden 
In ieder geval bedankt voor alle antwoorden, ik ga er eens wat mee proberen.