willyp
http://www.020it.nl - Industriële elektronica ontwikkeling. - http://www.procircuits.nl
Op 16 januari 2010 19:51:55 schreef MdW:
Volgens mij zouden we een soort projectpagina of wiki moeten starten om gestructureerd te kunnen brainstormen. Anders krijg je van die monsterlijke Tweakers treads.
Marc
Ik denk dat het inderdaad handig is om een wiki te hebben maar daarbij ook de eerste post als overzicht geeft. Niets mis met de methode die Tweakers daarbij aanhoudt toch?
Je kunt dan gelijk zien wat er in het huidige tread over gediscussieerd (gaat) worden. Waarbij een wiki handig gebruikt kan worden voor afgesloten punten/uitleg daarvan. Just my 2cents 
JustME125
Correct me if I'm wrong!
@Jeronimo_34
Ik kan helaas geen PCB posten hier. De voeding zit op een print met een hele hoop electronica waar ik helaas een handtekening voor heb moeten zetten dat ik er mijn mond over moet houden (projectje voor Philips). Ik kan je wel vertellen hoe de voeding in elkaar zit en misschien een schema optrommelen.
De voeding werkt rondom een Viper16 van ST. Ik ga het schema even opnieuw tekenen en dan post ik het hier wel ergens één dezer dagen.
Hij kan echt enorm klein. De viper, 2 spoelen en een condensator is thru hole, de rest SMD (0603 voornamelijk en wat diodes in grotere doosjes).
Wat betreft de wiki en alle waanzinnige plannen eromheen:
Ik ben hier echt niet in thuis dus ik weet niet of iemand dit wil en kan doen? De methode van Tweakers (ken m zo niet maar zal er eens naar kijken) kan dan ook vast wel gebruikt worden maar wederom ik ben helemaal niet thuis in alles wat ook maar met web pagina's etc. te maken heeft.
Ik ben enorm blij met het feit dat we steeds veder komen met de ideeën en dat er een steeds selectiever groepje mensen komt wat écht interesse heeft! 
Ik ga maar eens achter het schema aan.
Jullie horen nog van me.
Groeten
@JustME125
Je kan gewoon iets willekeurig bewerken en posten wat je wilt, het is heel simpel. Als je op bewerken klikt krijg je ook gewoon een WYSIWYG-editor zoals in Word.
Misschien een lijst opmaken van de personen die willen meewerken aan draadloos en degene met draad? Ik veronderstel wel dat je van draadloos 1 condept uitwerkt en van met draad ook 1 protocol kiest, bv RS485 of CAN.
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Hoi Dutchman.
Ik heb al eens serieus gevraagd hier of mensen even een mailtje wilde sturen wanneer ze mee wilde werken maar heb alleen van DJoveld respons gehad toendertijd.
Bij deze dus voor iedereen:
Mail me even als je mee wil werken dan maak ik een lijst. Zet er even bij of je aan een bedraad of aan een draadloos systeem wil werken
Bij voldoende animo zien we wel weer verder hoe we een verdeling gaan maken. Protocollen en concepten maak ik me nog niet druk om. Eerst een werkgroep formeren, dan een projectafbakening en definitie en daarna pas oplossingsgericht gaan werken.
Ik zie de mails wel verschijnen (hopelijk zijn het er veel).
Mzzls
Op 17 januari 2010 17:15:25 schreef JustME125:
@Jeronimo_34
Ik kan helaas geen PCB posten hier. De voeding zit op een print met een hele hoop electronica waar ik helaas een handtekening voor heb moeten zetten dat ik er mijn mond over moet houden (projectje voor Philips). Ik kan je wel vertellen hoe de voeding in elkaar zit en misschien een schema optrommelen.De voeding werkt rondom een Viper16 van ST. Ik ga het schema even opnieuw tekenen en dan post ik het hier wel ergens één dezer dagen.
Hij kan echt enorm klein. De viper, 2 spoelen en een condensator is thru hole, de rest SMD (0603 voornamelijk en wat diodes in grotere doosjes).
Wat betreft de wiki en alle waanzinnige plannen eromheen:
Ik ben hier echt niet in thuis dus ik weet niet of iemand dit wil en kan doen? De methode van Tweakers (ken m zo niet maar zal er eens naar kijken) kan dan ook vast wel gebruikt worden maar wederom ik ben helemaal niet thuis in alles wat ook maar met web pagina's etc. te maken heeft.Ik ben enorm blij met het feit dat we steeds veder komen met de ideeën en dat er een steeds selectiever groepje mensen komt wat écht interesse heeft!
Ik ga maar eens achter het schema aan.
Jullie horen nog van me.
Groeten
Mooi voedinkje met die Viper16!
Dat is een stuk mooier dan alle C/R spanningsdeler voedingen die ik tot nog toe gezien heb.
(Ik vond deze applikatie-sheet van ST)
http://www.st.com/stonline/products/literature/an/15305.pdf
Mischien heb je er ook iets aan als je het schema gaat tekenen.
RoboticPro
Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl
Ik volg dit topic al een tijdje en ik zou wel een wiki kunnen opzetten @ mijn server ik steun het namelijk graag;)
als jullie dat een idee lijkt
RoboticProgrammer
De wiki hebben we ondertussen al (zie post van The Dutchman). Ik zal eens proberen wat gegevens neer te poten van zodra ik wa tijd heb.
@JustME125, als de keuze valt op VSCP als onderliggend protocol wil ik zeker meehelpen 
Ik ben nu eenmaal 'al' vertrokken met VSCP en er tevreden van. Ondertussen 'draait' mijn hele huisverlichting reeds 2 weken op VSCP zonder enige storing. Dat zijn dus 23 VSCP nodes op een CAN bus door het hele huis.
Mijn 'wensenlijstje' kwestie domotica / of wat ik uiteindelijk wil bereiken met VSCP.
In +/- volgorde:
CAN based
- Verlichting 'stand-alone'
- Web-based interface met skin op iPhone
- Opnnemen meterstanden (gas, water, elek)
- Inkoppelen verwarmings ketel logging (Buderus EMS)
- Luxaflex automatisatie
Wireless
Wireless standaard nog te bekijken (Neiging naar Nordic chipjes, of MiWi, of ... )
- Geschakelde verdeeldoos
- Buitenverlichting
Ethernet
Dit is geen VSCP verhaal maar meer een 'IT' verhaal. Voor audio / video / security komt een PC kijken.
- Audio playback via web interface in multiple zones
- DVD playback van NAS triggered door tikitag
- Security cams
Ghole
JustME125
Correct me if I'm wrong!
@Dutchman
Super! Ik ben helemaal niet bekend met het wiki verhaal. Kan ik zomaar info toevoegen of hoe moet ik het zien?
Ik heb inmiddels al een aantal mails binnengekregen. Ik zal een lijstje op de wiki zetten als ik erachter ben hoe (EDIT lijstje op de wiki gezet).
Voor de liefhebbers hier het schema van de voeding waar ik het over had. Pin me dr niet op vast er kunnen nog fouten inzitten. Dit is nog niet het meest up to dat schema (voeding is we al getest maar schema nog niet 100% geupdate).
Viper voedinkje
Mzzls
JustME125
Correct me if I'm wrong!
ongetwijfeld maar MU was de eerste waar ik aan dacht. Kreeg gisteren de public van mijn eigen domein niet aan de gang. Hopelijk heb je er iets aan. Mzzls
Uiteraard help ik graag mee aan de wiki pagina. We kunnen tijdens de eerste inventarisatie prima uit de voeten met een pagina bij wiki-stie.com. Ik denk alleen wel dat je uiteindelijk een stap verder moet gaan en een domein met site zou moeten opzetten. Maar goed dat is van latere zorg.
Er zit overigens wel een schrijffout in de URL, daar staat domAtica. Misschien moeten we dat eerst even corrigeren voordat we de pagina's gaan vullen met info.
@Ghole
Ik zou het wel prettig vinden als je mee zou doen. Ik weet niet of we nu al moeten besluiten dat het protocol VSCP gaat worden, maar ik laat me graag door jou overtuigen. Volgens mij zouden we elk aspect even goed moeten afwegen en daarbij de voor en nadelen op een rijtje moeten zetten. Dan zien we vanzelf wat er uit de 'bus' komt rollen.
Maar nog los van het protocol, vind ik dat je systeem opzet er doordacht uitziet. Dus jouw inbreng zou ik persoonlijk wel op prijs stellen.
Marc
Ik heb nog zat ruimte op mijn ongebruikte webstek www.ken536.nl
Daar wil ik, als jullie dat ook graag willen, wel een wiki opgooien.
En als het nou goed bevalt en veel gebruikt wordt, wil ik daar wel een domein voor doneren..
Wat een gigantische TYPO van me !! :d
Er is een mailtje onderweg om dat aan te passen.
En ik denk persoonlijk dat we best op een open source site blijven, want als bijvoorbeeld ken536 zijn hosting stopt om een of andere reden, dan zou veel hard werk weg kunnen zijn?
roadrunner84
Meep! Meep!
Ik ben ook wel voor een open domotica systeem. Maar ik ben niet zo overtuigd van VSCP, het heeft geen volledig vrije licentie. Zoals eerder gezegd, probeer ons te overtuigen 
Ik ben zelf voor een transport onafhankelijk systeem, dat dus zowel over RF als draad kan lopen.
@The dutchman: Ik wil best vanuit Thempolis een hostingpakket (1000mb/10gb) met een .nl domeinnaam doneren als dat makkelijk is?
@JustMe125: zet mij ook maar op de lijst.
Overigens, is rs485 niet makkelijker dan can?
[Bericht gewijzigd door Arne op (12%)]
@Arne: dat zou zeer genereus zijn van u. En het lijkt me of die site toch nog nie direct offline gaat
En dan kan het meteen met de juiste naam gebeuren. 
Onder welke categorie moet u geplaatst worden?
RS485 vs CAN:
CAN is niet enkel de fysieke laag, maar ook de manier van frames enz. Als je RS485 gebruikt, dan moet je zelf nog een protocol gaan vastleggen. Gebruik je CAN, dan zit je al op een standaard. Voor de domotica toepassing zullen ze beide wel snel genoeg zijn. Aantal draden is ook precies hetzelfde. Nu kan je die standaard van CAN goed vinden of slecht, je hebt zowieso meer 'overhead' rond je data bits hangen. Maar kwestie van fout-controle en ontvangstbevestigingen zitten we bij CAN dan wel weer een stuk beter. Als je dit allemaal moet inbouwen in RS485, dan krijg je zowat CAN
. Verder is een RS485 niet echt een multi-master principe met een even goed doorbakken arbitrage systeem als CAN.
[Bericht gewijzigd door The Dutchman op (63%)]
Op 18 januari 2010 14:32:33 schreef The Dutchman:
@Arne: dat zou zeer genereus zijn van u. En het lijkt me of die site toch nog nie direct offline gaatEn dan kan het meteen met de juiste naam gebeuren.
Onder welke categorie moet u geplaatst worden?
Wanneer jullie de website online willen dan hoor ik het vanzelf 
Je mag mij onder de categorie Draadloos zetten. Hoewel ik een combinatie van beide systemen het beste vind. Dat kan natuurlijk altijd op een later moment nog.
Ik loop zelf tegen het probleem aan dat een kabel per verdieping geen probleem is, maar juist tussen de verdiepingen zelf.
willyp
http://www.020it.nl - Industriële elektronica ontwikkeling. - http://www.procircuits.nl
@The Dutchman.
Ook voor RS485 zijn er vele industriële protocollen vastgelegd waarvan enkele gratis zijn, echter niet multimaster. (bv modbus is gratis)
Ik denk dat wij zeker en vast multi-master nodig hebben.
De link is aangepast naar http://codomotica.wiki-site.com/
Ik heb alle pagina's al geporteerd. Hey Arne, zou het mogelijk zijn om de stappen voor de hosting in gang te zetten op de domeinnaam na? Anders moet ik het als het vol data staat nogmaals allemaal porteren, en er is geen ftp.
dommeinnaam voorstellen:
codomotica.nl
opensmotica.nl
opendomotica.nl
osdomotica.nl
osmotica.nl
(met natuurlijk altijd links naar hier (kwestie dat de moderators niet boos worden
)
[Bericht gewijzigd door The Dutchman op (20%)]
@Arne
Bedankt voor je aanbod. Moeten we zeker overwegen. Hoort natuurlijk wel een .org domein bij. Maar daar moet nog een naam voor bedacht worden, bv www.osdomotics.org. Is maar een idee.
@Dutchman
Ga je de oude dan ook opheffen zodat er geen verwarring ontstaat? Evt een doorverwijzing naar de goede site plaatsen.
Wat mij betreft wachten we nog even met een eigen domein en website. Vooralsnog hebben we alleen nog maar de intentie uitgesproken. Laten we eerst eens een goede aanzet maken op deze wiki pagina om helder te krijgen wat we willen en hoe de opzet er uit zou moeten zien. Als we dan wat meters hebben gemaakt en het blijkt dat dit een serieus initiatief is, kunnen we doorpakken en een site opzetten. Volgens mij is het dan maar weinig werk om de wiki informatie even over te zetten.
Marc
@Dutchman
Oh ik zag dat je ondertussen je bericht had aangepast. Volgens mij mag het uiteindelijk wel een internationaal initiatief worden. Zo ambitieus wil ik wel zijn. Dat betekent dat de uiteindelijke informatie helemaal in het engels zou moeten. Reden te meer om eerst maar eens te starten in het nederlands. Hebben we dan een serieuze opzet, kunnen we dat in het engels op een website zetten.
Marc
Ik vind persoonlijk het multimaster (multidrop?) systeem van CAN een belangrijk aspect. Op die manier heb je geen centrale master nodig die alles coördineert. Zo heb je niet een enkel "point of failure". Je reactiesnelheid gaat ook omhoog aangezien de master niet constant iedereen moet pollen. Het energieverbruik zal ook lager zijn aangezien de modules niet iedere heer wakker gemaakt worden door de poll.
Ik heb zelf voor CAN gekozen na de verschillende werkwijzen van bedrade bussen te evalueren. Ik zal later een vergelijking op de wiki zetten.
Niet helemaal correct vrees ik. Bij CAN heb je de identifier van je frame. Dit geeft aan waar het bericht over gaat. Als er een master zend, dan gaat elke module dit bericht ontvangen (dus ze zijn wel wakker). Als de identifier vertelt dat dit bericht helemaal niets te maken heeft men hun functie (temperatuur van sensor doorsturen of...), dan belist de module om daar niets mee te doen. En ik denk zelfs dat de descision Matrix bij VSCP exact hetzelfde principe hanteerd.